Waarom starten zelfs voor Max Verstappen moeilijk is

Auteur: , 54 Reacties

Alle begin is moeilijk. Ook dat van races.

RB12

Max maakte vanacht in Singapore de derde valse start op rij. Na inhaalraces in België en Italië moest het dit weekend gebeuren op een baan die Red Bull goed ligt. Dikke punten waren er nodig in de strijd met Ferrari om de tweede plaats in het constructeur’s kampioenschap, liefst een podium of zelfs podia. Ook Max was wel weer eens gebrand op een goed resultaat, omdat het na de zomerstop nog niet echt wil vlotten.

Echter, vlak nadat de laatste rode lichten gedoofd waren was de kans op dat podium alweer grotendeels verkeken. Raikkonen, Alonso en de twee Toro Rosso coureurs kwamen direct langszij. Hulkenberg ook, maar die deed dat met zoveel swag dat het daarna meteen einde verhaal was. Desalniettemin ging Max’ hoop voor het podium op in de rook van zijn spinnende achterwielen en tegensputterende koppeling.

Na de race gaf een balende Max (weer) aan dat hij niks kon doen aan de faux-pas. Het team had hem voor de start al gemeld dat er iets niet goed zat met de koppeling, maar hij kon daar toen niks meer aan doen. Toch zien we tegenwoordig gevoelsmatig steeds vaker starts waarbij een of meerdere auto’s niet lekker wegkomen. Drie keer hebben we het nu gezien bij Max, maar denk ook aan Hamilton en Gutierrez in Italië, Rosberg in Duitsland en in mindere mate in Hongarije, Raikkonen in Bahrein et cetera.

Nou weet de diehard F1-fan natuurlijk al dat vanaf de Grand Prix van België van vorig jaar er zich een regelwijziging heeft plaatsgevonden omtrent de startprocedures en het vinden van het ‘bite-point’ van de koppeling. Vanaf de eerste race van dit jaar in Australië, is er nog de extra restrictie bijgekomen dat de coureurs maar één hand mogen gebruiken om de koppeling te bedienen bij de start.

Dit alles is gedaan in het kader van de algemene indruk van fans dat de coureurs steeds meer door de teams bestuurde robots werden. De FIA besloot dat de stuurmannen zélf weer de verantwoordelijkheid moesten krijgen voor een goede launch vanaf de lijn. Aldus de FIA:

Keep your hands where I can see them!

Iedere autoblog-lezer die wel eens een stoplichtsprintje heeft gedaan weet dat een goede start grotendeels afhankelijk is van of je met je gevoelige voetjes het juiste aangrijpingspunt van de koppeling weet te nailen. In de F1 is dat in principe niet anders. Alleen F1-bolides hebben carbon koppelingen en die zijn voor hun optimale werking nogal gevoelig voor bijvoorbeeld temperatuurverschillen.

Combineer dat met het feit dat het om uiterst kleine marges gaat die bepalen of je als eerste bocht één induikt of als derde en je begrijpt dat de (top)teams voor miljoenen hun ettelijke nerds aan het werk zetten om elke keer precies het goede bite-point te kunnen vinden. Precies dat laatste was dus ook gebeurd, waardoor de instellingen van de koppeling voor de race met handige software-programma’s werden volbracht. Dit moeten de coureurs nu weer zelf doen.

De tweede verandering om nog maar één hand te mogen gebruiken voor de koppeling is ook puur om het nog een beetje moeilijker te maken. Vóór de regelverandering gebruikten de coureurs bij de start twee koppelingspedalenflippers achter het stuur. Één voor de ‘master-clutch’ en de andere speciaal voor het bite-point. Bij de start maakten de coureurs vervolgens een X-aantal toeren (zo’n 6.000) en ‘dumpten’ de master-clutch. Dankzij de tweede koppelingsflipper zaten ze dan direct in de sweetspot van het aangrijpingspunt. Gemak dient de mens. Inmiddels mag er voor het hele proces echter dus nog maar één flipper gebruikt worden.

