Zinspelen FCA en VAG nou wel of niet op een fusie?

Auteur: , 48 Reacties

Vooralsnog blijft het bij een vreemde verbale tango via de internationale pers, maar waar rook is is vuur?

Zinspelen FCA en VAG nou wel of niet op een fusie?

Zodra Peugeot het Duitse Opel overnam gingen bij Sergio Marchionne de alarmbellen af. De grote baas van Fiat Chrysler ziet met lede ogen aan hoe PSA na VAG ineens de tweede fabrikant van Europa wordt en daarom gooide hij eerder al een hengel uit om Volkswagens interesse voor een eventuele fusie te polsen.

Vervolgens smeet VAG CEO Matthias Müller de deur resoluut dicht door tegenover de media te verklaren geen trek te hebben in een eventuele fusie, maar Müller kwam daar later toch weer op terug. Als Marchionne wilde praten kon dat, Müller wilde op voorhand nog niks uitsluiten en alle opties openhouden.

Nu is het weer de beurt aan Marchionne, die aangeeft weinig zin te hebben om z’n best te doen voor een fusie met Volkswagen. The Serge meent dat Fiat de enige logische partner is als Volkswagen weer de onbetwiste leider op de Europese automarkt wil worden, maar het initiatief zal vanuit Müller moeten komen:

If he wants to come, he knows where I live. I didn’t chase him and I have no intention of chasing him. But if I’m right on consolidation and the fact you need to build scale, we’re the natural place to go for him. I will not call Matthias. I have no interest.

Müller verklaarde intussen veel vertrouwen te hebben in de toekomst van Volkswagen, of die toekomst nou met of zonder FCA wordt ingekleurd:

I am pretty confident about the future of Volkswagen, with or without Marchionne

Onze gok: waarschijnlijk komt er echt wel een keer een goed gesprek tussen beide CEO’s, maar we zien op korte termijn geen fusie tussen FCA en VAG gebeuren. Een en ander kan natuurlijk veranderen als blijkt dat de overname van Opel door Peugeot een meesterzet was en de leidersrol van Volkswagen op de Europese markt in het gedrang komt.



48 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Liever niet. VAG kan het makkelijk alleen af zonder die troep uit italië of de VS.
@airc: ik denk dat het wel werkt, Alfa design met de modulaire onderstellen en motoren/bakken van VAG. Niet perse beter maar wel goedkoper, Alfa hoeft dan niet steeds het wiel overnieuw uit te vinden. (En een nieuw model geen 3 jaar uit te stellen)
@jbkleyn:
Goedkoop? Met Volkswagen in één zin?
@desjonnies: wat is goedkoop.. goedkoop is relevant.
Als je echt goedkoop wil doen eindig je met een Dacia lodgy
@jbkleyn: wat is er dan zo speciaal aan het Alfa Design? Het is herkenbaar door de omgekeerde triangel aan de voorkant en dat is het ook wel een beetje. Wat de Alfa wel onderscheid is net de configuratie van motor en onderstel.
@healey: En wat heeft VAG, als uitgesproken designelement?
@jaccovdzaag: waarschijnlijk dat de gemiddelde mens géén enkel verschil opmerkt tussen 6 generaties Golf/Polo/Passat/vrijwel alle ouwdies…
@airc: Precies. Als ik roestende meuk wil koop ik wel een W Bedrijfsbus.
@e34m5touring: VW dus.
@E34M5Touring: ik rijd al 8 jaar dezelfde vw caddy en niks roest dus snap je argument niet!
@base: Dan moet je eens met mensen gaan praten die al 8j in een LT of Transporter rijden. Die snappen mijn argument maar al te goed helaas..
@base: ‘ik heb er geen last van dus het is bij niemand zo! > wauw generalisatie ten top
@airc:
Het is 2017!!
Vrouwen hebben stemrecht en dragen broeken, er zijn mobiele draadloze! Telephoons !
@airc Je maakt een geintje toch zeker? Er zijn toch geen mensen op deze wereld die écht denken dat vag/al wat Duits is altijd maar superieur is???
Liever niet. FCA kan het makkelijk alleen af zonder die troep uit Duitsland…
@trustmeiamanengineer: Want de verkopen gaan goed? Volgensmij kunnen ze wel wat hulp gebruiken, ik zou het overigens niet super creatief/leuk vinden als alles in handen komt van VAG…
@mzonneveld: uit verkoop cijfers blijkt dat ze de afgelopen kwartalen aardig wat +% gekregen
@mzonneveld: Mijn comment was dan ook meer een cynisch opmerking op die pipo erboven. Maar goed, de verkopen kunnen natuurlijk een stuk beter. Maar VAG is niet de oplossing, alles is eenheidsworst wat daar vandaan komt. En dat is niet de oplossing voor Alfa Romeo en Maserati. Voor toekomstige technologieën moeten ze wel een partner vinden, anders lopen ze snel achter de feiten aan qua hybride en elektrische auto’s. Samenwerking met de Koreanen of Japanners is misschien nog een optie.
@mzonneveld: Inderdaad, als alles onder de VAG vlag komt wordt het wel vreselijk saai op straat.
@trustmeiamanengineer: Menig liefhebber zou nog een vies nasmaakje hebben van de vorige duitse samenwerking van Fiat. Opel onderstellen en motoren wat een rommel zat daartussen.
@fiestacruizer: liever niet inderdaad…

