Wie plukt deze Lancia Delta van Marktplaats?

Auteur: , 81 Reacties

Je weet dat je het wilt.

Occasions als deze kom je niet elke dag tegen. Het betreft volgens de verkoper één van de laatste Integrales die van de band rolde, te weten de Evo II. De auto komt uit 1996 en is verleden jaar geïmporteerd uit Japan, maar geen zorgen; het stuur mét centreerstreepje zit gewoon aan de linkerkant.

Het geblazen viercilinder blok à 215 pk drijft uiteraard alle wielen aan. De Delta kogelt verder in 5,7 tellen naar 100 km/u en de teller wijst een alleszins acceptabele 65.818 km aan. Wellicht doet eenzelfde auto in Martini-kleuren het beter onder de gemiddelde rallyliefhebber, maar of je daar ook op (bijna) dagelijkse basis mee rond wilt karren, is vers twee.

Verder doet het zo te zien smetteloze interieur wat denken aan een bordeel in jaren ’80 stylo, maar daar staat dan wel weer een fraaie tellerpartij tegenover. Haal die ouwe sok tevoorschijn, trek er 54.950 euro uit en klik hier. Het is het waard.



81 reacties

Ik!
@fhoogendijk: leugenaar, hij staat nog steeds te koop.
@mcaa: Hahah
Wederom. Waarom ben ik zo knap en niet rijk. Had het zó graag andersom gezien!
@nicolasr:
Bof jij even. Ik ben niet knap én niet rijk…
ook prima als investering
Jammer van de wielen en de iets te grondige verlaging, en hoort zo’n hele late Delta Integrale geen koplampjes van gelijk formaat te hebben? Veel geld voor een auto die er niet heel origineel uitziet.
@Dizono: Dat klopt, die drie zaken vielen mij ook gelijk op. Maar volgens mij kwamen die gelijke koplampen niet door de keuring in Japan (vanwege het links rijden daar). Je kunt ze weer ombouwen naar origineel EVO koplampen natuurlijk, hoewel vraagprijzen van 600-800 euro per unit niet vreemd zijn.

Overigens had de EVO II Final Edition dan weer bewust deze koplampen, als hommage aan de eerste 4WD’s, maar dat is niet deze uitvoering.
@BeQuietAndDrive: Kijk, iemand met kennis. Je profielfoto verraad het al. Die verlaging wil je natuurlijk niet, want DIT moet wel mogelijk blijven: http://autocognito.com/wp-content/uploads/2012/06/1986-lancia-delta-hf-integrale.jpg
@Dizono: de Japanse export versie had de koplampen van de vorige modellen integrale, alsmede het blauwe embleempje op de spatbord. Deze is genuine een Japanse versie en in mijn boekje begerenswaardig want die gekke Japanners gaan nogal minutieus om met onderhoud.
@nord:
Ja
Kan wel zo wezen.
Maar ik houd het toch liever bij mijn Subaru Impreza WRX Sti Type R Version V limited edition uit 1998.
Waarom, wel dat kan ik het beste uitleggen aan de hand van een anekdote van een goede vriend met een heel groot FIAT hart.
Die heeft een paar Integrale’s gehad als FIat dealer.
En zweert nu bij de twee-deurs Impreza’s ( type R geheten)
deez dus :
http://www.type-ra.com/wp-content/uploads/2013/05/impreza-type-r-limited.jpg

Zijn zimpele uitleg :

‘In de Lancia zit je niet recht voor het stuur wat ontieglijk irritant is en je hebt 63 metertjes, die je allemaal, stuk voor stuk in de gaten moet houden. ”

In de Impreza zit er maar eentje : voor je temperatuur.

En de Impreza gaat gewoon niet kapot, de Integrale wel!

En weet je, hij heeft gelijk, hoe bruut de Lancia ook moge wezen, echte mooie wagen is het ook niet, als standaard 1600 4-deurs in de echte wereld in het grijs is het een Italiaanse Golf 2, meer niet, net zoals een Impreza de vormgeving van een pak melk heeft.

Maar één ding kan ik beamen, en sinds de mijne na jaren ploeteren, naar links ombouwen, onenigheid met de RDW op kenteken staat en vandaag bij the Autosport Company op de dyno is geweest : Ze zijn goed die Impreza’s ze zijn zelfs knots-knetter goed.
Laa’k het zo formuleren : een Delta Integrale koop je met je hart, bij een Impreza liggen het hoofd en het hart in één lijn !

