Wordt de benzine nu weer duurder?

Auteur: , 55 Reacties

Onze vrinden van de OPEC hebben een besluit genomen

Lamborghini Diablo

€ 1,65. Dat is op dit moment de adviesprijs voor een litertje ’95’ voor je trots op wielen. Ondanks dat dat nog altijd 3,63 in guldens is, valt dat alleszins mee. De pieken van 2009 en 2012 (toen de adviesprijs bijna 2 euro was) liggen gelukkig alweer een tijdje achter ons.

Omdat de vraag naar benzine (en dus naar olie) dalende is, daalt de prijs eveneens. Dat is voor ons allemaal prettig, behalve voor de landen die daadwerkelijk het zwarte goedje aan de man moeten zien te brengen. Een van de dingen die de OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries) doet is zorgen dat alles stabiel verloopt voor de producenten en diens afnemers. Aangezien tweederde van de opbrengsten afkomstig is uit landen rondom de Perzische Golf, worden de producenten aldaar het meest van ‘hulp’ voorzien.

Dankzij de dalende olieprijs zag de OPEC zich genoodzaakt de productie te verlagen om vraag en aanbod enigszins in balans te houden. Deze productiebeperking was dermate succesvol voor het oliekartel dat er besloten is deze verlaging met negen maanden te verlengen.

Dan terug naar de hoofdvraag: wordt de benzine nu weer duurder? Nou… Nee! Hoe dat komt? Ver hier vandaan, in Washington DC woont op dit moment een verwarde blondine die unaniem besloten heeft dat de productie van schaliegas flink verhoogd moet worden. Daardoor is de VS vele malen minder afhankelijk van de olie uit het Midden-Oosten. Of het gebruik van schaliegas een slimme keuze is, valt overigens te bezien. De winning ervan is complex (dus prijzig) en voor de omwonenden zijn er twee grote nadelen: watervervuiling en ongewenste seismische effecten. Daar weet Henk Kamp alles van.

Fotocredit: xhongerstaking



55 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
De basis voor de brandstof prijs in NL bestaat uit een onvrijwillige bijdrage aan stichting aap ..

En dat is allemaal de schuld van Trump ..
@lincoln: Jij zal het wel weten.. Je bent de grootste (sarcastische) aap die rondloopt hier in de krochten van Autoblog..
@joostie:

Denk dat je er dan ook geen woord van begrepen hebt ..
@lincoln: maar ergens ben je wel sympathiek hoor.
@lincoln: Hij is niet de enige, jij lult gewoon uit je nek! het is de hoogste tijd dat jij jouw “hersenkrakers”eens op een andere site gaat etaleren. Misschien dat ze je daar pruimen. Je lijkt wel dronken en stoned de hele dag.
@joostie:
Wat heeft dat met zijn opmerking te maken, die is spot-on.
Het grootste gedeelte van de brandstofprijs gaat naar de overheid aka stchting aap.
@desjonnies: Iemand met een dusdanige hoeveelheid gortdroog en niet voor een leek te volgen sarcasme zal waarschijnlijk niet goed kunnen functioneren in de ‘echte’ wereld. En zal dus wel subsidie krijgen…
@joostie:
Koekje?
@lincoln: schuld?
@st33fie: uiteindelijk ligt de schuld bij de burgers. Maar dat is heel ver door filosoferende op wat @lincoln zei.
Is dat niet gewoon illegale prijsafspraken maken? En omdat het landen zijn mag dat plotseling wel?
@jochempie:
Nee, er worden alleen afspraken over productie gemaakt, niet over prijs.
@super: en dus ook de prijs…
@super: Door de productie te verlagen verander je de verhouding tussen aanbod en vraag, en dus verhoog je de prijs.
@Jochempie: leuk hè, politiek.
Ik kom net terug uit de States. Op sommige plekken was een gallon 87 $1,93 (Bij contante betaling), moest weer ff slikken bij de pomp hier.
@donstil:

Allemaal de schuld van Trump ..
@Donstil: hoop dan wel dat je daarvoor een volle tank terug kreeg
Een olieprijsstijging zou voor ons eigenlijk niet zoveel moeten uitmaken.
Maar ja, de prijs bestaat voor 70-80% uit Hollandse belastingen, dus voelen wij hem 5x harder dan enig Arabier.
@yipikaye:

Dat is onjuist. Accijns is een vaste waarde. Stijging (of daling) van de olieprijs heeft geen effect op de hoeveelheid accijns per liter. BTW is uiteraard wel procentueel, dus als de prijs stijgt dan betalen we – daar bovenop – ook meer BTW.
@poes:

Whahaha ..
Nix vast aan ..
Veranderd elk half jaar (ten gunste van stichting aap uiteraard) ..