welke idioot ruilt een 1.9JTD blok, dat nooit kapot gaat met een 2.2 opel blok dat nokkenaskettingen vreet…

ik blijf erbij… die schaalgrootte kan ook op andere manieren bereikt worden…FCA heeft daar geen VAG,GM voor nodig….
@hans75: je vergelijkt nu 2 compleet andere dingen. Namelijk een diesel en een benzine motor. De 2,2 vreet helemaal geen kettingen zolang daar normaal mee omgegaan wordt. Regel matig olie pijlen en bijvullen voorkom je het meeste al mee. Moet wel zeggen dat de Europese GM motoren idd beter zijn.
@arjontje: ander voorbeeld… welke idioot vervangt de mooiste 3,2 liter aluminium Busso V6 door een gietijzeren GM holden V6 die op papier net zo sterk is, maar veel minder smeuig is, minder aan het gas hangt, minder klinkt en meer drinkt dan Andre Hazes.
@hans75:

Alfa .. die heeft dat blok zelf vervangen ..
@arjontje: daar ga je al, olie bijvullen.
Dat vind ik de laatste jaren toch echt een Duits probleem, sommige blokken zuipen olie als een malle.
@rufctr01: er zijn een hoop oerbetrouwbare motoren die chronisch olie nodig hebben hoor. Uiteraard geen liter per duizend km maar alsnog wel geregeld olie.
@hans75:

LOL .. 1.9 jtd is een GM blok ..
@lincoln: zeker weer aan de technicol zitten snuiven ;) ?
@fiestacruizer: Daar gaan ze nu Peugeots op zetten…..
Alle komt dan niet in handen van VAG, het zou een fusie moeten zijn.
via Android app
Jaaa gaaf man een Fiat Polo. Alsjeblieft niet niet zeg.
@autodrop: Is er al toch?
Punto. Ook een auto die in 15 jaar ofzo nauwelijks is aangepakt.
Porsche straks met ferrari motor.. alsof je gaat trouwen met je schoonmoeder
@soulmaster: als het Chantal Janzen is hoor je mij niet klagen.
En maar strooien met zand.
Het enige voordeel voor FCA is schaalvergroting en de propaganda machine van VAG. Ze zullen bij VAG maar wat graag het Giulia platform willen gebruiken wat echt vanuit niks naar het beste is ontwikkeld. De Fiat groep is vele malen innovatiever dan die conservatieve Duitsers die elkaar alleen maar lopen na te doen. Fiat is verreweg de grootste in het A segment. Als er nu eens eindelijk een Punto opvolger komt en de modellen in het C segment Lancia’s worden en Alfa al zijn model series heeft dan hebben ze VAG echt niet nodig.
Vraag me af of het bedrijfseconomisch interessant is..