Ow, apetrots kan ik melden dat mijne 298 pk heeft en een koppel van 380 Nm.
De sympatieke medewerkers waren onder de indruk, mijne is standaard hè tot aan de uitlaat toe !
@desjonnies: Hij is wel donders dik hoor!
@desjonnies: nee, een standaard Impreza is mooi….
@desjonnies: ik vind de Integrale een veel mooiere auto!
@desjonnies: er zijn drie dingen belangrijk bij een liefhebbers auto. Het uiterlijk, het gevoel tijdens het rijden en of het heel blijft.

De impreza is net zo lelijk, of mooi, of geen van beiden. Althans in mijn beleving. De impreza wint sowieso de betrouwbaarheids test. Dan blijft het gevoel over, en ik kan me voorstellen dat die gekke Italiaanse dat wint. Ik heb geen van beide gereden, en ze zullen vast beide ontzettend gaaf zijn. Maar je moet het de Italianen toekennen, ze kunnen vaak iets onbenulligs net ff die charme geven waardoor je het boven de eigenlijk betere concurrentie plaatst.

Zonder te oordelen, want ik heb dus geen van beide gereden, kan ik me voorstellen dat mensen de delta boven de impreza plaatsen.

Ik wens je trouwens veel plezier met je Subaru. Helemaal origineel, super! Een zeldzaamheid bij die auto’s tegenwoordig!
@lekbak: mooi omschreven!
@desjonnies: hahaha en dat wrx sjonnie gebakje is wel mooi wil je zeggen ???
@bofkont: als jij een WRX STI Type R Version V GC niet op waarde kan schatten, heb je het autohart op de verkeerde plaats.
@gtwillem: oh dat kan ik zeker wel Willem, maar dessjonnies vind deze integrale maar lelijk , tja wat is een impreza dan ??
Daarbij is deze lancia nog een veel groter auto icoon.
@bofkont:
Lieverd, wat begrijp je niet aan mijn quote :

” net zoals een Impreza de vormgeving van een pak melk heeft.”

Of je moet gebiologeerd zijn door de vormgeving van een pak melk…..

http://www.moosofficefood.nl/Images/Products/53.png
@desjonnies: Oeps moet toegeven pak melk had ik niet gelezen, bij deze mijn oprechte excuses.
@desjonnies: impreza wil absoluut ook stuk,het internet staat er inmiddels ook vol mee, uiteraard is hij technisch beter dan deze Lancia, maar kwa charme en iconisch niveau is de Lancia 100x beter mooier en veel meer begerenswaardig, ook als investering.
@desjonnies: Ha die Desjonnies,

De Subaru staat wat mij betreft op even grote hoogte als de integrale. Maar wel op een andere berg! Een berg die ik nog niet zo goed begrepen heb, want nooit mee kennis gemaakt. De Subaru doet alles goed wat mij betreft, goed ontwerp, eigenaardige techniek (boxer) en natuurlijk een winnaar! Enige wat ik mis aan de auto is wat ze in het Italiaans noemen sesso.
@desjonnies:

Behalve bloed zweet en tranen, hoe ben je er ooit in geslaagd van vadertje staat te overtuigen dat het stuur veranderen acceptabel was?
@desjonnies: De Integrale is zoveel meer. Het hele verhaal erachter is gewoon geweldig. Een jaren ’70 familie hatchback waar even een rallywinnende auto van gemaakt moest worden. Er zit ook niets teveel op, alles is functioneel. De dikkere motorkap op de 16V? Zou me niets verbazen dat ze in Italie eerst die 16V hebben ontwikkeld, in een Integrale hebben gehangen en ze er toen pas achter kwamen dat de platte motorkap niet meer dicht kon ;)

Een modernere auto is altijd de betere. Heb met diverse Lancers gereden, met die electronische diff’s en zo, en dat is echt niet normaal meer hoe zoiets de bocht door gaat. Maar het raakte m’n gevoel verder weinig. Daarnaast is de Delta uit mijn jeugd een van die poster-cars, die auto’s die toen alles wonnen wat je kon winnen. Met helden als Auriol, Kankunnen en Biasion.

