Zo veel scheelt het als je een nieuwe Tesla bestelt

Auteur: , 56 Reacties

Met alle aandacht op de Model 3 gevestigd is dit misschien wel het moment om juist iets dieper in de buidel te tasten.

Duurste EV op Autotrack: Tesla Model S P100D

De afgelopen maand was het rep en roer in Tesla-land. Ein-de-lijk bereikte de Model 3 (rijtest) als instapmodel de Nederlandse dealers. Dat verhaal steekt lastig in elkaar, met prijsdalingen enzo. Daar konden we concreet zijn over de effecten, vandaag gaat het over de exacte prijzen.

En die zijn niet mals. Vooral de Ludicrous Performance-modellen van de Model S en Model X hebben een flinke korting op het prijskaartje staan. Die waren respectievelijk 150 en 160 duizend euro, maar daar blijft nu 98.000 en 102.000 euro van over. Een korting van 52.000 euro op de Model S en 56.000 euro op de Model X. Bij de ‘middenmoot’ Model S daalt de prijs met zo’n 20.000 euro, terwijl de ‘basisversie’ maar 3.000 euro scheelt. De overstap van de Standard Range naar de Long Range is hierbij maar een paar duizend euro.

Oftewel, in het gat van de Ludicrous Performance-versies past een basisversie Model 3. Als je dus een dikke Model X op het oog had, dan kan je vrouw nu ook volledig elektrisch rijden. Het budget is er, in theorie. Koop dan!!1!1



56 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Je zal nét vorig jaar een Model X hebben gekocht voor 160k en dan een jaartje later al zien dat de nieuwprijs met dik 1/3 is gedaald. Dat zijn afschrijvingspercentages waarbij je vroeger bij de Koreaanse E-segmenters moest gaan shoppen. En die kostten nog niet 1/3 van dit soort bedragen…
@RRRobert: boeie 160k met 4% is nog steeds goedkoper dan 102k waarvan de helft voor 22% wordt aangeslagen.
@kraakensmaak: Er bestaat ook nog zoiets als leasebudget… de kosten van een leaseauto bestaat uit meer dan bijtelling
@kraakensmaak: hij heeft het over gekocht, niet geleased😉
@2wheeler: bijtelling heeft niets met lease te maken..
@flutterby: dat is ook wel weer waar, trek vaak het vergelijk.
@2wheeler: Die dingen worden vrijwel niet gekocht, 98% lease met restwaardegarantie ;-)
@kraakensmaak: ja maar van 58000 euro kun je aardig wat bijtelling betalen
@nautique206: alleen die 58k is voor inkomstenbelasting en de bijtelling is erna..
@flutterby: je kan die 58 mille lekker in je bedrijf laten, betaal je geen belasting over.
@flutterby: bijtelling is voor loonbelasting…
@kraakensmaak: restwaardes gaan alleen volledig onderuit. Wat een flutmerk, haha!
@kraakensmaak: die eerste 50k van die 102k vallen ook onder de 4%.
@RRRobert: de mensen die een X op die prijs hebben aangeschaft kunnen dit waarschijnlijk wel lijen. Zou wel laaiend zijn op die Musk …
@RRRobert: linksom of rechtsom, je bent gewoon genaaid
Hoe kan dit nou? Zijn al die oudere auto’s gewoon verkocht met een hogere winstmarge? of hebben ze een manier gevonden om de productiekosten te verminderen??
Vragen, vragen…
@ben_winter: er zijn stevige reorganisaties aangekondigd, er wordt de aankomende maanden stevig gesneden in de overhead. Hoofdzakelijk zal de besparing komen door de verkoop enkel online te laten verlopen I.p.v. het dealerkanaal.
@jochen: dat is wat ze zeggen ja. Klopt ook wel, maar die besparing is echt niet terug waard van 1/3 van de aankoopprijs.
@ben_winter: wat denk je zelf? ;-) No way dat ze nu ineens veel goedkoper geproduceerd worden. Dan werden ze wel heel duur in elkaar geschroefd.
@ben_winter: de grote backorders (preorders) beginnen te slinken. En die early adaptors hebben de hoofdprijs mogen betalen. Tesla moet nu meer vraag gaan creëren om winstgevend te worden nu ze meer kunnen produceren.
@ben_winter: Tesla heeft altijd gezegd dat de kosten voor ontwikkeling van de Model 3 betaald moesten worden door de performance versies van de model S en X. Nu de model 3 op de markt is en dus uit ontwikkeld is, kunnen dus de prijzen van de andere modellen omlaag.

