Wat we al weten over de nieuwe BMW 3-serie (G20)

Auteur: , 50 Reacties

Wordt de nieuwe Dreier weer 'de maatstaf'?

BMW

De huidige BMW F3x 3-serie (rijtest) werd geïntroduceerd in 2012. De auto is inmiddels al voorzien van een facelift (rijtest), of Life Cycle Impulse zoals dat heet in BMW-kringen en moet nog even door tot 2019. In dat jaar zal de opvolger van de F3x, die bij BMW intern bekend staat als de G2x op de markt verschijnen.

Ondanks alle SUV’s en CUV’s van vandaag de dag is de Dreier erg belangrijk voor BMW. Het is nog steeds de volumeknaller van het merk en daarbij is het model traditioneel ook de staalgeworden geest van het bedrijf. De dag dat de 3-serie een hoge instap en voorwielaandrijving krijgt, kunnen we definitief in een plechtige ceremonie een BMW-badge naar zijn laatste rustplaats dragen. Gelukkig komt het bij de G2x nog niet zover. Dit is wat we tot nu toe weten over het model!

Design van Karim Habib(i):
Karim is inmiddels vertrokken bij BMW, maar naar verluidt krijgt de designer de credits voor het ontwerp van de nieuwe ‘Drie’. Of dat een eervolle aangelegenheid is, of simpelweg betekent dat niemand die momenteel voor BMW werkt de verantwoording wil dragen voor de lijnen, dat zullen we moeten afwachten. We hopen natuurlijk dat de gouden dagen van Bangle’s E46 (aankoopadvies) herleven. Verwacht voor die Neue in ieder geval min of meer een kleine G3x 5-serie.

De Dreier wordt joekelig groot:
We schrijven hierboven dan wel over een kleine 5-serie, maar zo klein wordt de 3-serie niet. Insiders binnen BMW hebben het erover dat de Bimmer met maar liefst zes centimeter zal groeien in de lengte. De droom van iedereen? Mwah, de vraag is of de auto hierdoor niet wat agiliteit verliest. Aan de andere kant moet BMW wellicht mee met de concurrentie om hetzelfde ruimteaanbod te bieden. Met een geschatte lengte van zo’n 4,70 meter wordt de G2x namelijk ongeveer net zo groot als de huidige Mercedes C-klasse (4,69 meter). De hierboven al even aangehaalde E46 mat in sedan-vorm overigens maar 4,47 meter lang…

Gewichtsbesparing dankzij CLAR-platform:
De nieuwe 3-serie gaat gebruik maken van BMW’s modulaire CLAR (CLuster ARchitecture) platform. Ook andere recente échte BMW’s zoals de Siebener en Fünfer maken gebruik van dit platform. Net als bij die auto’s biedt het nieuwe platform een hogere rigiditeit van de koets bij een lager gewicht. Net als de 5-serie moet de 3-serie echter wel de carbon-core van de 7-serie ontberen.

Zachtere afstemming van het onderstel:
Dit is opvallend, maar Autocar verwacht dat de nieuwe 3-serie een wat meer op comfort afgestemd onderstel krijgt omdat klanten dat in dit segment zouden willen. Bij de huidige 3-serie is er bij de facelift juist voor gekozen om het onderstel weer wat scherper te maken omdat bij de eerste F30jes de traditionele BMW-scherpte wat verloren was gegaan.

De kwaliteitspublicatie heeft het zelfs over luchtvering op de achteras voor de duurdere varianten. Dat zou eveneens een opvallende keuze zijn, daar BMW dit bij de 5-serie alleen levert op de Touring’s. De optionele vierwielbesturing van de 5-serie zou de 3-serie dan weer niet krijgen. Enfin, misschien moeten we deze verwachting met een korreltje zout nemen.

Traditioneel breed palet aan motoren, inclusief twee M-performance versies:
Een uitgebreide keuze van verschillende motoren is altijd een sterk punt geweest van de 3-serie en dat blijft zo. Tenminste, qua vermogens dan in ieder geval, want zoals bekend hebben tegenwoordig verschillende versies vaak vrijwel dezelfde motor onder de kap, zij het uitgerust met een andere chip. Desalniettemin blijf je de keuze hebben tussen driepitters, vierpitters en blijft ook de geblazen zespitter in het gamma. In de toekomst zal die waarschijnlijk (ook) geleverd worden als M340i met zo’n 360 pk.