Nou zou het natuurlijk kunnen dat we vergeten zijn dat het in het recente verleden ook wel eens fout ging mét al deze technologie (of niet, Mark Webber?). Of misschien is het aantal verknalde starts wél echt gestegen, maar is dat puur toeval. En de teams zullen het natuurlijk nooit wagen om de tere zieltjes van hun duurste werknemers te krenken door te suggereren dat een slechte start aan hen ligt. Maar zou het stiekem toch niet een beetje aan de verhoogde moeilijkheidsgraad van F1-starts liggen dat we zoveel auto’s zien harken bij start?

Image-Credit: Red Bull RB12 stuurwiel via Twitter



54 reacties

Dat Red Bull al voor de start weet dat er een koppeling probleem zal zijn bij de start van Max, geeft al aan dat het nog steeds grotendeels van de techniek af hangt. De teams van Mercedes en Red Bull maken vaak minder goede starts dan bijv. de Ferrari’s en Honda’s.
Het zit hem in het feit dat de coureurs ‘softies’ zijn geworden door al dat software. Geloof me, tegenwoordig zijn de beste coureurs op deze planeet in het algemeen niet meer de Formule 1 coureurs. En dat zit hem allemaal in de technologie. Denk alleen al aan het feit dat de auto’s door al die technologie veel veiliger zijn geworden. Pak ‘m beet een jaar of 25 geleden was het nog ondenkbaar dat Alonso de crash als in Melbourne had overleefd. Het andere voordeel zit hem er in dat een hoop technologie begonnen is in de Formule 1 en zijn weg heeft gevonden naar de straatauto’s waar we nu in rond tuffen.

Maar er zitten ook grote nadelen aan. En dan komen we op mijn eerste zin uit. De coureurs zijn ‘softies’ geworden. Eigenlijk veel te verwend. Ondanks alle G-krachten en bizarre snelheden is het ze allemaal te gemakkelijk geworden. Dat maakte het voor de kijker minder interessant om naar te kijken. Ik vind het dan ook goed dat de FIA nu het een en ander aan het terugdraaien is om de sport boeiender te maken en het voor de coureurs moeilijker te maken.
@viezefreddyw: ik vind het dan wel opmerkelijk dat als deze “minder goede” coureurs aan een andere competitie meedoen met gelijke wagens, zoals ROC, goodwood of zelf top gear, ze het toch altijd wel goed doen
@phdg: De echt goede coureurs zitten in de hoge klasse van de rally.
Kortom die verwende boys kunnen niet meer schakelen, vroeger was toch echt alles beter toen de F1 nog met een handbak gereden werd, echt mannen met ballen ;)
@bofkont: En waar Mansel naar het podium gedragen werd in Monaco en Senna niet eens meer op eigen kracht uit de auto kon komen in Brazilië.
@bassx: nou idd, vroeger !!
Mijn hemel wat was die tijd mooi !! Tegenwoordig zeuren die coureurs als verwende meiden, en overal hebben ze wel een excuus voor.
@bofkont: Handbak of niet. F1 rijden is niet iets om te onderschatten. Sterker nog…er zijn een paar oud coureurs geweest die in de moderne F1 auto’s hebben gereden en die vonden het zwaarder dan de auto’s die zij destijds reden. Vooral de auto’s van 2000 tot 2005 waren machines die niet makkelijk te besturen waren.
“We doen 1000 aanpassingen aan de auto per week” aldus Max ..
Het viel me op dat het vandaag voor de 1ste x was dat ik na de race coureurs zag zweten! zie je bijna nooit meer tegenwoordig, stelletje watjes zijn het en nog klein ook.
@sracert: het was warm. Joe!
@dick1980: haha ja dat was het!
@sracert: coureurs van tegenwoordig zijn vele malen fitter dan de coureurs van vroeger.
@sollie1984: zijn coureurs nu fitter dan 15 jaar geleden ja?
@MauritsH: 15 jaar geleden waren de heren coureurs ook superfit. Dhr Schumacher was de meest fitte coureur van allemaal. Maar ook die gasten reden geen handbak maar gebruikte flippers.
Maar vergeleken met de coureurs van 20 a 30 jaar terug zijn de huidige coureurs fitter.
@sollie1984: Schumacher is de laatste coureur die ook met de handbak heeft gereden. Toen was hij al super fit maar kwam ook wel eens uitgeput uit de auto. Niet vergeten dat Monaco voor het grootste deel met maar een hand aan het stuur gereden werd.
@bassx: de auto’s zijn daarna steeds sneller geworden. De hogere bochtensnelheid ging om een gegeven moment meer van de coureurs vragen.
@sollie1984: De tweede grote reductie in ground-effect was pas na de dood van Senna (’94). In ’93 waren de auto’s snel en de racepace minstens zo hoog als nu.
@sollie1984: ja hoor tuurlijk, haha laat me toch niet lachen. Fangio zonder gordels! keep on dreaming, of 1500 turbo PK’s die je met je hele lijf en hoofd op de baan moest houden!. Nee die “kerels” zijn verdwenen.
@sracert: dat men in die tijd zonder gordels reed had niets te maken met lef maar meer met onwetendheid. Grappig is dat de moderne wagens van het jaar 2000 tot nu alle ronde tijden hebben verbroken. Wat uiteindelijk ook aangeeft dat de auto’s harder gaan en dus ook harder door de bocht gaan. Dat ze destijds 1500pk hadden is indrukwekkend, maar op het rechte stuk voel je daar fysiek weinig van. De moderne F1 auto’s (op de gare 1.6 V6 turbo na) accelereren veel sneller dan de auto’s van toen. Sneller gaan betekent ook op de limiet rijden waardoor de auto’s nog moeilijker op de baan te houden zijn. Zoek op YouTube. Genoeg filmpjes te zien.
@sollie1984: ja natuurlijk, jij zal het weten, mooie (eigen) wijsheid houd je er op na.
@sracert: die wijsheid kan je zelf ook op het internet zoeken (google/youtube). Ik volg al jaren de F1 op de voet, dus dan pik je het een en ander wel op.
@sollie1984: ik sta sinds 1971 langs de baan e.a. probeer het ook eens?
@sracert: je bent niet de enige die langs de baan heeft gestaan ;).
Valt daar niet op te oefenen? Als er zoveel nerds aan t werk zijn voor de teams, dan zal het toch mogelijk kunnen zijn om een simulator voor t starten te maken/gebruiken?

