Zo goedkoop is een auto in vergelijking met de trein

Auteur: , 88 Reacties

Het OV is onlangs een flinke klap duurder geworden, waarmee een toch al matig alternatief voor de auto helemaal irrelevant wordt.

Een supersnelle en spotgoedkope trein

Zo meldt Metro dat een gezin bestaande uit twee volwassen en drie kinderen ouder dan 12 jaar meer dan € 13.500(!) mag aftikken voor een jaarabonnement waarmee vrij in alle shitty vormen van het OV kan worden gereisd. Vorig jaar lag de prijs voor eenzelfde pakket privileges op € 6.000. Ook een hoop geld, maar wel ruim de helft minder dan nu. On the plus-side: de gezinsleden mogen nu wel vóór 9u van hun abo gebruikmaken.

De onvolprezen NS gooit alle verantwoordelijkheid met een sierlijke boog over de schutting en claimt dat andere vervoerders een groter stuk van de taart wilden, waardoor men niet anders kon dan de prijs ophogen.

Fijn voor ze, maar we hebben op de redactie de zakjapanner nog eens tevoorschijn gehaald om zomaar een automobiel alternatief onder de loep te nemen.

Trein vs auto: een rekenvoorbeeld*

Stel dat een gezin bestaande uit vijf personen evenzoveel Hyundai i10’s privé zou leasen tegen € 149 per maand, dan komen we op een jaarbedrag uit van € 8.940. Blijft er ruwweg nog 4.500 euro over voor benzine, waarmee op basis van een gemiddeld verbruik van 1:16 bij een literprijs van € 1,60 zo’n 45.000 kilometer kan worden gereden. Per auto dus ongeveer 9.000 km. Eat that, trein!

Speciaal voor de Utrechters onder jullie: het milieu is zeer waarschijnlijk wel beter af als we massaal zouden overstappen op het OV, maar bussen rijden niet op lucht en stroom voor trams, metro’s en treinen moet ergens worden opgewekt. Lang verhaal kort: de auto is gewoon superieur, maar dat wisten we al. Of we moeten massaal gaan fietsen, dan is zowel de ijsbeer als je portemonnee blij.

*De kans dat alle vijf de gezinsleden kunnen en mogen autorijden is natuurlijk niet zo groot, maar de vergelijking dient puur om het prijsverschil te illustreren. Het verbruik en de benzineprijs zijn schattingen.



88 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Naarmate ik ouder word kom ik steeds vaker tot de conclusie dat het OV daadwerkelijk voor Onrendabel(en) Vervoer staat. Ook al kan ik, op de momenten dat ik hem nodig heb, nog steeds voordeliger van de trein gebruikmaken dan ik een auto zou kunnen gebruiken (denk alleen al aan brandstof, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en parkeergeld) begint de ‘luxe’ van kunnen gaan en staan waar en wanneer je maar wilt, met een verwarming of airco die je zelf in mag stellen, zonder ruzies in de stiltecoupe als er weer eens een onrendabele het principe van stilte niet snapt, een steeds grotere rol te spelen.

Dit soort vergelijkingen zijn niet altijd even zinnig, omdat je, zeker in de binnensteden van de randstad eigenlijk niet zonder fiets, scooter of ov kan, maar feit blijft dat een auto wel een stuk vrijheid biedt waar je graag een hoop extra voor over hebt :)
@Stefje: * Onderendabel Veevervoer, met 20 man staan in de tussecoupe is er vaak bij
Fyra of tesla?
*We vergeten voor het gemak even de parkeerkosten in de grote steden, toch al snel zo’n €5 per uur.
Dus het sommetje gaat voor Randstedelingen al heel rap mank.
Laat onverlet dat het erg veel geld is voor iets dat je brengt van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet wilt zijn op een moment dat je niet schikt…..
@jrk68: Het is nogal afhankelijk van je situatie. Ik moet zo ongeveer elke dag de reis Utrecht – Amersfoort maken. Per trein kost dat 8,80 (4,40 enkele reis). Met een kortingskaart (die je er zeer ruim uithaalt) of abonnement is het nog goedkoper. De kosten worden echter volledig vergoed door m’n werkgever. De reis duurt een kwartiertje, er is bijna nooit vertraging en ik kan nagenoeg altijd zitten. Zowel in Utrecht als in Amersfoort moet ik nog wel 5 min lopen.

Dan de auto: Utrecht – Amersfoort is wel iets verbeterd met de verbreding van de A28, maar in de spits ben je sowieso nooit sneller dan dat kwartiertje met de intercity. Vervolgens moet ik ergens parkeren middenin het centrum. Dat kost volgens mij 24 euro voor een dagkaart (kan wellicht ook iets goedkoper met een abonnement). Als ik alle kosten van mijn auto meereken (dus niet alleen de benzine, maar ook het onderhoud, belasting, afschrijving, etc.) kost-ie ongeveer 50 cent per kilometer, waarvan ik 18 cent per km vergoed kan krijgen. Utrecht – Amersfoort is ongeveer 25 km, dus dan kom je op 12,50 per enkele reis (of 8 euro inclusief km-vergoeding).

Kortom de trein is sneller én goedkoper.
@donvincenzo: Dat is inderdaad erg afhankelijk van de situatie. Als je namelijk in de middle of nowhere woont (lees: de provincie), dan wordt al heel erg snel, heel erg vervelend.
Ik woon nu tijdelijk in Vinkel (bij Den Bosch), terwijl we wachten tot we de sleutel krijgen van ons nieuwe huis (wel in de bewoonde wereld).

