Wut? Ruim 200.000 auto’s rijden nog op winterbanden

Auteur: , 86 Reacties

Autoblog Verkeerswaarschuwing: terwijl het kwik op sommige plaatsen des lands naar de 31°C stijgt, en asfalt in de zon vandaag nog warmer wordt, zijn er talloze verkeersdeelnemers die op té zacht rubber rijden.

Dit gebeurt er met je banden als je vandaag twee bochten maakt

Nee, wij hadden ook niet echt zin om op deze epische vrijdag met epische temperaturen over winterbanden te beginnen, maar dit statement van Euromaster konden we niet negeren. De bandenboer claimt, op basis van eigen data, dat er in Nederland momenteel 200.000 auto’s zijn die het winterrubber nog niet hebben omgewisseld voor zomerbanden. Jos Gesthuizen van Euromaster zegt dat vijf tot acht procent de wissel nog niet heeft voltooid.

“Dit aantal ligt iets hoger dan vorig jaar rond deze tijd […] Automobilisten zijn zich bij slecht weer veel minder bewust van de noodzaak om tijdig te wisselen. Daarnaast is er altijd een kleine groep die bewust langer doorrijdt op winterbanden met als argument de zomerbanden te sparen. Het gaat hier vaak om winterbanden die bijna zijn versleten en het volgend winterseizoen niet meer halen”

Als reden dat het aantal winterbandenvergeters dit jaar hoger ligt noemen ze het slechte weer van de afgelopen maanden. Boven op mensen die het simpelweg niet weten (we zijn bang dat dit een akelig grote groep is) en uitstelgedrag.

Reminder: winterbanden hebben met deze temperaturen een langere remweg, de rolweerstand is hoger waardoor je auto meer drinkt, maar bovenal: een beetje sportief rijden met winterrubbers zorgt ervoor dat ze sneller slijten dan de zijwangen in de Mercedes-Maybach van Rick Ross. Wisselen die dingen, nu.



86 reacties

Je weet het maar nooit in nederland.
1x vanuit oostenrijk naar NL teruggereden na een seizoen daar gewerkt te hebben. reed dus op winterbanden maar het was middenin duitsland al 17 graden… op een gegeven moment met 150 aan het cruisen, remt alles 5 banen breed tot stilstand.. ik had RUIM afstand tot mijn voorganger, maar mijn wielen blokkeerden wel heel erg gemakkelijk…… desalniettemin ruim op tijd tot stilstand gekomen, maar het was wel ff spannend..
@rnej: Geen abs?
@Captain: geen abs. bouwjaar 1998 :)
@Captain: ABS is voor pussies en voor anderen die willen blijven leven…
@Jochempie:
Het pussies gedeelte klopt, daarachter hoort iets te staan met “anderssoortige incapabelen”.
Miljoenen mensen hebben tientallen jaren schadevrij gereden zonder ABS.
Dat ging allemaal prima en houdt je gedachten bij het autorijden, iets waar eveneens niets mis mee is.
@jrk68: Komt omdat je als oplettend bestuurder überhaupt je remmen weinig hoeft aan te raken, aldus Captain Anticipation.
@Jochempie: ik rijd ook motor. zonder ABS. soms in de stromende regel.

gewoon afstand houden en goed opletten….

