Zo wil Volkswagen de kosten drukken

Auteur: , 58 Reacties

Het merk kreeg met Dieselgate financieel gezien enkele stevige tikken te verwerken. Er ligt echter een bezuinigingsplan klaar om het tij te keren.

VW-fabriek in Chattanooga (VS)

VAG is namelijk van plan om de productie van onderdelen voor de verschillende merken die onder de paraplu vallen samen te voegen tot één bedrijf met meerdere vestigingen. Een en ander is nog niet officieel, maar volgens Bloomberg zal een en ander mogelijk morgen door het concern zelf worden gepresenteerd en uitgelegd.

Het onderdelenbedrijf zal werkgelegenheid bieden aan liefst 70.000 werknemers, die hun werk verspreid over ongeveer 25 vestigingen wereldwijd zullen doen. Hiermee probeert Volkswagen een efficiencyslag te slaan om zo de kosten te kunnen drukken en alle kosten die met dieselgate gemoeid zijn te kunnen betalen. Eerder deden de grote Amerikaanse autobedrijven hetzelfde in een poging het hoofd boven water te houden.

Verder zouden verschillende merken die onder de VAG-paraplu vallen in de verkoop gaan. Daarbij gaat het om de labels die een wat minder prominente rol spelen binnen het portfolio. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Ducati en onderdelen van MAN.



58 reacties

Als ze dat gaan doen gaat alles nog meer op elkaar lijken dan nu…
@Bram95: Joh als een Skoda Fabia benzinemeter ook functioneert in een Audi S8, who cares?
@bmw328ci: who cares? Waarschijnlijk de eigenaar van een Audi s8, die niet een vermogen wil stukslaan op een auto om vervolgens met Skoda meuk rond te rijden.
@barbro: Sarcasme lieverd… Sarcasme…
@bmw328ci: Hoe kan iemand nu weten zonder een gezichtsuitdrukking te zien of intonatie van de stem te horen of een geschreven opmerking als sarcasme moet worden opgevat. Als je dat echt zo bedoeld… zet het dan erbij.
Met blokhaken bijvoorbeeld .. [sarcasme]
@ardonjr: eens
@redneckdarian: oneens, meestal als iets sarcastisch gescheven word merk je dat wel, zoals bij deze overdreve vergelijking
@dampu020: de vergelijking is misschien overdreven maar het idee niet, en ik zou er niet mee zitten als dat hetzelfde zou zijn.

Daarnaast zijn er mensen met de meest absurde ideeën dus ook als je iets compleet over de top zegt, er zijn altijd mensen die dat ook echt denken.
@dampu020: Dat was in dit geval dus niet. Ben het met redneck eens.
@ardonjr: Zal het nooit meer doen [sarcasme]
@bmw328ci: kennelijk heb jij een hele andere perceptie van het begrip sarcasme dan ik
@barbro: Veel mensen weten sowieso niet echt het verschil tussen sarcasme, ironie en cynisme…
@dennisjuh95: dat idee heb ik ook. Lijkt wel alsof het begrip sarcasme een beetje als vangnet wordt gebruikt om de situatie te relativeren
@ardonjr: vroeger met msn hadden we daar emoticons voor
@ricksmits: vroeger was alles beter…
@bmw328ci: Groot verschil of je de meter op het dashboard bedoelt of het mechanisme in de benzinetank. Dat hoeft namelijk geen verguld-carbonfiber-goldplated-21Karat-benzinemeter te zijn, alleen maar om dat het in een S8 zit.

Als het benzine kan meten in een skoda-tank, kan het in elke andere ook.
@bmw328ci: zit daar verschil tussen dan?
@bmw328ci: okay dan maakt het dus ook geen fuck uit om een Lada klokje in jouw BMWtje te hangen en er een smak geld voor te vragen :-)
@bram95: is dat nog mogelijk? !
@schuiftrompet: alles Is mogelijk peter
Iemand enig idee hoe die rechtzaken lopen (als ze dat al doen)? Het is bijna een jaar geleden en ik heb nog nergens een uitspraak of iets gehoord..
@dampu020: De nieuwe dieselmodellen zijn of worden aangepast om ook in de praktijk uitstootwaarden te halen die vallen binnen de wettelijke limiet.

Dat doen ze aardig volgens deze ranking:
http://equa.emissionsanalytics.com/
@dampu020: ik denk dat VW al heel veel schikkingen getroffen heeft met betrokken partijen (waaronder US-overheid), waardoor de rechtszaken in de meeste gevallen overbodig zijn.
de vag-gebakjes gaan nog meer op elkaar lijken.