Nemen we de kortste OV route (die niet practisch is, want die rijdt pas vanaf 9:30, maar okee, om het zo kort mogelijk te houden):
3 minuten lopen naar halte
Bus van Vinkel naar Rosmalen
Sprinter van Rosmalen naar Den Bosch
Sprinter van Den Bosch naar Eindhoven
Bus van Eindhoven naar Nuenen
11 minuten lopen naar zaak

Totale duur van de reis (als er geen vertraging is): 1 uur, 35 minuten (en dat is de KORTSTE optie)
Totale prijs van de reis: €12,- per ENKELE reis (€24,- per dag dus)


En met de auto? Via de A50, met file meegerekend: 30 minuten, 35km (a 1:10 ongeveer, geen zuinige auto) is €5,60 aan benzine. Dat is dus ongeveer €11,- per dag. (Zonder onderhoud e.d. meegerekend)

Dat scheelt dus €13,- per dag en als ik onderhoud meereken €8,- en meer dan 2 uur reistijd totaal…
OV kan nuttig zijn als je in het centrum woont en in een ander centrum werkt, anders is het gewoon k*t.
@OverSoft:
Hoef je nog geeneens voor in de provincie te wonen hoor, als je net aan de verkeerde kant van het lijntje woont kan je al de klos zijn.
Zo woonde ik ooit in een dorpje onder de rook van Rotterdam, naar mijn werk in Rotterdam duurde met de auto een kwartiertje, parkeren was gratis op eigenterrein.
Met het openbaar vervoer was ik anderhalf uur enkele reis onderweg, ik had dan wel half zuid Holland gezien om op mijn bestemming aan te komen.

Het blijft dus een persoonlijk verhaal.
@donvincenzo: als jij die auto toch hebt moet je de belastingen niet meerekenen en de verzekering en afschrijving alleen over de km’s die je extra maakt.

Overigens denk ik dat er maar weinig situaties zijn waarbij het ov zo voordelig is. Jij hebt dus gewoon mazzel (of pech dat je beter niet met de auto kunt).

Ik heb zeer ruime ervaring met het ov. Ik heb 8 jaar lang letterlijk door heel Nederland gereisd met die troep. Ik weet dus heel goed dat in 90% van de gevallen ov zuigt. Extreem zuigt…
@lekbak: Natuurlijk moet je de kosten voor afschrijving, onderhoud en belasting wel meerekenen in de kilometerprijs. Als ik rij voor mijn werkgever, dan tel ik die kosten naar rato mee. Die horen er namelijk gewoon bij, of het nou vaste kosten zijn of niet. Je zegt ook niet tegen de schilder: “ik wil dat je in je uurtarief dat je mij rekent geen rekening houdt met je verzekering of met de kosten van je bus, want die zou je ook hebben als je niet bij mij kwam schilderen”.

Wat betreft de voordeligheid; als werknemer is het OV eigenlijk altijd heel voordelig, namelijk gratis. Je werkgever mag OV-kosten 100% vergoeden. Bij de auto moet je wel een heel ruimhartige werkgever hebben wil je je autokosten voor woon-werkverkeer volledig kostendekkend vergoed krijgen.
@donvincenzo: dat is een vergelijk met die schilder wat nergens op slaat. Je hebt je auto toch voor de deur staan. Het kost je geen cent extra aan belasting, en maar een klein deel extra aan verzekering en afschrijving. Onderhoud is wel bijna per km gelijk. Of wil je zeggen dat je geen auto hebt?

Het is wel erg makkelijk om kosten die je toch hebt weg te schrijven naar je woon werk verkeer. Je bent het geld wel kwijt maar niet omdat je woonwerk rijdt met de auto. Dat is een feit wat je niet kunt ontkennen.

Over hoe voordelig het is heb je wat geld betreft gelijk. Echter is er ook nog zoiets als tijd. En in tijd is het zeer onrendabel. Bovendien is het op het platteland echt onmogelijk vaak.
@lekbak: Het kost die schilder ook geen cent extra aan verzekering, of-ie nou bij jou komt schilderen of niet. Moet-ie die kosten dan maar niet doorberekenen in z’n uurtarief? Hij heeft die verzekering toch al?

Het slaat juist nergens op om kosten niet mee te rekenen die je wel hebt. Dan rij je straks dus niet gemiddeld voor 50 cent per km aan kosten, maar voor 20 als je zakelijk rijdt en voor 80 cent als je privé rijdt. Dat is veel krommer dan alles naar rato verdelen.

