Meerdere steden hebben plannen voor zero-emissiezones waar je met een gewone benzineauto niet meer welkom bent.
Zolang je niet in een oude diesel of een busje rijdt heb je tot nu toe weinig last van milieuzones. Daar gaat echter verandering in komen, als het aan meerdere Nederlandse gemeentes ligt. Zij hebben plannen om de zero-emissiezones nog veel rigoureuzer te maken.
Zo wil Amsterdam (niet geheel verrassend) vanaf 2030 niet alleen oude diesels, maar álles met een verbrandingsmotor weren. Dus ook een Toyota Aygo. En niet alleen Amsterdam, ook Utrecht, Eindhoven en Gouda hebben al concrete plannen in deze richting. En dan zijn er nog diverse steden die erover nadenken, zo meldt de Telegraaf.
“De effectiefste maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren, is het invoeren van een nul-emissiezone voor personenauto’s,” aldus de gemeente Amsterdam. Dat geloven we best, maar daarmee wordt iedereen dus wel verplicht een (dure) elektrische auto te kopen. Nu moet je doorgaans goed bemiddeld zijn om een huis in 020 te kunnen kopen, maar toch… er zijn ook Amsterdammers die het minder breed hebben.
Gelukkig is dit alles wettelijk nog niet mogelijk op het moment. Er zou dus eerst een wetswijziging moeten komen. Er is echter geen haar op het hoofd van PVV-staatssecretaris Chris Jansen die daaraan denkt, zo laat hij desgevraagd weten.
Als het aan Amsterdam ligt gaat heel de stad elektrisch rijden, maar dan moeten ze dus wel medewerking krijgen vanuit Den Haag. Die lijkt er met het huidige politieke klimaat niet te komen, maar je weet nooit wat voor politieke wind er in 2030 waait.
Via: Telegraaf
Foto: Een typische straat in Amsterdam Oud-Zuid, gespot door @marcel050
V8Vantage zegt
Amsterdam? Ligt dat nog in Nederland?
hotze zegt
Nederland ligt in Amsterdam.
mjpamsterdam zegt
Het is mijn stad maar dit is een gevalletje volledig doorgeslagen ! Zeker als je weet dat dit Stadsbestuur graag middeninkomens terug in de stad wil.
hotze zegt
Daar bedoelen ze de Bijlmer mee (voor de middeninkomens).
Benieuwd of de toeristenbussen gewoon mogen doorrijden. Die dagjeslui stappen toch niet allemaal over op metro of tram?
Ook benieuwd of het stroomnet al dat laden aankan, of moeten ze laden buiten de stad?
Dimitriej zegt
In Amsterdam is dit in 2019 al besloten.. Beetje non-nieuws?
https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volg-beleid/duurzaamheid/schone-lucht/
lpgbarrel zegt
Amsterdam is een openluchtmuseum, logisch dat je daar niet doorheen mag rijden
mashell zegt
Breng ze nou niet op het idee dat ze entreegeld kunnen heffen.
banderas zegt
Een dure elektrische auto? Vanaf volgend jaar koop je voor 10k een Model 3 2e hands.
Lambrusco zegt
Precies. Een polo is duurder.
Hubert zegt
Kan misschien als een verrassing klinken, maar 10k is best wel veel geld voor velen.
reactief zegt
De vraag is of je een auto moet rijden als je die 10k niet kunt uitgeven…
werf76 zegt
Dat bepaal jij niet.
Hubert zegt
Moet toch op mijn werk kunnen komen.
En openbaar vervoer is kleine 2 uur en kost 30 euro per dag.
Met de auto is 50 minuten en kost me 9 euro aan benzine.
deduitsedrie zegt
en 50 euro aan parkeerkosten?
Hubert zegt
Nee hoor.
Meer dan genoeg parkeerplaatsen hier rondom het bedrijf.
Voordeel van zitten op een industrieterrein.
Nadeel is dat er geen openbaar vervoer komt.
racerx zegt
Je kunt voor 2K ook een auto kopen.m die met basis onderhoud nog even mee kan. Dus ja: ook als je geen 10K te besteden hebt kun je prima autorijden. Welkom in de echte wereld.
racerx zegt
Edit: -.m
gekketurbo zegt
Mensen die in Amsterdam wonen en geen €10k kunnen/willen betalen willen meestal niet eens een auto. En die zullen het hardst schreeuwen dat benzine of eigenlijk alle auto’s verbannen moeten worden. Het aantal auto’s per bewoner in Amsterdam is al bijzonder laag…
O plaat zegt
Maar dan moet je wel met een Tesla willen rijden.
harrie zegt
Dan ga ik wel met een kar.
superg zegt
Echt hilarisch. Lekker realistisch ook. En de hoogovens en Schiphol mag doorstampen. Te gek voor woorden.
mashell zegt
Daar gaat de gemeente Amsterdam niet over. Zij hebben om een kleiner aantal vluchten op Schiphol gevraagd: https://nos.nl/artikel/2526099-gemeente-amsterdam-wil-dat-schiphol-serieus-krimpt-naar-400-000-vluchten
Regering zegt Nee. Dat Tata steel nog een vergunning heeft is misschien wel het grootste staaltje wanbestuur dat we ooit in Nederland gezien hebben.
harrie zegt
Exact, de vervuiling van de staal industrie kunnen we prima opzadelen aan een of ander ontwikkelingsland.
rwdftw zegt
Tata Steel – staaltje wanbeheer.
