Bouwt hij er vier muren omheen en gooit hij ze daarna vol met cement om als fundering voor een vastgoedproject te dienen?
Nou nee, dat niet. Maar op een andere manier bedreigt Trump wel de toekomst van dikke Duitse cabrio’s. Deze auto’s worden namelijk extra hard getroffen door een potentiële verhoging van de importheffing op Europese auto’s. Meerdere redenen liggen hieraan ten grondslag.
Ten eerste hebben cabrio’s het sowieso zwaar de laatste jaren. Steeds minder mensen willen kennelijk genieten van een auto met een open kap en in Harderwijk zijn ze inmiddels verboden. Bij veel huis-tuin-en-keuken merken zijn de drop tops dan ook al verdwenen uit het gamma. Doch niet alleen ‘Jan Modaal cabrio’s’ verdwijnen: ook ‘premiums’ als BMW en Audi hebben recentelijk bekend gemaakt hun cabrio-aanbod wat te kortwieken. Echter, deze trend heeft verder niks met Trump te maken, toch?
In principe niet, maar als Trump de vraag naar (Europese) cabrio’s een extra knauw geeft, wordt de business case voor deze modellen nóg slechter. Immers gaat het in de autowereld ook om schaalvoordelen en synergieën et cetera. Hoe minder auto’s je verkoopt van een bepaald model, hoe groter de (vaste) kosten per auto. Je kan deze dan immers uitsmeren over een kleinere groep klanten. Automotive News quoot een anonieme insider bij een van de grote merken als volgt:
The tariffs, if they materialize, would call into question the business case for many niche models we currently sell in the United States. Convertibles are a particular headache.
Zónder extra importheffing zouden Mercedes en BMW naar schatting respectievelijk 20.000 en 16.000 cabrio’s verkopen in ‘Murica. Maar mocht Trumps importheffing er komen, zou het volgens een analist bij Evercore ISI voor Mercedes al niet meer interessant zijn de SL (rijtest) te verkopen in de States.
Vervolgens kan je de volgende schakels in deze ketting zelf wel bedenken. Amerika is voor cabrio’s namelijk een hele belangrijke markt. In Azië koopt men open auto’s niet in groten getale, omdat er daar veel luchtvervuiling is en/of de koperen ploert de hoofden van inzittenden teistert. Mocht Amerika als markt dus ‘wegvallen’, is een auto als de SL aan blijven bieden in Europa al snel ook niet meer interessant. Je wordt bedankt, Trump.
stamp zegt
Amerika is een belangrijke markt want men rijdt er graag cabriolet. Bouw je ze toch dáár.
jaapiyo zegt
@stamp: als Europa dan terugslaat met dikke heffingen moet je ze daar en hier bouwen en zijn die synergieën weer (deels) foetsie.
stamp zegt
@jaapiyo: Waar is het feestje? Hier. Daar. Everie-waar! Synergie. Dikke winst bedoel je. Iets minder dikke winst dan maar. Hoef je ook niet zoveel te verschepen. En in Amerika mag het afwerkingsniveau nog een tandje lager ook.
dees zegt
@stamp: Denk niet dat ze in de VS genoeg verkopen van 1 specifiek model dat t de investeringen waard is om er een fabriek voor te bouwen
bassx zegt
@jaapiyo: Wij betalen toch al absurd veel voor Auto’s uit de VS. Niet meer dan terecht wat Trump doet
tymo zegt
@stamp: rustig rustig. Over 2,5 jaar is die brulaap weer weg. Zo snel zal het allemaal niet lopen.
jack_abarth zegt
@tymo:
Eén ding moet ik die oranje oetang toch wel nageven, hij zorgt tenminste wél voor veranderingen. Of je het nu met ‘m eens bent of niet, het houdt de menigte bezig/geïnteresseerd, en ik denk dat dat beter is dan stilletjes wat aanmodderen en vooral niks ondernemen.
lincoln zegt
@jack_abarth:
En nog belangrijker ..
De focus weg bij de EU ..
De NLer heeft werkelijk geen idee over hun belastingtariefen ..
HELEMAAL NIX ..
RobUSA zegt
@lincoln: 1 ding weten ze wel zeker ze kunnen nog makkelijk hoger @ 60% inkomensbelasting en anders verzinnen ze er gewoon nieuwe bij. De Trumpbelasting bv.
e28forever zegt
@lincoln:
Geen nieuws over ambtenaartjes?
Of stichting aap?
Dat valt me tegen van je, je zwakt af.