En zoals al gezegd: de trein is in tijd buitengewoon rendabel. Ik ben én goedkoper én sneller op m’n werk dan wanneer ik de auto pak. Het hangt maar net af van je situatie. Ik zou uitkijken met het klakkeloos projecteren van jouw situatie op de hele wereld. Dat de trein voor jou niet gunstig uitpakt wil niet zeggen dat de trein meteen kut is voor iedereen.
Ov is handig voor bijv een dagje amsterdam…. voor de rest auto rules en soms de fiets… als de zon schijnt en je in dezelfde stad woont en werkt (i love groningen)
@maferick74: ov is handig als je student bent, anders zou ik bijzonder graag de auto pakken. Gister ook voor het eerst sinds een maand weer eens de trein willen pakken, rijdt dat kreng niet ivm dode mensen op het spoor. En dat komt vaker dan 1x per jaar voor. Plusje voor Groningen overigens!
Jullie zijn het woord ‘auto’ vergeten bij de trefwoorden.
Ik zal wel 1 van de weinige zijn die OV niet per se erg vind, afhankelijk van de reis uiteraard. Ik moet van de ene naar de andere stad en dan is het met de auto gewoon niet te doen qua parkeren en files. Ja, de trein heeft wel eens vertraging, maar dat heb je eigenlijk vaker met de auto (al is het dan minder erg). Ik kan meestal lekker zitten, muziekje aan, vrouwen kijken, beetje internetten, soms een dutje doen en zei ik al vrouwen kijken? In het verkeer zie je vrijwel alleen mannen in witte overhemden, daar word ik ook niet bepaald vrolijk van. Voor mij zou de auto NIET goedkoper zijn, maar echt lekker betaalbaar vind ik het OV ook weer niet nee. Heb daarentegen wel een hekel aan overstappen naar bv. tram of bus. Bus- en tramchauffeurs hebben om 1 of andere reden de gewoonte om de verwarming vol open te gooien als het buiten een beetje frisjes is, maar vergeten dat de passagiers zich daar al op kleden. Plus het irritante gerem (of pompend of vol op de rem stampen) van buschauffeurs kan ik mij echt kapot aan ergeren. Ja de auto is chill, maar niet altijd echt haalbaar.
@stfu: Je zou eens op een vrijdagmiddag rond spitsuur in de trein moeten stappen, lachen.
@Stefje: Ja, bijna net zo leuk als de vrijdagmiddagspits in de auto…
@donvincenzo: Je bedoelt als je lekker alleen in de auto zit, met frisse lucht en je eigen muziekje? Ja das bijna net zo erg als in het gangpad moeten staan tussen allemaal zwetende mensen omdat de airco niet aanstaat in de trein met je koffer en weekendtas :)
@Stefje: Ik ga nooit naar m’n werk met een koffer en weekendtas. Ik kan in de trein ook naar m’n eigen muziekje luisteren. De trein doet er op vrijdagmiddag niet langer over dan anders (een kwartiertje in de intercity), terwijl met de auto 45 min in de file geen uitzondering is. Ik sta liever een kwartiertje (wat overigens zelden tot nooit hoeft) dan dat ik een uur lang de achterlichten van de auto voor me zit te bestuderen. En dan hebben we het nog niet gehad over de parkeerellende…
@donvincenzo: Dat is het verschil, ik moet wel regelmatig naar m’n werk met een trolley en backpack van 11kg. En terug naar Groningen moet ik dan ook nog vaak ‘s-nachts als er geen treinen rijden. Dan doe ik wel eens 5 uur over een rit die normaal maar 2:40 uur duurt. Ik reis voor mijn werk juist vaak in het weekend, en je wilt niet weten wat voor doffe ellende de trein dan is. Alhoewel het eigenlijk niet uitmaakt hoe laat je instapt op een vrijdag vanaf Groningen. Het is altijd drama. En de NS doet er niks aan, ze blijven stelselmatig te korte treinen neerzetten. Storend to the max.
@Stefje: Drukte in de trein is soms ook het gevolg van niet verder kijken dan je neus lang is. Ik zit regelmatig in de trein op de vooravond van de zondag, van Zwolle naar Groningen. Daarmee reizen dan veel studenten terug naar hun studieplaats. Komen uit alle richtingen samen in Zwolle en nemen allemaal de intercity. Vol, vol, vol. Ik stap dan altijd maar even over op de stoptrein die twee sporen verder staat te wachten en 5 minuten later vertrekt. Leeg. En stoptreinen zijn op dat traject volwassen Koplopers. Reis duurt op die manier een kwartier langer, maar je zit rustig in een trein met de nodige lege plekken. Maar als die studenten zulke geoefende weekendreizigers zijn weten ze toch ook wel wat de alternatieve route is?
@oxymoron: Ik kan je garanderen dat je mijn oplossing beter vindt ;)
Op tijd instappen, eerste klas gaan zitten, en je rust pakken. Geen conducteur die komt controleren namelijk op de vrijdag of zondagavond.

Maar de stoptrein is een goed alternatief, daar ben ik het mee eens. Alhoewel mijn reis met het ov al richting de 4 uur gaat, en elke 20 minuten die ik dan nog kan besparen ook mooi mee genomen is.
@stfu: maak eens een berekening om te gaan van een plaats zonder station naar een plaats zonder station en zeg het dan nog eens.
Voor mij is de auto nog altijd ideaal. Familie en vrienden over het hele land verspreid en dan wil ik kunnen gaan en staan waar ik wil. Vreemd dat veel medetwintigers daar anders over denken. Tenzij je alles in één stad hebt.
Wat doen ze nou moelijk, gewoon zartrijden, is uiteindelijk goedkoper.
Ik heb dat al lang uitgezocht voor mezelf. Buiten het feit dat ik absoluut niet met het OV ga, is het ook gewoon niet te betalen.

Op en neer naar school met de trein kost zo’n €10 per dag, daar komt de bus nog bij. Laten we zeggen zo’n €12 per dag. Met de auto ga ik voor ongeveer €5 per dag op en neer.

