Zeldzame Ferrari Daytona gevonden in een schuur

Auteur: , 38 Reacties

Een schuur vinden in Daytona moet nog wel te doen zijn. Een Daytona vinden in een schuur daarentegen...

Toch is dat laatste iemand gelukt in het pittoreske Japan. Vier decennia lang was de Daytona daar verloren geraakt in taalverwarring, maar nu is ‘ie dus weer terecht. Dat is goed nieuws voor de eigenaar van de auto. Het is namelijk niet zomaar een 365 GTB/4 ‘Daytona’, maar een uniek exemplaar met een aluminium body geklopt door Scaglietti.

Normale Daytona’s hebben een stalen koets, behalve de voor races bedoelde Competitizione‘s. Die laatsten hadden koetswerk van aluminium en plexiglas. Maar, zoals wel vaker het geval is bij Ferrari’s uit het verleden, zijn er af en toe speciale exemplaren gemaakt met afwijkende specs. Laat dit nu net zo’n auto betreffen: het is de enige straat-Daytona met aluminium plaatwerk. Daarnaast heeft deze Daytona ook de vaste plexiglas koplampen in plaats van de vaker voorkomende klapkoplampen.

De auto werd in juni van 1969 afgeleverd aan Luciano Conti, een mattie van Enzo Ferrari. In 1971 werd de auto echter al verkocht aan een man in Japan. Daar verdween de strak gelijnde coupé met V12 uiteindelijk onder een doek in een schuur. Die geschiedenis herhaalt zich waarschijnlijk na 9 september, wanneer de auto geveild wordt door RM Sotheby’s. Naar schatting gaat de auto met een klein beetje ‘patina’ zo’n twee miljoen Dollar opleveren, dus ruwweg 200 procent meer dan de ex van Elton John. Dat doet zo’n zeldzaam ‘detail’ met een toch al gewilde auto.

Mocht je een dergelijke meerprijs van wat aluminium onderdelen echter toch iets te gortig vinden, kan je tijdens dezelfde veiling je geld ook stukslaan op onder andere deze LaFerrari Aperta, deze 333 SP, of deze 250 GT Cabriolet Series I.

Bedankt Dennis voor de tip!