Een upgrade van skoda/seat …
Een downgrade van Audi.. dat steeds harder zijn premium status aan het verliezen is.
@martinus: Nee hoor, zolang de reparatiekosten van Audi’s hoog blijven is en blijft Audi een ‘priemjum’ merk. En met meet generieke onderdelen draait VAG nog meer marge!
@gijsso: Premium zie ik meer als een ervaring die voortkomt uit het rijcomfort van de auto. Bij veel van vooral de kleine audi’s is dat niet op het niveau van de concurrentie.
@martinus: hoezo? Is premium bij VAG een intrinsiek product kenmerk, of een door marketing geconstrueerd consumentengevoel? Ik denk vooral het laatste. Zeker bij alles beneden het Audi treetje in de productklasses.
@garp: Premium komt voor mij vooral voort uit de comforteigenschappen en niet uit de prijs.. op dat vlak, stelt audi toch wel teleur, vooral bij de kleine modellen.

Tegelijkertijd de A8, A6 Q7 zitten prima in elkaar.
@martinus: Dat hoeft niet. Onderdelen die de klant niet ziet worden al zoveel mogelijk gedeeld. Het kan alleen zijn dat straks je Seat carrosserie in Wolfsburg gemaakt wordt en je Audi carrosserie in een fabriek in Hongarije.
@martinus: valt wel mee met het verliezen van de premium status die Audi heeft opgebouwd. Meeste mensen hebben hier geen flauw benul van en zien Audi nog gewoon als een premium merk (en terecht)
@pinut187: hoezo terecht premium? Er staan genoeg technische ellende verhalen online. Ik hoef niet over olie te gaan beginnen, hoop ik?
Het is een marketing verhaal om dezelfde VW onderdelen voor een duurdere prijs te kunnen verkopen.
@martinus: Mooi gevalletje van ‘de wens is de vader van de gedachte’

Of je nou wilt of niet, Audi zal altijd samen met BMW en Mercedes een Duits premium merk zijn.

Daar gaat het schreeuwen van jou niets aan veranderen.
@87sandyd: In essentie blijven het wat extra aangeklede ondersturende voorwielaandrijvers waar slechts voor een heel klein percentage in Nederland wel quatro wordt geleverd.
@87sandyd: ddaar denken ze in de USA toch anders over… daar zijn nl alleen BMW en Mercedes premium… hopelijk wordt de rest vd wereld ook wakker en zien ze in Dat een Audi niets anders is dan een VW met Seat frutsels en 4 cockringen als logo ;-)
@martinus: Audi vind ik allang niet meer vergelijkbaar met BMW en Mercedes, al helemaal als je er een paar opties op plakt. Smaken verschillen, maar het is duidelijk dat de andere twee duutsers geen VAG-interieur pakken, en er net wat mooiere knoppen/panelen en aluminium voor gebruiken.
Hadden ze dat nog niet eerder bedacht?
“onderdelen voor de verschillende merken die onder de paraplu vallen”
Ga je me nu vertellen dat pakweg een raammechanisme dat identiek in verschillende VAG merken gebruikt werd, tot op heden door elk van die merken apart werd geproduceerd?!
Maar ook als dat niet bedoeld is: schaalvoordelen door voor meerdere merken te produceren, daar kan je VAG toch zeker niets meer over leren?
@mout: ik denk niet dat VAG-merken überhaupt zelf onderdelen maakten, alle onderdelen werden decentraal ingekocht door elk van die merken. Nu brengt VAG daar verandering in door zelf te produceren en de vraag naar onderdelen van haar zustermerken centraal via 1 bedrijf te beantwoorden.
@misterdrogba: er waren al vrij veel onderdelen hetzelfde bv: zijspiegels, knipperlichten, hendeltje etc.
Ik denk dat dat sowieso een efficiëntieslag is, dus als de Uitstoot-gate daarvoor nodig was, vraag ik me af waarom dit überhaupt geen plan was? Wellicht dat het op termijn de bedoeling was en dat het nu maar voren gehaald is?
@granlusso: was inderdaad al langer het plan. Eerst investeren, alles MQB en MLB en dan de investeringen wat terugschroeven en gaan cashen. Maar als je er goede reden aan kunt hangen (dieselgate) gaan de vakbonden natuurlijk gemakkelijker mee in wat eigenlijk gewoon winstverhogende maatregelen zijn.
@mashell: Dat lijkt me logisch idd
Dat alle onderdelen in dezelfde fabriek worden gemaakt wil toch niet zeggen dat alle onderdelen hetzelfde zijn? Denk wel dat dit een efficiënte zet is van vag
Wat produceert een merk eigenlijk nog zelf? Carroseriën en motorblokken (het staal). Electronica, kunstofdelen, stoelen, aankleding komt allemaal van externe toeleveranciers.
@mashell: Tata maakt zijn eigen staal.
Opzich logisch. Wie weet word VW dan weer het sympathieke merk van 20 jaar geleden. De tijd dat TDI’s nog heilig waren.
Als je stopt met eindejaarsbonus kom je al heel ver.
Volkswagen: €5900 X 115.000 werknemers
Porsche: €8600 X 14.600 Werknemers
Audi: €6540 X Aantal onbekend

Bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-5-fabrikanten-delen-dikke-werknemersbonussen-uit-75642
@kimhung: ja dan blijven al die mensen ook nog steeds zo hard voor je werken, als ze al blijven.
@pinut187: Ik denk dat je blij moet zijn dat je Überhaupt een baan hebt.

ik ken ook mensen die bonussen krijgen. er zit een Dikke nadeel aan(hier in NL dan)
dat je heel veel BTW moet inleveren.

ik krijg geen bonus en dat maak me ook niet uit.
ik ben blij dat ik een baan heb, dat ik me zelf kan onderhouden en mn huisje kan betalen.

het is maar waar je blij van word
Viel mij op dat in Wolfsburg er allerlei varianten van de Golf van één en dezelfde lijn liepen: Diesel. Benzine. 4Motion of fwd. Tiguan, Touran, Golf,. Allemaal door elkaar. Maar géén Octavia of Audi A3. Of Leon. Terwijl dat op de lijn wel zou moeten kunnen. Qua onderstel is t immers krek gelijk qua maatvoering.

Lijkt mij een efficiëntie slag die nog wel gemaakt kan worden. Nu staan er dus meerdere relatief identieke lijnen verspreid over Europa. T zelfde gebakje te bouwen. Alleen met een andere merknaam/badge. Terwijl het merendeel van de onderdelen gewoon voorzien zijn van de namen ” audi volkswagen seat skoda ”

Nu is dat bij de Up! Mii en Citygo al wel zo (drie merken, één lijn) maar bij de Polo kan ik mij voorstellen dat t ook nog wel zou kunnen werken: Polo. Fabia. Ibiza, A1…
@postzegel: Zó veel onderdelen zijn ook weer niet gelijk.

De Mii/Citigo/Up zijn gewoon dezelfde auto, op een paar kleine details na. Ondanks dat platform en aandrijflijn gelijk zijn, vertonen ze voldoende verschillen dat jouw voorstel een logistieke nachtmerrie gaat worden.

De redenering dat allemaal dezelfdje gebakjes zijn klopt niet helemaal. Het is niet zo dat alleen de badge en merknaam anders zijn. Neem de Ibiza, Fabia, A1 en Polo. Die zijn niet exact identiek. Ten eerste loopt de Fabia een generatie voor. Daarbij zijn de koetswerken, interieurs en alle onderdelen die daarvoor nodig zijn dermate verschillend dat dat niet gaat werken.
@willeme: Rollen de Golf’s en Touran’s etc dan wel van dezelfde lijn?
@jasperhallo: Dat weet ik niet zeker.

Ik meende dat de Touran en Tiguan wel zij aan zij worden gebouwd, maar daar zitten geen Golfs/Jetta’s tussen. Maar nogmaals, dat weet ik niet 100% zeker.
Ze houden zich groot daar bij vag, maar er is serieus stront aan de knikker!
Het zou jammer zijn als ze Ducati en MAN ( onderdelen ) verkopen, want dat voegt iets extras toe. Kunnen ze beter Seat verkopen..
Dit doet VW toch al? Volkswagen gebruikt onderdelen van Audi en Bentley en Skoda en Seat weer van Volkswagen.
Wel stoer krijg je zo’n geile Seat sleutel bij je Audi
Slim bekeken, in plaats van verschillende versies van eenzelfde onderdeel te maken kunnen ze nu één en het beste onderdeel maken tegen dezelfde kosten. Zo komt het ieder merk ten goede.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).