Diesels blijven ook belangrijk voor BMW, wat onder andere blijkt uit de komst van een M340d die het M-performance gamma komt versterken. Deze variant krijgt de twinturbo variant van BMW’s 3.0 liter I6 op duivelsap onder de kap. De versie met vier turbo’s blijft voorbehouden aan de grotere modellen.

Conclusie:
De 3-serie gaat waarschijnlijk zowel letterlijk als figuurlijk weer een stukje doorgroeien. Of we daar heel blij mee moeten zijn valt te bezien. Gaat de 3-serie niet zijn scherpte verliezen als hij nog groter en comfortabeler wordt? Zeker als de toekomstige 1-serie op de markt komt met voorwielaandrijving zullen de puristen dan wellicht moeten uitwijken naar de Alfa Romeo Giulia voor het sportieve gevoel.

Het goede nieuws is dat er voor degenen die willen er als vanouds ook weer een paar lekkere motoren op het menu staan. De zes-in-lijn is nog steeds niet dood! In Nederland zal je de meeste Dreiers echter ongetwijfeld weer gaan zien in CRISAS-uitvoering met driepitter of dieseltorretje onder de kap, ondanks dat de crisis nu voorbij is.

UPDATE 2 oktober 2018: de auto is inmiddels officieel onthuld, HIER vind je alle info en foto’s van de nieuwe BMW 3 Serie.



50 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Dit zal dan wel qua design het dieptepunt gaan worden. Dan is het verder nog wachten tot er een designer wordt aangetrokken die van BMW’s weer mooie, stoere en sportieve auto’s weet te maken.
@jippie: Dan hedde gij zeker nog nooit ne e65 gezien kul?
@snorrewietskie: e65? Je bedoelt de auto die eruit ziet alsof er per ongeluk een chromosoom is toegevoegd?
@snorrewietskie: je bedoelt dat het dieptepunt er al eerder geweest is, nl. met de e65?
Lekker een Giulia gaan shoppen bmwfans
@allesmetturbo: T moet nie bij de eerste drempel uit elkaar vallen.
@snorrewietskie: vorige week in een Giulia gereden, dat was zeker geen straf, voelde goed gebouwd en solide aan. Als ik in de markt was voor dit segment was de Italiaan mijn eerste keuze. Wie van ons bloggers heeft er 1. Volgens mij hadden we iemand onder ons met veel smaak, een Giulia in mooi blauw met bruin interieur als ik mij niet vergis.

Wil diegene zich even melden en vertellen over zijn ervaringen met zijn ‘plaatje’ tot nu?
Alvast bedankt of maak er een Topic van
@lekkerlinksrijden: Hij heeft m al ingeruild naar t schijnt. Storing na storing na storing..
@snorrewietskie: spaBvogel
@snorrewietskie: het was wel even wennen, na de 159 en de GT, de eerste 6dkm in de Stelvio. Wij zijn nog steeds aan het zoeken naar het eerste kraakje ;)

U rijdt een benz w123?
@allesmetturbo: Lexus LS (antiek). De kwaliteit is nu zo goed dat ze pas na 10.000km beginnen te kraken en piepen. Vanaf 12.500 gaan de storingslampen flikkeren.
340d Xdrive touring. Geniaal op wintersport
@dutchdriftking: en hoeveel weken houd je dan nog over in een jaar zonder wintersport?
@lekkerlinksrijden: Wahaha ja leuk is dat hè! Dat je die andere 50 weken van het jaar met een te grote, zware en zuipende auto op pad ben, doet er even niet aan toe. Zelfde verhaal dat m’n schoonvader een Scania nodig denkt te hebben voor die paar weekjes Frankrijk met de sleurhut.
@jorden: iedereen z’n ding. Ik ben juist gek op grote, zware en zuipende auto’s. Veel comfortabeler kun je niet rijden voor dat geld. Een mooie 3.0 diesel aan een goede automaat en lekker km’s maken in je heerlijke comfortstoelen, veel beter gaat het voor mij niet worden.
@jorden: auto emotie heeft ook niks te maken met rationaliteit…

Altijd vermogen over te hebben, net even dat tikje geven dat je ergens links langs blaast, het gevoel dat je 250+ kan…

En dat terwijl de kosten redelijk binnen de perken zijn te houden.

