Performance-versie van Tesla Roadster krijgt toepasselijke naam

Auteur: , 36 Reacties
Roadster SpaceX

Wordt het P200D With Outer Space Mode?

Tesla is nog steeds groeiende en eind vorig jaar lieten ze zien wat ze in hun Mars hadden om deze groei vast te houden. Naast de toekomst van het vrachtverkeer had Elon Musk nog een verrassing in petto: de Tesla Roadster. Die wordt snel. Om je even op te frissen met de nummertjes: van 0 naar 96 km/u in 1.9 seconden, zo’n 10.000 Nm aan koppel en een prijs van 200.000 dollar. De Roadster is daarmee het meest extreme product wat Tesla gaat leveren.

Tenminste, niet die Roadster. Er waren al berichten dat Musk een extremere Roadster op de planning heeft staan. Over specificaties wil hij nog niks kwijt maar hij wil de benzineaangedreven supercars verpletteren. Hij wil een buitenaards snelle sportwagen bouwen.

En dat laatste bracht hem op een idee. Terwijl de hele Tesla-saga op aarde gaande is, heeft Elon nog meer dingen aan zijn hoofd, zoals Mars verkennen. Hij liet al zien dat die Marsmissie en Tesla prima te combineren vallen, al dan niet op een zeer Muskische manier. Het ruimtebedrijf van Musk genaamd SpaceX kan nog wel eens bijzonder belangrijk worden voor buitenaards leven.

De performanceversie van de nieuwe Roadster gaat daarom “SpaceX Package” heten. Of die ook echt de ster van de melkweg wordt moet blijken, want ook op de Balkan zitten de jongens van Rimac niet stil om die titel te pakken. Dat gaat nog leuk worden.



36 reacties

Ik vind het geweldig. Tesla gaat alle grenzen over zowel qua product als zakelijk. Geniaal
@gokartmozart: nee eigelijk niet, alleen maar leugens en geruchten. Net zoals de levering van de tesla van m’n baas, had een half jaar geleden af moeten zijn , heeft hem nog altijd niet. Hij kreeg een brief dat het nog een half jaar gaat duren, ze breken de grenzen van het niet nakomen van beloftes
@autospotterkerkrade: Model 3 levertijden zal al tijden bekend…
via iPhone app
@gokartmozart: helemaal met je eens – hij maakte en maakt elektrisch rijden sexy en een aantrekkelijke overstap. Natuurlijk treedt er soms vertraging op – genialiteit in uitvoering en in combinatie met echte kwaliteit kost tijd. In de korte levensduur van het bedrijf heeft het al zo ontzettend veel voor elkaar gekregen met het modellengamma, ontwikkeling en verbetering van technieken, laadnetwerk, etc. – als je kijkt naar de tijdlijn van Tesla gaat het juist enorm snel!
Musk is briljant – hij kijkt naar een industrie en bepaalt voor zichzelf dat hij daar een verschil gaat maken en doet het dan ook: born to disrupt.
Voor een meer gedetailleerd inzicht in hoe hij denkt en werkt kan ik Ashley Vance’s boek “Elon Musk” zeker aanraden.
Roadster Starman edition
De ‘I’m your father’ editie met de ‘Who’s your daddy’-mode..
via Android app
0-100 in 1.9 sec… hoe f*cking vet!
@autodrop: Ik dacht even dat ik het verkeerd las.. 1.9sec, dat zijn toch nier-vergruizende, milt-scheurende waardes. Ongekend. Maar wel vet.
@autodrop: Dat is dus de basis versie. De SpaceX versie moet dus sneller worden, of dat ook op de 0-100 is, is nog niet bekend..
@autodrop: Eerst zien, dan geloven. 1,9 sec is serieus snel en (dat vind ik) neem het vooralsnog met een korreltje zout. Neemt niet weg dat, als dit potentiële monster daadwerkelijk onder de 2 seconde naar 100 boendert, ik er één koop.
@e90320d208pk: er zijn filmpjes hoor
@e90320d208pk: Daar houd ik je aan :p
@autodrop: het is 2,1s. Je zou denken dat AB wel het verschil in 0-60 mph en 0-100 kmu weet.
@stfu: ohw. Dan hoef ik hem niet.
@autodrop: ik denk oprecht dat ik na een dag of 2 dagen wel weer uitgespeeld ben. Daarna vraag ik me steeds af; wat mis ik toch? Ohja het geluid van een heerlijke roffelde uitlaat als ik gas los laat of juist gas geef.
@ghost: precies dat dus, ik rij regelmatig in een model s p85d en ik vind het maar een saai ding. Acceleratie is een paar keer leuk, maar verder is er totaal geen beleving. Op de snelweg met autopilot is het een fantastische reisauto, maar in de eerste bocht op een landweg is het net alsof je een volgeladen bestelbus de hoek om moet krijgen.
@autodrop: ik denk dat je na 3 keer kotsend in de berm staat.
Wat een kutnaam dat SpaceX Package
@jeppie: Sport Performance Driver’s Premium upgrade package beter?