geloof me, ik heb liever wel ABS op m’n voertuigen, maar ik blijf met een half tonnetje aan km per jaar zo ook wel in leven…
@rnej: *regen.
@jrk68:
Er zijn ook miljoenen mensen die niet tientallen jaren schadevrij hebben gereden zonder abs.
@Jochempie: Heb net als @rnej geen abs hoor, maar dat heeft eerder te maken met de leeftijd van mijn auto (1992) dan levensmoe te zijn. Heb al momenten gehad dat het mij had kunnen redden
@Captain: Mijn ’93-er heeft ook geen ABS, ik was sarcastisch ;)
@Jochempie: En stilaan komt aan het licht dat autobloggers stiekem allemaal oude barrels rijden ;)
@Captain: logisch ook. Dat zijn nog auto’s ipv rijdende computers die gemaakt zijn om zo weinig mogelijk van de reis mee te krijgen.
@Jochempie:
Mijn 2004 had ABS, dat heb ik dus buitenwerking gesteld, net als het ESP en de TC. Nu nog een manier vinden n om de rembekrachtiging er uit te slopen, allemaal ballast waar je prima zonder kunt.😎
@jrk68: Stoer dat je de rembekrachtiging durft te verwijderen.. Ik ben bang dat m’n voet van m’n pedaal glipt als ik “zo hard” moet trappen.. Ik denk eraan om m’n rembooster en hoofdremcilinder te upgraden..
@Jochempie:
Niets stoers aan, mijn ene auto heeft wel rembekrachtiging en de ander niet. Die zonder geeft meer gevoel en een consistentere pedaaldruk. Dat is net even fijner te doseren dus.
Maar ik besef me wel dat niet iedereen dat fijn vindt want je moet net iets meer kracht op het pedaal zetten.
@jrk68: dito hiero. Rembekrachtiger doet niets aan je remvermogen. Heb zelfs de hoofdremcilinder wel eens vergroot om de pedaalslag te verkleinen. Trapte soms tot bij op de bodem. Met of zonder: remt net zo goed.
@Jochempie: en voor aanhangers zodat deze bij een ‘nood’stop niet zijdelings voorbij komen
@Captain: Met ABS heb je een langere remweg…
@norge: nee dat is niet waar, alleen in losse steentjes of zoiets dergelijks.
@gtporsche:
Wel, als.de ABS ingrijpt doet hij dat door de rem snel te lossen en weer aan te grijpen, het pulserende gevoel in het pedaal.
Het hardst rem je als je tegen dat moment aan remt.
Op gladde ondergronden zoals losse sneeuw is het significant slechter dan remmen met blokkerende wielen, je graaft je dan als het ware in en staat eerder stil dan met een werkend ABS.
Dat eerste is echter heel lastig en de reden waarom ABS gemeengoed is geworden, hele volksstammen gingen auto rijden, ook diegene zonder enig gevoel en die trappen in geval van paniek het rempedaal door de bodem.
Met als gevolg dat ze de controle verloren met alle gevolgen van dien. Eigenlijk zou het dus zo moeten zijn dat je pas een rijbewijs krijgt als je ook daadwerkelijk onder alle omstandigheden de auto de baas bent.
Maar dat zou dan weer niet links politiek correct zijn.
Het zou wel veel schelen in files en het zou een zegen zijn voor het milieu.
@jrk68: vrijwel niemand kan exact tegen het blokkeermoment aantrappen in een noodstop-situatie. daarbij is ABS niet bedoeld als remwegverkorter maar om nog te kunnen sturen tijdens een noodstop….

ABS is een bewezen hulpmiddel… daarbij blijf ik wel roepen; hulpmiddel. kortom; het begint met de juiste rijstijl. niet met hulpmiddelen.
@rnej:
Nu ben ik niet zo heel goed in begrijpend lezen maar volgens mij is dat precies wat hij uitlegd.
Zo jammer, mensen die zich gelijk in hun wieken geschoten voelen en hun pen in de gifpot dopen zonder even goed te lezen wat iemand bedoeld.
@rnej:
Lees even de comment waar mijn comment een reaktie op is, misschien snap je de context dan wel.
@jrk68: Iedereen trapt in een panieksituatie het rempedaal door de bodem. Daarom heet het ook een panieksituatie…
@henrie:
Nope, niet iedereen, er zijn nog hele volksstammen die hebben leren rijden zonder ABS, die weten dat het een enorme nono is om in paniek op de rem te trappen.
Nu horen paniekerige types sowieso niet achter het stuur, levensgevaarlijk.😎
@jrk68: dan krijg je dus dingen zoals pompend remmen in een auto met abs. Dan kan je dus beter doortrappen, immers heeft het abs minder verlies als wanneer je zelf pompt.
@lekbak:
Yep, als je auto ABS heeft dan mot die poot door het schutbord, met pedaal en al dan hé, anders heeft het nog weinig zin.
Daar komt dus niets van subtiliteit en gevoel met het mechaniek bij kijken.
Alleen daarom al zouden wij dat niet moeten willen😜
@jrk68: als het alternatief is om pompend te remmen kan je beter doortrappen ja. Maar je kunt natuurlijk ook met abs gewoon tot net voor het blokkeer punt remmen. Als je je dan toch vergist heb je altijd nog dat abs als vangnet. En voor de gemiddelde automobilist maakt die 10 kilo extra gewicht ook niks uit. Met andere woorden, goed systeem. Lekker standaard houden.
@jrk68: Maar alleen omdat je weet dat je zo moet reageren in een panieksituatie, wil dan nog niet zeggen dat je dat ook doet. Dat heeft niks met kunde of met paniekerige types te maken…