Wegenbelasting, verzekering, onderhoud en upgrades laat ik even buiten beschouwing omdat ik de auto niet alleen op schooldagen gebruik en de auto voor mij ook gewoon een hobby is. Maar zelfs als ik die dingen mee zou rekenen, zou de auto nog steeds goedkoper zijn.
@ej20g: “Maar zelfs als ik die dingen mee zou rekenen, zou de auto nog steeds goedkoper zijn.” Reken uit dan. Ben wel benieuwd…
@stfu: als ik de upgrades buiten beschouwing laat (dat is immers geen must om de auto aan het rijden te houden), is het OV nog steeds zo’n €30 tot €40 per maand duurder. Daar komt nog bij dat mijn reistijd met het OV meer dan 2x zo lang is en dat ik niet rustig alleen kan reizen. Voor mij meer dan genoeg reden om lekker de auto te pakken.
Ben gelukkig niet zo rijk dat ik me kan veroorloven om met het ov te gaan ..
Voor 95 euro per maand reis je onbeperkt in de daluren op het Nederlandse spoor. Als je niet met de meute mee hoeft tijdens de spitsuren is de trein zeker niet duur. Het kan ook een stuk productiever zijn. Mijn reistijd is dagelijks 4,5 uur auto+trein+pont waarvan 3 uur productief of 3u15m met enkel de auto, waarvan geen seconde productief. Trein is spotgoedkoop én productiever.
@Femme:
“Mijn reistijd is dagelijks 4,5 uur”

Mijn god, ik moet er niet aan denken. Een uurtje, heen- en terugreis, en ik verveel me al de pleuris….
@Femme:
Is het dan niet interessanter om te verhuizen of elders werk te zoeken? Ik woonde en werkte vroeger in Hoogeveen. Maar toen ging ik trouwen en in Woerden wonen. Ik ben nooit meer in Hoogeveen geweest want ik had dezelfde week nog een andere baan op 20km afstand.
@Femme: woon jij op texel en werk je Limburg ofzo?
Ik kan als student gratis met het ov reizen. Maar als je niet in de randstad woont is fatsoenlijk reizen met het ov simpelweg onmogelijk, of je moet zeeën van tijd hebben.
De trein is niet echt serieus te nemen, omdat je vaak te maken hebt met aansluitingen. Mijn kantoor (Amsterdam Zuid) zit op een punt waar er veel files zijn, en soms pak ik De Gele Ploert. In theorie is het een goede oplossing: ik ga naar het station, ik ga zitten, laptop aan, werken, bellen et cetera. In de auto heb kan dat toch minder makkelijk. Daarbij kan je tegenwoordig uitstekende koffie halen op de stations.

Maar dat is de theorie. In de praktijk heb je te kampen met de volgende punten:

1. Er is geen zitplaats. Ik moet staan in de ‘hal’ bij een stinkend toilet tussen allemaal natte jassen.

2. Er is zitplaats!!! Maar zeer beperkt: ik zit met mijn grote lijf conpleet vast met laptop op schoot, hete koffie in de ene hand, telefoon in de andere en mis een derde hand om daadwerkelijk iets te kunnen doen…

3. Bellen in de trein word niet gewaardeerd. Als je het doet wordt je altijd geïrriteerd aangekeken. En mensen om je heen gaan expres harder door je heen praten.

4. Als ik niet hoef te bellen: standaard stultecoupe. Alhoewel in de trein altijd analfabeten zijn die toch geluid gaan maken…

5. Overstappen. Voor mijn werk moet ik drie keer overstappen. Drie keer. En als de trein vertraging heeft, mis je de aansluiting. Top. Daardoor doe ik met de trein vaak twee keer zo lang over het reizen.

6. Ritprijs: het is gewoon heel erg duur. Voor een retourtje Den Haag ben ik zo 40 euro kwijt. Als ik dat elke dag moest betalen… En dat is tweede klas.

7. Storingen. Met de auto sta je soms flink in de file. Maar niets is erger dan een melding dat er geen treinen rijden door een storing. Maakt niet uit wie ee schuldig is, het is gewoon vervelend en komt te vaak voor.

8. Sanitaire voorzieningen. In een tijd waar tankstations behoorlijk nette toiletten hebben, is het in de trein DRAMATISCH gesteld. Soms moet je, maar zelfs voor een standaard plasje komt er bijkans ook een kiloknaller kots uit, zo smerig. Gaat nergens over.

9. Dat gevoel dat je constant in de gaten moet houden hoe laat het is. Want als het kwart over is, dan is de reistijd nog anderhalf uur, maar als je die combi niet haalt moet je een andere trein nemen waardoor je veel later aankomt. Dat is echt een groot voordeel van je auto.

10. Privacy en vrijheidsgevoel. Ik ben nog een romanticus en zie mijn auto als een trouw paard. Ik vind het heerlijk om aan het einde van een warme dag alle ramen open te doen, Disraeli Gears van Cream op te zetten en die zespitter heerlijk te laten zoemen. Ik zit in mijn eigen ruimte. Soms is het wat rommelig, maar het is wel MIJN rommel. Ik kan gaan en staan waar ik wil: snel en veilig. En ook niet onbelangrijk: als je een heel vies windje moet laten, kan dat gewoon ;-).

De enige momenten dat de trein een voordeel biedt is beperkt. Soms moet ik van Amsterdam naar Utrecht, Den Haag of Rotterdam. Dan kan ik met Intercity’s die om het kwartier vertrekken daar snel zijn. Dat red je niet met de auto, zeker als van binnenstad naar binnenstad moet.
@gtwillem: Amen!

