Welke bestemming moeten de Audi V8’s van Spyker krijgen?

Auteur: , 91 Reacties

Hoewel Victor Muller bij hoog en laag beweert dat de belastingschuld van Spyker is afbetaald, staat de boedel van het Zeewoldense autobedrijf nog steeds online. Inclusief 85 kratten met daarin achtcilinders van Audi. Kunnen we daar geen leuke bestemming voor vinden?

Spyker hanteert al jaren een relatief oude 4.2-liter V8 van de Volkswagen Group. Deze Audi-blokken werden voor het eerst in de C8 gehanteerd, gekoppeld aan een handbak van Getrag of een automaat van ZF. De voorraad die Spyker nog heeft staat, inclusief versnellingsbakken, tot nadere orde nog steeds op de executieveilinglijst van de Belastingdienst. Dus mocht het tot een veiling komen, dan zijn wij benieuwd waar jullie deze 400 pk sterke (minimaal) werkpaarden het liefst in proppen. Suggesties mogen in de comments!

Bakkie doen?

Spyker is overigens al een aantal jaar op zoek naar een andere motorenleverancier.

Update [Smoke]: helaas voor degenen met vergevorderde plannen voor een Audi V8 in hun 2CV, maar gelukkig voor Spyker: de veiling is teruggetrokken.



91 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Donkervoort v8? hoeven ze niet zo ver getransporteerd te worden
@KoenvanD: Dat dacht ik ook eerst, maar een Donkervoort heeft genoeg aan een 6 cilinder, of 4 cilinder turbo blokje.

Als het toch al verouderde blokken zijn, misschien maar als ruilmotor verkopen aan een handelaartje.
@maijen: tegenwoordig 5 cilinder turbo. Hetzelfde blok als de audi rs3
@maijen: donkervoort estate/suv? :)
Mieter dr maar 1 in m’n A3. Onderstuur heeft ie toch al, dan maar bruut hard rechtdoor.
@E34M5Touring: hahaha
*Pikt een traantje weg.*

Ik vindt het nog steeds ERG jammer dat Spyker niet meer bestaat…
@exotic: Het is één doffe ellende en dat gaat niet meer beter worden.

OT: Dus de crowdfunding werkt ook niet, zet er dan maar definief een kruis door.
Het is misschien jammer, maar zo kan het ook niet doorgaan, dat is ook niet om aan te zien.
@exotic: De geschiedenis herhaald zich… helaas! :-(
Stuur maar richting oostblok, dan komen ze die van ons niet meer pikken
Past dat in mijn Seat Ibiza?
@dutchcourage86: daar zat ik ook al aan te denken.. Mijn ibiza kan ook wel een oppeppertje gebruiken ;€
Verkopen aan de hobbyist die hem wel zin heeft om zo’n blok achterin de nieuwe Twingo te leggen?
Spijker “is” op zoek naar een nieuwe leverancier???

Misschien kunnen ze wat Saab blokjes overnemen uit de oude boedel van Saab
In een Vencer, Isis, Saker of Silvermine natuurlijk!
Ik heb wel een plekje vrij in mijn Golf 6.. Iemand interesse in een 1.6 diesel?
On topic: goed blok die ” oude” V8. Diverse RS en R8 rijden er mee rond.
misschien kunnen clubjes als vencer of Savage e.d. er iets mee
@c350cdi: Bij Savage Rivale ligt het probleem niet bij de voorraad volgens mij, eerder de afzet…
@Jochempie: If you only knew… 6.2 L LS3 bevalt trouwens Prima :)
@savagerivale: nou vertel eens dan?
Die oranje race Spijker is en blijft gaaf
voorin een mazda rx8 of in een porsche 924/944.
Zou het in een Lotus Elise of Exige passen? Lijkt me wel iets lightweight en brute V8 sound. Anders zou ik zeggen dat dit iets moois is voor een kitcar project. Zoals de AC cobra kit die Mark Evans bouwde.
@endofline: Ik denk niet makkelijker, maar ja gewoon een beetje creatief zijn en alles past.
Ik haal voor zo’n blok mijn 2.8 FSI wel uit mijn C7 :-)
@lebeaunl: raar blok voor een stingray ;)
via Android app
Maak er maar wat V8-blenders van, aldus Clarkson
Ajoh past best in mijn Golf 2.

