Wat we kunnen verwachten van de nieuwe Audi RS6

Auteur: , 53 Reacties
Audi RS6 Avant (C8) '19

Het speculeren is begonnen!

Zoals de meesten het ondertussen wel weten: de nieuwe Audi A6 is vorige week onthuld. De grote middenklasser van Audi is zuiniger, sneller, sportiever en luxer dan voorheen. Helemaal geweldig natuurlijk, mocht je willen weten wat het verschil is tussen de nieuwe en de oude kun je hier het overzicht van @ikschrijfookoverautos bekijken. Iets anders wat er standaard gebeurd bij de introductie van een verse Duitser is de speculatie omtrent een nieuw topmodel.

Het heeft maar een paar dagen geduurd, maar de eerste renders hebben de redactie intussen bereikt. In dit geval slaan we de S6 over en gaan we meteen door naar de RS6. Normaal gesproken zie je duidelijk dat het een (slechte) shop is, maar in dit geval ziet het resultaat er blubberdik uit. De kenmerken van de laatste generatie RS4 zijn toegevoegd aan het ontwerp van de nieuwe A6. Zo veel is duidelijk.

Audi RS6 Avant (C8) '19

Aangezien de techniek van Porsches en Audi’s nogal overlap vertoont, hoef je geen raketgeleerde te zijn om in te schatten wat we kunnen verwachten met de nieuwe RS6. De kans is aanwezig dat Audi gebruik gaat maken van hybride techniek in de RS6 Avant. Inderdaad, techniek van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. In die auto is de combinatie van 4.0 V8 biturbo met elektromotor goed voor 680 pk. Dat is misschien een beetje teveel van het goede, maar een mooie ronde 600 pk moet er minimaal inzitten. Zonder hybride technologie komt de Panamera Turbo tot een schamele 550 pk. Dat is niet voldoende om je te onderscheiden.

Immers, de concurrentie levert minimaal 50 pk méér dan dat. De BMW M5 levert precies 600 pk, de Mercedes-AMG E63 S komt tot 612 pk. Bij Mercedes-AMG kun je kiezen uit een sedan of stationwagon, bij BMW ben je aangewezen op een sedan. Er zijn twee RS6 sedans geweest (C5 en C6), maar een succes is dat nooit geweest. Toch, het ziet er best goed uit:

Audi RS6 (C8) '19

Over die concurrentie gesproken, daar wringt het toch wel een beetje. Kijken we naar ‘vroegah’, dan was de verdeling vrij duidelijk. De Mercedes-Benz E-Klasse AMG was een comfortabel kanon, de BMW M5 was de Ringtaxi pur sang en de Audi RS6 de wintersportkampioen. Nu maken alle concurrenten gebruik van bijna dezelfde soort techniek: V8 biturbo, automaat en vierwielaandrijving. Benieuwd hoe Audi zich gaat onderscheiden tussen het geweld van de tegenstrevers. Een ding is zeker: @Wouter en @CasperH zijn nu al aan het kibbelen wie de rijtest mag doen.



