Wat je moet weten over het ultieme ‘Ring record

Auteur: , 40 Reacties

Die 'Ring tijd ken je inmiddels, maar er zijn meer leuke feiten over dit bizarre record.

Porsche 918 Hybrid Evo '18

Vandaag is er geschiedenis geschreven door Porsche. Met de 919 Hybrid Evo werden een paar rondjes over de Nordschleife gedaan. Het resultaat is bekend, het oude record van Stefan Bellof werd aan diggelen gereden. We hebben dus gehoord wat de tijd is en de beelden zijn inmiddels ook vrijgegeven. Toch zijn er een paar getallen die we je niet wilden onthouden!

233,8 km/u
Om op deze baan een tijd neer te kunnen zetten van 5 minuten en 19,55 seconden, moet je hard gaan. Heel erg hard. De gemiddelde snelheid bedroeg dan ook 233,8 km/u. Wie weleens een rondje in zijn eigen auto over de Nordschleife heeft gedaan, weet dat 233 km/u aantikken al een behoorlijke opgave is.

Porsche 919 Hybrid Evo '18

369,4 km/u
Op het rechte stuk, waar je tijdens de Touristenfahrten de baan oprijdt, behaalde de 919 Hybrid Evo zijn topsnelheid van bijna 370 km/u. Gezien de specificaties van de auto valt dat best mee, maar op zo’n smalle baan als de Nordschleife zal het veel sneller aanvoelen.

Porsche 919 Hybrid Evo '18

51,58 seconden
Zo veel seconden is de nieuwe rondetijd sneller dan het oude record, dat nog op naam stond van Stefan Bellof. Nu zijn er wel een paar kanttekeningen te plaatsen. De tijd van Bellof werd gehaald tijdens de kwalificatie in een Porsche 956. Dus tijdens een raceweekend in een legale raceauto. De 919 Hybrid Evo voldoet aan geen enkel reglement en mag dus niet aan welke race dan ook deelnemen. Ook hebben ze een mooie dag ervoor uitgezocht. Daarbij is de baan nu ook een stuk sneller dan vroeger het geval was. Dus helemaal eerlijk is het vergelijk niet.

Porsche 919 Hybrid Evo '18

4 cilinders
Jazeker, je leest het goed. De snelste auto op de meest uitdagende baan ter wereld is voorzien van een viercilinder. De 2-liter V4 is voorzien van een gigantische turbo van Garett en levert 720 pk, 220 pk méér dan de raceversie van de 919 Hybrid heeft. Dit vermogen gaat naar de achterwielen. Dan is er nog een elektromotor van 440 pk die de voorwielen van kracht voorziet, wat 40 pk meer is dan bij de 919 Hybrid. Het gezamenlijke vermogen is 1.160 pk.

Porsche 919 Hybrid Evo '18

849 kg
Dankzij extensief gebruikt van koolstofvezel weegt de 919 Hybrid Evo net zo veel als een redelijk aangeklede Lotus Elise. Dat is 39 kilogram minder dan de WEC-uitvoering van de 919. De reductie werd gedeeltelijk teniet gedaan door een sterkere wielophanging. Daarom werden alle items die niet nodig waren eruit gehaald, zoals de ruitenwisser, airconditioning, diverse sensoren, diverse elektronica en pneumatische krik. Ook heeft de 919 geen koplampen, die op de WEC-auto verplicht zijn.

Porsche 919 Hybrid '18

50%
Mocht die topsnelheid aan de lage kant lijken, dat klopt. De 919 Hybrid Evo is afgesteld op zoveel mogelijk downforce. De ‘Evo’ genereert bijna 50% meer downforce dan de 919 Hybrid in WEC-specificatie.

Porsche 919 Hybrid Evo '18

42,8 cm
Voor grotere stabiliteit is de 919 Hybrid maar liefst 42,8 centimeter langer dan de gewone 919 Evo die wél mee mag doen aan WEC-races.

Porsche 919 Hybrid Evo '18



40 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Meer als een stunt is het eigenlijk niet, maar respect voor de snelheid.
@sanderz28: Dit dus. Nog even buzz creëeren met een hevig aanpakte, niet ‘race’ legale auto, voordat deze naar de eeuwige jachtvelden gaat.
@sanderz28: meer dan
@rickross: nee, beter hè
@rickross: ah, hier hebben we ook een taalnazi.
Er is een race waar hij aan mee mag doen.. Pikes Peak!
@realhustler: dan mag tie niet harder als.die elektrische kar van vw
Mooie techniek en aerodynamica die hier in zit
Als je die onboard video ziet, dat moment dat de Porsche 919 370km p/u aantikt zit die auto te stuiteren als een malle op dat bobbelige rechte stuk. Dik respect en wat een ronde!
233 en 370 op een oude lap asfalt met nul uitloopstroken en veelteveel bomen. Plus nog wat zooi van toeristen. Die gozer kan niet normaal door een security scanner of langs een magneet lopen gok ik zo.
@dunhozzie:
Met een doktersattest voor z’n stalen ballen zou dat geen probleem moeten zijn, lijkt me.
@dunhozzie: die vent heeft een enorme holte in zijn stoel laten snijden voor zijn megaballen.
@porsche928: Ze hebben de auto zelf hoger moeten maken, omdat ze anders over de grond sleepten…

