Wie houdt deze Alfa Romeo Giulia Zagato in Nederland?

Auteur: , 39 Reacties

Momenteel staat deze schitterende Alfa Romeo Giulia Tubolare Zagato (TZ) nog op Nederlandse platen, maar daar komt wellicht spoedig verandering in: hij wordt door RM Sotheby's geveild. Wie houdt dit stukje automobiele erfgoed in eigen land?

Niet alleen moet deze Alfa Romeo in Nederland blijven omdat dat de kans dat we haar nog eens in levende lijve tegen kunnen komen het grootst is, vooral ook omdat ik bang ben dat wanneer deze auto in handen valt van een Amerikaan, ze volledig doodgerestaureerd gaat worden. Je weet wel, van die Wayne Carini-restauraties, minutieus en met elk boutje glimmend.

Zonde, want momenteel verkeert dit meesterwerkje van Zagato/Ercole Spada in een prachtige originele staat, met meer patina dan de industriële hanglampen in de gemiddelde hipster-koffiebar. Het handgeklopte aluminium heeft hier en daar -ongetwijfeld in het heetst van de strijd- wat deukjes en krasjes opgelopen. De lak is in al die jaren gematteerd zoals alleen de tijd dat kan doen. Zelfs de voor een Alfa obligate roestblaasjes zijn op deze kostbare racewagen van de partij. En roest is zeldzaam op een auto die op 3 februari in Parijs tussen de 950.000 en 1.200.000 euro moet opleveren. Even slikken, maar deze moet écht in Nederland blijven. We hebben al teveel Giulia TZ’s verloren.

Met dank aan @viezefreddyw voor de tip!



39 reacties

Wat een fantastische auto is dit. Vroeger nog mijn spreekbeurt over deze auto gedaan.. Mijn droom was om deze in een schuur te hebben staan en op een verloren vrijdagavond met een biertje in mijn hand en een stukje muziek op de achtergrond enkel maar naar de auto te kijken.. In mijn ogen een kunstwerk
@bisazza: dromen….
@Bisazza: Uhm, goede chill stoel, speciaal biertje/lekker wijntje/whiskey. Stereo van vele duizenden euro’s. Als ik ook maar iets had om in te leggen deed ik met je mee! ;)
@bisazza: nu is je kans, hij wordt toch geveild 😋
Volgens mij zijn de Amerikanen juist niet van het dood restaureren. Dat is eerder iets voor dit continent.
Een originele auto is daar altijd meer waard als een auto die is ‘opgeknapt’, dat geldt zelfs voor de eenvoudigere modellen.
Desondanks hoop ik natuurlijk dat de auto in nl blijft.
@theiz: kijk de show Chasing Classic Cars er maar eens op na. Daar worden echt een hoop auto’s gerestaureerd tot een niveau wat beter is dan de toenmalige nieuwstaat.
Sorry, iets boven m’n budget…
Ik koop hem
Als we allemaal nou wat geld in leggen. Dan offer ik me wel op om hem voor de deur te zetten en hem regelmatig uit te laten.

Wat een pracht wagen. Ook zo in deze staat, heerlijk. En die stale velgjes, tegenwoordig durf je die niet meer onder je Polo te hebben, soms was het vroeger toch echt beter.
@robert110:
Met de pet rond is een goed plan.

Die “stale” velgen zijn van Technomagnesio, moet een hint zijn naar het gebruikte materiaal.
Ik zou wel willen… maar het loopt spaak op het kunnen. Prachtige auto!
Altijd leuk als je tips een artikel waard zijn op Autoblog. Prachtige wagen is dit, helaas zal hij wel van de Nederlandse bodem verdwijnen en ergens onder een doek verblijven, zonde.
@viezefreddyw: gelukkig hebben we de foto’s nog…
@Dizono: Inderdaad, ik heb een mooie foto opgeslagen als wallpaper. Wat een beauty.
@viezefreddyw: spreken is zilver….
Het louwman museum.
Alleen die prijs…

En dan komen de veilingkosten er nog een keer bij. Plus de kosten om hem weer in een mooie en authentieke staat te brengen…
@moveyourmind: wat mij betreft is hij al in mooie en authentieke staat…
@pjotr: idd
@moveyourmind: wat is een betere staat dan dit?
@lekbak: Normaal is een klassieker op zijn mooist als de tand des tijds er overheen gegaan is. De foto’s kunnen bedriegen, maar bij deze heb ik de indruk dat er hier en daar in het verleden met de kwast overheen gegaan is (velgen, binnenkant deurstijlen) en dat alweer begint te bladderen. En zo zijn er nog wel wat meer zaken die wat liefde en aandacht kunnen gebruiken. Dat is wat anders dan over the top restaureren zodat je niet meer kan zien dat het een oude auto is.
Hij is mooi maar heeft wel wat liefde nodig. Pfff. Ben het helemaal met dizono oneens, gewoon mooi laten restaureren.

