In België zijn ze om, hoe zit het bij ons?
Ook in Nederland gaan we straks auto’s zonder traditionele buitenspiegels zien. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft tegenover de NOS laten weten dat Nederland uiterlijk 2020 de wet zal wijzigen, zodat cameraspiegels op auto’s toegestaan worden.
Dat merken als Audi, Lexus en Mitsubishi nu al zulke auto’s op de markt kunnen brengen heeft te maken met Europese wetgeving. Sinds 2016 is er een wet die toestaat dat de technologie op productieauto’s mag worden gebruikt. Dit betekent dat bestuurders met cameraspiegels in Nederland niet hoeven te rekenen op een boete omdat ze niet aan de Nederlandse wet voldoen.
Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de Technische Universiteit Eindhoven, zegt blij te zijn met de ontwikkelingen. Volgens de hoogleraar zijn camera’s een uitstekende vervanging van traditionele buitenspiegels, omdat ze meer kijkmogelijkheden bieden. Bovendien zijn camera’s beter voor het milieu.
De techniek omtrent cameraspiegels komt niet uit de lucht vallen. In de dagelijkse praktijk zijn moderne vrachtwagens al jaren uitgerust met camera’s. Het gaat in dat geval vaak om extra spiegels die de trucker meer zicht moeten geven. De gemiddelde consument zal voorlopig weinig merken van de trend omtrent camerasystemen. Op goedkopere A- en B-segmenters gaan we ze in de nabije toekomst niet zien.
54 reacties
Blijkbaar moet ons, nu de verbrandingsmotor er uit gaat en er dus minder marge gemaakt kan worden, meer onzinnige rotzooi door de strot geduwd worden.
Als er straks meer op de markt komen zul je zien dat de prijs van een Tesla fors zakt.
Er zitten gewoon veel minder onderdelen in een elektrowagen.
Daarnaast zal de batterij ook veel goedkoper worden als de productie daarvan “op stoom ” komt.
Fijn dat Maarten Steinbuch Nederland vertegenwoordigt!
Serieus, het artikel begint met een statement van het RDW. De R staat voor rijk en daarmee de Staat der Nederlanden.
En dan moet je natuurlijk niet in het interieur de schermpjes van de camera’s op de A-stijl monteren (zoals Lexus dat doet), maar gewoon vlak voor je snufferd in het dashboard.
Kijk dan word ik enthousiast!
Deze spiegels lijken mij eigenlijk nog best fors maar wel mooie techniek. #nerd
Hoe meer elektronica en poespas erop hoe meer er kapot kan gaan en hogere de kosten.
Als we de zaak nuchter bekijken gaat electronica maar zelden kapot en zijn slijtage onderdelen een veel grotere kostenpost aan een auto. En dit is een electrische wagen dus juist met veel minder slijtage onderdelen.