Welke supercarneus plakte Wald op deze Toyota Prius?

Auteur: , 23 Reacties

De nieuwe Toyota Prius is niet de meest sexy vormgegeven auto, daar kunnen we kort over zijn. Maar welke supercar is hier gebruikt als neusdonor?

Wald International doet de Toyota Prius II

“Ja maar…”, “Is dat nou…”, “Neeeeeeee, dit meen je niet!?”

Zomaar enkele kreten die over de redactie vlogen toen we deze creatie van de Japanse tuner Wald onder ogen kregen. De nieuwe Prius is niet de knapste verschijning, uit welke hoek je ‘m ook bekijkt. maar dat er zó schaamteloos een Ferrari f12berlinetta kapotgezaagd zou worden om Toyota’s hybride op te kalefateren, dat hadden we niet verwacht. Ze hebben nog net de onderste lip een ander kleurtje gegeven, verder lijkt het een één op één kopie. Zelfs de actieve aeroflaps lijken er nog in te zitten.

Ferrari f12berlinetta

Toegegeven, het geheel knapt er wel een beetje van op. Al is dat ook grotendeels te danken aan de grotere wielen en andere aanpassingen die er gedaan zijn. Helaas is er nog geen beeld van de achterkant, dus we weten niet of de g-string bips ook schaamteloos is overgenomen.




23 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Een echte Lexus LmFAo
Hij knapt er wel van op….
Met een goed setje velgen vind ik het nog best een leuke verschijning die nieuwe Prius. stuk leuker om naar te kijken dan veel van zo’n grijze middenmoot leasehokken als de Golf.
Is dit legaal
Nu nog die beul van een V12 erin en je hebt een leuke sleeper.
@berlinetta: Gewoon de volledige la ferrari aandrijving dus ?
@clarkson: Ja, precies. Dat hybride-systeem mag erin blijven. Lekker elektrisch wegrijden bij het stoplicht en zodra je het gas diep in trapt, breekt de hel los.
@berlinetta: Precies! Volkswagen software er bij en hij is nog verkrijgbaar met 7% bijtelling ook!
Het ziet er wel goed uit. Beter als het origineel. Maar blijft een lelijke auto naar mijn mening.
Als ik die kont zie, dan vrees ik voor mijn tere ziel. Elk gedrocht ( naja, op de Multipla na dan ) dat op deze aardbol als concept of als productieauto er niet uit ziet; het went. Zie bijvoorbeeld de Peugeot 407

De Peugeot 407 kwam uit, met een stuitende reclame waarin alle andere auto’s werden afgeschilderd als speelgoedauto’s. Waarin zoiets werd gezegt als ‘Even serieus, tijd om het speelgoed achter je te laten en een echte auto te gaan rijden’. En dat terwijl de 407 de teloorgang van Peugeot als echte auto bouwer inzette. Want wat een gedrocht is die 407. Die Walvisbek. Revolutionair? Never-been-done? Helemaal correct. Maar tot dan toe met een reden: Uw en mijn tere zieltje waren zoveel afzichtelijkheid niet gewend. Die gigantische neus, met die enorme overhang ( of beter: met de voorwielen zo ongeveer halverwege de voorste deuren ). Ja? Weet u het weer? U was het al vergeten he?

Dat, precies dat, gaat ook gebeuren met deze Prius. Die gaan we zo veel en zo vaak zien dat we er aan wennen. Dat je later, als bejaarde ( voorzover u niet al bejaard bent ) zult denken ‘Man stel je niet aan’ als ik net zo’n stukje schrijf over die bovenstaande Prius, zoals over die hemel tergend verschikkelijke Peugeot 407.

Oh, en ja, die 407 zal ongetwijfeld lekker rijden, met goede motoren, en puike wegligging, frans enzo. Maar wees eens eerlijk: Als je verder keek dan de reclame boodschap: Was ie nou echt mooi? Nee toch zeker? En Paris-Dakar won ie ook niet, noch ding Ari Vatanen de Pikes Peak er mee omhoog, toen deze nog deels onverhard was, en de Peugeot 405 gewoon een saaie sedan was zonder revolutionaire pijn aan je ogen neus, of koplampen van een halve kuub inhoud had. Want ja. De 407 had viskommen als koplampen. Trendzettend grote viskommen die bij vanaf de voorruit integraal via de voorbumper langs het logo weer terug naar de voorruit doorlopen. Zijn we daar blij mee? Is dat nu echt mooi? Check die Prius nog eens, en bedenk je dat ’t over 10 jaar een gewone geaccepteerde auto is, en als we een beetje veel pech hebben, rijden er over 10 jaar ook nog allerlei andere auto rond die stijlelementen van deze auto over hebben genomen.
@postzegel: Amen.
@postzegel: Wat een held. Heerlijk verwoord, en helaas helemaal waar.
@postzegel: Postzegels zijn uit de tijd ….blijkt..
@norge: Niet helemaal,.. onlangs stond ‘de jeugd van tegenwoordig’ nog aan de deur te leuren met die dingetjes.
@postzegel: Mooi stuk, jongeman! En nog helemaal waar ook. Het gaat er niet zozeer om dat een auto mooi word gevonden, blijkbaar. De 407 is daar een fantastisch voorbeeld van, want zijn voorganger, de 406 was een hele nette, gracieuze sedan. De Coupe was zelfs een van de mooiste coupe’s van de jaren 90, Ferrari’s en Astons mee gerekend. Ik heb de introductie meegemaakt van de 407 en het was op zich een prima auto. Met name het interieur was een vooruitgang ten opzichte van de 406, die wel beter reed, eigenlijk.