53 reacties

Toch wel altijd een van de leukste auto’s!! Je kan er van alles mee. En super praktisch
@pand: ik vind alle autos super leuk. Want je kan er van alles mee en ze zijn allemaal super praktisch.
@kimhung: ik wist niet dat je met een A segment boodschappen kar de dozen bij de ikea kan inladen en 250+ rijden. Jij blijkbaar wel?
@pand: waarom zou ik met een a segment naar ikea gaan, heel die auto afladen met grote dozen, om vervolgens met 250+ over de snelweg te gassen. Ik snap hem niet
@kimhung: spijkers op laag water zoeken. Je weet best wat @pand bedoelt.
Ruim en snel gecombineerd.
Ik zou trouwens niet weten wat je bij ikea doet als je een rs6 kunt betalen
@lippie: oh ja, want enkele zagen inkopen bij Ikea is een schande als je met dergelijke wagens rijdt. Vanaf welke nieuwwaarde mag je volgens jou niet meer bij Ikea inkopen? €70.000? €100.000?
@lippie: misschien kun je wel een RS6 betalen omdat je hele inrichting bij de Ikea vandaan komt. Scheelt een stuk, een Klippan bank van 200,- vs een Lounge Chair + Ottoman van de heren Eames voor 5800,-
Audi moet gewoon weer de RS6 als sedan gaan leveren. Bij de C6 generatie vond ik die stiekem veel mooier, ook al ben ik groot fan van estates.
En zo’n hybride aandrijflijn lijkt me gaaf, maar 630-640 pk lijkt me genoeg. Meer dan, zelfs.
Wat een tijd, speculeren of een estate de grens van 650 pk gaat passeren, ik kan me nog herinneren dat de Lamborghini Murcièlago een upgrade naar 640 pk kreeg en dat dat ontieglijk veel was.
Tijden veranderen…
@720s: De RS7 is eigenlijk de RS6 sedan. En de RS5 is eigenlijk de RS4 sedan.
@Joerek: het blijven Audi’s ja
@joerek: Alleen bestaat de rs5 niet als sedan.
@720s: jij stuurt toch een fantastische premium Mazda??? Dit is wel Duits hè!!!
@doublechevron65: niet alles zo uit de context halen. Mazda levert geen MPS versie van de 6. Dus dit is appels met peren vergelijken.
@720s: haal niets uit z’n context, geef weer wat jij gezegd hebt. Tevens heb ik geen peren vergeleken, daar ik niets vergeleken heb. De “dief van eigen portemonnee” zou nog wel passen om jou te citeren betreffende Duitse automobielen.
@doublechevron65: jij probeert er van te maken dat ik liever Japans rijdt. Dat is niet waar. Ik bedoel meer te zeggen dat er qua rijeigenschappen weinig argumenten zijn voor zowel de E als de A6 als de 5. Het gaat om de techniek en uitstraling. Wil je rijeigenschappen als prioriteit, dan heeft Mazda gewoon een betere deal. Die is qua techniek en uitstraling weer niet op het niveau van de Duitse Drie. Omdat RS, M en AMG modellen WEL om rijeigenschappen draaien is het hier WEL belangrijk. Nogmaals, ik zou liever Audi A6 rijden dan Mazda 6, maar niet omdat ik de beste stuurmansauto zoek.
@720s: probeer d’r niets van te maken, je begon zelf over je Mazda. Het enige wat ik gezegd heb, is dat je een Mazda 6 niet kan vergelijken met de genoemde andere merken, volledig andere categorie namelijk. En dan zou je misschien nog een paar tests kunnen lezen, alleen al voor het gevoel zou ik zeggen…
@doublechevron65: Vind ik niet, het zijn allemaal forse sedans en nagenoeg even groot. Bovendien zou het enige verschil in klasse kunnen zijn dat een Mazda 6 een klasse lager zit. Nog steeds geen argument dus om de keuze tussen 5-Serie en A6 te baseren op rijeigenschappen.
@720s: je haalt nu echt alles door elkaar, maar goed. In ieder geval weet je al wel dat beide in een andere categorie opereren. Dus eigenlijk moet je met jou zesje de A4, 3 serie of C klasse vergelijken, ook al vanwege de prijs en het formaat van de auto’s, dan heb je ook een beter equivalent betreffende de rijeigenschappen.
@720s: Ik zou voor geen goud mijn Mazda(‘s) inruilen op een Audi. En dat heeft totaal niets te maken dat ik het niet zou kunnen betalen. Om even de cliché reacties voor te blijven.
Die heeft nogal wat schoenen te vullen
Audi moet mee met Merc en BMW en een soort ‘drift mode’ introduceren. Zou ook leuk zijn als er weer een sedan komt. Daarnaast hoop ik ook dat de M5 nog als station komt.
@tvklarenbosch: die driftmode schijnt met name onder de BMW 318 McDonalds edition tokkies erg in trek te zijn.. niet bij de potentiële kopers van dit moois ;-)
@stuko: omdat het voor potentiële kopers van dit moois meer draait om show, dan om “go”? Is toch juist het leuke van dit soort auto’s.. Dat je er ook mee kunt spelen. Of is het alleen leuk als je heel hard rechtdoor kunt rijden?
@rikus: ik zie het al voor me bij de volgende finse bruiloft. Allemaal driftende leipo’s op de snelweg
680pk hybride, best fijn.
@dutchdriftking: super handig. Kom je tenminste een beetje fatsoenlijk uit je parkeervak na drie uur shoppen bij de Aldi.
@rikus: Zo is het, ben benieuwd of de auto er ook daadwerkelijk zuiniger van zal worden…
Wat ik er van verwacht? Meer van hetzelfde wat niet per definitie slecht is
We kunnen vooral verwachten dat het een fantastisch ding wordt.
Mochten ze inderdaad met hybride technologie komen en een gezonde 600+ PK neerzetten zie ik het direct een favoriet worden. Niet alleen van mezelf maar van menig autoliefhebbers. quattro is gewoon niet te vergelijken met een Xdrive of 4matic en met mogelijks hybride tech zal de RS6 toch wel een licht voorsprong hebben op die andere twee.

Ook weten we dat Audi altijd qua PK’s de topmodellen van BMW en Mercedes wist te overtreffen, dat zie ik nu ook gebeuren.

Verder denk ik dat een RS6 limousine er sowieso niet zal komen, want RS7.

Maar nu ik eventjes stil sta bij de cijfers van de sport limousines is het toch wel duizelingwekkend te noemen hoor. Eventjes 600+ PK op een zakensedan, krankzinnig eigenlijk.
@misterdrogba:

Oh en voor ik het vergeet. Liever Wouter die de rijtest doet van de toekomstige RS6. Alle lof overigens voor het werk van Casper. Ik apprecieer zijn videos altijd, maar Wouter heeft meer met het merk Audi en zal het daarom net iets enthousiaster presenteren. Denk ik.
@misterdrogba: bij voorkeur iemand die objectief over de auto zijn oordeel kan vellen. Boeiend of hij/zij voorkeur hheeft voor een merk of niet? Anders had je ook gewoon op het audi forum kunnen kijken…
@misterdrogba: nonsens, de huidige RS6 leverde 561 pk, en als RS6 plus, 605 pk. Ter vergelijking, de vorige M5 leverde vanaf lancering precies evenveel pk’s, als de RS6, en het was Audi die met een plusversie kwam, NAdat BMW de 600 pk barrière doorbrak met een competitionpackage. E63 AMG was altijd al de meer krachtige ten opzichte van een RS6 en daarbij telt ook nog eens, dat de amg veel meer koppel levert.
@v12powerr: @v12powerr: euh nonsens?