Jij zou waarschijnlijk net zo goed in blinde paniek vol op de rem gaan staan (maar dat weet je pas als je een keer echt volledig in paniek bent geweest; daarom heet het ook een panieksituatie). Maar dat is natuurlijk niet stoer om te zeggen op autoblog. Je moet hier natuurlijk wel de schijn van senioriteit en ‘vroeger was alles beter’ hoog houden…
@jrk68: ik heb een Audi 100 gehad uit 1984, die ondanks zijn leeftijd al was voorzien van ABS. En in het instructieboekje stond inderdaad de opmerking dat deze voorziening bij gravelwegen of sneeuw op de weg uitgeschakeld diende te worden; er zat daarvoor ook een knopje op het dashboard. Nu rij ik in een moderne VW, waarbij ik de ESP wel maar de ABS niet meer kan uitschakelen. Ik heb dat nagevraagd, en de reden die is opgegeven is, dat de moderne ABS-computers zoveel geavanceerder zijn dat ze het doorslippen en/of ingraven bij de genoemde ondergronden ‘herkennen’ en daar ook weer op anticiperen.

De belangrijkste fout die automobilisten bij noodremsituaties maken, is dat ze het pedaal lossen zodra de ABS in werking treedt, terwijl je juist dan het pedaal met alle kracht moet in blijven trappen. Een bijkomend probleem hierbij is overigens, dat de meerderheid van de automobilisten de rugleuning van z’n stoel ook te vlak heeft staan. Met als resultaat dat als je het rempedaal eens flink intrapt, je je eigen lichaam omhoog duwt i.p.v. het pedaal omlaag. Gewoon een kwestie van een keertje ‘droog’ oefenen en je weet het.
@norge: Kan best zijn, ik beweer toch nergens het tegendeel?.
De reden dat ABS mij had kunnen redden is dat ik met geblokkeerde wielen rechtdoor uit een zacht glooiende bocht ben geschoven. Een tegenligger vond het nodig om plots af te slaan zonder voorrang te verlenen.
Winterbanden? In Nederland? Helpt dat hier dan, we hebben hier toch amper sneeuw?
@parker:
Nope, je hebt er hier nagenoeg niets aan, echter de Nederlander is dol op misleidende marketing.
Hij laat zich gewoon graag nemen.

Vroegâh reed iedereen op all-season banden maar op een gegeven moment kwam er een hele slimme marketingjongen die bedacht dat leasebakjes beter af waren op opgesneden slicks in de zomer.
Iets met, Bla Bla sportief, bla, bla. Gevolg was dat ze op die bandjes op de wintersport niet van hun plek kwamen en de tijd was rijp voor de winterbandenmaffia om hun kans te grijpen.