Jij krijgt een duimpje!
cheatah zegt
Kinderachtig
Lars zegt
Dat is toch al jaren bekend? Vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s in de stad of helemaal geen auto’s meer. Vanaf 2035 geen nieuwe verbrandingsmotor meer
utregcity zegt
Precies dat. Alles voor de sensatie.
bietje zegt
Dit is weer het typisch links-activistische gekoer in Amsterdam 🤷🏻♂️
Ach… als ik alleen al denk aan de laad-infrastructuur die dan nodig zal zijn in de stad rol ik al over de grond van het lachen… De stroomnetten kunnen de vraag (nog lang) niet aan, maar als 900.000 inwoners hun samen ruim 270.000 auto’s (240K personenauto’s) moeten gaan opladen, zeik ik bijna in m’n broek 😂
Hoe willen ze dat in de binnenstad realiseren, om nog maar te zwijgen van de buitenwijken met hoge flats, veel bewoners en veel auto’s 🤷🏻♂️ want dat is natuurlijk stap-2.
Natuurlijk zullen we ergens in de toekomst uiteindelijk niet meer fossiel kunnen rijden, maar dat zie ik niet binnen 20 jaar gebeuren. Wel jammer als je een mooie klassieker hebt maar er geen peut meer in kan en mag gieten 🤔
Toch m’n voorgenomen aankoop maar even heroverwegen dan.
RiKe zegt
Toch grappig dat o.a. Amsterdam dit zo graag wil terwijl de stroom infrastructuur nu al de druk eigenlijk niet aan kan. Utrecht had dit enige tijd geleden ook naar buiten gebracht. Het is een heel vies spelletje wat gespeeld wordt met de mobiliteit van de gewone burger.
mashell zegt
De stroom netten… Maar dat is geen gegeven, die zijn gewoon aanpasbaar, kort samengevat dikkere kabels leggen. Is gewoon te doen, de netbeheerders hebben zitten slapen maar die zijn inmiddels wel wakker en over een aantal jaar is het opgelost, geen reden om je lange termijn planning voor af te schieten.
racerx zegt
Tja, vervelend voor degenen die er last van zouden krijgen.
MarcoM zegt
In 2030 zitten er weer andere mensen die het beleid moeten uitvoeren, die hebben dan weer andere ideeen. En jij gelooft dat de mensen met hun grachtenpanden lopend naar huis gaan en niet in hun Porsche of Bentley?
mashell zegt
En jij gelooft dat die mensen niet pragmatisch of kapitaalkrachtig genoeg zijn dan maar een elektrische Porsche of Bentley aan te schaffen?
harrie zegt
Mooi man.
Hoe is het eigenlijk met die cruiseterminal?
rwdftw zegt
Laat ze het ook maar doen ook. Gewoon een sociaal expiriment. Iedereen die op 1 of andere manier afhankelijk is van een auto trekt de stad uit. Geen vakman meer te vinden die de stad in wil/mag, Geen marktkoopmannen meer, geen bevoorrading van winkels meer……
Er gaat een moment komen dat bij een beetje wind alleen tumbleweed door de straten rolt.
Hawkeye72 zegt
Top: de stad worden weer een reservaat voor nette, rijke mensen. Zo moet het zijn!!! Heerlijk dat de linkse stadsbesturen het ware gezicht laten zien.
RobTWo zegt
Amsterdam, dat is toch 020?
Ik kwam er sowieso al nooit.
En Utrecht is ook niet mijn stad, zelfs de ring is geen ring.
utregcity zegt
Mooi. Wegblijven dan.
fleischkase zegt
Als ze de luchtkwaliteit willen verbeteren, waar ik achter sta, moeten ze beginnen de diesels die zonder roetfilter rondrijden (aka 85% van die schijt moslims) kei en keihard oppakken. Ook zit dat tuig avonden lang maar te hangen in hun auto, met draaiende motor. Heel mijn straat stinkt er enorm door, en uiteraard boeit hun dat ook geen flikker.
En ik met mijn 1.0 liter tsi maar mijn ‘steentje bijdragen’.
Tesla’s zijn idd steeds goedkoper, maar na 2 ton mag je een accu vervangen wat net zo duur is als de dagwaarde. Dan is een benzine motor vervangen ineens leuk.
Mooi man
Hawkeye72 zegt
Hé broer als ik jouw vindt, weet je, dan ga ik jouw groot dood maken met m’n neven, je weet toch broer.
Met andere woorden: dank voor je mooie, woke en inclusieve commentaar.
Voor straf 10.000 keer schrijven: ‘er is geen integratieprobleem’.
TDI-goeroe zegt
de glijdende schaal van geleidelijkheid.