Zo moet Zandvoort eruitzien voor de F1-race

Auteur: , 52 Reacties

AB-lezer René heeft de handen uit de mouwen gestoken.

CZ

Groot nieuws gisteren voor auto- en raceminnend Nederland: Prins Bernhard en zijn onderdanen hebben de Grand Prix binnengekopt! Er zal een Nederlandse Grand Prix komen op Zandvoort en als het aan de mannen die erover gaan ligt zelfs al in 2020. Dat was althans het bericht dat gisteren de tongen volop losmaakte op deze site en op TV. Bij het onvolprezen Ziggy schoof Robert van Overdijk aan om zich technisch gezien te houden aan de Non Disclosure Agreement die hij kennelijk getekend heeft bij Liberty Media. Zelden was iemand die officieel eigenlijk niks mag zeggen duidelijker: die GP gaat er gewoon komen. Er was zelfs een brief waarvan de inhoud niet ontkend noch bevestigd werd!

Dit heugelijke feit zorgde natuurlijk direct voor een jubelstemming in de meeste contreien van het land. Want ja, hoe kan je ook niet blij worden van het vooruitzicht om Max dwars door de tarzanbocht te zien glibberen in een échte race. Alleen Johan Derksen alsmede iedereen die betrokken is bij het TT-circuit stonden niet direct te springen van enthousiasme.

Maar ook voor de mensen die wel entousiast zijn, blijven een paar vragen overeind staan. Noem het mierenneuken, maar feitelijk is er de afgelopen jaren toch weinig veranderd aan het Circuit Zandvoort? Oké, de naam is een tikkie anders, het asfalt is vernieuwd en er is nu een gezellig barretje boven de pitboxen waar je lekker kan loungen. Maar wat betreft de (dramatische) toegangswegen, de parkeergelegenheid en ruimte in de paddock aangaat, is alles voornamelijk bij het oude gebleven. En wat te denken van de track layout? Als je met een F3 niet of nauwelijk kan inhalen op de baan kan dat met een F1 ook niet. Hans Hugenholtz had beter het circuit van Suzuka in Zandvoort kunnen aanleggen en vice versa.

Er is dus nog wel wat werk te verzetten. Maar daar schuwen we met onze VOC-mentaliteit niet voor terug. AB-lezer René is ook deze mening toegedaan en springt in de bres, net als @hzw al eens deed in het verleden. René straft Ome Hans keihard af en zet tegelijkertijd diens fout recht door de trage Hugenholtz-bocht zonder pardon te elimineren en een stukje ‘Esses’ in te bouwen. Dat laatste bevordert het inhalen ook niet, maar is wel spectaculair om te zien/rijden, zoals jaarlijks blijkt bij de races op Silverstone, het COTA én Suzuka.

circuit

René geeft aan dat hij het circuit vooral wat vloeiender en sneller denkt te maken met deze aanpassingen en is benieuwd of jullie een mening hebben over zijn noeste arbeid. Zelf vinden we dat René wel wat puike aanpassingen heeft gemaakt, maar de grote vraag blijft wat ondergetekende betreft: waar kan je inhalen? Kan je door Arie Luyendijk dicht genoeg volgen om toe te slaan op het korte rechte stuk? Is de run naar de Audi S lang genoeg voor VER om zijn Red Bull Honda naast Leclercs Ferrari te prikken? Zo niet, kan er dan niet beter een heel lang saai recht stuk gevolgd door een hairpin en nog een lang recht stuk ingebouwd worden? Laat je bespiegelingen hierop los, in de comments.

Met dank aan René voor de bijdrage!



52 reacties

Nog dramatischer dan het nu al is.
Er moet minimaal een tweede recht stuk komen in de layout.
Bijvoorbeeld tussen bocht 10 en de Hans Ernst Bocht.
Waarbij de Hans Ernst bocht gespiegeld moet worden of anti clock wise een kwart slag gedraaid moet worden.
Waardoor er ook ruimte ontstaat om de Hugenholtz bocht te verleggen om zodoende weer ruimte te maken voor een langere, bredere hyper moderne pitstraat met state of the art pit-boxen.
@HZW: Eens! vermenigvuldig het circuit met 1,5 en je komt in de buurt.
@piquet1986: Hele terrein egaliseren en opnieuw beginnen. Er zit mijns inziens niets anders op. Wat een ouwe grafzooi daar in Zandvoort.
@mennok: Als ik eigenaar was zou ik dat ook doen, maar dan vervolgens er een stuk of 5-6 “State of the Art” appartementen complexen op zetten.
@mennok: Geldt overigens voor dat hele ordinaire dorp.
@mennok: Aan je reacties te zien zou je er zo tussen passen.
@mennok: wel eens op spa geweest?
@mennok: Klopt, totaal niet geschikt voor een Formule 1 race.

1: het is idd een oude grafbende
2: het is idd een oude grafbende
3: het is idd een oude grafbende
4: het circuit is veel te klein voor de huidige f1 auto’s. Het is ook niet fatsoenlijk uitbreidbaar. Bovendien is het infield ook smal
5: het hele paddock is veel te klein voor de formule 1
6: de bekende toegangswegen, of juist het ontbreken daarvan.

