Grafiek: zo hard daalde de olieprijs de afgelopen tijd

Auteur: , 92 Reacties

Oil is going down! De prijs voor een vaatje zwarte smeer daalde vandaag voor de zevende dag op rij, en bereikte een 7-jaars dieptepunt. Dit is goed nieuws voor iedereen die geen aandelen Shell of een Tesla heeft.

Saudis in Audis

Het meerendeel van de wereld-olieproductie is afkomstig van OPEC-landen. Dit kartel van olieproducerende en -exporterende landen werd in het leven geroepen om simpelweg meer te verdienen aan het zwarte goedje, maar van een kartel lijkt al jaren geen sprake meer. Binnen de organisatie geldt het credo ‘ieder voor zich’, en deze verdeeldheid speelt de niet-producerende westerse wereld in de kaart, want bij overproductie daalt de prijs.

Een vat Brentolie (de Europese standaard die iets duurder is dan een vat Amerikaanse WTI-olie) daalde onlangs tot onder de $40, en blijft daar de laatste dagen hardnekkig staan. Saoedi-Arabië blijft produceren, Iran (dat op enorme voorraden zit) komt er nu bij, sinds de sancties tegen het land langzaamaan opgeheven worden, en aan de andere kant blijft de vraag vanuit China uit. We doken in de statistieken, en zetten de olieprijs op peildatum 14 december van de laatste 10 jaar op een rijtje (opklik voor interactieve grafiek):

Olieprijs Brent

U ziet, we zitten nu zelfs onder de decemberprijs van het rampjaar 2008. De Europese autorijder profiteert, behalve in Nederland dan, want hier kletst de Staat er nog eens een extra ronde accijnsverhogingen tegenaan (het gemis aan eigen gasopbrengst moet gecompenseerd worden). Want de Nederlandse automobilist, die mag altijd bloeden. Ondertussen kopen ze in Amerika lachend nog een paar V8-SUV’s.

Foto: Saudis in Audis.



92 reacties

Zoveel merken wij Nederlanders ervan in de brandstofprijzen











.
@991gt3rs: Hahaha..true :)
@991gt3rs: Niet helemaal waar natuurlijk… Ik tank tegenwoordig van €1,41 per liter, dat was een jaar of twee geleden nog €1,76 bij dezelfde pomp..
via Android app
@Jochempie: nee maar je kan het ook met een korreltje zout nemen natuurlijk. Het is nog steeds schofterig als je het vergelijkt met onze buurlanden.
@Jochempie: echt Rutte is dolgelukkig met jou. Vat is 60 dollar gezakt en de liter prijs 30 cent en jij bent blij.
@991gt3rs: Hoho, we zijn van circa 1,70 naar 1,40 gegaan…
@e1000bmw523i:
Als je iets verder terugkijkt zelfs nog meer, in december 2012 betaalde ik met 12cent korting nog 1,92 voor een litertje euro95.

Maar sommige mensen moet nu eenmaal fitter op de “Roverheid”, dumpert PVV’ers zal je altijd houden.
@klungeldwerg: Antwerpen: Diesel een euro, Benzine 1,25
http://www.brandstofprijzen.be
@rulefollower: appels, peren, en een of ander gezegde…
@lekbak: juist niet, als je in Rilland bij De Meeuw tankt, krijg je ook benzine en diesel uit de raffinaderij van Total in Antwerpen.
@rulefollower: hier hebben we accijns dus de prijzen tussen België en Nederland zijn niet te vergelijken als het om dalingen of stijgingen gaat.
@lekbak: ja, maar in de EU hebben we voorlopig nog wel even het recht om over de grens te gaan. Natuurlijk weet ik dat de NL pompstations geen 15% extra marge maken.
@rulefollower: Net nog diesel getankt aan 0.89 euro bij Esso in Antwerpen.
@phdg: tegenover de metropolis waarschijnlijk. Alleen diesel daar. Tankstation aan de andere kant van de ring hanteert de zelfde prijzen en hebben ook 95 en 98.
@991gt3rs: Naja, niet helemaal. Gister stond ik in het hoge noorden nog voor 1.07,9 per liter diesel mijn auto vol te gooien. Zo zie ik het graag.
@991gt3rs: Afhankelijkheid van fossiele brandstof en de daarbij horende accijnzen is een keuze natuurlijk.
@991gt3rs: Dus net zoveel als mensen (net als ik) met een tankpas van de baas.
Straks goedkoper dan cola.
@thijsj: Dus ga je voortaan benzine drinken?
@redneckdarian: als een echte petrolhead
grafiekjes! Altijd leuk, deze is ook leuk, kun je de prijsontwikkeling van zeker tot 1989 zien:

http://www.tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil
@pomoek: interessante grafiek. Dan gaan we terug naar de prijzen uit het gulden tijdperk. Daar zitten we eigenlijk nog wel ruim boven, maar ik kan me niet herinneren ooit meer dan 3 gulden voor 1 liter euro95 (nu €1,42) betaald te hebben. Daaraan kun je zien wat we voor een schofterige overheid hebben. En dan kunnen er mensen zijn die beweren dat je Nederland en België en misschien ook wel Duitsland niet met elkaar kunt vergelijken, maar het prijsverschil aan de pomp plus het prijsverschil in wegenbelasting plus het prijsverschil van de auto’s door de BPM maakt het verschil dusdanig groot dat je hier wel degelijk van schofterigheid mag spreken.
En nu de politici op de klimaat conferentie alweer de wereld gered hebben (wat zijn het toch helden) en we niet langer afhankelijk zijn van fosiele brandstoffen wordt die olie logischerwijs nooit meer wat waard…
en de prijs van diesel en benzine begint nu pas redelijk te zakken , dus ze hebben de zakken al weer lekker gevuld
@bartes46: ze?
@pomoek: Zullie! Allemaal!
We merken er alleen niets van aan de pomp met die roverheid van ons…
@spykerboy: de overheid krijgt haar belastingen in procenten van de brandstofprijs. Je moet dus bij Shell en consorten zijn om de uitgestelde daling van de brandstofprijs te beklagen.
Belasting wel, accijns is een vast bedrag. Dat wordt relatief dus steeds meer bij een dalende brandstofprijs.
@sir_smokalot: Verrek je hebt gelijk.
@sir_smokalot: een dalende brandstofprijs is voor de overheid wel een uitgelezen kans om dat vaste bedrag te verhogen. Dan merken we er namelijk niets van. Zodra de prijzen weer stijgen gaat er uiteraard niets van die accijns weer af. Ze zouden wel gek zijn om al die extra gegenereerde inkomsten verloren te laten gaan. En dan merken we het met zijn allen eens zo hard, en wordt er weer een nieuwe recordprijs aangetikt.
@sir_smokalot:

Maar die accijnzen terug draaien als de prijs weer omhoog gaat ho maar.
@mashell: Accijnzen staan vast volgens mij! Alleen de btw is een percentage.
@mashell: fout, accijns is voor een heel groot deel een vastgestelde prijs. Anders zijn de inkomsten van de overheid niet meer in te schatten.
Op de vraag waarom de prijzen hier zo hoog zijn zeggen ze wanneer de prijzen naar beneden gaan:

“We hebben het duur ingekocht”

Op de vraag waarom de prijzen omhoog gaan zeggen ze:

“De olieprijs gaat omhoog”

Waarom dan niet goedkoop ingekocht dan? Tja..
De overheid verdient aan brandstofverkopen door accijns en BTW.
Accijnzen gaan niet omlaag bij dalende grondstofprijs, maar de BTW wel.
Eigenlijk draagt Den Haag dus wel bij aan de dalende pompprijzen.

(ik weet dat ik nog steeds meer dan genoeg betaal voor mijn autootjes, maar probeer me er niet druk om te maken…)
@escort77: alleen daalt het percentage BTW niet zo snel omdat dit ook over de accijns wordt geheven, helaas!?
We zijn verslaafd aan olie.
De economie van de Westerse wereld is gebaseerd op goedkope energie.
Dat het duur aan de pomp is heeft niets maar dan ook niets met de grondstoffen prijzen te maken; dat zijn simpelweg zoethoudertjes, omdat zo’n beetje iedere Westerse staat verslaafd is aan het heffen van brandstof of energie accijnzen.
Dus zit iedereen te mauwen op een klimaat conferentie, worden “er stappen gezet” die nix zullen uithalen omdat de Russen, de Venezolanen, de Noren, de Arabieren allemaal van hun Olie AFMOETEN !
Anders loopt daar de staatskas leeg en kunnen ze geen ‘leuke dingen’ doen

Ik was overigens wel verbaasd over commentaren van vele Nederlanders, gewone Nederlanders die op de radio hun mening gaven over het succes van de klimaattop : een heleboel mensen zijn zich terdege bewust dat er slechts één oplossing is voor alle problemen : Minder mensen !
Wij zijn gewoon met teveel.
@desjonnies:

Verbod op airbags en ABS. Overal de VW sjoemelsoftware erin en de mensheid zal gestaag afnemen.
@desjonnies: tja, hoe krijg je minder mensen? Dat is een ethisch gedoe. Want we proberen ieder zieltje te redden op aarde (Afrika is na al al al die jaren nog een puinhoop, maar we willen ze allemaal helpen) maar daardoor stijgen ook de aantal mensen. En tuurlijk willen we alle ziektes zoals kanker genezen, maar daardoor blijven ook meer mensen leven. De wet van de sterksten is eigenlijk nog steeds het beste, want dan blijven de ‘beste’ mensen over. Net als in de natuur. Maar ja, zo makkelijk is dat niet.
@stfu: Je moet niet vergeten dat vele Westerse landen te maken hebben met een vergrijzing van de bevolking. Als je alleen al kijkt naar een land als Japan, dan moeten de jongeren nu rond de 20 kinderen krijgen om de populatie stabiel te houden, omdat de ouderen in de komende decennia zullen sterven. Hetzelfde geldt in zekere zin ook voor Nederland. De groei stabiliseert nu, en zal uiteindelijk overgaan in een krimp. Uiteraard geldt dit niet voor de ontwikkelende landen.

Tevens denk ik dat we niet moeten vergeten dat het hebben van meer mensen geen probleem hoeft te zijn, want mensen hebben 1 ding wat ons bijzonder maakt: ons brein. Ons brein heeft een groot probleemoplossend vermogen, en ik denk dat we op den duur voor alle problemen die nu aangedragen worden m.b.t. op het milieu een oplossing zullen vinden.
@Kartmans: Pff, we blijven omhoog gevallen dieren met een te groot ego hoor. Dat zelfde brilliante brein heeft voor WW1, 2 en dergelijke gezorgd. Hoe groter de potentie hoe groter de consequentie; zowel positief alswel negatief …
@desjonnies: We zijn met te veel, en iedereen wil (logisch) westerse welvaart. Iedere chinees die vroeger een rijstveldje had en een fiets, werkt nu in een fabriek voor ons, en gaat met de auto naar zijn werk. Zijn gezondheid is waarschijnlijk behoorlijk om laag gegaan, maar ja, de welvaart. En hier in West-Europa zijn we er nog veel beter in om elkaar gek te maken. We hebben de ene promotie nog niet binnen, of we zijn ons alweer kapot aan het werken voor de volgende. Rupsje nooit genoeg schuilt in ons allemaal, (ook in mij ik ben niets vromer dan de paus) maar dat eist zijn tol.

Het is altijd zo geweest dat een klein deel van de wereld een bepaalde periode welvaart had, daarna werden de kaarten opnieuw geschut. Dit begon met de Egyptenaren, toen de Maya`s, toen de Perzen, toen de Romeinen, opgevolgd door de Grieken daarna de Chinezen, toen het huidige westen in de ‘gouden eeuw’ deze periodes van welvaart duurden allemaal geruime tijd, maar uit eindelijk, zakten ze allemaal in. Onze periode van welvaart zit er op, maar we houden ons er nog krampachtig aan vast. En dat kost vooral veel van onze planeet, en van de rest van de beschavingen. We moeten allemaal met minder, niet alleen de buurman, maar ook wij zelf. En dat doet pijn…..
@desjonnies: het zit in de aard van de mens op pas te reageren wanneer het te laat is, dus eerst het goedkope gas/olie/kolen gebruiken en daarna pas echt inzetten op duurdere alternatieven. Parijs is een grap uitgehaald door mensen die zich goed voor willen doen.
@desjonnies: We zijn met teveel. Daar ga je zonder maatregelen te nemen die jij en ik niet willen geen verandering in brengen. De truuk is dus om ervoor te zorgen dat we het voor iedereen leefbaar kunnen houden/maken. Dat vraagt (op de korte termijn) offers en innovatieve manieren waarop we de schaarse grondstoffen inzetten. In plaats van terug te zakken in onze stoelen en mopperen over de staat van de wereld is het denk ik beter om op te staan en te proberen het beter te maken.
@pomoek:

Zijn we niet te laat ?

Er is berekend dat iedereen op ons welvaarts niveau zou kunnen leven, mits de wereld vier miljard inwoners zou hebben.

Probleem is inderdaad dat ik het hartverscheurend vind om aids-weesjes te zien, niets menselijks is mij vreemd, alleen hoe gaan we het oplossen ?

En misschien nog wel prangender : WILLEN we het überhaupt oplossen, want hoewel ik nog steeds graag in Afrika kom zie ik de situatie door de overbevolking alleen maar verslechteren.
En heerst het neo-kolonialisme nog alom o.a. Nestlé dat al decennia in Lagos, Nigeria een fatsoenlijke drinkwater infra-structuur tegenhoudt omdat ze een vermogen verdienen aan flessenwater !
@desjonnies: Je hebt zeker een punt, dat kan ik niet ontkennen.
@desjonnies: laten we klein beginnen: als we allemaal 1 of 2 dagen in de week geen vlees zouden eten, lossen we in een keer een groot deel van het wereldvoedseltekort op.