Niet dat het ooit sterk geweest is hoor, je commentaar, eerder onsamenhangend …
tjongejongejonge zegt
@e28forever: die Lincoln is gewoon een lul de behanger
tjongejongejonge zegt
@e28forever: die Lincoln is gewoon een lul de behanger
mashell zegt
@jack_abarth: dat wat goed is (zoals de vrijhandel) hoef je als president natuurlijk niet kapot te maken. Maar importheffingen zijn prima, het zijn de Amerikanen die ze betalen, misschien dat wat Amerikanen een alternatief gaan zoeken, maar misschien worden Europese auto’s juist nog meer een status symbool dan het al waren.
lekbak zegt
@mashell: Vrije handel bestaat niet. Er is altijd wel een partij die belasting heft danwel subsidie geeft. Bovendien zijn china en de vs nu meer dan ooit aan het praten om de boel eerlijker te maken. Dat heeft die lelijke schreeuwer toch mooi voor elkaar. Niks doen was een garantie op een door china kapot gemaakte staalindustrie in de vs. En zo zijn er meer sectoren die internationaal in het nadeel zijn.
gove zegt
@mashell: vrije handel voor europese auto was er al niet, je mag pas een auto invoeren na 25 jaar volgens mij,
tjongejongejonge zegt
@jack_abarth: zeker ook blij met de snelwegen aangelegd door hitler
vroaaar zegt
@jack_abarth: is dat ook wat je baas zei toen ie je ontsloeg: “ik weet niet of het goed voor je uitpakt, maar het is wel een verandering.”
jelmer zegt
@jack_abarth: Politiek gezien is zo veel aandacht inderdaad goed – er blijkt een flink verband te zijn tussen aandacht en aandeel stemmen. Economisch is het tegenovergestelde waar: hoe voorspelbaarder de omstandigheden, hoe hoger de groei – mits in positieve conjunctuur natuurlijk. Logisch, want zowel bedrijven als consumenten doen grote uitgaven alleen in een voorspelbare situatie. De dreiging van een handelsoorlog helpt de VS niet, maar de huidige economische groei daar kan nu wel een stootje hebben.
RobUSA zegt
@tymo: Reken maar op 6,5 jaar en daarna 8 van Ivanka Trump !! Die eerste geloof ik wel in en de 2e hoor je hier ook al geregeld maar word moeilijk denk ik. :)))
dracae zegt
@stamp: Dikke bullshit.
De meeste merken bouwen gewoon op meerdere plekken, de relevante Europeanen ook in Amerika en vise versa. Juist bij de meer prestigieuze modellen als deze hechten sommige klanten in Amerika juist nog aan ‘made in Germany’ en daarnaast is het bij de duurdere auto’s ook beter te doen om ze in het relatief dure thuisland te bouwen.
Deze keuze is dan ook logisch. Net zo logisch als het bouwen van Harleys in Amerika zelf!
Laat dat laatste nu ook net wat betreft de Europese verkopen op de tocht staan…
Op deze manier wordt er wat geschoven met productie en banen, terwijl de keuze minder wordt en niemand er beter van wordt behalve een paar populistische politici.
stamp zegt
@dracae: Mercedes-Benz produceert best wat modellen in Amerika. GL klasse is een mooi voorbeeld. Want absoluut voor de Amerikaanse markt inclusief matige afwerkt ;-) heel wat anders in iedergeval dan we hier in Europa gewend zijn. En kijk naar de VW Atlas of Jetta. Verkopen als een dolle maar hier niet eens te koop. Niets Bullshit dus. Autootjes bouwen waar ze het goedkoopste zijn =\= bouwen waardoor ze met ’t meeste winst te verkopen zijn.
str8six zegt
Ach beter dan dat de gehele automarkt vermoord wordt door de overheid zoals bij ons.
fouadski zegt
@str8six: hoe wordt deze vermoord dan? Ik zie best veel autos rijden in NL.
RobUSA zegt
@fouadski:Yaris/C1/Cuore/Golf/Skoda/Peugeot/Daihatjsiu/Fiat/ Polo bleu emotionloos enz enz (90% van het NLse wagenpark) kan je toch geen auto’s noemen of wel ? :))
fouadski zegt
@RobUSA: hoezo niet rob? Een auto is in eerste instantie gemaakt om van A naar B te gaan. Daar zijn die gebakjes goed genoeg voor. En de echte patrolheads kopen wel iets anders ernaast. Een m5 of mustang als daily lijkt mij ook een beetje te veel van het goede.
lincoln zegt
@fouadski:
Onzin ..
Echte petrolheads kopen een ouwe Alfa Romeo ..
(Omdat ie goedkoper was dan de Opel Astra waar ze voor kwamen kijken) ..