De rest is geschiedenis.
De Octavia van m’n buurman staat ook nog op de winterbanden.. Onbegrijpelijk.. Ik ga zo m’n wagentje weer ophalen, waarvan ik de zomerbanden heb laten vervangen. ContiPremiumContact 5, ik ben erg benieuwd!
@Jochempie: Ik heb ze achterop de E46, maar ik ben er niet wild van. Beduidend minder grip dan de Pilot Sport 2 die er doorvoor op lagen (niet zozeer uitbreken ofzo, maar ik mis een beetje stabiliteit), maar desondanks geen steek minder zuinig (gemeten over een jaar tijd). Hoezo energielabel E vs A? Enige echte pro is dat ze stiller zijn.
@stalensnuitje: crap, verkeerd gelezen….mijn reactie ging over ContiSportContact 5
@stalensnuitje: Aha :) Ja, dat past sowieso niet om m’n 14×5.5 inch velgjes. En aangezien R-compounds 2,5 keer zo duur zijn per band, vind ik dit wel een goede oplossing. Meer grip ga ik niet vinden (en moet je ook niet willen hebben, bij mij gaat speelsheid vóór grip..) op huis tuin en keukenbandjes.
@Jochempie: Rijdt goed hoor, ik heb ze onder mijn Ford.
@norge: jij hebt toch een Caddy, of loop ik gruwelijk achter? Of heb je een heel wågenpørk?
@Jochempie: Had een Caddy, nu een Transit Connect…op zomerbanden…hehe..
Grappig, ik vroeg me gisterenavond nog af of ik wat moest zeggen tegen de eigenaar van de x-type diesel die in de buurt staat met de winterbanden er nog onder… Die vent rijdt zelfs met caravan en gezin aanbboord bij 30graden op die winterhanden…
@w0o0dy: die had volgens Jos van euromaster al 16x dood moeten zijn .. Volgens euromaster ..
@lincoln: Daarom staat die van mij bij de Euromaster, pure angst. Ik durfde er niet meer weg totdat ‘ie nieuwe banden had. Zelfs m’n fiets laat ik staan om er te komen.
@Jochempie: angst is een goede raadgever .. Jos van euromaster een nog betere ..
@lincoln: En op de banden en montage na verschijnt z’n raad nieteens op de rekening, Jos is de nieuwe Ghandi.
@lincoln: tja je kunt er een andere mening over hebben maar zeker met een caravan erachter is de keuze nogal dubieus. Je kunt veel doen met je rijstijl, maar in een noodsituatie is deze jag denk ik redelijk kansloos.
@w0o0dy: Maar het is wel een Jiiiiaaaaaaggggg
Inderdaad niet erg verstandig, zijn eigenlijk gewoon ongeschikt voor in de zomer. Ik was ook laat met wisselen dit jaar, maar wel al een aantal weken geleden geregeld.
(Trouwens, ik kan niet meer reageren via de app?! (Android))
@trustmeiamanengineer: Lijkt alleen te zijn bij minder dan 2 reacties, dan is de reageer knop pleite!
O,ja .. Zomerbanden .. Wie trapt daar dan nog in ..
@lincoln: überhaupt zijn banden een zionistisch/fascistisch/illuminatisch/scientologisch/Amerikaans complot. Velgen hebben veel meer grip zonder banden, vooral op Mercurius, waar iedereen en z’n schoonmoeder de zomervakantie doorbrengt.
@Jochempie: een hitleratistische zombienisten uitvinding .. Cause winter is coming and all men must die ..
@lincoln:
Ja,idd, rijd de hele zomer door op lentebanden en ga dan meestal in sept over op herfstbanden, kan prima.
Sommige mensen kopen een ex-lease auto die nog op zijn wintersloffen staat.
De verkoper zegt daar natuurlijk niks over, en die mensen interesseert het niet op wat voor banden ze rijden.
“Als ie maar rijdt…”
Voorlopig is het vandaag de dag veiliger om aan het verkeer deel te nemen dan 20 jaar geleden, ook met winterbanden in de zomer.
Het is vandaag meer weer voor raceslicks…
Zwarte velgen zijn nu eenmaal in de mode. Op winterbanden rijden is de goedkoopste manier mee te doen.
Heb ze er net af, maar mijn zwager rijdt er nog mee….
Ja dat is dom, gelukkig is diegene die achterop rijd fout. Dat scheelt dan weer.
De buren hebben ze er nog onder. Drie huizen verderop ook.
Ik reed deze winter voor het eerst met winterbanden – en dat was o.a. omdat de zomerbanden op mijn ‘nieuwe’ auto uitgedroogd én afgesleten waren. Helaas heb ik een boel geëmmer gehad met het scoren van een set velgen / banden voor dit seizoen. Zodoende was het ergens in mei, toen ze eronder gingen.
Ik heb niet eens winterbanden.
@philipf: zonder auto heb je er ook niks aan. Ja bij een Haagse nieuwjaarsnâch, aldus Harrie Jekkers
@jochempie: met auto ook niet. Kom overal even makkelijk weg. Sneeuw, regen. Maakt niet uit.
Winterbanden in Nederland? all 4 season banden is goed genoeg
Ik rijd er ook nog op! Zit nog te weinig profiel op voor volgende winter maar nog teveel om weg te gooien.
@rudyv: waarom heb je überhaupt winterbanden als de veiligheid je duidelijk geen zak kan schelen?
@lekbak: ja met winterbanden vlieg je meteen ondersteboven de vangrail in zodra het boven de 8 graden komt. En ik heb ze eronder omdat het verplicht is voor de wintersport. Voor die 2x sneeuw in Nederland is het niet nodig.
Vanavond de auto even bij Jos van Euromaster binnenbrengen om de onweer-en-hagelbanden op te leggen. Die hebben bij onweer een 40% kortere remweg en tijdens een hagelbui verbruiken ze 60% minder brandstof.
Ik ga ze morgen er vanaf halen
Ik heb 5 jaar op dezelfde winterbanden gereden, dunlop 3D winter sport op een 325i. Nooit problemen, 5 jaar zo door de APK en ook verschillende keren noodstops gemaakt. Ze bleken zelfs slijtvaster dan die supersnelle zr zomerbanden die ik daarvoor had, Michelin pilot sport SP2 die ik binnen 2
Jaar kon vervangen
Nu op winterbanden rijden scheelt slijtage aan je zomerbanden…..
….. eh…
Hoe zit het met 4 seizoen banden. Vallen deze ook onder de uitspraken van Euromaster, presteren deze ook slecht met dit weer?
@diablogt: die presteren slecht in alle seizoenen. Er is niets beters dan een toegespitste band voor ieder weertype. Vierseizoenenbanden zijn een behoorlijk compromis..
@jochempie: Daarom sta ik nu op semi slicks.
@terrorizer: case in point!
En dan te bedenken dat tijdens dit winterseizoen de winterbanden al totaal nutteloos waren.
Via Gran Turismo heb ik geleerd dat zacht rubber voor betere grip zorgt. Waarom is het dan zo dat winterbanden (=zacht) slechter presteren bij 7 graden? Iemand een foolproof uitleg?
@dromedaris:
Het probleem is danook niet zozeer het zachtere rubber maar de fexibiliteit in de profielblokken.
Die zorgen er voor dat de band bij normale temperaturen te heet wordt waardoor de band als het ware gaat wassen. De band wordt instabiel en verliest zijn grip, in het meest extreme geval vliegen de profielblokken om je oren.
Iets vergelijkbaars gebeurd met regen racebanden, die verbranden op droog wegdek, die moet je als rijder dan koelen door de plassen op te zoeken.