Vergelijk maar eventjes vanaf de BMW E39 en de Audi C5 en de Mercedes W211. Zonder allerlei packages en dergelijke heeft de RS6 altijd meer of evenveel pk’s. Dus niet bijvoorbeeld een E63S vergelijken met een gewone RS6.

Dat ze er allerlei PK packages op smijten om de laatste €’s uit de kopers te persen heb ik nergens in mijn reactie vernoemd.
@misterdrogba: ik noem ook bewust de rs6 plus van Audi, besides, heel leuk al die pk’s maar het moet ook nog een bocht doorkunnen, en de Amg’s maken qua acceleratie na de 100 km/u gehakt van heel dat quattrogezever van Audi
@v12powerr: Als ik mag kiezen uit de top drie ga ik voor de AMG maar bij mijn weten heeft Audi met de RS6 lange tijd de meeste pk’s gehad.
Tien jaar geleden had een RS6 al 580 pk terwijl de W211 514 pk had zelfs de W212 AMG S kwam niet verder dan 577 pk.
Al denk dat je niets merkt van die paar pk’s verschil en dat zowel MB, Audi en BMW alle drie top auto’s zijn.
Verwachten…? Dat ze gejat worden :-\
@steelboy: …voor een plofkraak.
Wat we kunnen verwachten? Dat er weer veel lui zijn die deze auto’s kopen die vervolgens uitgebrand terug vinden..
600+pk in een station! Dit gaan de bondkraagjes niet meer onder controle houden als ze ee; pinautomaat hebben geploft of een kledingzaak zijn binnen gereden om een collectie Stone Island te jatten.
@rufctr01: liever dat ze voor dan na de pinautomaat crashen. Scheelt toch weer centen… vangrail is per meter zeker goedkoper dan een gevel van een gebouw.
Handbak!😜
Ik ben toch benieuwd hoe lang het nog duurt voor dit soort wagens af fabriek door de 1000 pk gaat.
Ik vind het altijd grappig dat alles met de tijd meegaat en superveel pk fabriek af krijgt, alleen gaat de maximum snelheid nooit mee met de tijd van heel veel pk, en dat is dan toch weer jammer omdat je er dan eigenlijk niet zo heel veel aan hebt
@peterpann3nkoek: voor een snelle inhaalmanoeuvre op een B-weg zijn die extra pony’s wel handig
@melkkoe: ook dat gaat niks vlotter als je steeds verder boven de 600pk (!) uitsteekt, hoor. Dan wordt het vermogen managen tijdens inhalen i.p.v. gewoon even in de spiegels kijken en gas bijgeven
Zolang hij maar een v8 heeft en geen vervelende hybride toestanden vind ik het allemaal best.
@basr32: Ik ben juist super enthousiast over m’n hybride. Een smeuïge V6 gekoppeld aan een elektromotor is enorm fijn. Net wat soepeler, net wat vlotter en net wat meer comfort. Als ze in scheurijzers nieuwe techniek moeten stoppen om ze – door gewijzigde regelgeving – te blijven verkopen, dan is dat zo. Het belangrijkste lijkt mij dat ze geen schim van het verleden zijn maar mee kunnen groeien in de tijd. Ja, we missen de dikke blokken. Maar straks gaan we de tijd missen dat je nog met een V8 en een elektromotor weg kon komen. En over een paar jaar gaan we misschien wel de eerste elektrische auto’s missen. Net zoals mijn grootvader de tijden miste van de Renault’s uit 1930. O tempora, o mores!
Ik verwacht een 4cilinder met 2 turbo’s en 1 compressor.
RS6 (Clubsport) met 750pk en hybride techniek. En bovenal een beetje op dieet.
Gewoon om alle concurrentie weer eens de middelste vinger te geven. Zoals ook met RS6 met V10 biturbo.
De Audi fanboys zijn weer heerlijk subjectief met comments dat de A6 superieure quatro techniek heeft en de meeste pk aan boord hebben. Hilarisch die comments en ook zo objektief allemaal. Ze zijn allemaal retesnel door 4WD icm 600 PK. Keuze tussen de drie Duitse premium merken is echt alleen op basis van interieur en exterieur plus merk voorkeur. Al het andere is absoluut onzin.
Hmm gaan we deze nu ook komende 4 jaar iedere dag 100 keer zien?
@730ld: als je nog vier jaar als Audi verkoper blijft werken dan waarschijnlijk wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).