En ik maar denken dat je in de autohandel zit. Voor een kantoorknuppel weet je namelijk wel een hele hoop van auto’s;)
@clioracing: ik heb na mijn middelbare school tijd de IVA gedaan. De autoschool in Driebergen, met erg veel ballen. En ik heb bij BMW, Alfa Romeo, Peugeot, Hyundai en Renault dealers gewerkt als verkoper. Ook nog bij Peugeot Nederland op het hoofdkantoor. Als autoliefhebber heb je het zwaar als liefhebber, want verkopers zijn heel vaak geen liefhebbers, maar verkopers. Dus na jarenlang in de auto’s gewerkt te hebben toch meer weer opnieuwe naar school gegaan, de Hogere Hotelschool. Nu werk voornamelijk op projectbasis als specialist in hospitality. En het grappige is: zo kom je veel meer autogekken tegen ;-). Ik zit ongeveer 2 van de 6 dagen op kantoor. De rest is toch op afspraak en op locatie. Dus een kantoorpiemel ben ik niet helemaal. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel kantoor, maar ja, hoort erbij ;-)
@gtwillem:
Mijn neefje doet ook dat IVA gebeuren.
Werkt nu bij een Ford dealer. Dus Ford = GOD. Ik word he-le-maal dol van zijn verkooppraatjes over Ford en de IVA.

Is dat nu wat leert op die hele IVA? ;-)
@Rob: nee, totaal niet eigenlijk. Het is een prima management opleiding. Maar het stikt er wel van de Fanboys ;-). En heel erg veel ballen. En nauwelijks vrouwen.
@gtwillem: Aha, dat verklaart het;) Ik herken trouwens wat je schrijft over verkopers die niet per definitie autoliefhebbers zijn. Ik heb ook als verkoper bij een paar autobedrijven gewerkt en er waren inderdaad collega’s bij die het net zo leuk hadden gevonden als ze meubels of iets anders hadden moeten verkopen.
@gtwillem:
Ik kan niet werken in de trein. Ik verdien mijn geld nog gewoon vanuit een gereedschapskist. Dus dat argument is niet voor iedereen relevant. Werken in de trein zou je, voor een eerlijke uitkomst, niet mee mogen nemen in dit vergelijk.
@Original_Arnoud: Natuurlijk mag dat wel. Het is niet zo dat de trein beter is dan de auto. En andersom is ook niet waar. Het hangt helemaal af van je traject, het tijdstip, wat je mee wilt nemen, met hoeveel personen je bent, of je dit traject eenmalig of structureel aflegt en nog een aantal factoren. De ene keer is de trein handiger, de andere keer is de auto beter. Ik maak van geval tot geval de afweging en de uitkomst verschilt.
@Original_Arnoud: ‘werken’ in de trein is niet het werk dat ik doe waarvoor ik direct betaald wordt. Maar ik kan alvast beginnen met het beantwoorden van alle mails en dergelijke.

Maar je hebt een pund, als dat totaal niet van toepassing is heb je daar geen voordeel aan.
@gtwillem: hey willem (of mag ik GT zeggen?)
Mag ik vragen wat voor auto(‘s) je hebt?
@tim040496: je mag Willen zeggen. Ik heb zelf eigenlijk maar één auto. Een witte Subaru Impreza WRX STI Hatchback uit 2009 met 115.000km op de klok. Geïmoorterd uit Duitsland. Een uitvoering die nu in Nederland Sport Executive heet: met de dikkere leder/alcantara Recaro’s, clima, navi en nog wat extra’s. Auto is bijna standaard op een HKS intercooler, stalen remleidingen en open luchtfiler na. Ongeveer 330pk op de rollenbank. Heerlijke auto die door iedereen onderschat en uitgelachen wordt.

Daarnaast rijd ik zakelijk in een BMW 325i Touring Business Line. Zilvergrijs met zwart leer, handbak, sportstoelen, alu inleg en 17″ velgen. Eigenlijk boven mijn stand, ik wilde eigenlijk een Golf leasen, maar deze was een geannuleerde order die met korting werd aangeboden. Totaal anders dan de Impreza maar ook een heerlijke auto.

Dan is er nog de auto van vrouwlief, waar ik liever niet over praat. Een vanuit de VS geïmporteerde New Beetle GLS Turbo Cabriolet uit 2005 met 60k op de klok. Stiekem laten chippen tor 195pk. Gezegd dat ik V-power getankt had… Deze auto pakt gek genoeg de meeste boetes…

Daarnaast rijd ik geregeld in de VAG auto’s (2x A5 Cabrio, A7, A8, Scirocco) van mijn ouders en het bedrijf van mijn moeder (Polo’s, Golfjes en een Phaeton).

Dankzij het netwerk welke ik heb opgedaan tijdens mijn IVA en autoverkoopperiode ben ik nog vaak bij modelintroducties, als kritische liefhebber ;-).

Mijn broertje heb ik aangestoken met het autovirus. Hij rijdt zakelijk met een Golf Bluemotion, maar prive heeft hij een S2000 uit 2001 en een E55 AMG Combi uit 2004.
@gtwillem: dat klinkt zo beetje bij beetje als een prima wagenpark wat mij betreft!
@gtwillem: helemaal mee eens. De praktijk valt vies tegen. Het is mij de ergernis niet waard. Dat was het voor de prijsstijging al niet, en nu helemaal niet meer.

