Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?

Auteur: , 31 Reacties

Het is weekend en dat betekent voor velen dat er weer wat vrije tijd is. Een mooi moment om je achtergrond te vervangen door één van deze prachtige Le Mans Porsche-platen.

Porsche 917
Porsche heeft een mooie historie als het gaat om de 24 uur van Le Mans. Zo verbrak het merk in 1971 het record door met de Porsche 917 binnen 24 uur, 5335 kilometer te rijden. Een hele prestatie als je bedenkt dat Audi pas in 2010 in staat was een betere score neer te zetten. De Porsche 917 was voorzien van een 180 graden V12. Omringd door een glasvezel carrosserie en liggend op een aluminium chassis zorgde dat voor extreme prestaties. In zijn topjaren leverde de motor met behulp van een turbo een dikke 1400 pk, tijdens de Le Mans bleef het bij 520 pk.

Porsche 936
Ook de Porsche 936 was een held op wielen. In 1976 won het merk met deze auto wederom de 24 uur van Le Mans. De 936 is grotendeels gebaseerd op de 917, de motor werd echter vervangen door een luchtgekoelde zescilinder met turbo. Dit keer goed voor 540 pk.

Porsche 935
In 1978 bouwde Porsche een nieuwe Le Mans wagen. De 935, ook wel de “Moby Dick” genoemd, werd dat jaar derde en eindigde net achter Renault’s legendarische Alpine. Porsche had recent de 924 en 928 geïntroduceerd en zette tegelijkertijd ook in de Le Mans een grote stap. De luchtgekoelde motor werd vervangen door een watergekoelde vierklepper. Met 750 pk en een wagengewicht van 1030 kilogram was de Porsche de snelste op de recht baan.

Porsche 956
De Porsche 956 was de Le Mans auto voor 1982, en dat was geen verkeerde keuze van Porsche. Aangedreven door een 635 pk sterke 2.7-liter en voorzien van ’s werelds eerste transmissie met dubbele koppeling eindigde de drie Porsche 956’s op plek 1, 2 en 3.

Porsche 911 GT1
In 1998 werd het succes voortgezet met een 911 GT1, zo één met die lelijke traanogen. Dankzij problemen bij de concurrentie wist Porsche de eerste en tweede plaats binnen te slepen. Daarmee zette de Duitsers een record. Nog nooit wist een merk 16 overwinningen te scoren op Le Mans.

Volgend jaar keert Porsche terug in de hoogste klasse van Le Mans. De LMP1-racer moet een waardige opvolger worden voor bovenstaande racers. Die Porsches hebben hun plek op jouw achtergrond dus dubbel en dwars verdient. Ook al is resolutie misschien niet geschikt voor je tig inches grote 4K scherm, de gallery is zeker de moeite waard. (via jalopnik.com)



31 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik heb mooiere gezien..
@ariif: me2
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Strict genomen is er slechts 1 Moby Dick 935, dat is die op de eerste foto links in beeld staat.

Dat exemplaar geldt dan ook zowat als de extreemste der 935en…
Het is trouwens heel bijzonder dat ze de ‘van Lennep’ Martini 917 zo maar van stal hebben durven halen om een rondej te mee rijden.
Deze heeft namelijk een magnesium frame dat bros wordt en corrodeert door simpelweg met lucht in aanraking te zijn.
Er zijn er maar een paar gebouwd en men heeft dit van Lennep en Dr Marko pas NA de race mede gedeeld.
Dit omdat het voor jezelf einde oefening is als je bij een ongeluk betrokken raakt, ’t spul is zo brandgevaarlijk als de neten.
Er zat een grote manometer in de cockpit en ze moesten de druk die op de framebuizen stond nauwkeuring in de gaten houden ivm scheuren.
Na afloop waren beide heren dan ook behoorlijk ontdaan (understatement)