38 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Hoe kun je zo’n pareltje 40 jaar wegzetten??
@rufctr01: als je nu kijkt naar alle supercareigenaren hebben we over 40 jaar nog genoeg voer voor “Gevonden in schuur: McLaren P1/LaFerrari/918 Spyder met 4 km op de klok”-artikelen ;)
@willeme: helaas kan er dan niemand meer in rijden want benzine wordt dan niet meer verkocht
@406_v6: je hoeft een verbrandingsmotor natuurlijk niet perse op bezine te laten lopen..
@406_v6: daarom zit er ook een elektromotor in tegenwoordig ;). Kunnen de eigenaren nog naar alle meetings pendelen om te shinen!
Nu maar hopen dat de nieuwe eigenaar ‘m niet laat restaureren, maar de patina zoveel mogelijk probeert vast te houden. Poetsen OK, maar alleen het hoognodige opknappen dan wel vervangen.
En ook: vooral gaan rijden er mee. Ik heb wel eens gehoord dat rijden het primaire doel is van auto’s…
@jeroenwz: is dit patina of sporen van pure verwaarlozing? Ik hou zeker niet van auto’s die dermate zijn gerestaureerd dat de ziel eruit is, maar in dit geval mogen roest en eventuele krassen en deuken er wat mij betreft echt wel uit.
@dizono: weet ik niet. Hij ziet er vuil uit, maar zo te zien niet echt slecht. Hij heeft zo te zien wel droog gestaan en dat is heel belangrijk. Al dat stof heeft hem wellicht ook beschermd…
@Dizono: roest? Is geen staal he :)
Ik heb wel eens wat vervelenders gevonden in m’n schuur….
@dutchdriftking: vertel? Een Daytona met ordinaire plaatstalen karros?
Ushi had er eerst de Japanse tering in dat’ie alleen maar het schuurtje en het volkstuintje van ome Toshi had ge-orreven.
Nu is de hele boeren Japanse kwaad op hem.
Het meest kostbare wat hij hen heeft nagelaten is zijn collectie van 250 opgezette vlinders uit de Kiso vallei.
@desjonnies: die heb je nodig als je een wiel wilt verwisselen bij een lekke band.
@escort77: hier ging wat fout, was een reactie op hieronder, waarom er een hamer in de gereedschapsset zat
Ook mooi dat er een hamer in het gereedschap pakketje zit :)
@peterti: zeker, dan kan ie z’n wielen iig demonteren.
Raak bijna meer opgewonden van die heerlijke foto’s van zo’n barn find, dan van een willekeurige video op YouPorn….
@cpp1: juist door die foto’s twijfel ik aan de waarheid van het verhaal.
Ze zijn veel te gemaakt en al helemaal niet random geschoten.
Als je echt niet wist dat dit er stond had je er ook geen goede fotograaf bij gehaald.
@awesome: de wagen stond al een paar jaar in de schuur, dan kan je ook nog wel een uurtje wachten voordat de fotograaf er is. En dit is Japan, daar zeggen de kinderen eerder Canon en Nikon dan mamma en pappa.
Dit, dames en heren, dit is mijn ultieme jongensdroom. Zo’n ding vinden in een schuur. Verwaarloosd en wel. Hem voor een prikkie mogen ophalen en restaureren. Niet restaureren tot het lijkt alsof hij helemaal nieuw is maar hem rijdend maken. Hier en daar het plaatwerk mooier maken, roest en deukjes aanpakken en gaan met het ding. Prachtig lijkt me dat.
Vloeistoffen verversen, nieuwe accu, ff poetsen en goan!!!
@tenaci: ik vrees dat de motor toch enige revisie nodig zal hebben, auto’s die lange tijd stilstaan worden er niet beter van
@lekkerlinksrijden: Leg eens uit svp.
@snorrewietskie: Als alles maar redelijk ‘dicht’ in het blok is, dan kan het nog wel mee vallen hoor
@tenaci: denk niet zo simpel is.
Heb bij dit soort verhalen altijd wel het gevoel dat het op een of andere manier in scène is gezet. Dit soort verhalen komen altijd wel heel mooi gedoseerd naar buiten. Keep the story alive!
1ste zin lololol
Dream on….
Deze wordt bij de veiling opgepikt door een restaurateur die ‘m over 3 jaar in mint staat op Pebble Beach zet en daarna door Bonhamms laat veilen voor een miljoen of 12
Ik denk dat de auto de 2 miljoen niet gaat halen. Maar je weet het nooit met een one-off. Een mooie Daytona doet nu zo’n 8 ton..dus 3x zoveel voor een restauratieproject is best heftig.
@w0o0dy: One of a kind zoals te lezen is, gaat zeker de 2 miljoen aantikken.
@toniominestrone: 1,8 miljoen dollar.. veel geld maar geen 2 miljoen.
Whats wrong with those people? Een daytona onder een afdakkie buiten onder het stof…
@rolov: In Japan, dus best te begrijpen. Een kei-car 4×4 is daar veel handiger, en goedkoper in de belasting. Kunnen nog 4 man in ook.
@oxymoron: ja maar zet hem dan in het schuurtje. Japan is niet echt tropisch he
Niets mooier dan een schuurvondst, maar duidelijk is dat er wel meteen een goeie fotograaf op is gezet om dit verhaal mooier te maken. En wie een Ferrari van die leeftijd na zoveel jaren stilstaan weer goed rijdend wil krijgen moet veel geld meenemen, want je komt er niet met wat verse vloeistoffen, rubbertjes en een setje nieuwe bandjes. Zelf net een ‘schuurvondst’ Alfa Spider gekocht die ruim 20 heeft stilgestaan, dan krijg je een hele lange to-do-lijst als het om de techniek gaat, nog los van de optische zaken. Benieuwd of ze de patina zullen behouden, of toch gaan voor een totaalrestauratie.
Gewoon helemaal restaureren, zoals ze hem in Maranello naar buiten reden. Is dit een vondst of kon iemand het onderhoud niet ophoesten?
Prachtig, zo’n barnfind. Zag vorige week in Zuid-Frankrijk nog een vrachtwagen met daarop zeker 6 BMW 1602 Tourings en 2002 Coupés die ook uit een oude schuur leken te komen. Ze zijn er blijkbaar nog wel.
In Japan moet je wagen na een X aantal jaren van de weg af of wachten ef hele zware technische keuringen, waarbij men kan eisen zaken als remleidingen te vernieuwen of alle ophangrubbers enz.
Dit om de verkoop van nieuwe auto’s te stimuleren.
Vandaar dat er een levendige internationale handel is in gebruikte Japanse auto’s .
Niet alleen exoten worden geëxporteerd maar ook de gewone gebruikte Japanners verdwijnen naar Ierland, Cyprus, Australië en andere landen waar men links rijdt.
Deze Daytona is hoogstwaarschijnlijk in het schuurtje geschoven, nadat ie de Japanse APK , Shaken geheten niet heeft gehaald.
En jullie dachten dat de APK streng is ?
Lees dit maar eens
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Motor-vehicle_inspection_(Japan)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).