Een hamburger bij de Mac ..
Die heeft een vaste prijs ..
@lincoln: de ingredienten van de genoemde burger komen ook erg overeen met ron 95.. :-D
@lebeaunl: mijn motor loopt net wat beter op 98, maar geeft vooral de voorkeur aan 100
@karhengst: same here
@lincoln: ik wil niet bijdehand doen, maar de prijs van een hamburger is de laatste tijd ook aan het schommelen. Na heel lang €1 heb je ze nu af en toe voor €1,20 en ergens anders weer voor €1,25.
De wereld is niet meer wat het geweest is …
Gewoon het kwartje van Kok teruggeven aan het volk zoals ons is toegezegd door de overheid
Hoe minder we afhankelijk zijn van het Midden Oosten hoe beter!!!
@cloverleaf: wat een dom gepraat.. Alsof het westen zo goed is..
@b0z4: Oh ja? Ondanks dat het westen zeker niet perfect is is het in bijna alles veel en veel beter dan het Midden Oosten:
– Democratie
– Vrijheid van meningsuiting
– Vrijheid van godsdienst
– Scheiding van geloof en staat
– Geen godsdienst politie
– Onderwijs gebaseerd op wetenschap
– Toestaan van vakbonden
– Minimumloon bij wet geregeld
– Veel minder uitbuiting (google maar eens Slaves of Dubai)
– Veelzijdige economie
– Acceptatie van homo’s
– Gemiddeld veel hoger IQ
– De Noordoost Polder (Toch wel de woestijn van NL) ligt niet bezaaid met mishandelde werksters uit Bangladesh, Somalie of de Filipijnen
@cloverleaf: Hahaha altijd zo mooi he die ‘scheiding’ van geloof en staat, vandaar dat er 3 christelijke partijen in de politiek zitten.
@bouwvakkert: Ach ja. Dit kabinet idd wel maar toch is er die scheiding gelukkig wel in NL. Zelfs al mochten we straks zwartekousenband3 in de regering krijgen. Ik heb in 2 van die landen gewerkt en heb ze bijna allemaal, met uitzondering van Iran, bezocht. Collega van me heeft in de cel gezeten na een contractueel geschil met de Emiratische werkgever. Mocht pas weg na 2 weken en een “schadevergoeding” van 10.000USD. In Bahrein heb je een Sunni meerderheid maar die wordt onderdrukt door de Shiitische machthebbers. Het zijn gewoon apelanden die 400 jaar achterlopen. Voor mijn werk zou ik er heus nog wel eens komen maar ik hoop er nooit meer te wonen of te werken.
@b0z4:

Yep .. veeeeeel beter ..
Iedereen wil in een westers land wonen ..
Daar worden de mensen in Venezuela niet blij van…
@rufctr01:
Daarom slaat die zgn prijsafspraak nergens op.
Sinds Chavez als rechtgeaarde socialist van mening was dat iedereenin Venezuela recht had op gratis geld en onder zijn regime de landbouw is afgeschaft -dat was goedkoper om bij de buren te kopen- zakte de olieprijs enorm en hangen de socilista aan hun nagels boven de afgrond
Hetzelfde geldt voor Putin, ook hij heeft kneiterhard de opbrengsten van de olieproductie nodig om het volk tevreden te houden.
Ik zie deze overeenkomst dan ook eeder als symbolische bangmakerij.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@autoblogger
Geen idee waarom je denkt dat de vraag naar olie dalende is? Voorlopig neemt die alleen maar toe (ook in india en china willen ze allemaal autorijden) De grote prijscrash werd veroorzaakt doordat opec probeerde de schalieproducenten om zeep te helpen dmv een overaanbod.
@super: De vraag naar olie vanuit de VS is wel degelijk dalende doordat zij meer en meer hunzelf voorzien.
@willeme: juist! De vraag is al jaren dalende…
@willeme:
Ja, maar dat stond er niet bij en bepaalt bovendien de olieprijs niet.
@willeme: En china is groot aan het inzetten op elektrisch vervoer om minder afhankelijk te zijn van andere landen en de smog in de steden te verminderen
Van mij mag de olie prijs weer sky high worden, ik werk (nog) in die business. Straks de prijs nog lager, alleen kan ik het dan niet meer betalen bij gebrek aan inkomsten, ook wel bekend onder de naam loon, dan wel salaris.
@marinepower: dat is lekker goed voor de economie…not. Stijgen de prijzen weer harder dan de lonen, wordt er weer minder gereden, worden er sneller dingen uitgevonden om minder afhankelijk van olie te zijn. Linksom of rechtsom, over een paar jaar zit je thuis.
@rufctr01: hoge olieprijs is wel degelijk goed voor de economie. De offshore is in Nederland ontzettend belangrijk. Ook vanwege de scheepsbouw en industrie daarachter. Goed voor vele tienduizenden banen en een hele hoop export.

Innovatie is leuk, maar productie is waar het uiterlijk om gaat. En daar helpt een hoge olieprijs bij. Dat alles duurder is hoest de consument wel weer op. Het beetje wat die daardoor in koopkracht inlevert weegt niet op tegen de voordelen.
@lekbak: dat is niet helemaal waar wat je zegt. Doordat de koopkracht weer omlaag gaat krijgt de middenstand het weer zwaar met als gevolg dat er weer heel veel mensen op straat komen te staan.
Ik denk dat de huidige prijs een goede balans is…
Hmmm, wellicht toch eens kijken wat een tweede hands Leaf of Zoe tegenwoordig doet…
@Rob: 12k, en afblijven want ik ben aan het sparen voor één voor mijn vrouw! Niemand mag die meuk nog kopen, de prijs moet nog ff zakken namelijk ;-)
Kudos naar de schrijver voor het correct benoemen van Washington D.C.

Zelfs de NOS zegt elke ochtend Washington (=staat) in plaats van Washington D.C. (soort van stad)
Bij die Arabieren werd altijd niet-werken beloond en dat lijkt nu eens verleden tijd te zijn.
Trump is president

Crying is so 2015
Lachwekkend als je kijkt wat een liter kost in in het midden oosten en zuid-Amerika, stelletje boeven.
1,65 voor 95…. Ik tank in België 98 (want E10 is duivels) voor 1,35….
@xenonlampje: ik heb net BP 98 getankt voor €1,62, woon in groningen. Kan helaas niet uit om in België te tanken voor mij, maar wat een verschil! Dan blijft auto rijden een stuk leuker
Lekker actueel fotootje erbij. Deze eigenaar is al 2 jaar geleden overleden…
Tja zolang benzine nog meer dan 1 euro per liter is dan is het gewoon te duur.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).