Een 330d, of nog beter, een 550d is een auto zonder trade-offs.
@lekkerlinksrijden: voor lekker links rijden is het ook geen afrader lijkt me?
@karhengst: nee dat is zeker geen overbodige luxe en straf op de Autobahn
@dutchdriftking: 540d Xdrive Touring. Nog idealer voor de wintersport! Godskolere, heb nu al zin. Zal wel weer in de goedkope leaseslet bijteller met tankpas van een maat worden helaas! ;)
Paar maanden terug heb ik de wagen al in het echt gezien (vraag me niet “waar” zeg ik toch niet ;-))… lichtgrijs zonder M-pack… vrij basic en ik moet zeggen dat het inderdaad wel een kleine 5 leek maar toch een eigen identiteit had… eerst dacht ik mwaah ni bijzonder maar toen we er daarna nog eens voorbijgingen en hem langs achter zag denk ik toch wel dat BMW een goede keuze heeft gemaakt … Wat ik wel kan zeggen is dat het ontwerp niet gewaagd is maar dat doet BMW al lang niet meer… Toch denk ik dat deze wagen met M pack of in M3 versie wel top gaat zijn ;-)
@M2_lover: oke ;-)
@m3_lover: gewaagd en BMW? Dat kunnen ze ook, i8 en i3. Maar de 3,5 en 7 serie zijn op conservatieve mensen gericht. Die raken al in paniek als het kofferdeksel een klein beetje speels gevormd is. Daarom houdt BMW het gewoon bij een heel voorzichtige evolutie.
@mashell: de E60/61 blijft toch een gewaagder ontwerp net als de E65. De concurrenten waren toen een stuk saaier.
@m3_lover: Waar?
Jullie weten de spanning wel op te bouwen. Dat is nog minstens 1,5 jaar wachten, hopelijk daarna geen collectieve teleurstelling over het design (*kuch 5-reeks, kuch)!
@leaper035t: is die 5 serie nou zo’n tegenvaller? Hij is niet echt veranderd ten opzichte van de vorige, alleen het oudbollige wat die oude inmiddels had is eraf. En het interieur is flink opgeknapt. Ik vind het al met al een succes van BMW.
@mashell: oudbollig? Ik vind t nog steeds een prachtige auto. Sowieso, auto’s die ik mooi vind worden niet minder mooi naarmate ze ouder worden heb ik altijd het idee.
Gaap….
@tkroon: in de war met Audi?
@str8six: Audi-fanboy ;-)
Het uiterlijk laat zich waarschijnlijk wel raden. Ik ben erg benieuwd wat ze met het interieur gaan doen. Dat zal qua afwerking toch het gat met MB en Audi moeten dichten.

Persoonlijk vind ik het geen ramp wanneer er enigszins op comfort wordt ingezet. Zolang het M-sport onderstel maar sportief genoeg is voor de liefhebber. Een zenuwachtige plank is niks voor mij, maar de rest van een BMW steekt te goed in mekaar om ‘m verder niet te willen.
@karhengst: Ik snap echt niet waarom iedereen het interieur van een Audi zo hoog heeft zitten. Tuurlijk, het zit ongetwijfeld goed in elkaar en het werkt naar behoren maar heeft de uitstraling van een uitvaartondernemer in Staphorst. Ik zit dan toch veel liever in een BMW (Of mercedes met dat lillijke uurwerkje), het oog wilt immers ook wat.
@cloverleaf: De nieuwe A4 is ook mijn smaak niet, maar zou graag dit niveau willen zien maar dan in de BMW huisstijl. Ook de nieuwe XC60 kan me erg bekoren.