I don’t get the point. Ze doen t zo vaak, dan wordt je daar vanzelf beter in lijkt mij.
Alle (start) software uit tijdens de start! na de 1ste bocht pas weer aan. Oh dat hoeft dan niet meer. verbieden die softshit dan maar.:)
Ach ja, anders werd hij dit jaar al kampioen. Ook zo saai.
-edit: dank u, ja dat bedoel ik inderdaad-
Ik zeg: 4 knoppen op het stuur, standje warm weer, standje koud, standje regen en een claxon. Die laatste is speciaal voor Kimi, als ie weer achter Verstappen rijdt, toetoet!
@pomoek: kan hij de hele race lang tutteren. Wordt hij wellicht blij van.
Wat is op de foto links onder de functie van die grijze hendel of pedaal?
@pomoek: schietstoel
@pomoek: om de airbag op te pompen, u kijkt naar de foto van een cockpit van de nieuwste Lada F1 ?
Wil niet veel zeggen maar Max heeft z’n rijbewijs sinds een paar maanden. Met het fenomeen stoplicht sprintjes is hij dus ook niet bekend. Die dingen leer je niet met F1 2016 op je Playstation. Wij van de straat weten dat….
@Rick-dos: en op de PlayStation heb je standje CVT…
Ik mocht Max eerst niet vanwege zijn vader (ik ben ook maar een mens), maar hij heeft simpelweg mijn respect afgedwongen door wat hij laat zien op de baan.
Ik geloof hem dus ook wel als hij zegt dat het aan de auto ligt. Maar waarom heeft zijn teammaatje daar dan geen last van..?
@8cylinder: Het is wel echt een ijzersterk argument om iemand vanwege zijn of haar vader niet te mogen.
@viezefreddyw:

De vader van Jos heeft ook zo een grafhekel aan de vader van Max ..
@lincoln: Haha Lincoln! Zelfs op de late zondagavond nog altijd even scherp.
@viezefreddyw: Goed gezien pik, dat relativeerde ik toch ook direct.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hoe goed moet een f1 coureur zijn? Kijk het topgear filmpje maar eens waarin de hamster in een f1 wagen mocht rijden. Eerst krijgt hij hem niet van zijn plek en toen hij eenmaal reed kreeg hij de banden niet op temperatuur en werd hem verteld om harder te gaan. Hamster reageerde door te zeggen dat hij niet harder kon omdat zijn hersenen niet snel genoeg werkten om laat genoeg te remmen voor de bocht en terug te schakelen.
Kortom voor die losers hier commentaar hebben op de rijders, hoe goed ben je zelf?
@kobus1967: heb je een goed punt!
Laten we ff de reactie van ervaringsdeskundige maarten020 wachten alvorens we een te snel oordeel vellen. Maarten kom er maar en leg ff uit hoe je een f1 start om te beginnen
Mijn enige echte race ervaring op een circuit is meerijden met een race prepped 911 GT3, dus rolkooi, stuur en pedalen en dat was het wel zo ongeveer. Dat is al extreem. Het versnellen is niet heel boeiend maar de bochtensnelheid en remvertraging zijn echt heftig. Ik durf het me niet eens voor te stellen hoe dat in een F1 moet zijn. Ik denk dat je dat als passagier hooguit 2 rondjes vol zou houden. Laat staan zelf moeten rijden. Dus ja, hard gaan in een F1 is een vak op zich, dat weet ik wel zeker…
Schaf dat zelf schakelen in de F1 maar af. Allemaal aan de automaat!

Ik presenteer u de CVT in de F1. Zetten ze nog betere rondetijden neer ook… Helaas gooide een zekere Bernie E. roet in het eten…

Overigens was DAF er al veel eerder bij in de F3…
Als ik me niet vergis is een valse start, zoals te lezen in de zin waarmee het artikel begint, dat je eerder vertrekt dan de groene lichten aanspringen. Maar los van de betekenis van een valse start was het erg jammer voor Max dat het weer misging.

Ik heb wel genoten van de race omdat hij nu kon laten zien wat hij als coureur waard is. Met name Kvyat, die overigens ook goed aan het racen was, zal nu ook inzien dat hij is vervangen door een ‘diamond in the rough’….nog een beetje oefenen op de kwalificatie en het starten en Max is klaar voor de race om het WK!
Mooi verhaal maar kan de coureur nu wel of geen invloed uitoefenen bij de startprocedure. In principe is het toch nog steeds vol gas geven en de koppeling volledig los laten (al is het dan met een hand)? Teveel wielspin heeft toch ook te maken met de temp van de banden en de hoeveelheid gas die je geeft? Kortom: is de verprutste start het gevolg van de software/hardware of ook de invloed van de coureur?
@fastshifter: Ook invloed van de coureur met zijn linker voet (erg veel trouwens).

Ik blijf het een beetje een raar verhaal vinden trouwens. Als er een probleem was geweest met de koppeling, wat ze van te voren al wisten…dan zeggen ze dat wel tegen de media om hun coureur in bescherming te nemen (vooral 1 die al 2 slechte starts achter elkaar heeft gemaakt!). Om na de race er maar mee aan te komen…Hmm. Sorry, maar ik geloof er weinig van. Ik kijk F1 al langer dan vandaag.

En nee, ben geen Verstappen hater, absoluut niet.
@basjaski: Als je F1 al langer kijkt weet je toch ook dat die auto’s geen koppelingspedaal hebben en dat de linkervoet bij de start dus niks doet?
@mauritsh: Ik bedoel natuurlijk rechts.
Max had nu een excuus, maar de niet voor de vorige slechte starts, ook al omdat zijn teamgenoot wel goed startte. Waarschijnlijk moet hij toch wat beter daarop oefenen, want dat leert hij niet met een playstation.
Vorige jaren zag je de f1 wagens altijd bij de opwarmronde proefstartjes maken met rokende bandjes maar dit jaar heb ik het idee dat dit een stuk minder gedaan word

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).