Wat hebben we er aan om deze op NL platen te houden. De kans dat we hem tegenkomen is minimaal dus beter in goede hander ergens anders.
Voor op autoblog.nl hq?
Hij is wel heel erg gaaf hoor! Als het even kon had ik hem aan mijn collectie toegevoegd.
Heerlijk al die kleine dingetjes die laten zien dat deze auto een al een heel leven achter de rug heeft. Niets meer aan doen.
Pff als ik het geld toch had……..
Sorry, de staatsloterij was weer niet gul deze maand😡
Tja noem het maar patina, ik noem het versleten oude troep wat weer netjes/nieuw kan en dat zie ik veel liever.
Wat is hij gaaf he! En gewoon lekker rijden met dat hok!
Volgens mij houdt Wayne carini van originele auto’s. Net als heel veel Amerikanen. Maar ook van mooi gerestaureerde auto’s zijn ze daar niet vies. Denk dat deze man je nog heel wat kan leren.” van die Wayne Carini-restauraties”
Is dus eenongefundeerde opmerking. Maar goed… Lekker makkelijk scoren.
Maar wel een prachtige alfa idd👍
@denniz: het is wel waar. Wayne mag dan misschien wel van origineel houden maar sommige exemplaren moeten wel gerestaureerd worden. En soms willen klanten het nou eenmaal. En Wayne is dan wel iemand die het tot in absolute perfectie doet. Erg knap overigens, in mijn ogen één van de grootste in de branche, die Wayne Carini.
@lekbak: In ieder geval de grootste van Discovery channel.
Wat ze nodig heeft is heel veel Anglo-Amerikaanse TLC.
Bohh, heb precies deze rond kerstmis nog in Valkenburg gezien! Reed gewoon op de straat, zoals het hoort! Sindsdien helemaal verzot op de kammtail/coda tronca van deze machine! Als ik toen eens wist dat deze nog zoveel zou opbrengen…
Wat als we nou eens een eigen Autoblog-museum starten? Volgens de over ons-pagina heeft Autoblog maandelijks 800.000 tot 1 miljoen unieke bezoekers. Als we nou met z’n allen een jaar lang ieder 5 euro per maand bijleggen, hebben we een mooi startkapitaal. Moeten we wel nog even de eigenaar van deze TZ zo ver zien te krijgen dat hij zijn auto tot die tijd vasthoudt.
Hoop voor eigenaren van een TZ 2 dat hij veel meer gaat opleveren.Daar zijn er maar 12 geproduceerd. Deze binnenkort bij Jay Leno in de verzameling? In elk geval beter dan naar China.
Wie houd deze in nl??
Nou in ieder geval niet iemand die in de milieu zone woont
Als ik deze schoonheid kon betalen had ik er eerst een jaar in gereden, lekker de geur van het interieur en de brandstof opsnuiven. Genieten en verliefd worden op de mooie vormen van deze auto. Talloze fotoshoots houden zodat iedereen mag zien hoe zij haar leven heeft geleden en hoe mooi zij is. Daarna restaureren en vervolgens weer optimaal genieten.
Bijna alle leuke en goede auto’s gaan naar het buitenland, dus met deze Alfa zal het niet anders zijn gok ik.
Op mijn werk is het niet anders, alle leuke en goede sportwagens van bijv eerste eigenaar en met fatsoenlijke onderhoudshistorie gaan naar Duitsland, Belgie of Frankrijk.
Nederlanders komen minimaal 3x kijken, willen aankoopkeuring en blijven zeuren over de prijs.
Een gemiddelde Duitser komt 1x kijken, doet ook gelijk een aanbetaling, en haalt het ding binnen een week op. ;)
Op deze Alfa Romeo Giulia TZ is op 3-2-2016 een bod gedaan van € 880.000,- op de veiling van RM Sotheby’s in Parijs.
Zover ik weet heeft hij het minimum bedrag niet gehaald, en is hij dus niet verkocht.
Zo blijft hij dus (onbedoeld) in Nederland.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).