De 4.2 V8 blijft toch een echt Audi meesterwerk samen met de 5 cilinders!
Helaas klinkt het woord veiling vaak voordeliger dan het is…
In een oude MX-5 lepelen?
@erwh: Dan mag iemand anders zich aanbieden, in die van mij hoeft dat niet..
In een oude M3 leggen ;)
@autoblogger:
Een Audi blok in een BMW?
Heiligschennis !!!
@ramshoek: heilige huisjes…
@autoblogger: Is het niks voor die S8? Moet toch relatief makkelijk te doen zijn. Toch weer 40pktjes dr bij! En een ‘frisse motor’… :)
@E34M5Touring: ja, is bijna dezelfde, die 40pk kan een tuner ook wel uit halen. Maar een frisse motor klinkt beter idd;)
@autoblogger: Daarom. En met al die coverage op Autoblog kan dr vast wel een dealtje gemaakt worden. Doe je VM een gratis abbo joh!
Als ze de motoren per stuk verkopen doe ik een bod op 1..

Wie wil er nou geen V8 in z’n slaapkamer :D :P
@estoque: iedereen die niet alleen in zijn slaapkamer ligt :P
Subaru brz/Toyota variant? Direct wat meer power in die bak + een lekker geluid
@trolle: Een V8 in een subaru? Ga even je mond spoelen… Bah…Een H6 biturbo, soi.. maar een V8 hoort niet in een Suub… Dat ze bij Porsche vreemd gaan wil niet zeggen dat alle merken zo sick moeten doen.
@schuimbekje3: ik stop het liever in een underpowered wagentje op een wagen die er niets mee is. En kruisbestuiving moet kunnen :) waar zou jij het intsteken?
@trolle:
Wat dacht je van de shredder, die ouwe meuk wel echt niemand in zijn über betrouwbare ToyoBaru..
@schuimbekje3: jaaa EZ30 powah!
Ik zou zeggen iets in de trend van TVR…
Je pakt een simpel chassis, gooi daar een dikke V8 in, zoals deze volkwagen blokjes.. dan een fiberglas bodypanel er overheen…

Gassen……. (slippen en dood gaan tegen een boom)… Zeker als het regent…
Maarja, ik kan nog steeds aan TVR’s komen… Dus misschien is er een markt voor V8 powered 700kg wegende glasvezel/carbon bandenrokers?
In een cobra?
Misschien dat ik met een grote hamer nog wat ruimte kan vinden in het vooronder van mijn up! Onderstuur waar een A3 jaloers op is maar toch wel vet:)
In de nieuwe Twingo! :D:D
Wat zou zo’n blok bak überhaupt moeten kosten? Heb nog een Peug 106 staan, denk alleen dat het neusje dan erg zwaar wordt.
Heb t blok in mn A6. Prima blok. Relatief zuinig bij lage toeren; gigantisch krachtig bij >3500 toeren. Mooi geluidje ook; al is dat erg gedempt in een A6.
bijna 170000 km, nooit een probleem gehad met t blok (ff afkloppen). Bij 180000 moeten de bougies weer.
Als ze bij de service er 8 litertjes nieuwe olie in gooien… da’s wel een dure!
Dit zijn toch die V8’s (o.a. uit de S4) waarvan de kettingspanner gaat rammelen naar verloop van tijd? Zou hem dan in ieder geval zo ergens inbouwen dat hij er ook weer makkelijk uit kan. Zou graag een relatief lichte, handgeschakelde, rwd-auto met deze motor willen hebben. Heb een S6 V8 automaat gehad: heerlijke motor, maar een zware wagen.
Achterin 80 Up!s .. Up! RS V8
Ik wil wel swappen voor m’n 1.4 Multi Air! Duits Italiaans tintje, prima
Smijten er maar 1 in mijn wagen
Terug naar de Audi fabriek, daar het me lijkt dat ze daar ook een schuld hebben ?
Ik zou wel een blokje in mn volvo 245 willen lepelen! Mooi sleeper driftkanon!
In een 4c!
@ettie:
Ga jij eens even heel snel je mond spoelen..
Gwn een in een fisker karma lepelen. Dat word bruut.
Leuke motor om van m’n golf 3 gti een sleeper te maken (verder nog zowat origineel de auto) :).
Mwah pleur maar in mn ’99 micra, achterwielaandrijving en gas op de plank!
Het mooie van deze motorblokken is, dat het aan elke in lengterichting geplaatste versnellingsbak past van ± 10-20 jaar geleden in VW’s en Audi’s
Elke VW Passat /Audi 80/90 uit die tijd past hij zo in.
Hij past zelfs in een Ur-quattro op 80 quattro.
Zoals ook elke VW W8 motor in elke Audi 80/90 past.
Leg maar in mijn Audi A6.
Oh, en nog eentje extra als projectje voor de vrouw haar mini :p
In een VW kever achterin.
Gooi maar in mn 80 B2.
Lekker kromtrekken die hap.
Als dit in mijn vw Tiguan past dan wil ik er wel 1 :-)
@erik64:
Als het niet past gooi je de bank toch even plat, past best hoor..
Achterin me MR2 SW20…
Kan Evert Louwman dit niet geheel opkopen? Die Auto’s horen in een museum
Aardig wat voorraad voor zo’n kleine producent. Stel zo’n blok kost 20 mille, dan ligt er al voor zo’n 1,6 mln. dood kapitaal dat alleen maar rente kost. Nou zal het toch onderdehand wel een keer afgelopen zijn met Spijker lijkt me.
@moveyourmind: Mag toch hopen dat zo’n blok geen 20k kost. Je koopt een Supercharged LS met 600pk, turnkey klaar voor 11k dollar. En dat is een recent blok, geen V8 uit 2004.
@E34M5Touring: Thanks! Dan zal zo’n blok misschien 8 mille doen?
@moveyourmind:

En dan nog zo’n 5k voor de versnellingsbak.
@moveyourmind: Executieverkoop, ik denk een paar mille. Aangezien er genoeg liggen en het niet bepaald huidige motoren zijn. Hoe lang liggen die dingen al bij Spyker op het schap? Zou ik ook wel willen weten.
Achterin de nieuwe renault twingo!!!!!
Op Jalopnik loopt eenzelfde draadje http://jalopnik.com/spyker-cars-assets-being-auctioned-to-pay-tax-debts-1599441554


maareh van mij mag er eentje in een volvo 740 genoeg ruimte ;)
@koenraad: dus je gaat de oerdegelijke (maar slappe indien geen Turbo) viercilinder verruilen voor een relatief onbetrouwbare (maar erg sterke) V8? Neem dan de V8 van Volvo zelf. Wat minder vermogen maar een vergelijkbaar koppel en vrijwel onverwoestbaar.
@ej20g: Die Yamaha motor is dwarsconfiguratie. Dat wordt wellicht lastig in een 740.
@E34M5Touring:
Mag geen punt zijn, in de S60 die in Australië rijdt ligt hij ook in de lengterichting,
Motoren die voor dwarse plaatsing gemaakt zijn, zijn makkelijker in de lengterichting te plaatsen dan andersom.
@tupperware: Ach, t’zal vast kunnen. Een LS schijnt er vrij makkelijk in te gaan. Maar goed, die gaan overal vrij makkelijk in.
@ej20g: als ik echt mag kiezen leg ik er natuurlijk een 2.3 T5-r blok in met grotere turbo en injectoren. Maar dat was niet de vraag van dit topic.
Alfa brera
@franktank:
@autoblaag: ik heb nog een ouwe Lada die wel wat extra pit kan gebruiken. Leuke stoeltjes ook.
ik zou zeggen lekker in de Outlander PHEV of Tesla Model S in combinatie met de elektromotor of gebruiken als instap motor voor de Hurracan ;)
@denniyo: Model S met een v8 lijkt me inderdaad prima combo echter een Outlander PHEV met een v8 ook wel :)
Hang er wel één aan mijn blender….
Prullenbak, onbetrouwbare rotzooi….
In een eend. Of anders als salontafel.

En van de versnellingsbak maken we een grote bloempot
De hoogovens.
Er is vast wel een oudijzer boer die er brood in ziet…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).