Maar terugkomen op een ‘mooie’ auto, dat lijkt dus helemaal niet relevant te zijn. Ik weet nog goed toen Audi de 6.0 W12 versie van de A8 introduceerde: die neus!!! Dat kon toch niet? Zo’n groteske muil op een chique Audi? We zijn nu aanbeland dat de Single Frame grille mooier gevonden wordt… Vond Rover ook, voor de 75 V8 kopieerden ze het idee van de SFG.

En wat te denken van de BMW 7-serie die in 2001 het levenslicht zag. Waanzinnig vooruitstrevend, de iPod in zijn klasse: maar lelijk!!! En als je er nu een ziet rijden: mwah. Best geinig eigenlijk. En het bleef niet bij de 7-serie. Alle BMW’s kregen de ‘Chris Bangle’ behandeling. Want “kwamen veel meer modellen aan waardoor er meer diversificatie moest zijn qua design.” Er kwamen veel meer modellen aan, maar al hun opvolgers lijken nu uiteindelijk allemaal op elkaar, dus toch maar afgezien van de strategie.

Of de laatste facelift van de Saab 9-5: moest dat nu echt? Die neus paste toch totaal niet bij de rest van de auto? En niemand heeft een Subaru gekocht om het mooie uiterlijk, maar waarom mocht Zapetinas te keer gaan op de Impreza ’06, Forester ’06 en de Tribeca. Die had zo’n lelijk front dat op de advertenties enkel de achterkant werd getoond… De grille in de vorm van een vagijn heeft gelukkig geen navolging gekregen.

Ergens lijkt het dus dat lelijkheid gaat wennen. Ik zal mijn zwager even bellen hoe hij dat ziet. Want in mijn ogen is mijn zus nog steeds graflelijk. En er blijven maar kinderen uit komen.

Voor auto’s als de Audi A2 en Multipla Fiat kan ik nog symphatie hebben. Die auto’s hebben karakter en zien er mede apart uit doordat de vorm de functie volgde. En ik vind de Prius daar ook wel onder vallen. In het echt toont ie echt beter dan op de plaatjes.
@gtwillem: die rover v8 was toch eerder dan de Audi?
@norge: de Rover V8 kwam in 2004 volgens mij, terwijl de A6 en A8 hem al in 2003 hadden, als ik mij niet vergis. Moet het even voor je opzoeken!
@gtwillem: mbt het Bangle design… de 5 vond ik toen top de rest niet…. nu veel later begin ik opeens de 6 en de rest ook mooi te vinden…kijk ik nu naar de huidige lijn van BMW is het heel mainstream nu….. saai en safe
@gtwillem: Jongeman :-) Je moest eens weten.

Om m’n rant nog even meer oempf bij te zetten: https://www.youtube.com/watch?v=dbOgZJWOA60

Kijk m nog eens,.. en dan in het laatste shot: Kijk hoeveel plaatwerk er tussen het voorwiel en de deur zit. En dan is er nog gesmokkeld met de schuine lijnen. En 20 (!) centimeter meer overhang, terwijl ’t blok en bak eigenlijk nog steeds op dezelfde plek hangt als bij de 405.
En kijk ook even naar de speelgoedauto’tjes: leuke man. De reclame is zeker geslaagd.

http://i.imgur.com/CfqaF34.jpg

http://i.imgur.com/CfqaF34.jpg

Anyhoe: de Audi A2 is een lelijk eendje of een futuristische verschijning. De Multipla-vet-rol is tja..naja. de facelift-zonder-vet-rol is imho eigenlijk treuriger. Ik denk eigenlijk dat er van de Prius niet zoveel zal worden overgenomen in andere modellen van Toyota, zoals die van de oudere Prii ook niet echt bij de Auris of Yaris terecht kwamen,.. maar toch. die lampen en die bilpartij. Tijd heelt alle wonden. Ook die van op je netvlies blijkt :-)
@gtwillem: knap dat de commentaren langer zijn dan het artikel :)
Ziet er goed uit. Wat een beetje velgen niet kan betekenen.

Zet een A4 op 15 inch met wieldoppen en je hebt de ultieme bejaardenbak.
Al geef je een aap een supercar smoel het is en blijft een lelijk ding
de Prius is qua design een anachronisme….. eens gaan we hem mooi vinden maar dan is het te laat….Hij is wel “anders”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).