Wil je in Zandvoort nog een f1 wedstrijd houden dan moet je er denk ik minimaal 100 miljoen tegenaan gooien om het enigzins op een fatsoenlijk circuit te laten lijken in vergelijking met de overige circuits op de kalender.

Buiten de nostalgie is Assen een veel betere optie. Maar een betere optie zou zijn om een geheel nieuw circuit te bouwen in de flevopolder bijvoorbeeld. Een nieuw state of the art circuit waar je buiten de f1 ook andere raceklasses mee aantrekt.
@87sandyd: “Race Park Almere” dus, mooi project.
Heb maar even een nieuwe layout voor 2020 uit de grond gestampt. lol

https://66.media.tumblr.com/7f5dd6d267b9cd195fdb6ecfefa6ed43/tumblr_phnyb0wAsR1rn9xfdo1_r1_1280.jpg
@HZW: gewoon de duinen over met een vlinde bocht en een lang recht stuk over het strand. Maakt het helemaal op niek
@rickthestig: blinde bocht en uniek.
Eerst maar eens budget vrijmaken….
@jaso013: Dat gaat nog een hele uitdaging worden voor die oude zooi in Zandvoort.
Vast houden aan het verleden heeft totaal geen zin.
Verder zit je met het probleem dat je in een duinen gebied zit waar het een probleem wordt om de Layout te veranderen, voor dat die vergunnen rond zijn ben je 10 jaar verder.
@hzw: idd. Tegenwoordig is het duingebied heilig verklaard. In eerste instantie als natura2000 en in tweede instantie als Aardkundig monument: dit houd in dat aardlagen dieper dan een meter als monument worden beschouwd! Ik heb het niet bedacht hoor. Hoe dan ook, een duin mag niet zo snel verplaatst worden, alleen met ontheffingen van de provincie. Nu zijn ze in Den Haag behoorlijk traag, maar er is nog een instantie waar ze nog iets trager zijn: drie keer raden welke dat is.

10 jaar is wat overdreven, maar 3-4 jaar niet. Bernhard moet nu alvast beginnen met MER (mileu-effect-rappprtage), flora en fauna inventarisatie, natuurcompensatie projecten aan de randen van het huidige duingebied en wat al niet meer: en dus de huidige contouren van de duinen zoveel mogelijk blijven volgen. Eigenlijk moet hij nu meteen een circuitbouwer aan de gang zetten met daarnaast een RO adviesbureau gespecialiseerd in natuurgebieden. Misschien krijgt ie dan binnen een jaar de vereiste vergunningen met dito ontheffingen.
Ik geef het 0,1% kans
@por100: helder! Voor iedereen maar maar een greintje gezond verstand is het duidelijk dat dit hele media offensief van Benno 2 één grote partij luchtfietserij is. Ik ben hartstochtelijk F1 fan, ben bij de laatste 2 GP’s op Zandvoort aanwezig geweest, ga nog regelmatig naar buitenlandse GP’s, zou het prachtig vinden als er ooit weer een NL GP komt, maar heb over deze hype zo mijn eigen gedachten
@por100: je vergeet even wie de eigenaar is. Dat organiseert net wat makkelijker.
Het laten vervallen van de Hugenholtz bocht zoals hier boven is geen optie IMHO.
Dan elimineer je ook gelijk de Gerlach bocht en Hunserug, wat gelijk 3 bochten kost.
Btw, het geef je ook te denken waarom de DTM in 2019 naar het TT Circuit verhuist, en dat is niet alleen een geld kwestie, zoals er nu gesuggereerd wordt.
@hzw:
Alles in de racerij is een geldkwestie, of dacht je dat Baku en Monaco op de agenda staan vanwege de fantastische faciliteiten.
Zandvoort is een Mickey Mouse baan en daar zal weinig aan veranderen.
Te smal, te kort, en te gedateerd met een ouderwetse layout.
@HZW: wel is van Monaco gehoord?
Moet je even die “baan” vergelijken met Zandvoort.
@tvr1974: Monaco kan je vergelijken met Zandvoort, Monaco is een straten circuit.
Als je de Formule 1 terug naar Nederland wil halen moet je gewoon “Race Park Almere” uit de grond stampen, en zorgen dat het klaar is voor de race in 2020.
@hzw: Nondeju. 2/3 van de reacties door één persoon.
@reactief: Volgens mij ziet HZW het niet heel erg zitten…
@mukmans: Formule 1 in Nederland, Ja
Op basis van vergane glorie niet, Zandvoort heeft 40 jaar stil gestaan in de tijd.
Er een x-aantal miljoen tegenaan gooien is weggegooid geld.
Het mag dan romantisch klinken Formule 1 kijken vanuit de duinen met je kont in het zand.
Maar dat is leuk als het zomers droog weer is, maar de F1 race tijdens een compleet regen weekend is toch wat anders.
En vergeet niet de mega prijs die je voor een kaartje moet gaan betalen, daarvoor wil ik niet in het zand zitten.
@HZW: Ok
@HZW: dan blijf je toch lekker thuis..
@HZW: Ben heel benieuwd waar jij denkt dat er binnen Almere plek voor is. Alles wordt vol gebouwd met woningen nu de Amsterdamse woninggekte overwaait.

