Zo duur is de vierdeurs Mercedes-AMG GT

Auteur: , 75 Reacties

De Panamera-killer uit Affalterbach heeft een prijs.

Vriend en vijand werden verrast toen Mercedes in het voorjaar van dit jaar de AMG GT 4-deurs introduceerde. De grote vierdeurs coupé combineert de lay-out van een CLS (rijtest) met de aandrijflijn van een AMG GT. Het resultaat mag er zijn. De vierliter grote V8 levert 585 pk in de GT 63 en een bizarre 639 pk in de GT 63 S. Daarmee is de enige echte concurrent van de auto de Porsche Panamera. Een moeilijke keuze.

Iets wat misschien helpt met die keuze is de zojuist door Mercedes-AMG vrijgegeven Nederlandse prijs. De Porsche Panamera, in Turbo S E-Hybrid trim (680 pk) gaat weg voor 198.300 euro. Al is op die prijs geen peil te trekken, omdat de Porsche een hybride is. Dat groene randje zorgt ervoor dat de staat je een klein beetje tegemoetkomt. De prijs van de nieuwe AMG GT-modellen kunnen we wél een peil op trekken, omdat de GT C en GT R qua power in de buurt komen van de 4-deurs broer. Die komen uit op iets boven de 200.000 euro.

De GT 4-deurs? Die mag weg vanaf 212.533 euro. Dan heb je een ‘kale’ GT 63, al is kaal relatief. De GT 63 S krijgt een hoop extra power, maar daar betaal je relatief weinig voor. 226.301 euro is de adviesprijs van de 639 pk sterke GT 63 S. Doe er een paar leuke opties bij en voor 250.000 euro heb je een zeer aangeklede supersedan 4-deurs coupé.

Een tikkie duurder en ook een tikkie minder krachtig dan de Panamera dus. En al is laatstgenoemde ook niet per sé de mooiste Porsche, hij is in ieder geval minder omstreden vormgegeven dan de GT 4-deurs. Voor mij zou de keuze dan ook snel gemaakt zijn, maar dat is persoonlijke voorkeur. Mocht je het compleet met mij oneens zijn, dan kun je laat in de herfst van 2018 naar de Mercedesdealer scheuren met 230.000 euro.



75 reacties

Wat een afzichtelijk lelijk hok is het toch. Ik kan alleen maar hopen dat de exorbitante prijs ervoor zorgt dat we hem niet veel op de weg gaan zien, maar ik vrees het ergste…
@trustmeiamanengineer: het zou je sieren even te benoemen wat er niet klopt, ik doe even een voorzetje:

.. als je auto rijd van ruim twee honderd duizend euro en een compact dakraampje krijg maar een Renault Scénic al vanaf een bepaalde uitvoering voor 1095 euro een panoramische voorruit doorlopen over het ‘gehele’ dak krijgt.

.. als je een vierdeurs auto van een gerenommeerd merk nog steeds probeert te sluiten als coupé.

.. als je motor te dik is en effectief de hele motorkap een power dome geworden is.