Een nog groter nadeel hiervan is trouwens dat er meer mensen zullen overstappen in de auto en daar zit ik ook weer niet op te wachten. Het is me druk genoeg in de spits.
Het OV is een prima vervoersmiddel voor de kleinere of juist extreme afstanden. Woon je in NH en werk je in Limburg (met de zachte -g), dan is het ideaal om de trein te pakken, want je hoeft niet zelf op te letten en kan je (nog) leren/werken in de trein
@jeppie: ik heb een paar jaar lang ieder vrij weekend van Delft naar Leeuwarden gereisd met de trein. Dat koste in een weekend zo’n 6,5 uur (minimaal, meestal 8) en dan was ik nog maar op het station van Leeuwarden. Met de auto kost het me 4 uur van deur tot deur. En ik kan lekker om tien uur vertrekken zonder bang te zijn om niet aan te komen. Werken doe ik op een schip en die past niet op schoot om mee te werken. Totale verveling icm ergernis alom heeft mij de trein doen verbannen.

Waarom ik dat deed? Vriendin kan gratis reizen en ik met korting, dan is het goedkoper.
En het onderhoud en banden dan?
@alfaromeo939:
Ik doe ongeveer 70.000km met een set banden à €250/set. Die kosten vind je dus niet terug. Onderhoud zou ik niet weten aangezien ik een auto van de zaak heb. Maar veel zal het niet uitmaken per kilometer. Kilometerprijs is vooral brandstof en afschrijving.
@Original_Arnoud: €250,-? Twee-honderd-vijftig euro voor een set? Wat voor een ielige bandjes sta jij dan op?
@e1000bmw523i:
Ik heb het even nagezocht en je hebt gelijk. Het is ongeveer €350. Mijn auto staat op 185 55 R15’s.
@Original_Arnoud: :( Nog steeds goedkoper dan dat ik kwijt ben voor 4x 225 55 R16 :(
Voor de randstad is de auto niet altijd een alternatief ivm parkeren.
Dus daarom maar de motor pakken!
1. Zuiniger of iig net zo zuinig als de meeste auto’s
2. ±250 p/j aan verzekering en wegenbelasting (<100 voor oldtimers)
3. geen apk!
4. dure en volle parkeerplaatsen? de gratis stoep!
5. files? hahaha…ahem
6. een fractie van de onderhoudskosten van een auto

*disclaimer: ik pak voor alle andere gevallen nog steeds de auto*
@smeck: En toen regende het. Of vroor het. Veel plezier op je motor :)
Autobloggers zouden juist heel blij moeten zijn met de trein en ander openbaar vervoer. Want al die mensen die wél met de trein gaan (en dat zijn er véél!), zitten niet met een auto op de weg, waardoor het in ieder geval nog enigszins mogelijk is voor automobilisten om van A naar B te rijden in de spits…
Ik kan als student zijnde gratis reizen met het OV. Als ik soms geen zin meer heb in de mensheid (Lees: geplakt zitten in de randstadrail) pak ik de scooter, daarmee kan je prima afstanden tot +- 60 km doen. In de randstad is dat ook op korte afstand het snelste vervoermiddel. Voor langere afstanden en/of slecbt weer ruil ik mijn scooter om voor de auto.
Als student is het gratis OV natuurlijk een must, daar laat ik de auto voorlopig nog wel voor staan. In dit land is de aanschaf niet zozeer het probleem, maar meer de kosten van het gebruik (voor jongeren met name de verzekering). Zodra de financiële middelen voorhanden zijn, zul je mij niet meer zoveel terug zien in het OV.
@germancarsftw: dit bewijst wel wat een hekel ik heb aan het OV. Ik heb eigenlijk ook gratis OV (nooit aan begonnen overigens), maar ga elke dag met de auto naar school. De auto kost me een flinke duit, maar dat heb ik er graag voor over. En daarnaast zou ik nog steeds een auto hebben als ik gebruik zou maken van het gratis OV, geen auto hebben is absoluut geen optie voor mij. Daardoor wordt het verschil al kleiner omdat ik dan ook verzekering en wegenbelasting had moeten betalen.

Helaas is het inderdaad niet zo dat elke student een auto kan veroorloven. Zeker als autoliefhebber kan dat erg vervelend zijn.
@ej20g: Het is voor mij als diehard-autoliefhebber zeker vervelend dat ik me nog geen auto kan veroorloven. Het was voor mij echter kiezen tussen óf thuis blijven wonen en dan waarschijnlijk wel een auto hebben, óf op kamers gaan en meer vrijheid genieten (dorp vs stad). Ik koos uiteindelijk voor het laatste, nu is mijn reistijd naar de uni maar een kwartiertje op de fiets, en kan ik actiever meedraaien met de activiteiten hier. Mijn autoliefhebberij vul ik in met mijn bijbaantje als Hiker, zo rijd ik toch nog zo’n 300 km gemiddeld per week in allerlei soorten auto’s. Overigens maak ik daarmee wel veelvuldig gebruik van het OV (terugreizen), maar het doel heiligt soms de middelen. Voor mij is dit voorlopig het ideale compromis!
@germancarsftw: ik zit in precies dezelfde situatie alleen ik ben dan studentchauffeur
Het OV kan vrij nuttig zijn maar dat ligt heel erg aan de omstandigheden. Voor veel studenten is het een goede manier voor reizen maar voor mij is dit helaas “onmogelijk”.

