Wat gebeurt er de komende jaren met EV bijtelling?

Auteur: , 53 Reacties

Nieuwe EV's, oude EV's, bijtellingscijfertjes... Ooooh, spannend!

Jag

Enkele jaren geleden was het nog vaste prik in elke review die we deden: hoe zit het met het bijtellingspercentage? Één grammetje meer of minder uitstoot kon uitmaken of een auto net in een hogere, of juist lagere ‘bijtellingschijf’ werd ingedeeld. Daarmee werd direct het succes van desbetreffende auto op de Nederlandse markt bepaalt. Want laten we eerlijk zijn, een iets scherper stuurgedrag, mooier design of wat extra power weegt voor ons zunige Hollanders niet op tegen iedere maand wat extra Ekkermannen in de portemonnee. Zodoende wemelden ’s lands straten opeens van de Outlanders, Méganes, 308-en, V40’s et cetera. Met alle respect voor deze prima bakken: zonder bijtellingsvoordeel waren ze waarschijnlijk in iets minder groten getale op Nederlands kenteken gezet.

Doch aan de wildgroei van bijtellingspercentages is inmiddels een eind gemaakt. Sinds 2017 is het simpel: voor een pure EV met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer betaal je vier procent bijtelling. Voor alles wat daarboven zit, of het nou een plug-in, diesel of benzineauto betreft, betaal je 22 procent bijtelling. Goed nieuws voor de Tesla-adepten onder ons dus. Máár, er staat het een en ander te veranderen voor de komende jaren, voor zowel oude als nieuwe EV’s. Een bloemlezing:

2019 (en 2020):
In deze twee jaar gelden in principe dezelfde regels als nu het geval is, maar met een belangrijke uitzondering. In ons land worden dure, luxe dingen namelijk steevast argwanend bekeken, zeker als het om auto’s gaat. Zodoende wordt het bijtellingsvoordeel voor dure EV’s beperkt. In de volksmond worden de nieuwe regels ook wel de ‘Tesla-tax’ genoemd, hoewel het in werkelijkheid gaat om het terugdraaien van een belastingvoordeel. Alleen tot een bedrag van 50.000 Euro vallen EV’s vanaf 2019 nog in de schijf van vier procent. Dat wil echter níet zeggen dat je voor een Tesla Model S of Jaguar I-PACE de 22 procent moet betalen over de volle mep, maar wél over het gedeelte van de catalogusprijs dat boven de 50.000 Euro ligt.

Om een en ander inzichtelijk te maken, is het wellicht een puik idee om een voorbeeld te geven. De bovengenoemde Jaguar I-PACE heeft momenteel een vanafprijs van 80.330 Euro, vergelijkbaar met een instap-Model S. Zet je ‘m in 2018 op kenteken, dan zou je maximaal vijf jaar lang (0,04 * 80.330 =) 3.213,20 Euro bij je salaris op moeten tellen, waarover je vervolgens belasting afdraagt.

Aangezien je een nieuwe Jaaaaag rolt, zit je waarschijnlijk in de hoogste belastingschijf. Deze is dit jaar nog 51,95 procent, maar wordt volgend jaar (mits beloftes worden nagekomen) 49,5 procent. Gezien de duur van het contract en het nastreven van eenvoudigheid rekenen we vast met dit laatste percentage. Dat wordt dus circa (3.213,20 * 0,495 =) 1.591 Euro aftikken.

Als je de I-PACE echter pas in 2019 of in 2020 op kenteken zet zou je, ervan uitgaande dat de prijs gelijk blijft, (0,04 * 50.000 + 0,22 * (80.330 – 50.000) =) 8.672,60 Euro bij je salaris moeten optellen. Dit betekent onder de streep circa (8.672,60 * 0,495 =) 4.293 Euro per jaar aftikken. Een flink verschil, dat jaar op jaar terugkomt.

2021
Vanaf 2021 worden de zaken echter pas écht serieus. De overheid is dan helemaal klaar met de verschillende bijtellingsschijven. In principe goed nieuws voor de efficiëntie en de overzichtelijkheid, maar het nadeel is dat iedereen gewoon door de neus moet betalen: je ontkomt er niet meer aan 22 procent bij te tellen voor de hele cataloguswaarde van de auto. Mits je de auto ook privé wil rijden althans.