RobUSA zegt
@fouadski: Het leven is te kort om saaie auto’s te rijden en we zitten hier op een auto site toch ?
flutterby zegt
Het voorstel voor verbod op cabrio in Harderwijk is er niet doorheen, toch?
bakingmynextbenz zegt
@flutterby: jawel. Ook omliggende gemeentes denken inmiddels aan eenzelfde verbod. Geheel terecht natuurlijk!
flutterby zegt
@bakingmynextbenz: wel jammer dat ik dat bericht heb gemist en Autoblog linkt naar het voorstel.
bakingmynextbenz zegt
@flutterby: psst het was een ‘nepbericht’ in de stijl van de speld, niets aan het handje dus en de dame die het propageerde ‘namens de CU’ bestaat niet eens ;)
flutterby zegt
@bakingmynextbenz: Wow, wat een journalistieke tegenvaller is dat. Verklaard wel waarom het niveau hier soms zo laag ligt. Misschien maar tijd om een betrouwbare bron voor autonieuws te zoeken.
stamp zegt
@flutterby: alles is context bij dit artikel. Tijdsgeest wellicht. Een soort 1 april terwijl ’t geen 1 april was. Artikel was een sneer naar de debiele verbodspolitiek op “van alles” rond de tijd van publicatie. Als ik ’t mij goed herinner ging t vooral om de zeer verschillende manieren waarop gemeenten rond die tijd milieu zones aankondigingen. Rotterdam diesel en benzine en oldtimers Utrecht alleen diesel op bouwjaar en Nijmegen alles wat naar VVD stonk. Zoiets. Compleet mesjogge eigen regeltjes waarbij iedereen maar wat deed.
berlinetta zegt
Volgens mij ging Mercedes die SL toch al schrappen uit het gamma dus dat zal het probleem niet zo zijn. Verder moet het toch ook niet zo moeilijk zijn om dezelfde auto op meerdere plekken te produceren? Tegenwoordig worden toch alle onderdelen met andere modellen uitgewisseld.
mashell zegt
@berlinetta: maar als het een weinig verkochte wagen is, zoals de cabrio, dan is een productie plek veel efficiënter. De productie naar de VS verplaatsen kan oninteressant zijn vanwege heffingen in markten als Europa. Dan wordt het voor de controllers bij de fabrikanten heel gemakkelijk om de cabrio’s en coupe’s te schappen en te vervangen door groot volume modellen als SUVs en crossovers. Rationeel begrijpelijk maar zo verdwijnen wel alle leuke auto’s ten faveure van bejaarden mobielen.
pomoek zegt
Kijk, je kunt als Europa natuurlijk zonder meer naar de pijpen gaan dansen van de Amerikaanse auto industrie. Maar waar om zou je? Schroef wat mij betreft die importtarieven van 10% omlaag, waar hebben we het over. Ik neem aan dat de Tesla’s dan ook goedkoper worden? Alleen maar fijn. Want veel belangrijker dan die paar cabrio’s die “wij” in de VS afzetten is de vergroening van het autopark in Europa.
alfalfa zegt
@pomoek: sprak geen Duitse 3 CEOoit…!
dawwg zegt
@pomoek: Een 20-25% importheffing op Tesla’s zou een harde knauw terug zijn nu veel andere merken eindelijk met alternatieven komen …
rhellema zegt
@dawwg: worden hier in Tilburg gebouwd dus heeft totaal geen zin.
lincoln zegt
@dawwg:
Alles zou hier 5X duurder moeten worden ..
Om Trump een lesje te leren ..
joejojo2012 zegt
@jaapiyo: Hulde voor deze prachtige fotosoep!
drommedaris zegt
Hahhaah wat een vent. Maar die Amerikanen moeten niet zo zeuren. Wij moeten pas zeuren want als je hier in Nederland ruim 133.000 euro meer betaalt voor dezelfde Range Rover Sport SVR 575pk is dat pas oplichting. Ja dat is het verschil. US 113.000 is 96.727 euro en in NL kost deze 223.000 euro
str8six zegt
@drommedaris: precies, wie is er nu gek?
lincoln zegt
@drommedaris:
Dat is om Trump een lesje te leren ..
RobUSA zegt
@lincoln: Dat gaat Rutte toch doen op 2 juli hahahaha.
dare2think zegt
Eigenlijk zijn het geen cabrio’s. Het zijn sedans zonder dak met twee deuren. ‘Echte’ cabrio’s zijn natuurlijk nog veel duurder om te maken omdat het chassis custom is voor de cabrio zelf. De nieuwe Z4 is niet voor niets samen met Toyota gedaan..
dees zegt
Ach, de belasting word doorberekend in de prijs en ik denk dat ze wel minder zullen verkopen maar dat t over het algemeen wel mee zal vallen. Mensen zullen extra betalen puur voor t merk. Kijk bv naar de Iphone
flutterby zegt
@dees: wat voor extra belasting zit er op een iPhone?
jack_abarth zegt
@flutterby:
Kopieerheffing, verwijderingsbijdrage, btw.
Dat was het wel zo’n beetje.
yipikaye zegt
Al gooit Trump er 50% tegenaan, zo duur als in Nederland zouden deze bakken nooit worden.