Reizen met het OV kan echt heel erg praktisch zijn als je dicht bij het station woont en naar een andere stad moet omdat je daar bijvoorbeeld werkt. Maar voor iedere kilometer die je van het station af zit gaat er erg veel reistijd bij.

Mijn moeder rijd naar het treinstation met de auto en pakt dan het OV, simpelweg omdat dit voor haar sneller en relaxter is omdat ze niet in de file staat. Haar trein gaat zonder overstappen naar haar bestemmen, waar ze vervolgens alleen de straat over hoeft te steken. In dat geval is het OV een goede oplossing

Wij wonen in een vrij klein dorp met eigenlijk geen OV dus je moet sowieso al naar het dorp hier naast fietsen. De enige plek waar je echt snel heen kan is Utrecht want er rijd een interliner die slechts een paar keer stopt. Maar om bij het dichtstbijzijnde grote stad/treinstation te komen ben je al een uur onderweg + een kwartier fietsen.
Twee jaar ging ik in die stad naar school, dat was nog 5 kilometer van het station en de hele reis was 25km. Toch was ik 90 minuten onderweg.

Tegenwoordig ga ik in Rotterdam naar school en moet ik wel met de auto. Qua afstand valt het best mee, net iets minder dan 50 kilometer. Maar omdat het OV hier zo slecht is en mijn school niet in het centrum ligt is de reistijd met het OV DRIE UUR. Dat is dan volgens 9292.OV dan moet je nog al je aansluitingen halen. Je rijd het in minder dan een uur.
Aangezien dat je ook nog terug moet is de keuze vrij simpel: Geld uitgeven en 2uur reizen, of gratis 6uur reizen…. Omdat mijn school ver van het centrum is, is het ook niet praktisch om eerst naar het treinstation te rijden zoals mijn moeder.

Om wat nadelen op te noemen:
-De meerderheid is langer onderweg
-Je hebt minder comfort en kans dat je niet eens een stoel hebt
-Je hebt minder privacy. Waar je auto erg prive is zit je bij het OV in een publieke ruimte.
-Het is minder betrouwbaar om optijd te komen
-Je moet overstappen. Wat in de zomer vaak niet zo’n probleem is maar in de winter met regen minder leuk is.
-Je moet vaak nog lopen/fietsen om bij je bestemming te komen
-Het is vaak ook nog vrij prijzig
-Je moet op je vervoer wachten in plaats van andersom
Er zijn uitzondering waarbij het OV sneller en praktischer is, maar dat zijn uitzonderingen.

Om een conclusie te trekken:
Een auto hoeft niet goedkoper te zijn dan het OV. Als het OV ook maar een fractie van de kosten van een auto is verliest het OV, want waarom zou je afzien met het OV als je beter kan reizen voor het zelfde geld? Er zijn echter uitzonderingen zoals mijn moeder, waarbij het OV praktischer en sneller is. Maar in in 9/10 gevallen zal dit niet het geval zijn.
@reistje:
Jij woont in de Alblasserwaard?
Berekening klopt voor geen meter. Reken je cradle-to-cradle kost uit voor het OV vs het privé-autovervoer, en check dan even wat het verschil is. Dat je in het huidige verdoken subsidiesysteem ten voordele van de auto beter uitkomt, kan ik me perfect voorstellen. Maar dat is de kruideniersbenadering – niet echt een methode waarmee ik de doorsnee AB-liefhebber associeerde.
@BaRa: cradle to grave is namelijk iedere minuut die je niet in het OV doorbrengt pure winst! Dan is het voordeel voor de auto idd onrealistisch groot..
@BaRa:
Dan zou je in de berekening er ook vanuit moeten gaan dat de NS een echt commercieel bedrijf is. Dus niet de staat als aandeelhouder en geheel zonder overheidssteun opererend. Eens kijken hoe schreeuwend duur de trein dan wordt!
@BaRa: reken jij dan ook de subsidie voor de dieseltreinen mee, de grond die we aan ProRail en NS geschonken hebben, het geblunder met de Zfyra, de Betuwelijn, de hogesnelheidslijn, elke ouwedieselbus die zonder inzittenden rondrijdt, elke miligram fijnstof van metaal op metaal.

Nee, daar hoor je de geitewollensokken nooit over.
Als student kan ik zeggen dat ik hoop dat ik in mijn werkend leven nooit meer het ov gebruik.
Ik ben van mening dat je aan de hand van waar je heen moet (en wat je mee moet nemen) moet kiezen met welk vervoer je gaat. Naar mijn werk (ongeveer 10km) doe ik af en toe op de fiets, het zou elke dag kunnen maar ik heb er gewoon niet altijd zin in, en ik heb ook weinig file dus ook op deze afstand is de auto al 10 min sneller.

In het weekend/in de avond ergens heen doe ik het liefst met de auto. Het is in de avonduren zeker een stuk sneller, qua kosten kom je ook stukken beter uit, en last but not least, een stuk veiliger. Ik laat mijn vriendin echt niet in de nacht alleen met het OV reizen.

Blijft het OV over voor stedelijke tripjes. Haarlem is vanaf Hoofddorp goed bereikbaar met de Zuidangent. (voor de onwetenden, dat is een buslijn die niet gebruik maakt van het reguliere wegennet maar vrijwel overal een eigen baan en meestal zelfs een compleet eigen route heeft en daardoor altijd het snelste is) ook kan je met deze bus in no time naar Arena. Amsterdam in doe ik sowieso met het OV daar ik mijn trouwe bolide er liever niet parkeer, en de parkeerkosten zijn torenhoog. Sowieso zijn steden geen feest met een verlaagde auto.