Dat dit behoorlijk grote gevolgen heeft voor je portemonnee moge duidelijk zijn. Als Jaguar de I-PACE ook in 2021 nog aanbiedt voor 80.330 Euro, moet je namelijk jaarlijks liefst (0,22 * 80.330 =) 17.672,60 bij je salaris optellen. Bij een belastingtarief van 49,5 procent betaal je hiervoor onder de streep (17.672,60 * 0,495 =) circa 8.748 Euro per jaar aan onze Haagse overlords. Résume Overflakkee: voor dezelfde auto betaal je dus (maximaal vijf jaar lang) 1.670 Euro per jaar als je ‘m op kenteken zet in 2018, 4.293 Euro per jaar als je ‘m op kenteken zet in 2019/2020 en 8.748 Euro per jaar als je ‘m op kenteken zet in 2021. Om te laten zien hoeveel je dat kan opleveren, hebben we een tabel gemaakt.

Jaguar I-Pace
Netto kosten bijtelling per maand
Netto kosten bijtelling per jaar
Netto kosten bijtelling over 5 jaar (nominaal)
Op kenteken vóór 1 jan 2019133 Euro1.591 Euro7.955 Euro
Op kenteken tussen 1 jan 2019 en 31 december 2020358 Euro4.293 Euro21.465 Euro
Op kenteken vanaf 1 jan 2021729 Euro8.748 Euro43.740 Euro

Kortom, als je de I-PACE dit jaar nog op kenteken zet ben je over vijf jaar minder kwijt dan je in één jaar moet betalen als je de I-PACE op 1 januari 2021 op kenteken zet. Het zal je dus niet verbazen dat er aan het eind van dit jaar nog een enorme run op EV’s zal komen en eind 2020 nog een echo-run.

Rimac

Oude EV’s
Aanvankelijk dachten Model S (rijtest) leaserts van het eerste uur spekkoper te zijn. De belastingdienst plaatste namelijk een bericht op haar site dat na de eerste leaseperiode van 60 maanden er weer een nieuwe periode van 60 maanden afgesloten kon worden voor het vaste, op dat moment geldende tarief. Dat zou betekenen dat Tesla’s van voor november 2013 vanaf december 2018 weer vijf jaar lang verzekerd waren van vier procent bijtelling. Doch deze vlieger gaat niet op.

Auto’s komen in principe namelijk maar vijf jaar in aanmerking voor de korting op het bijtellingspercentage. Na deze periode geldt het algemeen bijtellingspercentage van 25 procent voor auto’s toegelaten vóór 1 januari 2017 en 22 procent voor auto’s toegelaten na die datum. Zoals onze overheid pleegt te doen, is er echter weer een totaal arbitraire overgangsregeling gecreëerd, waardoor oude EV’s de komende jaren toch nog wat voordeeltjes kunnen opstrijken.

Model-S

In alle gevallen gelden deze voordelen echter niet voor een nieuwe periode van vijf jaar, maar slechts voor één kalenderjaar per keer. Of dat voldoende is om te voorkomen dat bestuurders van oude Tesla’s hun auto’s massaal dumpen om nog snel een nieuw model te scoren dat wél vijf jaar lang in aanmerking komt voor vier procent bijtelling, is zeer de vraag. Het is zeer taaie kost, maar voor de volledigheid: dit zijn de regels voor auto’s met een uitstoot van 0 gram (PDF-alert):