Ik heb ze allemaal, voor de reesbaan.
@desjonnies: Ik dacht ook dat dat ding al verpulvert door er slechts naar te kijken.
@desjonnies:
Ik dacht nochtans dat ze wel op de hoogte waren en ermee instemden. Ze kregden inderdaad de instructies op die drukteller te letten en wanneer die uitsloeg naar de pits te komen, waarop van Lennep repliceerde dat hij in dat geval de wagen echter onmiddelijk aan de kant zou zetten…

Toch vind ik het koetswerk van de ’70 917 K’s eleganter, die rechtopstaande vinnen van ’71 bevorderden wel de stabiliteit maar in mijn ogen niet de schoonheid van de 917.
@desjonnies: dit wist ik niet!
Als er maar een nummerplaat op kan wil ik er best wel 1 van hebben.
@rob68:
Harrie Graaf van Martini (die gozer van “drink nooit Vermouth, als je vermoedt, dat je ver moet) had er eentje prive, in ’t zilvergrijs. – wel een ex-racer, want ons ben zuunig he!-
http://www.autosketch.ru/1970%20917K_917.030.htm
dit waren tenminste echte porsches
Ik wil graag een Strassenversion van de 962. Staat hier niet bij, maar ook dat was een succesnummer voor Porsche.
@Original_Arnoud:
Maar dat was geen Porsche, maar een Dauer. Er zijn wel een paar 962’s omgebouwd.
@ghengiskhan:
De straatversie niet, nee. Maar de race 962 heeft twee le Mans overwinningen als fabrieksauto op zijn naam staan en één in als privateers auto.
Titelvraag; nee, want ik zie geen Panamera!
@thomcarspotter:
Jij gaat dit weekend voor de meeste reacties?
@Hubert: nee? heb gewoon vrij weinig te doen :)
Die 911 GT1 und die 917 bitte!!
Schitterende auto’s allemaal.

Die rode 917 was ook op Zandvoort tijdens de historische GP, opvallend hoe klein dat ding eigenlijk is in het echt.
De wagens zijn alleszins wel top!!!
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q71/s720x720/1379219_578132145573520_491934783_n.jpg

1970, Spa 1000kms. Pedro Rodríquez( #25 Porsche 917 K) side by side Jo Siffert (#24 Porsche 917K) at Eau Rouge

Eén van de mooiste foto’s van de 917 in actie…
180 graden V12? Dan is het toch geen V12 meer :p Flat 12 is dan meer op z’n plaats.
@mcpeek: nee, je zou zeggen, dan is het een boxer motor.

Maar het ontwerp vd krukas bepaald hier wat de configuratie vd motor is. Dus ondanks de blokhoek is dit nog steeds een V motor.
@rubend:
Klopt als een bus! Een 12 cilinder boxermotor heeft ook werkelijk 12 kruktappen. Een V12 heeft maar 6 kruktappen.
Auto zijn stuk voor stuk mooi, de foto’s zien er leuk uit maar meer dan dat niet. Vind het in mijn ogen foto gemaakt door een beginnende spiegelreflex fotograaf
Wat moet je hier nou mee?

Te lelijk om te hebben.. te achterhaald om mee te racen.. doe maar gewoon heel snel naar een museum voor de liefhebbert, en anders wat mij betreft allemaal door de shredder.. kunnen we dat metaal mooi weer gebruiken voor GT3 RS’jes enzo
@rijbewijzer:
De 956 heeft nog steeds het ronde record op le Mans. Deels omdat het Mulsanne straight nog geen chicanes had maar ook deels omdat deze auto gebruik maakt van ground effect en daardoor heel veel downforce heeft wat ongekende bochtsnelheden mogelijk maakt. Dus niks achterhaald.
@rijbewijzer: Ach een playstation generatie jochie denkt het hier wel te weten ;)
Voor jou informatie de meeste van de wagens van deze foto staan inmiddels al in het Porsche museum, ben er afgelopen september nog geweest.
De LeMans reglementen zouden een beperking op voertuig lengte moeten hebben, veel van deze wagens hebben zoveel aanplak stukken dat ze er hondslelijk van worden. Als je hier vierentwintig hele uren tegenaan moet kijken mag het best ook visueel aantrekkelijk zijn, dan maar een fractie langzamer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).