.. je product foto’s/renders maakt van de volgende Mercedes in een nietszeggende kleur met velgen die niet misstaan onder een tunersbak.
@knapzuur: doorlopen=doorlopend en sluiten=slijten
@knapzuur: oeps totaal gemist, het is zelfs ‘gewoon’ een 5-deurs.
@knapzuur: Na zo’n pedante reactie gebruik je best niet te veel herkansingen.
@leaper035t: viel toch best mee?
@knapzuur: Je kunt je beter afvragen wat er wél klopt. Bar weinig wat mij betreft.
Voor mij een no brainer: de Porsche. Ook al ben ik geen fan van dat model, de Benz in kwestie is in mijn ogen echt een afgrijselijk lelijk misbaksel.
@bischero: dit is de eerste keer dat je met een fatsoenlijk commentaar komt. Mijn complimenten
@tjongejongejonge: dank je wel, ben ik echt blij mee. 👍
Ik zal jou hopelijk ook snel een complimentje kunnen geven. 😂
Pff wat een geld zeg. Kan mij niet voorstellen dat iemand deze verkiest boven een Panamera station
@tvklarenbosch: zon amg blok is gewoon veel geiler dan een porscheblok. Gister kwam nog een e63 cabrio voorbij knallen. Dat geluid is het meest geile wat er is. De amg blokken. Al is dat natuurlijk persoonlijk.
@rolov: dan zou ik een E63s halen ipv van deze, en nog wat wisselgeld op zak houden.
@tvklarenbosch: ik denk ook dat ik dat zou doen. Maar de vraag was deze of de Porsche ;)
@rolov: ik zou de Porsche kiezen. Maar als het een AMG moet zijn, dan de E63s. Dat bedoelde ik te zeggen;)
@rolov: een E63 Cab bestaat niet, vast een E 200 met soundbox en badges.
@el-loco: nee het was een amg. Met de juiste spoilers en geluid. Een 53 dan? Was wel de nieuwe.
@rolov: blokken ? Bedoel je je blokkendoos van vroeger?
@tjongejongejonge: hoe oud ben je? Want grote mensen praten gewoon over motorblokken .
@rolov: persoonlijk vind ik de porsche een veel natuurlijker klinkende v8 hebben, ipv de sound engineering van mercedes met al die knallen.
@rolov: Ay-M-G en Geil in 1 zin zegt heb je het vast naar je zin gehad afgelopen weekend op de Amsterdamse grachten
@rolov: knap een e63 cabrio
@carpics: ik ging er vanuit wen 63 dan was het een 53. Geluid was er niet minder om
@rolov: eh, dat is toch wel echt een heeeeeel ander type motor hoor…
@rolov: 53 klinkt heel anders. Zal een c63 of s63 zijn geweest..
@rolov: als ik jou was zou ik een vriendin kopen, dan leer je wat geil betekend
Die foto’s zijn wel echt positief. Dat jochie kan languit zitten. In de cls kan dat zeker niet. Maar ik zou altijd de benz boven een panamera kiezen.
Voor 230k heb je en Bentley Continental V8. De achterpassagiers kruipen dan maar lekker naar de achterbank, niet mijn probleem :p Je rijdt een Bentley en iets wat wèl het aanzien waard is.
een “how to” voor hoe je een product uit de markt prijst terwijl de concurrent in alle opzichten al een betere auto heeft…
Tja, een Panamera straalt wat mij betreft meer klasse uit mits je niet al te uitbundig aan de slag gaat.

Wat ik van de Mercedes moet denken weet ik nog net zo niet. Zal hem eerst in het echt moeten bewonderen voordat ik er echt een mening over heb. Eigenlijk betekent dat dus dat ik de Mercedes het voordeel van de twijfel geef.

Persoonlijk zou ik voor een Panamera 4S gaan. Voel ik mij wat meer van god los dan zou ik voor een E63S gaan.

Moest ik nu echt kiezen tussen deze twee, zonder de Mercedes in het echt te hebben gezien, dan de Panamera.
Is de veronderstelde prijs van de Porsche wel de NEDC 2.0 prijs? In dit segment kan dat gerust 20-25k verschil maken.
@el-loco: Maar die 20-25k maakt geen verschil bij de consument.
Gewoon een waanzinnig vette machine natuurlijk waarmee je (bijna) iedereen de baas bent. En ook nog eens verdomd praktisch.
@evdw: iedereen de baas bent….. hij verbruikt 1 op 4 dan ben je inderdaad een golf met 1 op 16 de baas
@tjongejongejonge: Precies, hoe hoger je verbruik is hoe stoerder toch. En als je deze auto koopt maak je je niet zo druk om wat benzinegeld.
Alhoewel het een lelijk ding is neem ik toch deze over de porsche. De amg’s klinken over het algemeen veel beter dan de porsches
@trolle: zou ie liever een dik wijf hebben met een prachtige stem of een knap modelletje met een lelijke stem?
*4-deurs 5-Door

On topic: Te duur, je moet een doorgewinterde fanboy zijn wil je eentje kopen.
@automotivedesigner: Tsja, Mercedes noemt de CLS een vijfdeurs coupé en dit de GT 4-door. Ik snap er ook niks meer van.
@720s: Voortaan maar “4”-Door schrijven?
In het blauw met de spaakvelgen oogt hij niet eens verkeerd:

https://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/AMG_GT_4_Coupe/amg-gt-4-coupe-10083.jpg

Maar aan de klasse die de Porsche uitstraalt kan hij niet tippen. De hier vaak verguisde Panamera is in het echt een absolute klassebak met mooie gestrekte lijnen en beslist Porsche waardig.
Gewoon voor de helft van het geld een CLS dan.
Panamera, zonder twijfel!
Voor dat geld kun je toch een paar keer fijn naar de hoeren. Niet dat ik naar de hoeren ga, maar ik wil het er ff als optie ingooien….
@Rick-dos: wel eerlijk om je diepe verlangen naar hoeren te delen. Persoonlijk geef ik meer om borrelnootjes
@tjongejongejonge: Jij hebt sex met borrelnootjes?!

Uhm oke….ieder z’n ding natuurlijk…
@Rick-dos: nee Dick ik eet ze maar wat jij met een komkommer doet hoef je niet te delen
@tjongejongejonge: Jij eet dus ook dick?

