Misschien is Honda niet het heetste merk op de Nederlandse automarkt, maar vergeet niet dat het merk in andere delen van de wereld (waar véél mensen wonen) nog steeds heel veel auto's verkoopt.
Honda pakt groots uit met de CR-V Hybrid Prototype. Deze SUV warmt het Europese publiek alvast op voor de volledig nieuwe CR-V. De hybride krijgt een 2.0 i-VTEC benzinemotor die wordt bijgestaan door een tweetal elektromotoren. Interessant is het ontbreken van een transmissie. De Nm’s worden dus rechtstreeks vanuit de aandrijflijn naar de assen gestuurd.
Verder opvallend: Honda zegt dat het nog om een prototype gaat, maar als we de foto’s aandachtig bekijken lijkt het erop dat deze CR-V Hybrid nagenoeg rijp is voor productie. Verder betreft het geen gewone benzinemotor, maar eentje met de Atkinson-cycle waar we eigenlijk eens een artikeltje aan zouden moeten wijden.
Naast de hybride versie komt er ook een CR-V met 1.5 viercilinder die desgewenst met een handbak (zes versnellingen) of CVT wordt geleverd. Geheel in lijn met de huidige trend zal een dieselmotor ontbreken in het Europese gamma. Wat dat betreft zijn ze behoorlijk wakker bij Honda. De nieuwe CR-V wordt in 2018 op de Europese markt gebracht.
20 reacties
En dat in een auto die richting de 2000 kilo zal gaan.
Heleboel troelala voor een auto die in het echie alsnog 7-8l/100km zal verbruiken en totaal niet interessant gaat rijden.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1462-NX300h.html?powerunit=2
Bij Q3tjes van 175-225pk is het gemiddeld al bijna 9/100km. GLA doet het iets beter 8.6l/100km.
Onder de 7/100 komen deze twee wagens niet. De NX duidelijk wel.
Gemiddeld zegt jouw Duitse dus ook 7.4l/100km. Komt redelijk overeen met mijn 7-8l/100km schatting voor een SUV met Atkinson en non-plug-in elektro motoren.
blokje levert 182pk; ruim voldoende voor zo’n ding.
huidige model weegt 1500kg, lijkt me sterk dat al die elektro-rommel 500kg extra erbij gaat voegen, zeker als ze de transmissie weglaten (hoe is me overigens een raadsel maar dat terzijde).
En Honda zal wel doorhebben dat de meeste mensen totaal niet geinteresseerd zijn in “interessant” rijden.
er staat dat de motor wordt bijgestaan door elektromotoren, daar lees/las ik in dat de motor nog steeds de wielen aandrijft, maar misschien is dat inderdaad niet zo. Maar nog steeds vreemd dat er zo’n groot blok in zit, want lijkt me dat je met een dergelijke setup pieken in de vermogensvraag met de accu op kunt vangen.
ok, heb het eens opgezocht, de motor kan de wielen dus wel aandrijven in een overdrive modus, de motor drijft de generator verder aan (het is geen generator), en er zit maar 1 elektro motor in (niet 2). Slim systeem omdat je een niet al te grote zware accu nodig hebt.
De i-MMD is een iets ingewikkelder variant op wat Nissan als e-Power in de Note en Juke levert. Is al een tijdje leverbaar op de Accord. Zie https://www.youtube.com/watch?v=fmMb45PPrmg en https://www.youtube.com/watch?v=iGYg-CSO9w8
Drukt productiekosten (accu’s zijn vooralsnog duur en zwaar), rijdt soepel (elektrisch) en de verbrandingsmotor heeft een lui leventje, zonder acceleratie en piekprestaties (zuinig en minder onderhoud). Geen stekkers want daarvoor is de accu te klein, dus ook geen laadpalen. Nu de aanschaffingsprijs nog.