Boeiend..
via Android app
@jeppie: M-line AMG Full options R-design Package beter?
@autodrop: ja dat is hem!
Hopsa, weeral een pakketje Marketing van Herr Musk … de aandeelhouders warm houden en de shorters koud ;-)
@dwfc: Ach, het was een Q&A tijdens de aandeelhoudersvergadering. Hij had er zelf zichtbaar plezier in..
LaTesLaLa
@rijnounsdoor: laaaaahhhh!
Nu EVs meer range krijgen en ‘hip’ zijn, is het te voorzien dat er binnen 10 jaar een enorme run op ontstaat. Al het blik waar niet meer in gereden wordt, is nog veel te goed voor de shredder en wordt geëxporteerd naar een land waar geen geld is om aan het milieu te denken. Door wie worden de pareltjes uit de jaren 90 en ‘0 dan nog onderhouden, net zoals de pareltjes uit de jaren ’70 en ’80 er nu nog zijn omdat liefhebbers er in reden en er tegelijkertijd een hoop op de weg hielden?
Die 10.000nm slaat overigens he-le-maal nergens op. Die zijn newtonmeters door tesla gemeten aan de buitenkant van het wiel waardoor je een enorme uitvergroting krijgt van de kracht. Geen enkele autofabrikant gebruikt deze meting. Weer zo’n vreemd marketing luchtkasteel…
@nerekop: Vreemd. Het koppel (Newtonmeter, of Nm; niet nm dat is nanometer) wordt bepaald door ‘kracht’ x ‘arm’. Dus als de arm groter wordt (bij een wiel is de afstand van de buitenkant van het wiel tot het draaipunt groter dan aan de as van de (elektro)motor) neemt de kracht af. Of, vice versa, als de arm kleiner wordt, dan neemt de kracht toe. Dus of je nou aan het wiel meet, of aan de as, het gemeten koppel (Nm) blijft hetzelfde. Afgezien van eventuele verliezen die zouden kunnen optreden tussen motor en wiel…

Of het zo is dat de Tesla Roadster werkelijk 10.000 Nm aan koppel levert, weet ik niet, maar aan de meetmethode kan het niet liggen…
@henrie: koppel van de motor wordt bij normale verbrandingsmotoren vaak opgegeven. Net als krukas pk’s/vermogen km’s. Een versnellingsbak brengt het koppel over naar de wielen en het koppel aan de wielen/aandrijfas is daarbij per versnelling anders: de arm wordt namelijk in de versnellingsbak vergroot door de lagere versnellingen en minder vergroot in de hogere. Daarom zou je, aan het wiel gemeten, bij een ICE per versnelling een koppelmeting moeten opgeven. Nu, een EV heeft meestal geen versnellingsbak. En een vaste overbrenging. Koppel aan de uitgaande as van de elektromotor is dan misschien ” gelijker ” aan een ICE gemeten aan de krukas. Maar bestwel niets zeggend: de overbrenging naar de aandrijfas en wielen is immers een vaste verhouding en totaal niet vergelijkbaar met een ICE. Wat dat aangaat is het dus alleen maar logischer om het koppel aan de wielen te presenteren bij een EV. Want immers de wielen maken contact met het wegdek en zorgen voor de acceleratie. Het koppel van de uitgaande as van de elektromotor geeft alleen maar aan hoe hard de overbrenging naar de aandrijfas op z’n flikker geeft, maar zegt niets over de acceleratie van de auto.
@postzegel: Ik ging er inderdaad vanuit dat een EV géén versnellingsbak heeft. Dat lijkt me namelijk niet heel nuttig. Maar als er alsnog wèl een bepaalde overbrenging (die niet 1-op-1 is) tussen de motor en de wielen zit, dan is het koppel inderdaad niet 1-op-1 te vergelijken. En dan ben je inderdaad ook appels met peren aan het vergelijken als je het uitgaande koppel van een verbrandingsmotor vergelijkt met het koppel aan de wielen van een EV…
@henrie: het was 10.000 NM aan de wielen. Dat zegt meer over de versnellingsbakverhoudingen dan het koppel van de motor.

In theorie kan je dan ook de 1.3 van je schoonmoeder 10k NM aan de wielen laten produceren, als je vertanding extreem genoeg is
@henrie: Vermogen kan je wel vergelijken maar het koppel kan je niet vergelijken met dat van een verbrandingsmotor met versnellingsbak. Koppel is dan ook een nikszeggende waarde en de grootste onzin die in de autowereld te vinden is.
Die specs zijn echt bizar!! Maar weinig Tesla gebruikers zullen het gebruiken denk ik. Want in de praktijk rijden bijna alle Tesla’s die ik op de snelweg tegen kom zo rond de 100kmh
@kennone: toch goed dan? Dan kunnen ze in 1.9 sec naar hun kruissnelheid
@sjonniedeluxe: Dan zit je op de Nederlandse invoegstrook meteen in de kofferbak van je voorganger die het concept van terugschakelen en snelheid aanpassen niet heeft begrepen….
Wanneer wordt deze meneer nou eens ontmaskerd als de grootste money burner aller tijden?
Bizar hoe mensen hier in blijven trappen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).