Vreemde vogels hier op AB….
@Rick-dos: sorry Rick ik dacht dat je naam Dick was maar je bent gewoon een Dickhead
@tjongejongejonge: Tjongejongejonge, wat een taal gebruik. Misschien wat minder sex met borrelnootjes hebben en minder dick eten, raak je alleen maar gefrustreerd van.
@Rick-dos: zegt de man die naar de hoeren wil……
@tjongejongejonge:

Tjonge
Jonge
Jonge

Voor mij veel liever de pana st, wat een prachtige bak is dat zeg!

Dit vind ik een erg hoog ‘net niet’ gehalte hebben
Bij Mercedes zijn ze tijdens het ontwerpen toch een beetje de weg kwijtgeraakt. Ramen en dak zijn te klein in verhouding tot de rest van de auto. Maar hadden ze dat groter gemaakt, dan had je gewoon dat andere lelijke hok (SUV coupé) gekregen. Recht van voren kijk je tegen een muur aan, dat is de te sterk oplopende motorkap. Het valt me op dat er in de persfoto’s niet één bij zit die recht van opzij is gemaakt. Jammer, ik wacht op de opvolger. Maar de Pana vind ik ook niet mooi, veel te druk ontwerp.
De persfoto’s zijn lachwekkend

Een neerklapbare achterbank. Ik geloof niet dat dat een verkoopargument is in deze klasse :-)

En een te hip gezin
Weet iemand hoe het zit met de uitlaten?

Op de foto boven het artikel zie je de bekende AMG vorm maar op de andere foto’s zijn de eindstukken rond.

Kun je zo het verschil zien in de verschillende vermogens?
@imarinos: De witte op de foto’s is de AMG GT 53, die krijgt vier ronde eindstukken. De GT 63 (S) krijgt vier rechthoekige “uitlaten” (zullen vast niet helemaal echt zijn).
@720s: Zijn wij nou de enige die het zien!? Nutteloos artikel dus wederom. Deze info sla ik altijd wel een beetje op, maar zie dus niks vermeld over een GT 53 terwijl de foto’s duidelijk van dat model zijn. Jammer weer.
@720s: scusi , zie nu de zwarte 63 op de foto’s.
Dat zelfs auto’s het syndroom van down kunnen hebben wordt hier maar weer eens aangetoond.
Niet dat de Panamera het heeft maar deze Benz straalt op geen enkele manier emotie uit. De meest mismaakte auto ooit. Gaat sowieso goed verkopen aan mensen zonder smaak die veel geld hebben
Duidelijk een typisch voetballers auto, binnenkort te zien bij uw lokale stadionnetje…..
Dit, een Panamera of een RS7? Moeilijk moeilijk!
@dutchdriftking: geen van de drie. Een dikke alpine B6 gran coupe, of een rs6 met wat opties. Zelfs eerder een 760li kan bijna. Waarom zou iemand zo veel geld stukslaan op 1 van de twee, zelfs een panamera sport turismo is mooier als beiden.
De Panamera zal waarschijnlijk als een scheermes door de bochten snijden terwijl de AMG hetzelfde kunstje met 50 km/h minder doet en met een 50x zo grote rookwolk erachter. AMG vs Porsche.
De Panamera zal waarschijnlijk als een scheermes door de bochten snijden terwijl de AMG hetzelfde kunstje met 50 km/h minder doet en met een 50x zo grote rookwolk erachter. AMG vs Porsche.
Veel geld voor een design wat zich spiegelt aan een aangespoelde walvis met syndroom van Down.
Een Panamera is al lelijk, maar dit slaat alles.
“Lekker veel foto’s, dan wordt die vanzelf mooier.” Zullen ze vast gedacht hebben.
Panamera rules tov dit hok. En stop toch eens een keer met die vreselijk lelijke velgen. Voor ieder wat wils, maar dan ook nog op beide persfoto-configuraties? Om verder maar te zwijgen over een matte lak…
Flink beter dan de CLS, maar nog steeds een lelijk hok
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Als de nieuwe 8 serie GC net zo strak is als de 8-serie Coupe wordt dat de kampioen denk ik.

Ik zou eerder een S63 AMG kopen, i.p.v. de AMG GT4 door.
Ik snap al die reacties met “lelijk hok” niet zo. Qua lijn vind ik deze auto niet veel anders dan een Panamera. Dan zouden beide een lelijk hok moeten zijn…
Afschuwlijk lelijk! En dan nog duurder en gecopieerd van Porsche! Mercedes is de weg kwijt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).