De echte wereld is Granturismo niet.
@dromedaris: het gaat in het kort bij banden om de hoeveelheid grip die ze leveren bij de bedrijfstemperatuur. Te koud = verminderde grip. Te warm = ook verminderde grip.

De rubbercompound van een band wordt samengesteld om bij een bepaalde omgevingstemperatuur (en vooral asfalttemperatuur) zo snel mogelijk naar optimale bedrijfstemperatuur te komen (lees optimale grip) maar daar niet over heen te gaan.
Een te warme band verliest namelijk enorm veel grip doordat het rubber te veel vervormt en te zacht wordt.

Een winterband is gemaakt voor temperaturen lager dan 7 graden. Alles daarboven zal de band warmer worden dan optimale bedrijfstemperatuur wat overmatig slijtage maar vooral veel gripverlies tot gevolg heeft.
Ja ik zie echt te veel auto s nog op winterbanden zo moeilijk is dat wisselen toch niet!
@flik2punt0:
Moeilijker dan richting aangeven en dat is voor hele volksstammen al te moeilijk.😎
Ach joh, banden zijn toch van de zaak.
Winterbanden in de zomer? En dan mij verketteren omdat ik in de winter op m’n zomersloffen (lees: regenbanden) doorgereden heb.

(Semi-)slicks bieden meer grip met het huidige weer…
@e1000bmw523i: icm met aceton toevoeging maakt het opzich niet veel uit op wat voor een banden je rijdt ..
En als ik 20km/u te hard rijd krijg ik een preek.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).