(ben geen vegetarier of veganist, niets mis met een lekker stukje vlees, maar feit is dat voor één kilo vlees heel veel kilo’s grondstoffen nodig zijn en dat gaat ten koste van voedselproductie voor de armeren in deze wereld)
@desjonnies: sorry, maar ik ben echt van plan om nog twee of drie kindertjes te verwekken bij mijn vriendin (en om ze groot te brengen) als het me gegund is.
We moeten maar gauw af van olie dat uit discutabele landen komen. We financieren de aller aller rijksten, maar het is oneerlijk verdeeld: Volgens The Guardian moeten tussen de twee en vier miljoen Saoedi’s met minder dan 408 euro per maand rondkomen, terwijl de olieopbrengsten vorig jaar 231 miljard euro bedroegen. En wie weet rijden we ook wel met IS-olie rond.
Ach we kunnen klagen op de belasting op brandstof, een feit is dat de brandstof op dit moment goed betaalbaar is, dat is wel eens anders geweest.
De prijs van rode diesel is voor mij altijd een mooie graadmeter. Daar zitten immers geen accijnzen op. Vanmorgen voor 1500 euro besteld en daar krijg ik 3200 liter voor. Het is de afgelopen paar jaar ook gebeurt dat ik voor dat geld minder dan 1500 liter kreeg…
Overigens, op de gewone dieselpomp heb ik al 0,99 euro gezien :-)
Niet voor het een of ander, maar ik dacht vrij zeker te weten dat rode diesel afgeschaft is?
@sir_smokalot: behalve voor de scheepvaart toch?
@remcott: Aha, dat zou kunnen inderdaad. Heb in de familie wat boeren die altijd met rode diesel reden, maar dit nu niet meer kunnen doen.
@sir_smokalot: rode diesel is er nog voor de scheepvaart (voor de binnenvaart sinds 2011 net zulke schone diesel als op de weg, voor zeevaart nog zwavelhoudend). Dit is diesel waar werkelijk geen accijns op zitten (btw wel, maar slechts fictief want zakelijk). De prijs van een kuub gasolie doet momenteel geloof ik iets van €320 en zakt nog steeds.
@lekbak: Dus de meest vervuilende diesel-variant (de zwavelhoudende) is het goedkoopst en het minst belast in de vorm van rode diesel :) Exact ook waarom al dat CO2 uitstoot gezeik van personenvervoer geneuzel in de kantlijn is; het is maar 4% van de totale uitstoot, maar we betalen ook voor de overige 96% als automobilist … (en dan doel ik uiteraard niet op een paar binnenvaart schepen maar over zware en bio-industrie, vliegtuigen en mammoettankers)
@dawwg: niet alle rode diesel is dus hetzelfde spul. Maar ja, het meest vervuilender spul is het minst belast. Aan de ene kant onlogisch, aan de andere kant vanuit economisch oogpunt volkomen logisch.
@sir_smokalot: in Duitsland niet hoor. Gelukkig maar want daar wordt nog veel op olie gestookt.
@siemi: €320 euro voor een kuub deed rode diesel zaterdagochtend. Je bent zwaar opgelicht dus als je zoveel betaald hebt voor accijns vrije gasolie.
@lekbak: Ik denk dat je 320 euro ex BTW is. Wat ik betaal is inclusief BTW en levering. Dan komen we toch op bijna hetzelfde uit? Oh ja, millieubewust als ik ben heb ik altijd premium zwavelarme stookolie. Die is iets duurder.
@siemi: praten we wel allebei over Nederland?

Hier is rode diesel namelijk uitsluitend verkrijgbaar als je een bunkerverklaring hebt, die je alleen krijgt als je als bedrijf in de binnenvaart werkzaam bent. Btw is dus over rode diesel altijd slechts een formaliteit.

Overigens wordt bij ons de gasolie geleverd door een bunkerbootje, zonder dat het extra kost.
@lekbak: Duitsland. Daar loopt de kachel op. Als ik meer koop, krijg ik het ook goedkoper. Eigenlijk zou dit een leuk moment zijn de 13.000 liter tank vol te gooien…
Ik heb eind december 2008m midden in de crisis, benzine kunnen tanken voor €1,09 per liter.
Waarom zie ik nu zulke prijzen niet?
Onder de €1,40 gezien hier van de week. (Euro 95 allemaal)
Maar dat is nog altijd een volle euro duurder dan in sommige plaatsen in de VS.
Daar tank je al voor $ 1,60 per GALLON (=3,78 liter)

In Oostenrijk liggen de prijzen al onder de €1,10 per liter.
En ik weet niet waar die de benzine vandaan halen, maar het zou me niets verbazen als die het ook gewoon uit Pernis halen.

