Wat er mis ging bij de Koenigsegg One:1 crash

Auteur: , 53 Reacties

De mannen van Koenigsegg hebben het wrak van de One:1 volledig uitgeplozen en zijn erachter waarom er met 110 kilometer per uur een vangrail gekust werd.

In Zweden wordt geen rommel gemaakt en dus kon men bij Koenigsegg volledig analyseren wat er allemaal gebeurde afgelopen maandag om 16:30, toen de One:1 in handen van een testcoureur een enorme klap maakte op de Nürburgring in de Fuchsröhre sectie van het beruchte circuit.

Na het bestuderen van de software van de One:1 blijkt dat er een fout is opgetreden in de ABS-sensor van het linker voorwiel. Deze fout zorgde ervoor dat er een klein geel lampje ging branden, maar dat is door de testpiloot niet opgemerkt. Bij een snelheid van 170 kilometer per uur blokkeerde de vooras (de achterwielen bleven wel draaien), wat de enorme, rechte remsporen verklaart. De auto raakte vervolgens met 110 kilometer per uur de vangrail van Adenauer Forst, waarna de auto de lucht invloog en na ongeveer 22 meter en een draai van 180 graden de grond weer raakte met het linker achterwiel, waarna de auto om z’n as draaide en parallel aan de vangrail kwam te liggen. Tijdens de crash deden alle airbags, brandstofafsluiters en andere veiligheidssystemen wat ze moesten doen. Er was wel een klein brandje omdat de uitlaat en de koolstofvezel panelen met elkaar in aanraking zijn gekomen, maar die konden door de bestuurder met de brandblusser aan boord van de auto worden geblust.

Dat de mannen van Koenigsegg ver gaan in hun ontwikkeling kunnen we afleiden uit het feit dat ze bij Koenigsegg op hun eigen testbaan (een landingsbaan van een in onbruik geraakt vliegveld in Zweden) zijn gaan testen. Ze hebben dezelfde ABS-sensor uitgeschakeld en hebben vervolgens dezelfde snelheid / omstandigheden nagebootst. Het resultaat was hetzelfde gedrag, minus de vangrailimpact en daarop volgende vliegsessie uiteraard.

Zo lang er geen aanspraak wordt gedaan op het ABS-systeem, blijft een auto met kapotte ABS-sensor gewoon rijdbaar. Normaal gesproken zou een ABS-storing worden opgemerkt tijdens het rijden. Het ABS-lampje is waarschijnlijk niet opgemerkt omdat de coureur voluit ging, voorbereidend op een ronderecord van Koenigsegg. Volgens Koenigsegg hebben ze de pech gehad dat de storing nét voor de eerste ABS-ingreep is opgetreden. Ze gaan zich nu concentreren op het herbouwen van de auto waarvan het monocoque, het dak, de deuren, motor en versnellingsbak intact zijn gebleven. Bovendien claimt Koenigsegg dat er geen enkel vloeistoflek is opgetreden bij de crash. Indrukwekkend, gezien de klap.

Het waarschuwingssysteem
Koenigsegg heeft al een systeem aan boord dat de auto in een noodloop van maximaal 100 kilometer per uur gooit als er bepaalde dingen misgaan met de actieve aerodynamica of het onderstel van de auto. De autogekkies uit Ängelsholm gaan nu het ABS-systeem ook in dat Active Systems Warning-systeem opnemen, middels een software-update voor bestaande auto’s.