Het is emotie, ik heb hem ook niet om de snelste mee te zijn bij een sprintje, maar om veel meer dan dat.En dat gevoel heb ik uiteraard dan weer niet zo bij een Impreza (hoewel de McRae tijd ook een mooie tijd was om WRC te volgens trouwens).
Hebbe!!!
Wie durft het aan? Alleen de echte diehard, die begrijpt dat hij een homologatiekanon koopt die zijn weerga niet kende in zijn tijd.
Al die andere jankerds die lopen te zeiken over duur in onderhoud, veel plezier met je bruine bammetje in de lunch.
@nord: Ach ja, mensen praten elkaar graag na. Zo duur zijn ze helemaal niet in onderhoud, mits op dat onderhoud in het verleden niet bespaard is (roest hersteld enz). Technisch zijn het trouwens prima auto’s, hoewel je wel pech kunt hebben met elektronica bijvoorbeeld. Maar goede exemplaren zijn ook vindbaar, als je er maar wat moeite voor doet.
@BeQuietAndDrive: de onderhoudsinterval is iets waar je rekening mee moet houden. In zijn tijd hoge vermogen gepaard aan kompleet volgebouwde motorcompartiment in het kleine autootje gaat gepaard met hogere kosten. Heb er een 5 jaar daily gehad.
@BeQuietAndDrive:

Het spijt me maar hoewel ik goeie herinneringen heb aan het ernaast zitten in een Integrale tijdens het verkennen van Rally’s, zul je toch moeten toegeven dat onderdeeltjes waar de naam ‘Abarth’ op staat en nu weer geproduceerd worden peperduur zijn, onredelijk duur zelfs !
Een versnellingsbak van en Groep A kanon kostte destijds al € 60000 en zo weet ik er nog wel een paar te noemen.
Zoals de mensen bij Lancia Italia die ons bijzonder onvriendelijk ontvingen en niet erg medewerkend waren voor amateur rijders maar eigenlijk een zootje arrogante engnekken waren, maar goed, jaren daarvoor in de tijd van de Stratos met de legendarische Cesare Fiorio, dat waren DE tijden met hem en toen was men veel vriendelijker en opener, eigenlijk naar de hele wereld toe.

En uiteraard is dit een kanon, maar eerlijk is eerlijk een fragile kanon !
@desjonnies: natuurlijk, de verhalen over de Italianen zelf zijn berucht. Maar ik rally er niet mee, ik heb hem voor recreatief/straatgebruik. En als je een goed exemplaar te pakken hebt, is het allemaal best te overzien. Er zijn diverse specialisten in Europa die eigen onderdelen maken. Ik zeg niet dat het goedkoop is, maar zo vaak heb je een dergelijk onderdeel ook weer niet nodig natuurlijk.Als je in de basis een liefdevol onderhouden exemplaar aanschaft, dan valt het best wel mee. Hoewel je het niet per gereden kilometer moet uitrekenen natuurlijk. Als daily driver moet ik er niet aan denken, ik rij er 1 op 7,5 mee…
Perfectie op wielen (al moet ie wel origineel zijn!)
55K. Goeiemorgen. Koop ik liever een paar andere klassiekers voor. Mercedes 500E en een Audi RS2 en een mooie Alfa Romeo Giulia (of doorsparen, voor een Giulia Sprint GT…)
@camber24: een 500e in goede staat gaat ook al hard richting de 50 tegenwoordig, een RS2 richting de 40k, dan is de Lancia qua prijs niet eens zo heel gek toch?
volgens mij geen verkeerde prijs
Die Delta is echt geen 55K waard, dan had ie er wel netter bij mogen staan. Iets minder viezigheidjes her en der bijvoorbeeld. Maargoed.
Blij met de 8 kleps Integrale die hier staat!
@jaccovdzaag: ah, welkom: een 16V hier :) maar mensen doen gekke dingen momenteel. Ik heb al een Martini 6 gezien van > 100.000 euro. Kocht je vier jaar geleden voor 50-60. Tja, je kunt het proberen he, het zijn gekke tijden. Op zich snap ik niet dat EVO’s qua prijs zo enorm ver boven de 8V en 16V moeten zitten trouwens, want ze zijn even snel feitelijk. Gelukkig zijn de 8V/16V de laatste jaren wel lekker meegestegen in waarde.
Een hoop geld voor die €20k wagen!
Ik vind dit de best looking hatch ever.
In briefjes van 100 of 500?
@mrrallycross: U komt uit Noord Afrika?
Heb ik deze lancia niet een keer ergens op youtuber gezien?
Bij uw garage of iets dergelijks?
@bartjeeh: volgens mij heeft Autovisie er inderdaad een reportage over gemaakt.
Deze ziet er niet uit imo. Volgens mij kan je voor 55k wel een mooiere vinden.
Prachtige auto, maar graag in azure blauw en met speedline velgjes..
Als gewone Delta 1600, keek je er niet een snaar om, sorry, leuke wagen prijs lijkt me niet onredelijk, maar helemaal geen bijzonder model, een Italiaanse Golf, meer niet.
Qua charme en stijl heeft Lancia wel betere op zijn naam staan, ik hoef alleen maar het woordje ‘Aurelia’ te noemen toch ?
http://curiosando708090.altervista.org/wp-content/uploads/2010/12/wallpapers_lancia_delta_1979_1.jpg
@desjonnies: Meer een Golf plus…