De auto kon dus nog sneller gemaakt worden, maar wie durft dan nog?
@dunhozzie: het schijnt zelfs dat ze een v4 hebben gepakt Anders werd de auto te zwaar door die big cohoes.
@dunhozzie: als je ziet met welk gemak hij naar de 370 loopt, dan lijkt het offie begrensd is…
@TDI-goeroe: kortere bakverhoudingen vanwege een bochtiger circuit dan Circuit de la Sarthe
@gulli: met een 8 bak zou hij waarschijnlijk nog wel wat harder kunnen inderdaad.
Bizar inderdaad maar toen ik de eerste bochten zag en daarna de top over flugplatz wist je dat die auto op mega veel downforce stond.
In principe natuurlijk ook de optimale combi vanwege de overweldigende pk’s maar wel de reden dat Bellof destijds aan de limieten zat. Dit soort ‘auto’s’ zijn gewoon van een andere orde. Mag en kan je niet vergelijken!!
@dutchneon:
De auto van Bellof maakte gebruik van ground effect en hac zóveel downforce dat deze in principe tegen het plafond kon rijden. Al zal de 919 vast ook meer downforce hebben dan het eigen gewicht. Wat ik bedoel te zeggen: vlak de aerodynamica van de 956 niet uit. Ook toen wisten ze daar al goed gebruik van te maken.
Vergeet ook het lagere zwaartepunt niet, dat geheel wordt gerealiseerd door die gigantische ballen van Timo Bernhard
Wat een onzin over dat de auto niet aan de (debiele?) FIA reglementen voldoet. Ook bizar dat de auto een heel stuk als het ware in de begrenzer rijdt, had denk ik zo 400 km/u kunnen gaan…
@daniel1975: transmissie verhoudingen.
@daniel1975: Geen onzin, maar gewoon waar. De 919 voldoet aan geen enkel reglement. Een raceauto die niet mee kan doen aan welke race dan ook is vrij nutteloos ;-). Leuk, dat dan weer wel!
@willeme: dat begrijp ik wel, maar dit is geen race, dit is gewoon een record poging. Theoretisch zou elke competitie auto in het nadeel zijn ten opzichte van een straat auto, juist omdat de FIA door restricties alle auto’s ongeveer even snel probeert te maken…
Ik had enige tijd geleden een heel mooi artikel gelezen over de Ferrari F2004. De wagen van Michael Schumacher en Rubens Barrichello. Een auto die zo dominant was dat deze zonder menselijke fouten alle races van 2004 zou hebben gewonnen. Jaren later blijken meerdere engineers en ontwerpers nog steeds vol lof te praten over deze superieure wagen. Een wagen die op papier iets sneller had moeten zijn dan de F2003GA maar in de praktijk vele malen sneller was. De wagen was zo goed dat ze zich op elke circuit thuis voelde. De meeste ronderecords stonden niet zomaar jaren lang. Met zijn sterke V10, perfecte balans en aerodynamica was dit de beste F1 wagen ooit. Wat nou als Ferrari dit monster weer uit de kast zou halen en verder zou ontwikkelen zonder regels. Ik ben er heilig van overtuigd dat de F2004 de Porsche het nakijken geeft.
@sollie1984: nope. Een lmp wagen is wat aërodynamica betreft een F1 wagen de baas. Open wielen zijn funest.
Sneller dan een huidige F1 zou kunnen?
@maurits123: ja. Huidige f1’s zijn nog teveel begrensd. Alhoewel zij dan weer een heel pak kilo’s meer moeten meetorsen. Maar een F1 wagen heeft een ‘zuiverder’ asfalt nodig. Ik denk dat de 919 daar al last van had, en die is op Le Mans gebouwd. Je zag het al omdat hij de Karusell al langs buiten moest nemen.
Porsche moe, AB schrijf over andere merken svp
@right: ik doe mijn best! Net nog over Dacia geschreven. Dat was best een aparte ervaring.
@willeme: zoals jij over Dacia schrijft betwijfel ik of je er ooit wel eens ingezeten hebt …
@erik2907: Ja. Ik heb er ingezeten. Ik werd er niet voor betaald op dat moment. Dat had de ervaring enorm kunnen verbeteren. Wat een treurnis. Als liefhebber kan ik goedkope auto’s absoluut waarderen, maar een Dokker, Lodgy of Logan MCW zijn niet aan mij besteed.
@willeme: dat heb ik precies gemist? Of moet dat nog online komen?
En toch blijf ik me afvragen hoe het kan dat dit record pas 35 jaar later verbroken is?
@ikleesookoverautos: omdat een jaar na het oude record het nieuwe GP circuit geopend is. Daardoor werden alle races vanaf dat moment op de 25km lange variant gereden en niet enkel op de Nordschleife zoals in het jaar dat Bellof het record gezet heeft. Ook zijn er na de Group C tijd waarin de 956/962 van Bellof viel geen races met “Le Mans” Prototype’s meer gereden op de Nurburgring, maar enkel nog met lagere klasse auto’s.
@ikleesookoverautos: maakt het record van bellof des te meer indrukwekkender.
@ikleesookoverautos: Een raceauto is zo snel als het reglement dat toelaat. Kan je nagaan hoe snel deze race auto’s waren in de tijd van Bellof.
Hoe lang zou een huidige F1 auto over dit rondje doen? Is dat langzamer dan?
@baseone: ja die zou langzamer zijn

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).