53 reacties

De Huayra die is gecrasht heeft t slechter getroffen helaas..
Dus maandagmiddag crasht de auto, en donderdagochtend is de auto alweer in Zweden, is het probleem vastgesteld en is het ongeval ook nog eens nagebootst? Dat zijn me wel een paar enorm snelle en efficiënte jongens bij Koenigsegg.
@Edge: +1, en niet vergeten, dat ze reeds de oplossing klaar hebben ;)
@Onehp: kunnen ze inderdaad bij Volkswagen nog wat van leren >:p #dieselgate
@Edge: dat is inderdaad erg indrukwekkend!
@Edge: zeker weten doe ik het niet maar het zou goed kunnen dat Koenigsegg gewoon een eigen locatie heeft/huurt vlakbij de Ring met alle apparatuur voor zo’n analyse. De meeste fabrikanten werken zo tijdens langdurige test periodes op de Ring.
@w0o0dy: Nee, de auto is direct naar Ängelholm gegaan naar de crash.
@w0o0dy: Nee, de auto is direct naar Ängelholm gegaan na de crash.
@Edge: naja, Maandagavond download je de data van de datalogger en upload naar Zweden. Dinsdagochtend analyseerd iemand het en ziet een ABS fout vlak voor het ongeluk. Dinsdagmiddag stuur je een auto de startbaan op met een losgetrokken sensorstekker en kijkt wat er gebeurd. Moet te doen zijn.
@hzr: Precies.. debuggen heet dat met continues intergration en testing.
Aan de remsporen te zien geheel volgens verwachting.
@bassx: dat staat er toch ook: “Bij een snelheid van 170 kilometer per uur blokkeerde de vooras (de achterwielen bleven wel draaien), wat de enorme, rechte remsporen verklaart.”
@Henk_he: Inmiddels twee mensen die tekst uit het stuk herhalen. Volgt er nog meer? :p
Dit snap ik niet.. “..Na het bestuderen van de software van de One:1 blijkt dat er een fout is opgetreden in de ABS-sensor van het linker voorwiel. Deze fout zorgde ervoor dat er een klein geel lampje ging branden, maar dat is door de testpiloot niet opgemerkt. Bij een snelheid van 170 kilometer per uur blokkeerde de vooras (de achterwielen bleven wel draaien), wat de enorme, rechte remsporen verklaart..”