Het enige waar ik bang voor ben is dat er een te grote afstand wordt gehouden tot de 5-serie.
@karhengst: Laat ik zeggen dat ik de nieuwe lijn van Volvo waanzinnig mooi vind. Ook het interieur is heel ruimtelijk vormgegeven. Ben alleen geen fan van dat touchscreen van Volvo. dat werkt gewoon niet goed wanneer je aan het rijden bent. In mijn ogen loopt het infotainment van Volvo achter bij de duitse 3. Is dat erg? Ik zou er mee kunnen leven.

Laatst een roadtripje moeten maken met een 530d xdrive touring full option. Ultieme reis auto. Alles klopt aan die auto. Rijdt ontspannen maar toch nog redelijk dynamisch voor zo’n slagschip. Alleen het uiterlijk kan me niet zo bekoren. Hoop dat de nieuwe 3 van buiten wat strakker wordt.
Ik hoop dat de oude tijden gaan herleven.
De karikatuur wat de 5-serie heet kan mij niet bekoren met die gigantische nieren.
@rudyv: ik ook. Ben alleen bang dat het niet gaat gebeuren
Hopelijk niet dat geknepen voorkantje
Het wordt gewoon dezelfde met 5-serie lampen.

Next!!
Hoe groot hij ook mag worden, BMW zal er wel voor zorgen dat ie weer goed zal rijden. Dat is nu juist de sterkte van het merk. Waar Audi een onberispelijke afwerking heeft, heeft BMW een onberispelijk rijgedrag.
@newformula: ik hoor toch veel negatieve verhalen over het rijgedrag van bmw tegenwoordig. Als er bmw opstaat dan denkt nog altijd iedereen dat het top rijdt maar de concurrentie staat ook niet stil.
@leeno: Wat zou dan het negatieve moeten zijn? Ik heb met de 3 duitsers, de zweed en de italiaan test gereden en ik vond de BMW het beste. (Naar mijn gevoel) De Giulia reed ook geweldig, alleen is de benzine enkel in automaat verkrijgbaar en daar ben ik niet voor te vinden. Er is een verschil tussen slecht rijden en niet aan de verwachtingen voldoen.
Gokje het wordt een mini 5-serie zo te zien nu ook met uitlaatpijpen aan beide kanten. Dat is wel een verbetering de huidige viercilinders hebben zo’n ielig pijpje. Geruchten gaan dat de 330d geen zescilinder meer is. Jammer de huidige F31 bevalt zo goed
2019……waarom duurt dat zo lang?? Liggen ze te slapen? Wat hebben ze al die jaren zitten doen? De 3 serie is ee straks dus al 7 jaar in zijn huidige vorm. Audi A4 en Mercedes C liggen ver voor. In 2019 heeft C weer een nieuw model.Hoop dat het dashboard eindelijk eens moderner is en de 320d niet klinkt als een koffiemolen want tegen die tijd is mijn leasecontract afgelopen🤔🤔
@730ld: Ik vind het ook rijkelijk laat, de 3 serie kwam mij op een aantal punten ook erg ouderwets over, vooral zaken als de rare stoelverstelling (op de C standaard electrisch) en een heel behouden design van de achterkant. Rijden en zitpositie was overigens subliem, maar voor het overige als comfort, afwerking in- en exterieur verkies ik uiteindelijk de C klasse. Terwijl ik na 22 jaar Alfa eigenlijk mijn zinnen op de 3 serie had gezet, maar na vervolgens een rit in de C klasse gelijk overtuigd was.

BMW moet echt opschieten met de 3 serie. Want de C klasse facelift zit er al aan te komen en de auto is in de basis al heel sterk.
De BMW E46 is niet ontworpen door Chris Bangle maar door Erik Goplen. Bangle is verantwoordelijk voor de facelift van de E46. Persoonlijk hoop ik niet dat de ‘gouden dagen’ van Bangle gaan herleven… ;-)
De 1-serie sedan meer 4,46… Dus is wel logisch dat de 3-serie een stuk groeit.
Waarom hebben ze decennialang gedaan met de Exx typering, en zijn ze na een paar F-jes alweer aan de G toe? Begon de interne code te populair te worden en kun je dan nu pochen met een hogere letter??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).