Met heel veel plus…

Electrische ramen, centrale vergrendeling, alcantara bekleding, airconditioning en nog een hele waslijst aan zaken die het leven aangenamer maken.
@moveyourmind: in delen neerklapbare achterbank, centrale portiervergrendeling met kinderslot op de achterdeuren, alcantara dakhemel, in mijn geval, schuifdakje,
De delta was inderdaad heel luxe, en gewoon een schitterende dashboard, helemaal vergeleken met een golf 2 of kadetttt
@desjonnies: Je weet vast wel dat het originele ontwerp (giugaro) in zijn tijd gelauwerd was, auto van het jaar geweest enzo..

Van de integrale werdt gezegd dat het ontwerp zo goed was voor de rallysport onder andere door zijn hoekigheid. Slechte luchtweerstand misschien maar de motorblok kreeg de nodige koeling.
De chassis was niet bijzonder stijf. Maar dat wilden die gekke Italianen juist! soms is te stijf niet bevordelijk, de abarth integrale is befaamd om zijn kadans van bocht naar bocht. Hij was ook door zijn simpele jaren ’70 bouw op standaard productie (want strenge homologatie waar concurrenten niet direct antwoord op hadden) methodiek gewoon licht. Daarnaast zijn die gekke Italianen enorme ijdeltuiten. Dat zag je ontzettend goed aan de auto. Check eens voor de grap hoe mooi de Abarth group A Lancia delta integrale 16v er uit zag bij zijn openingsrace wereldkampioenschap ’89 in San Remo. Het was de eerste keer dat 16kleps versie uitkwam, maar hoe gesoigneerd! De martini striping, verchroomde wielranden, getint glas, matzwarte raamlijsten, lichtblauwe overalls. Die ijdelheid maakten de Italianen ook de winnaars. Ze gingen er echt helemaal voor, de dood of de gladiolen. Omdat het ongelofelijke ijdeltuiten waren/zijn.
Mooie halfords tankdop hoor.
Exact dezelfde auto zoals m’n vader hem had voordat hij hem 3 dagen na ontvangst de puinpoeier in reed. Wat zou dat een tof verjaardagscadeau zijn zeg..
Waarom staat bij de EVO de (verstelbare) spoiler op standje windvanger in plaats van standje downforce creëeren?
Weet Autoblog autosportgoeroe @desjonnies of @gtwillem daar een antwoord op?
@e1000bmw523i:

Normaal gesproken in wedstrijden simpelweg als rem-hulpje, harder dan 180 ga je zelden in een wedstrijd, maar een brake-assistant is altijd welkom.
Mijn Impreza klapt -serieus- bij 185 al in zijn begrenzer en dan kan de motor echt nog 2500 extra toeren maken, dat is gewoon het DNA van een rallywagen.
Alleen de reis naar die 185 is gewoon beangstigend !
@desjonnies: wat is het nut van die begrenzer als de motor toch nog meer toeren heeft? Japanse wetgeving?
@e1000bmw523i: @desjonnies weet het ongetwijfeld beter dan ik, maar hier komt ie:

In de jaren 80 en 90 moesten de auto’s die meededen aan het WRC (of DTM) ook daadwerkelijk bestaan. Tegenwoordig lijkt het homologeren een verloren gedachte door zeer trage specials te maken (BMW E90 320si) of er maar vier te bouwen (BMW E46 M3 GTR). Een ander dieptepunt is de 206 GT, waarvoor alleen de grote bumpers voldoende waren om te homologeren (om zo aan de minimumlengte van 4 meter te komen).