Musk is daar altijd transparant in geweest, alleen niemand heeft verwacht dat hij woord zou houden en de prijzen echt zou laten dalen nu de model 3 er daadwerkelijk is.
@phevtreb: eigenlijk wel gaaf dat hij het gewoon doet.
@ben_winter: alle auto’s zijn verkocht met een hoge marge om de Model 3 productielijn mee te bouwen. Die staat nu, dus kan de marge op een S/X omlaag.
Zo goedkoop, kost maar een tonnetje, ik ga er meteen 2 halen…

Oh wacht…
Gaat moedertje Staat dan met terugwerkende kracht de catalogusprijs aanpassen? Vast niet he..
@saffie89: Hoe moeten ze die aanpassen dan? Want de catalogusprijs is voor auto’s op kenteken niet lager geworden hoor, daar is gewoon voor afgetikt.
Maar je wilt natuurlijk ff zeiken gewoon…
@reactief: eigenlijk wel ja;)
Vervelend voor de mensen die hun Tesla nog voor de oude prijs gekocht hebben, maar het kan altijd nog erger.

Ik had vorige week een pot pindakaas bij de Jumbo gekocht, hebben ze die twee dagen later een aanbieding: twee halen, één betalen…

Dat is gewoon keihard de helft goedkoper, dan is dat verschil bij Tesla van één derde teveel betaald hebben maar klein bier.
@moveyourmind: ja klopt, dat is wel mega kut.
@moveyourmind: Hoax, want dà kennie! Sezioensaanbiedingen daar! Moet AH geweest zijn!
@moveyourmind: dit is zo’n ontzettende dooddoener. Is natuurlijk een vergelijking van niets. Typisch praat van een Fansla.
@chrisvonmeer: ik dacht dat fanslas altijd beticht worden van gebrek aan humor
@chrisvonmeer: sarcasme..
@moveyourmind: als privé aankoop wel, zakelijk maakt het geen fluit uit.
Meer investeringsaftrek over een hoger bedrag, lage bijtelling over de volle mep.
Lagere restwaarde dus goedkoper naar privé schuiven over 5 jaar.
Het zal ze aan hun reet roesten.
@kobus1967: als je zo gaat redeneren kan je elke slechte investering recht lullen.
Leuk voor de leasemaatschappijen die de Tesla’s in 2018 nog even op de markt hebben gezet met een bepaalde restwaarde…
@roberto: tesla restwaarde garantie zal daarbij wel helpen
@alassad: maar daar kan niet iedereen gebruik van maken. Is alleen als je hem financiert via Tesla + een x aantal km rijdt. Er is een grote groep die hem (of bedrijf) cash heeft afgetikt of via een NL leasemaatschappij heeft geleased.

Tesla naait hier echt een aantal klanten hard mee.
@roberto: ook dat is aan leeftijd en max kilometrage gebonden.
Voor Nederland valt het nog wel mee. De 2018 modellen zijn en blijven voorlopig meer waard dan de 2019-ers. In het buitenland hebben ze meer uit te leggen, maar dan vooral in die paar landen die ook behoorlijk wat Tesla’s hebben rijden. Als je dat dan zo bekijkt is het zo gek nog niet als antwoord op toenemende concurrentie in EV.
Toch bizar hoe zoiets kan?! Denk dat de Model S gaat verdwijnen, waarom zou je die kopen tov de Model 3 (oké de S is mooier, maar techniek is hetzelfde)
@pindakoning: model S is aanzienlijk groter. En de bouwkwaliteit staat op een hoger niveau. Dus de S heeft bestaansrecht.