  • Datum 1e tenaamstelling voor 1-1-2012:
    Het algemene bijtellingstarief voor deze auto bedraagt 25%. Verlaging van 25% tot 1-1-2017. In 2017 en 2018 bedraagt de verlaging 18%, per saldo bijtelling 7%.
  • Datum 1e tenaamstelling vanaf 1-1-2012 tot 1-1-2014
    Het algemene bijtellingstarief voor deze auto bedraagt 25%. Verlaging van 25% voor 1 x 60 maanden vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister. Na afloop van de 60 maandenperiode bedraagt de verlaging 18%, per saldo dus een bijtelling van 7% voor de resterende maanden van 2017 en voor het jaar 2018.
  • Datum 1e tenaamstelling vanaf 1-1-2014 tot 1-1-2017
    Het algemene bijtellingstarief voor deze auto bedraagt 25%.
    Verlaging van 21% voor 1 x 60 maanden vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister. Na afloop van de 60 maandenperiode blijft het algemene bijtellingstarief voor deze auto op 25% en met ingang van 1-1-2019 bedraagt de verlaging voor niet-waterstofauto’s maximaal 9.000 Euro (0,18 * 50.000).
  • Datum 1e toelating vanaf 1-1-2017
    Het algemene bijtellingstarief voor deze auto bedraagt 22%. Verlaging van 18% voor 1 x 60 maanden vanaf de eerste dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst toegelaten is op de weg. Vanaf 1-1-2021 bestaat er voor nieuwe auto’s (met een datum 1e toelating vanaf 1-1-2021) geen recht meer op verlaging van de bijtelling. Dat geldt ook voor alle oudere auto’s zodra de eerste 60 maandenperiode is verstreken.



53 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
tis allemaal de schuld van Trump ..
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!
Leuker kunnen we het niet maken. Die van mij gaat wel naar privé tzt.
@porsche928: ik zou een nieuwe kopen, één keer schade of defect buiten garantie en je betaald je scheel.
@flutterby: moet het wel binnen je budget vallen natuurlijk…
@awesome: dan zou ik zeker het risico van defecten aan de first gen Model S niet nemen..
@flutterby: Garantie op drivetrain/accu duurt nog 3 jaar en in de afgelopen 200k nog niks gehad, ook geen onderhoud eigenlijk alleen de ruitenwissers en 2 setjes banden.
Zou je niet verwachten dat in 2020 de regels toch nog versoepeld gaan worden? Overheden, autofabrikanten en weet ik wie nog meer hebben een bepaalde CO2 uitstoot afgesproken. Met het wegvallen van de diesel, en het verhogen van de bijtelling, wordt massaal gekozen voor benzines. Slecht voor de CO2, boetes voor overheid en Duitse autofabrikanten, Duitsers over de pis, gaan lobbyen in Europa en voila, versoepelde regels, meer subsidie of beiden

@drsjeroen: Kan haast niet anders. De doelen voor 2025 gaan zo niet gehaald worden. Maar daar zal de overheid natuurlijk pas in 2024 over na gaan denken..
Mooi uiteengezet en helder voorgerekend.

Mis alleen nog een kolom met wat je per maand netto krijgt aan uitkering, Zorg-Logo en huurtoeslag en toeslagen voor bijzondere uitgaven.

Zou het net even wat makkelijker maken om te kijken of het misschien niet veel slimmer is om op kosten van de Staat bij de hut te gaan lopen in plaats van iedere dag als een brave burger ’s ochtends vroeg in de auto te stappen om voor Rutte te gaan werken.
@moveyourmind: *zorgtoeslag
@moveyourmind: Noem één Tesla rijder met zorgtoeslag.. Dat vervalt al onder het modale inkomen.
2019/2020 een bijtelling over 5 jaar van netto € 21.465,-. Dat is € 21.465 : 5 jaar : 12 maanden = € 357,75 per maand.

Denken jullie nu werkelijk dat iemand die in de 51%/49,5% belastingschijf zich druk maakt om een bedrag van € 357,75 per maand?