Wat gebeurde er dan? Blokkeerde de vooras.. je bedoeld de remmen? En hoezo bijten die zich vast en laten niet meer los? Als je de rem los laat laten de blokken toch ook los? Rare uitleg.. wie snapt het?
@Freewarefreak: Door het foutje in de abs blokkeerde de remmen voor. Dat de achterwielen door blijven draaien is zodat de auto niet gaat rond tollen. Nu willen ze bij Koenigsegg een extra veiligheidsupdate uitvoeren dat als de abs een foutmelding geeft je niet meer harder dan 100km per uur kunt rijden. Het artikel van Koenigsegg zelf is een stuk duidelijker.
@contender: Ooozoo.. ja helder. Ik dacht dat het vastsloeg. Mechanisch defect. Maar het ABS werkte niet en omdat de coureur zo hard remde blokkeerden de wielen (want het ABS kwam er niet in..) .. en de coureur liet niet los.. vandaar de strepen.. yupz.. kwartje valt. :)
@Freewarefreak: ik denk ook dat je als coureur alleen maar blijft remmen als je een muur op je af ziet komen met die snelheid, en als je remmen al geblokkeerd zijn.. Blijven ze geblokkeerd
Ik vind dit echt zo een geweldig bedrijf. De auto’s die ze maken, het imago van het bedrijf en het feit dat ze zo bezig zijn met alles perfectioneren. Geweldig
Echte coureurs rijden zonde abs en tractioncontrol!?
@mrrallycross: ja, want dan kun je de werking natuurlijk extra goed testen.
@mrrallycross: Veel succes met 1000pk op de wielen!
@mrrallycross: Zo ken ik er nog wel een: echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen.
OT: het was een TESTcoureur. Die test dus alle systemen zodat toekomstige klanten dit soort ongelukken bespaard blijft. Of wil jij dat de veiligheidssystemen in jouw auto door de testcoureur ook worden uitgezet tijdens de testritten?
@Henk_he: ik zet zelf alles uit als ik in mijn auto stap, altijd al gedaan ook… De enige manier om jou als berijder te trainen nog beter te rijden in dagelijks verkeer…
@spykerboy: Dan wordt je misschien wel de beste chauffeur maar niet de slimste. Want wie zet er nou zijn beschermengeltjes uit? Wat mij betreft zou het op de openbare weg rondrijden met uitgeschakeld ABS of ESP tot verlies van de verzekeringsdekking mogen voeren.
@mashell: Helemaal mee eens, zelfs de beste coureurs hebben ongelukken, want als je niet verwacht dat de auto gaat glijden is er niemand snel genoeg om in te grijpen. Bovendien kun je met een goed ABS en/of ESP systeem sneller het circuit over, want de computer kan alle 4 wielen apart regelen en raakt niet in paniek als er iets vreemds gebeurd.
@evian: test van topgear niet gezien met sabine schmit dat ze de r8 test alles uitgeschakeld of aan… Met alles uit was ze meer dan 5seconden sneller op laguna seca…
@spykerboy: Dus jij wilt zeggen dat je op de openbare weg dezelfde rijstijl en tempo hebt als Sabine op het circuit? Doe normaal…
@kliko: waar haal jij vandaan dat ik op de openbare weg het zelfde rijd als op het moment dat ik het circuit op ga??
@spykerboy: jouw motivatie is dat je op de openbare weg zonder hulpmiddelen rijdt omdat Sabine op het circuit dan ook sneller is. Dat zijn toch twee compleet verschillende situaties voor een auto? Vandaar dat ik dat even gelijk trek.
@kliko: dat was niet de situatie die ik wou schetsen, ik reageerde op de persoon die aangaf dat je met abs en tc/esp ten alle tijden sneller bent, dat argument ontkrachtige ik er alleen mee… Ik ben geen fan van al die technieken, daarom zet ik ze uit. Koop het liefst oudere autos waar dat allemaal nog niet zo ingebouwd is, kan het ook niet falen zoals bij koenigsegg gebeurde….
@evian:
De circuitkilometers vaak worden zonder abs/esp gereden, in veel situaties kun je namelijk veel harder remmen zonder abs dan met.
En coureurs leren juist wel om te reageren op onverwachte glijpartijen, het gewone klootjesvolk wat af en toe een keer over het circuit een rondje wil doen kan daarentegen beter de veiligheidssystemen hun werk laten doen!
@bimmert: coureurs leren op het circuit idd ingrijpen bij glijpartijen. Als je gewoon rustig op de openbare weg rijd en je auto glijd opeens weg is er niemand die snel genoeg kan ingrijpen, omdat je op dat moment niet gefocust genoeg bent hierop. Als iemand zonder ABS en ESP sneller is dan met, dan is dat de schuld van de autofabrikanten. Waarschijnlijk zit er dan te veel marge op het systeem (begrijpelijke beslissing natuurlijk). In de F1 reden ze ook een tijdje met traction controle dit was ook sneller. Als een autofabrikant serieus moeite zou steken in een race variant van ABS en ESP/TC zou dit altijd sneller moeten zijn.
@evian:
Abs is vaak niet handig en soms gewoonweg gevaarlijk op het circuit.. daarom zit het er niet op of is het uitgeschakeld, maar als je wat jaren ervaring hebt in de autosport mag je er gerust nog eens op teruggekomen.
@bimmert: Waarom is het dan gevaarlijk op het circuit?
@evian: ABS garandeert geen maximale vertraging maar een compromis met bestuurbaarheid van de auto onder bijpassende maximaal toelaatbare remkracht. Één keer op een ondergrond met wat kiezels vol in de ankers gemoeten – ABS greep in en ik rolde vrolijk voort; zonder ABS had ik met blokkerende wielen achter m’n voorligger geëindigd in plaats van erop… Met bijvoorbeeld sneeuw en ijs levert het volgens mij ook een langere remweg op; blokkerende wielen geven misschien niet de mogelijkheid tot sturen, maar de wrijving die zo opleveren kan belangrijk verschil maken.
@spykerboy: Wat voor auto rijd je? Dikke kans dat het uitschakelen alleen “later ingrijpen” heet. Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om de ABS e.d. geheel uit te zetten. Of trek je de zekeringen eruit?
@kliko: op het moment niks waardogs genoeg om hier te benoemen, maar mn verleden zit genoeg tussen, denk aan een e46 m3, toyota supra twin turbo, maserati spyder, allemaal autos waar het volledig uitkon of het geeneens hadden. Als goed is binnenkort wel weer iets wat noemenswaardig is
De autogekkies uit Angelsholm?! Oke dat is ook een manier om een artikel te schrijven :/ waarom niet autoliefhebbers klinkt een stuk aardiger.
Maar goed wel knap wat ze doen bij Koenigsegg echt een unieke auto bouwen zonder een gigantisch budget. Jammer van de crash maar zolang er wat van te leren valt heeft het nog enigzins nut.
@redbee5: ik bedoel het aardig hoor, ik ben dol op autogekkies.
Vreemd verhaal. Testen (ook met 1000 pk) doe je ook zonder abs etc op het circuit. Ik houd het op een stuurmans foutje. Het zal ook niet eenvoudig zijn om de “grote 3” te verslaan op het ronde record. Dat zijn nu eenmaal fabrikanten met extreem veel race ervaring, die bij deze kleine fabrikant ontbreken.
@sracert: houd jij het lekker daar op!
@2wheeler: Ja heerlijk???????
@sracert: Grote 3 tegenover een grotere 1 :)
@dennisjuh95: keep on dreaming! prima hoor.
Wat een top team daar
Sinds wanneer als je probleem met linker ABS sensor blokkeert je vooras ? Dus zowel lv als rv ? Als er een probleem is met lv sensor zal deze blokkeren maar rv zou gewoon goed moeten blijven werken. ABS werkt op elk wiel onafhankelijk dus compleet blokkeren van voorwielen lijkt mij vreemd. Als ik uitleg zo lees lijkt t eerder een compleet ABS fail ipv een simpele sensor…En zoals eerder genoemd een beetje coureur kan het zonder abs af en een beetje testcoureur weet dat een storing kan optreden dus lijkt mij dat hij lamp had moeten zien, trappen of niet
@Cabrioot: Ja natuurlijk, helemaal mee eens. Dit is alleen maar een persverklaring / excuus. Wel weet ik dat van 1 automerk er 1 abs sensor niet werkt valt het hele systeem uit. (Honda, geel lampje: ga naar de garage uw abs werkt niet meer) Dit zou namelijk voor onbalans kunnen zorgen tijdens het remmen als 3 wielen wel abs hebben en 1 niet. Vooral op nat wegdek.
@Cabrioot: Stel je voor je linkerwiel blokkeert en je rechter niet…. wat denk je dat er dan gebeurt? dan waren auto en bestuurder er echt niet zo goed vanaf gekomen! dan was ie gewoon haaks linksaf gegaan…
@theghost: dan denk ik dat je nog steeds niet haaks de muur in gaat en zeker bij een linkse bocht. Is ander verhaal als links helemaal niets doet en rechts (en de rest) maximaal remt maar bij een probleem met een sensor heb je nog steeds remkracht die je zelf moet trappen dus heb je nog wel controle. Bovendien trappen de echte coureurs tegen abs aan en niet vol op abs want dat geeft meer remweg aangezien abs bij blokkerend wiel eerst remkracht los laat en daarna pas weer remkracht geeft dus minder vloeiend is dan continu tegen blokkeren aan remmen…..
@cabrioot: vergeet niet dat de kerel misschien op het scherpst van de snede reed hè, dan Let je niet zo op je dash, zeker niet bij het aansturen. Als je daarbij rekent op een systeem dat er vervolgens de brui aan geeft kun je doen wat je wil, maar je zin krijg je niet…
Beetje wazig verhaal van die lui uit Zweden. Testpiloot ging voluit maar had ABS aan? Klopt al niet. En vanwege een abs storing slaat een complete as vast? Lijkt me heel erg sterk.
Autoblog: misschien maar eens een artikel over het ABS systeem. Veel mensen hier begrijpen niet hoe het systeem werkt en wat de voordelen er van zijn!
@dutchdriver12: of de nadelen ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).