Het probleem is dat het niet meer de ‘nieuwste’ Tesla is. Je kan nu ook een statement maken in een auto die de helft van het geld kost.
@willeme: de bouwkwaliteit is hoger? De laatste keer dat ik in een Model S zat voelde de deurpanelen alsof ze uit een model onder de Ford Fiesta kwamen.
@jochempie: Dat is een belediging voor de Ford Fiesta 🤣🤣
@jochempie: Was dat een late Model S? Ze hebben de laatste jaren behoorlijk hard gewerkt aan de S. De eerste serie was echt slecht, maar gaandeweg werd het telkens beter. Tegenwoordig is het heel acceptabel, zeker met de lagere prijs. Model 3 is nog behoorlijk karig, daar zal wel weer een paar jaar overheen gaan voordat die een beetje naar behoren.
@willeme: Het was een demo-auto waar ik in reed op de dag dat Tesla Den Haag de deuren opende, dus een jaar of vijf, zes geleden.
Oei oei, afschrijving technisch zou ik me ‘violated’ voelen door ene Musk. Early adopters doen nu huilie huilie en voelen de pijn waar de zon niet schijnt …
Tis toch net een ipad op wielen…


van apparata;

Uit onderzoek van Bank My Cell blijkt dat de Samsung Galaxy S9 maar liefst 60 procent van zijn aanschafwaarde verloor, ongeveer 9 maanden na de release. Dit komt mede doordat aanbieders de adviesprijs van de smartphone bijna halveerden na die 9 maanden. Wie zijn Galaxy S9 tweedehands wilde verkopen liep een fors verlies op. Ter vergelijking, de iPhone X verloor slechts 31 procent van zijn aanschafwaarde na dezelfde periode.
@pantarhei: samsung neukt zijn early adapters al jaren in hun sterretje.
@chrisvonmeer: *adopters
Men vergeet dat er tot einde vorig jaar een restwaarde garantie op de Model S en X is gegeven door Tesla, dit zijn geen beroerde bedragen en hebben naast de gunstige belasting heffingen voor veel kopers de doorslag gegeven. Je kan dus stellen dat Tesla eigenlijk een soort van lening bij early adaptors heeft genomen door een hoge prijs en na 5 jaar een gunstige restwaarde.
Er is meer competitie op de EV markt en de prijzen van de batterijen zijn gecorrigeerd. Musk heeft enkel gebruik gemaakt van zijn monopoliepositie op de EV markt, meer is het niet. De productie van een EV is veel sneller en goedkoper is dan de huidige brandstofbrander, er zijn veel minder onderdelen te monteren ! Enkel zijn de bijkomende investerings-en researchkosten voor EV wagens nu ietwat hoger voor de fabrikanten.
Prima ontwikkeling. Logisch ook. De eerste voertuigen met een brandstofmotor waren ooit ook enorm kostbaar, gaandeweg de tijd komen (relatief nieuwe) producten meer en meer binnen het bereik van de grote massa.
@renegade: deel volledig je mening, innovatieve producten kosten in de beginfase altijd veel geld, zie nu de plooibare gsm, na 5 jaar van heden de helft van huidige prijs!
Boeiend, zat leukere auto’s voor een ton te koop.
Ondanks de prijsdaling van €52.000 en €54.000 is een S of X uit 2018 qua maandelijkse bijtelling nog altijd een stuk goedkoper dan een 2019 auto. Naast het feit dat de auto’s al een aantal jaren op de markt zijn en de kosten willen besparen door wereldwijd een aantal vestigingen te sluiten is de werkelijke reden de enorme voorraad naar VS model die er momenteel ontstaat. Auto’s zijn in alle configuraties snel leverbaar…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).