Overigens vanaf 2021 per maand € 729,- netto (tip: kun je bijna één bijstandsuitkering netto van bekostigen overheid!).
@erik2907: Ehm, ja. Daar maken ze zich ‘druk’ om. Je vergeet dat men nu voor een Tesla van 120k kiest, en de hogere afschrijving dan een andere benzine auto afweegt tov lagere bijtelling.
@amg65: als dat een probleem is dan kopen ze toch een Tesla van € 85.000,- ipv +€ 125.000,-, toch?
@erik2907: Hypotheek op een huis van een ton meer of een Tesla…hmm 🧐
@erik2907: lekkere simpele reactie. Obv 13e maand en vakantiegeld zit je daar met een maandsalaris van 4900 bruto pm aan. Netto houdt je daar iets boven de 3000 euro aan over denk ik. Dus dik 300 euro aan extra belasting maakt men zich wel druk om denk ik. Los van het feit dat er weinig zijn die een dergelijke auto zonder forse eigen bijdrage mogen rijden.
@jollykart: het leven is ook simpel, neem je toch een goedkopere auto als je vindt dat je teveel bijtelling hebt. Net zo simpel.
@erik2907: nog een simpele reactie. Ik heb geen dure auto en zeker niet in de categorie Tesla. Ik ben echter niet afgunstig. Ik stel alleen dat je vrij vlot in de 50% schijf zit, zeker met bijtelling. Hierdoor is het wat eenvoudig door te stellen dat 350 euro meer of minder voor ‘dat soort mensen’ niet uitmaakt.
Raar. Zo draai je de vergroening van het wagenpark de nek om. Dit is toch het meest groene kabinet ooit?
@pomoek: Loze kreet in deze tijd. Elk kabinet zou het groenste kabinet zijn, dat terzijde. Ik ben het met je eens. Schijnbaar worden deze zomer de autobelastingen weer geëvalueerd. Je kunt alleen maar concluderen dat er dit niet genoeg incentives zijn om met het huidige aanbod van EV’s de doelstellingen te behalen.
@pomoek: Mijn verwachting is dat we vanaf 2020 gaan rekeningrijden, waarbij wegenbelasting wordt afgeschaft en dit het enige voordeel wordt van elektrisch rijden over een brandstofmotor. Dit is namelijk de enige manier effectieve manier om de luchtkwaliteit te verbeteren zonder de brandstofprijs te verhogen én om de rekening bij de vervuiler neer te leggen.
En als bonus word de energiebelasting op elektriciteit stapsgewijs verhoogt waardoor het verlies aan brandstofaccijns ruimschoots word gecompenseerd.
@kobus1967:

als ze dit soort belastingmaatregelen aan de andere kant van de wereld zouden invoeren ..
dan was de president van dat land een fascist ..
@lincoln: het gaat ook niet om de keuze die gemaakt wordt, maar het proces van het maken van de keuzes.

Je kan veel zeggen over de jongens en meiden in Den Haag, maar géén is bevoegd om een knoop door te hakken.
@kobus1967: Eh, nee. De belasting die ik betaal op 1500 liter benzine is meer dan het dubbele van mijn totale stroomrekening. Jij denkt dat de belasting op stroom enkele keren zo hoog gaat worden?
@kobus1967: energiebelasting op electra is al mega hoog, basisprijs stroom ligt rond de 3-4 cent zonder alle accijnzen, en reken maar dat die voor stroom enorm gestapeld zijn!!! dus ze zitten aardig goed in DH en vrijven al in hun handjes…. die domme burgers weten nog helemaal niet dat ze al gevangen zitten en denken dat ze slecht af zijn met brandstofaccijns…. wacht maar!
Als de verschillende bijtellingsvoordelen helemaal afgeschaft worden, maak tenminste het algemene bijtellingspercentage lager, 20% of zo.
Per definitie is de staat onbetrouwbaar. Prius gekocht in 2011, site van de belastingdienst vermeld dan dat deze auto, zo lang ie bij dezelfde eigenaar blijft, op 14% belast wordt. Blijkt toch 25% te worden vanaf 31-12-2018. Dafuk? Regels wijzigen tijdens de wedstrijd much? Blijft me verbijsteren hoe eenvoudig de overheid dergelijke geintjes flikt. Bah!
@galgootje:

goed verzekeren en oudjaarsnacht in de fik steken ..
@lincoln: oh, verdorie, dat ik daar niet aan gedacht heb! Thanks Lincoln! Woon in de buurt van Culemborg, een autobrand meer of minder valt niet op! #toptipdus
@galgootje: dat is ongeveer al
sinds 2011 bekend. Dus dan heb je je niet goed laten informeren
@joerek: dealer én accountant gaven beide aan dat de bijtelling op 14% zou blijven. Maarja blijkbaar niet goed genoeg geïnformeerd….
@galgootje: dealers willen gewoon verkopen en accountants zijn belastinginspecteurs die niet eens bij de belastingdienstdienst werken. Beide dus uiterst onbetrouwbare bronnen voor informatie over belastingen.
@mashell: mooie woorden, voel me toch gepakt. Onterecht blijkt uit Jeroek’s reactie. Voelt het toch niet minder rauw van zeg maar.
@galgootje: Je hebt je niet verkeerd laten informeren, tot en met 2015 gold inderdaad de bijtelling zolang de auto niet verkocht werd voor autos die voor 1-7 2012 op kenteken zijn gezet (daarna max 60 maanden) Heb om die reden in mei ‘12 nog een 14% model bemachtigd. Ik heb nog een screenshot uit juli ‘15 van de website van de belastingdienst die dit bevestigt. Ergens daarna is dit beperkt tot 31-12-18
@chris197: kijk, dank je! Ik wist het ook min of meer zeker toen ik schreef dat de regels veranderd waren. Hierin is wel geïnformeerd, maar eerder genomen besluiten over kapitaalgoederen zoals auto’s werden toch vrij naar beïnvloed door dit verhaal. Mijn Prius komt dus eind van het jaar in 25% en da’s nooit waarvoor ie gekocht is.
@galgootje: yep, ik ga mijn megane eind van het jaar inruilen. Maar goed, we hebben best wat jaartjes van een mooie korting kunnen profiteren. Aan alle mooie subsidies komt uiteindelijk wel een einde (hypotheekaftrek enz..)
Ik zeg stoppen met de import van Tesla, mooie aanvulling op de importheffingen
Is er ook al een ontmoedigingsbeleid voor import op poten gezet?
Dat is natuurlijk razend populair, en dat moeten we niet willen als overheid.
@awesome: Jazeker. Wachttijd importkeuring bij de RDW is inmiddels opgelopen tot 6-7 weken! Dat is ook een vorm van ontmoediging.
Zou toch mooi zijn als er met een mega collectief mensen niet meer prive gereden wordt in een lease auto voor een jaar lang. Gewoon keihard de inkomsten voor de overheid afsnijden, als protest. Het is sowieso belachelijk dat we nog steeds bijtelling op basis van nieuwwaarde berekend krijgen. Na een jaar is een auto al veel minder waard. Na 3 jaar zit ie vaak al onder helft van de nieuwwaarde, het is dan toch belachelijk dat dan een percentage van de nieuwwaarde wordt bijgeteld?
@freezzr: youngtimer van 15 jaar oud kopen en 35% over de dagwaarde betalen.
Gewoon kopen en km declareren dan heb je nog restwaarde! Woelah is goedkoper
@maroksahbe: Zou best kunnen, onderhoud aan een EV is nihil en ‘brandstof’kosten ook, waarschijnlijk goed winst pakken op kilometer declaratie. Interresant om eens uit te rekenen.
@harrie: ik heb een leasebudget van 850euro en als ik een EV neem krijg ik een extra toeslag van 150euro. Netto zou het ongeveer 370 euro zijn wat ik op mijn rekening zou ontvangen als ik geen leaseauto neem.Een oud model Nissan leaf is al te vinden voor 9k als je goedzoekt.
Hoe wordt bepaald wat de prijs is van jouw auto zodat je weet hoeveel je boven die 50000 zit? Is dat een basis prijs zonder opties of echt jouw aanschafprijs en is dat met of zonder de BTW/BPM?
@evdw: catalogusprijs die op jouw kenteken bij bijvoorbeeld de RWD op te vragen is. Vandaar dat mensen achteraf nog leasebalonnen vervangen voor andere velgen naar hun eigen smaak.
lekker eerlijk, elke soort auto over dezelfde kam! Je koopt met je geld wat je zelf wil!
Daarom gewoon privé wat leuks rijden en zakelijke km’s declareren in een gebruikte Hybride of electromobiel al dan wel niet geleased…
Dat is verdienen..
Het is saaie kost, maar laten we de feiten wel even juist neerzetten: EV’s met een DET (Datum Eerste Tenaamstelling) t/m 2016 krijgen na 60 maanden wederom 60 maanden korting op de bijtelling volgens de huidige regelgeving. Dus 18% korting op het algemene bijtellingstarief van hun geboortejaar, dus 25% – 18% = 7%. Auto’s met een DET van 2017 krijgen eenmalig 60 maanden, daarna onbeperkt de dan geldende regels tot hun 15e verjaardag.
Oplossing simpel: rij ‘em niet privé! Dus leef niet boven je stand!
@f1tim: betwijfel of dat gaat werken Tim, de schatkist moet immers gevuld blijven. Dus komt er minder bijtelling binnen dan gaat de overheid vast de mrb verhogen of een andere belasting heffen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).