De enige plek ter wereld waar ik ooit echt genoten heb van het OV is Parijs. Dat fantastische ondergrondse metro stelsel. En het kost nog geen drol ook! Mochten we in Nederland ooit zoiets van de grond krijgen voor een dergelijke prijs, dan zou dat eindelijk een goed alternatief bieden.
Toen mijn moeder nog 160km ver weg woonde had ik een 40% korting kaart op de NS. Man wat scheelde dat veel! Nu gelukkig niet meer nodig want tegenwoordig woont ze weer in de stad (gelukkig).
Voor de grap. Retourtje naar mn zus is 31,60. Als ik met mn auto ga (oudere auto) kan ik er twee keer van heen en terug En ik kan meer mensen meenemen. Het duurt minstens 2 uur (icm bus naar en van stations) ipv 45minuten. Als het nou veel goedkoper zou zijn was het wel het overwegen waard.
Er is weer eens bewezen wat we wisten, top!
Het OV, brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn, op een tijdstip dat je niet past.
Probeer is snachts de trein te pakken van bijv Amsterdam naar Zoetermeer… Oh nee die is er niet .. Naar Schiphol dan smorgens om 0430 als je een vlucht hebt om 0700.. Oh nee die is er ook al niet.. Tja waar zouden we zijn zonder de trein?? Iig niet op de plaats van bestemming.. En dan heb ik het nog niet over de kosten.. Trouwens verbaast het mij nog steeds dat we in een 24-uurs economie nog steeds geen 24-uurs treinen hebben.. Waarom kan dit al sinds jaar en dag wel in bijv Duitsland?? En nog betaalbaarder / veel goedkoper ook..
Prima excuus voor de regering om de kosten van autorijden maar weer in verhouding te brengen met die van het openbaar vervoer.
Tja je kan over het OV heenpissen wat je wilt maar in sommige steden werkt het beter/goedkoper als dat je je auto in desbetreffennd centrum dumpt. Soms is het handig maar soms ook niet…
Mooi, minder paupers in de trein.
Ik houd van de trein, vind het een gezellige manier van reizen, 100 keer beter dan het vliegtuig.
De meeste comments en kritieken die ik lees komen door onszelf :
We kunnen niet of nauwelijks de moeite nemen om de trein netjes te houden, ervoor te zorgen dat we niet stinken en ons sociaal op te stellen jegens een ander.
Verder is er geen gevoel bij ons te bespeuren dat dit ONS openbaar vervoer is, we zijn zo verworden in het “laat een ander het maar oplossen denken “dat het een wonder mag heten dat er nog een trein een station ingerold komt ipv een afgebrand rijdend onderstel !

Hoe prettig is de ervaring in Japan met het OV, schone treinen, nette mensen en telefoneren in de trein is not done !

Het egoïstisch Westers individualistische mens tegen het collectief denken Oosterse mens
I love Japan !

Nu gelijk reageren met :

– ga je er wonen

– ga toch emigreren,

Dat bevestigt namelijk het Westers denken (waar ik overigens ook schuldig aan ben)
@desjonnies:
Ksssst! Scheer je weg hier!! ;-)

Maar zonder gekkigheid, je hebt gelijk. Het zegt genoeg dat we een “stiltecoupe” nodig hebben…. En ook ik vind de trein een prettige manier van reizen. Als je niet in spits hoeft en je een beetje een fatsoenlijke aansluiting hebt. Relaxter dan autorijden, met die 8 miljoen auto’s hier in Nederland.

Maar in de spits? Ellende. Het boemeltje hier in het dorp bijvoorbeeld is om half 9 net een veetransport, maar dan krapper. Niet zelden valt er iemand flauw (!). De vervoeder zegt dat het te weinig materieel heeft. Al 10 jaar lang…..

Trein is prima. Als je geen haast hebt en niet in de spits hoeft. Voor de rest pak ik de auto.
Een gezin met 5 personen in een i10…. goed vergelijk.
Een gezin met 5 personen in 5 i10’s. Goed lezen.
Dus paupers kunnende trein ook niet meer betalen?
Ov studenten kaart hoppa! Maar ga liever met de auto.
In dit sommetje wordt nog vergeten dat je met 5 man in een auto kan zitten terwijl je in de trein per kaartje betaald. Zeker zodra je met meer personen in een auto gaat zitten is het al snel goedkoper dan met de trein. Bovendien is, buiten een deel van de randstad, met de auto rijden bijna altijd sneller en met minder vertraging dan met de trein rijden. Toen ik als student nog een ov kaart had ging ik vaak alsnog met de auto omdat ik met de trein al met al 2,5 tot 3 uur onderweg was en met de auto 1 uur en 20 minuten. Ook hangt het er heel erg van af wat voor auto je hebt. Als ik met mijn oldtimer (meer dan 40 jaar oud) op lpg ga dan kan als ik alle kosten meereken de goedkoopste daltariefkaart nog niet concurreren. 7 euro per maand verzekering, geen wegenbelasting, onderhoud is tientjes werk en 1 op 9 lpg. Als ik met mijn dagelijkse auto ga hangt het van het ritje af of het met 1 persoon goedkoper is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).