Ik wordt pas echt bij als ze de prijzen in Europa eens recht gaan trekken.
En dan bedoel ik niet, dat ze het in de rest van Europa duurder moeten maken natuurlijk.
@bertorelli: In de grensstrkeen gaat het goed: ik tankte vrijdag voor 1,379 euro bij de Total in Enschede. Later op die dag overigens ook voor 1,259 euro/l bij de Aral even onder Frankfurt trouwens, maar dat terzijde.
@sir_smokalot: Octaan 102!!
@henkhupelschoten: Dat zat wel in de pomp inderdaad, maar had weinig zin in het gebakje met iets meer dan 100 pk. Als ik de redactie-C63S meeneem doen we dat wel weer.

Die A5 tot aan Freiburg is sowieso een heerlijke scheurbaan.
Afgelopen zomer was ik in Venezuela, daar kostte 5000 liter 1 dollar. Als je het kon vinden.
Ik zit in shell🎉🎉🎉….
Nou, ik ben benieuwd naar de briljante technische innovatie die binnenkort op de markt komt en iedereen goedkope energie levert.

Kennelijk weten de sjeiks daar al vanaf anders zouden ze hun kostbare bodemschatten niet voor een appel en een ei verkwanselen.
@jaapiyo: Dat verbaast mij ook, waarom niet gewoon 1 partij zegt: ‘nu stoppen we er mee, voor deze prijs ga ik niet leveren’. Ok, het doet even pijn om de kraan dicht te draaien, maar als je over een paar jaar op 80 USD of hoger kunt verkopen, dan doe je dat toch?

Zeker die Saoedi’s hebben genoeg vetreserves om even droog te staan.
@sir_smokalot: The Bottom Line
Saudi Arabia’s large currency reserves and dominant position in the oil market allows it to manipulate the current scenario to its favor. The country’s ability to tolerate low oil prices for much longer than its competitors helps it squeeze weaker competitors out of the market and strengthen its political position against countries like Russia and Iran.

Read more: How Saudi Arabia Benefits From Low Oil Prices http://www.investopedia.com/articles/investing/031715/how-saudi-arabia-benefits-low-oil-prices.asp#ixzz3uIHgCWRE
@sir_smokalot:

Probleem is dat nu de OPEC eigenlijk niet meer bestaat, het ‘ieder voor zich en God voor ons allen is’ voor de olie producerende landen, dit omdat er genoeg niet-OPEC leden zijn , zoals Rusland die het worst zal zijn net als Brunei ook geen OPEC lid.

De VS kan lekker Frecken en zet daarmee de boel op scherp dus is er genoeg reden om maar door te pompen en proberen je marktaandeel te behouden !
Fracking is met de huidige olieprijs bij lange na niet kostendekkend, maar de andere landen hebben zich wel verkeken op de taaiheid van de Amerikanen.
In vergelijking met de Nederlandse benzine-prijzen;

-|
| /—————————————-
-| /———————————-/
|———–/
-|
|
——————————————————————————————–
2007 2010 2013 2015
@FlighTom: En het zag er zo mooi uit tijdens het typen…
@FlighTom:
Snel screengrab maken dan maar en hier posten
En zo hard daalde de prijs in NLD -> ————___—–
Da`s leuk allemaal, maar wanneer gaat de prijs van LPG zakken dan? Die blijft gemiddeld € 0.60…2 maanden terug kon ik nog tanken voor € 0.58
Lage olieprijs is nergens goed voor.

150,- per jaar voordeel volgens de consumentenbond ofzo.

Ondertussen gaan veel bedrijven kapot, investeringen worden stopgezet. Etc etc. Eind van het liedje gaat de prijs in korte tijd flink omhoog. Hoger dan voor deze crisis.

Wel fijn dat bepaalde milieu vernieling zoals fracken hopelijk minder lucratief wordt.
Bij mij in de buurt is de prijs ook flink gedaald, voorheen 2,75 dollar per gallon en nu al 2,09 per gallon. Goedkoopste wat ik gezien heb is 1,65 dollar per gallon hier in de US.
Mijn superzuinige Kia Sportage SX Turbo rijdt gelukkig 22mpg, iets minder dan 1 op 10

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).