We gaan verder met de nieuwe Nissan Leaf

Auteur: , 23 Reacties

De hoge psychologische drempel om een EV te rijden is weer een klein stukje verlaagd met de verbeterde Leaf.

lekker doorkarren

Het blijft voor de meesten lastig om de stap naar een elektrische wagen te maken, want als je zonder stroom komt te staan ben je vaak zes uur verder voor een volle “tank”. Met een spaardieseltje gaat dit nog altijd sneller, en je hoeft je doorgaans geen zorgen te maken over een plekje bij de pomp. Een EV met range extender neemt onze Range Anxiety voor het elektrisch rijden een beetje weg, maar de hardcore pluggers zien liever een verhoogde actieradius.

Met de nieuwe Nissan Leaf hebben zij geluk, want volgens de NEDC-test rij je nu 199 km op een volle accu. Dat is 24 km meer dan de huidige versie, als we de NEDC-cijfers aanhouden. Natuurlijk zijn dit mooie cijfers op papier. In de praktijk is de actieradius altijd minder, maar dat we nu verder komen mag toch wel een feit zijn.

Qua uiterlijk is er maar weinig veranderd. Een nieuwe gril en een ander setje wielen, maar daar houdt het wel weer op. Het niet zo spannende design is dus nog altijd saai, ook al is de luchtweerstand verminderd van 0,29 naar 0,28 cW. De 80 kilowattjes aan vermogen is ook nog steeds hetzelfde. Mogen we hier dan wel spreken van een facelift? Ach, zo lang er maar iets verandert, hè…




23 reacties

Ik snap niet waarom elektrische auto’s er altijd zo lelijk uit moeten zien.. Het kán ook mooier.
@The360box: idd! Ongelofelijk
@The360box: Tesla Model S, e-Golf, e-Up. Zijn allemaal gewone auto’s die er niet debiel uitzien. De lelijke BEV’s zijn de Aziaten, zodra de Europese komen zal dat wel weer goed komen.
@FelixF: Klopt maar het meerendeel dat er nog enigszins goed uitziet is niet primair elektrisch uitgerust a la Leaf.
@The360box: Klopt idd, je hebt nog maar heel weinig BEV’s. Dus om te zeggen dat BEV’s er altijd lelijk uit zien is nog een beetje vroeg. Wacht eerst maar op meer Europese en Amerikaanse BEV’s. Dat worden grotendeels gewoon normale productiemodellen met een elektrische aandrijflijn. Zonder fratsen.
Nu maar hopen dat de accu’s het volhouden. De taxi’s die massaal gekocht zijn in aziatische landen hebben al versleten accu’s.
Daar wil je toch nog niet dood in gevonden worden! Ik fiets/loop/kruip nog liever dan dat ik in zo’n ding stap.
vind hem niet eens zo lelijk, wil er best in gezien worden.
kan ik ook lekker dichtbij de uitgang van een parkeergarage parkeren
Eigenlijk verwoorden de eerste 2 alinea’s al waarom ik geen EV zou willen rijden. Daarnaast zijn ze reteduur in aanschaf, al helemaal als design een belangrijke voorwaarde is. Dus ik zie gewoon niet in waarom ik een EV zoals dit zou willen.
Leuk als tweede auto.
Hier mag je er lekker over de busbaan mee knallen en gratis door de tolpoortjes, lekker goedkoop en snel dus.
@norge: en lelijk
Ikzelf vind het design ook niet spetterend, maar het is wel een van de meest gestroomlijnde productie-gezinsauto’s ooit gemaakt geloof ik.
@theblackstig:
De prius heeft toch ook zoiets? 0,28 dacht ik..
Maar die is nog altijd mooier dan de leaf in mijn ogen.. En de prius vind ik ook niet bepaald mooi…
Ik heb er al een paar keer in gereden. Rijdt echt niet verkeerd en gaat toch hard met 280NM koppel. Paar leasebakken de achterkant laten zien. Zelf was ik eerst tegen elektrisch maar is een leuk korte A naar B auto. Oh en vanaf nu is er ook donker interieur leverbaar, hoort ook bij de facelift!
@michelyman: Voor kleine afstanden is een elektrische auto ook ideaal. Maar als je van de baas een auto uit mag zoeken heb je die meestal ook wel nodig, dus dan maak je ook meer kilometers. Voor privé is een elektrische auto 90% van de tijd ruim voldoende. Naar de camping in Frankrijk kom je niet nee, maar dan huur je maar een auto. Ik vind het sowieso vrij debiel om 49 weken in het jaar met een te grote auto rond te rijden alleen voor die 3 weken vakantie. De grote Europese merken kennen die angst natuurlijk ook. Ze zullen dan ook iets aanbieden waarbij mensen die een BEV kopen tegen een voordelig tarief een normale auto kunnen huren voor vakantie.
@solmatje in ieder geval niet saai…
@norge: ALS ik moet kiezen, kies ik saai boven lelijk dan.. Deze auto is echt TE lelijk
Zou liever doorsparen voor de Opel Ampera, of nog beter de Cadillac ELR. Vooral die laatste is heel erg mooi. En beiden zijn stukken praktischer dan de Leaf, waarmee je in de praktijk misschien maar 120 km ver komt. Dat is en blijft gewoon een te grote beperking.
@moveyourmind: Sorry maar wat wil je dan ook? Een nieuwe technologie die pas sinds een paar jaartjes mondjesmaat komt en men zeurt meteen al dat je er geen 800km mee kan rijden en dat het daarbij niet ook nog eens goedkoper is dan bestaande technologieën. Typisch Nederlands, van alle gemakken voorzien willen worden en het mag ook nog eens niets kosten.
@FelixF: Ik sta niet bij voorbaat negatief tegenover de elektrische auto, maar het bereik van de Leaf schiet tekort voor mijzelf omdat ik regelmatig grote afstanden afleg. Ik zou dan liever een paar mille meer uitgeven voor een Ampera of de ELR. Ben het wel met je eens dat er te snel kritiek wordt gegeven op deze nieuwe techniek, terwijl het ook voordelen heeft, zoals het grote koppel dat meteen paraat staat.
Ik heb er ‘bij jullie’ ook best veel zien rijden. En van die think! ‘s
Dat moest @norge zijn…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).