Nee doe maar in Lelystad of Zeewolde. Daar is plek zat en worden veel minder woningen gebouwd.
@HZW: 2025. Eerder kan je echt vergeten
Teveel medium snelle stukken en een paar stukken waar je flinke snelheden haalt, iets wat de F1 juist minder wil.
De langzame bochten eruit, terwijl men deze juist erin wil hebben.
Ik vind @hzw z’n variant eerlijk gezegd beter. En dan breed asfalt, wordt het inhalen ook nog iets …
F1 is zo erg gezakt, dat men perse naar rechte stukken zoekt om in te kunnen halen, triest!
Ik mis @HZW
Iemand nog van hem gehoord?
Oke ben ik de enigste die er nu niks meer van snapt?
@bimmerfan: Ik ken je niet. Zou je daarom niet meteen de enigste willen noemen.
Blijf van mening dat je tegenwoordig toch beter nieuwe lay-outs in een E-Event moet gooien en kijken hoe de pro gamers het er van af brengen. Voor mij lijkt het erop dat dit circuit nu nog moeilijker is in te halen.
Nonsense. Het enige wat gedaan hoeft te worden is het rechte stuk te verlengen. Waar de duinen bij de Tarzan nu zijn, een tunnel graven, circuit verlengen, Tarzan kopieren. Genoeg ruimte om langere pit te maken en meer ruimte voor de vrachtwagens enzo.

https://imgur.com/a/dK4txUg
@basjaski: dat ligt dan wel mooi buiten het huidige circuitgebied. Oftewel die gronden moet Bernhard proberen te verkrijgen: de natuurinstanties zullen daar niet aan meewerken. Maar je kunt het proberen.
Lijkt mij we een verbetering zo evt met wat extra alsfalt aan beide zijden van de baan, zodat er makkelijker ingehaald kan worden….
Maar ik ben geen expert, dus geen idee hoe dat in praktijk zal werken. En hoe moeilijk het zal worden met vergunningen.

Maar gelukkig zitten er genoeg experts hier in dit blog…😜
“Zo zou Zandvoort er uit kunnen zien” volgens een fan met teveel tijd om handen…
@vroaaar zoveel tijd had ik niet hoor :-) Gewoon enthousiast en wilde mijn dagdroom delen.
Hou nou toch op met die prietpraat! Om zandvoort klaar te stomen ben je in 5 jaar ruim 150 milj verder en dan nog is het tobben. Investeer 100 milj in de maasvlakte, meteen goed doen!
@drdrift: top idee en juiste analyse
Wat een goed nieuws, ik hoop het van harte!
Het nieuwe ciruit wordt uitgebreid op de parkeerterreinen zie ik, tussen de duinen en het dorp. Dat wordt dan een hoop duinzand verplaatsen om nieuwe buffer en natuurlijke tribunes te vormen.

Ik denk dat nog een lang snel stuk erbij aantrekkelijk is naast de nieuwe slingerweg, als je dan toch zo rigoureus te werk gaat. Maar, kan het wel op tijd klaar zijn met alle bezwaarmakers als Groen Links, Mileudefensie en Overveen, Bloemendaal en Aerdenhout?

Helemaal eens met reageerders hier, Zandvoort dorp is prut qua aanzien. De politiek bakt er niets van. In afgelopen 3 jaar zijn er 3 wethouders die over nieuwbouw gingen, op
moeten stappen, poe poe, opdoeken die handel en snel een Amsterdamse Deelraad van maken. De ambtenaren zijn al weg uit Zandvoort, nu de politiek nog.
Ik vraag me af of dat dan geen nadelige gevolgen heeft voor Spa-Francorchamps…
Het zou het in mijn ogen niet waard zijn om Spa te verliezen voor een ‘flauw’ circuit als Zandvoort.

En natuurlijk kan je Zandvoort gaan aanpassen, maar verlies je dan niet juist de charme van dat circuit?

Het lijkt mij allemaal wat overdreven.

Spannend. Dus het bungalowpark en de golfbaan worden opgedoekt?
Als je dan toch bezig bent trek dan meteen een 6 baans (2×3 stroken) snelweg door de duinen. Optimale bereikbaarheid.
Ik mis hier nog de landingsbaan op de boulevard om die luchtbrug in stand te houden, hoe wil je anders 60.000 mensen van en naar het circuit krijgen vóórdat het weekend voorbij is?
Het circuit van Zandvoort is nog altijd minstens 1 miljoen keer beter dan b.v. dat van Monaco (inhalen onmogelijk), hetzelfde geldt voor de bereikbaarheid. Daarnaast is het door de hoogteverschillen ook nog een leuk circuit en de bezoekers kunnen daarna nog Amsterdam of het strand of wat anders bezoeken. Wat is er in Assen (saai motorcircuit) of Flevoland te beleven?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).