Vroeger was dat anders, als een merk een bepaald type spoiler wilde toepassen, moest je daar ook straatvarianten van maken. Daardoor heb je de 911 GT2. Of de verschillende 190 E Evolutions en E30 M3 Evo’s.

De spoiler is verstelbaar, maar staat meestal op standje windvanger omdat de Integrale op hoge snelheden wat licht in de kont werd (aerodynamische eigenschap van een hatch). En topsnelheid is op een rallyauto toch van ondergeschikt belang.
@gtwillem: de verticale stand van de spoiler op de integrale is niet er vanwege de lichtheid in de neus. Lichtheid in de neus treed pas op bij hoge snelheden, 180 km/h en meer, dat geldt sowieso voor een groot deel van de wagenpark. Zo snel reden de rallyautos niet.
De rallyauto’s hadden juist downforce nodig op lage snelheden, en dat werdt verkregen door die rigoureuze stand van de achterspoiler. Check voor de grap eens een Lancia 037 in groep B trim. Dat is geen hatchback.
@gtwillem licht in de neus, licht in de kont, whats in a name.
Even een correctie. Ik heb zelf nooit iets gehoord over licht in de kont dus mocht je me daar iets bij kunnen verlichten, be my guest.
Licht in de neus heb ik wel ervaring mee en dat was echt alleen bij 180 of zelfs over 200 km/h
De verticale stand van de spoiler was er dus voor een stabielere aanremmen van een bocht.. Even nog nageplozen.
In 2015 ben ik naar Spa Italia geweest, ik was verbaasd hoeveel Delta’s er waren. Uiteraard niet allemaal Evo’s maar toch.
De Lancia Delta is dan ook de auto die mij het meest is bijgebleven, het is echt een rijdend icoon. Een auto die je een speciaal gevoel geeft, veel meer dan de Ferrari’s die aanwezig waren.
@reistje: Ach ja, met de EVO hebben ze maar 1 titel gewonnen, en dat was al niet eens meer een officiële fabrieks entry. Stiekem wil je om die reden dus eigenlijk de 8V/16V ;)
Wauw, wat maakt dit hebberig. Hebben!
Toch wel erg duur
Is er een prijsvraag? Dan doe ik 1000 keer mee!
Voor dat geld mag de kleppendeksel wel mooi rood gemaakt worden!
Haha leuk!, deze had ik ook nog gespot. Toch best wat waard zo’n ding
Zo’n bak zou ik 1000x liever hebben dan een gloednieuwe Audi fzo. Wat is deze bak smullen zeg!
Oef wat een bak geld! Maar hij is wel heel erg dik hoor!
Met gratis wind vanger
Met een 8v ben ik al content hoor. Hopelijk stijgt mijn 75 turbo in waarde kan kan ik me een integrale kopen met dat geld 😂😊
@gtke: die 75 turbo moet je niet wegdoen, is echt de leukere auto!
IK. WIL. HEM. NU.

Ja sorry, maar ik kan het niet poëtischer brengen
prachtige auto! dan heb je wel ballen als je hier 55k voor neertelt!
Net het joetoep filmpje gezien van de Delta met eigenaar, filmpje gepubliceerd op 24 mei 2015, en meneer zegt op 4.18 …..ik ga hem nog jaren houden….hahah, uhhh, watskebeurt?
https://www.youtube.com/watch?v=2vL3I6AaJDE
55k en de importeur was te beroerd om er fatsoenlijke platen op te zetten
Ik begrijp de aantrekkingskracht van dit ding niet, het is me al eens uitgelegd, maar ik zie het niet …
@Hupke: Schrik ik niet van, in een E28 M5 zie je ook niks…
@bmwtouring:

En waarom zou ik in een E28 m5 zitten, zo’n onding.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).