Voor het modellengamma van Fiat zeker interessant gezien de hoge BPM op met name de voertuigen met 1.4 T-jet motoren. Met een 1.2/1.4 TSi VAG motor zou de uitstoot (op papier.. ja,ja…) een stuk lager zijn waardoor bijvoorbeeld een TIPO interessant gepositioneerd had kunnen worden.
@vetnek: Fiat komt met een compleet nieuwe GSE-Firefly motoren familie met 999cc 3 cilinders en 1332cc 4 cilinders zowel met en zonder turbo, vermogens van 80 tot 160 pk.
FCA kan ook samensmelten met de groep rond Jaguar-Land Rover. Zo hebben ze betere toegang tot de Indische markt vermits deze laatste in handen is van Tata. Met meer dan 1 miljard Indiërs een goede zet lijkt me.
Zo kan op basis van de Evoque een kleine SUV van Alfa komen onder de Stelvio. En op basis van de XJ kan er een nieuwe Alfa 166 komen.

Een 2′ mogelijkheid is Mazda. De Fiat Spider is ook al in samenwerking met Mazda.
@ericc: eigenlijk niet zo’n rare, ik zie ook voor JLR voordelen met die merkuitstoot zooi
VW zou beter een fusie vormen met Mercedes en BMW. Die kan je ook niet uit elkaar houden.
Ben zelf van mening dat Ome Sergio tzt beter af zal zijn met PSA – Opel/Vauxhall en andersom.
– cultuur tussen Fransen en Italianen
– creativiteit en vernuft
– vormgeving Pininfarina is decennia lang Peugeot’s huisstylist geweest.
-Amerikaanse markt, FCA zit daar al dank zij Chrysler, wat als springplank heeft gediend voor Fiat en Alfa’s terugkeer op de Amerikaanse markt.
-Fouten die ongetwijfeld door die terugkeer zijn ontstaan kunnen met een Peugeot Citrien terugkeer worden vermeden.
– PSA is nu deels Chinees, China zal makkelijker worden voor FCA
@desjonnies:
itialianen gaan prima samen met andere culturen, fransen daarentegen…
@super:
Onzin:
Airbus
Eurofighter
Eurotunnel
Volvo-Renault trucks
Renault-Nissan
PSA-Opel
Groupe Schneider
Etc.
Niet nog meer van die vag eenheidsworst
Als er dan toch spraken moet zijn van een innige samenwerking of zelfs fusie op termijn; waarom dan niet met bv Ford als Amerikaans/ Europese fabrikant? Het merk wordt over de hele wereld verkocht en iedereen kent het.
De 500 en de vorige Ka werden op dezelfde lopende band in Polen om en om in elkaar geschroefd.

Een ander voorbeeld is hierboven al gegeven; Mazda. Denk aan de huidige 124 Spider en MX5
Mazda is een stabiele speler en draait ook na de Ford tijd ( ik weet niet zeker of Ford nog deels eigenaar is van Mazda of dat er nog spraken is van een grote samenwerking/ meer-minderheidsbelang momenteel)
Ook Mazda is wereldwijd te koop, goed dealernetwerk dus daar zie ik ook nog mogelijkheden ook met de Aziatische markt in het achterhoofd. Dat er Fiat’s in Turkije ( al dan niet in licentie door Tofas) gemaakt worden waarvan modellen die wij hier in (west) Europa niet kennen laat ik dan even terzijde. Net zo min als bv de Viaggio die In China te koop is maar weer niet in Europa.
Zou de EU een fusie met FCA en VAG goedkeuren? Zo’n combinatie maakt VAG/FCA in één klap wel heeel groot in Europa.
Ik denk dat het vooral voor FCA goed zal zijn. Ik stem voor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).