Zo won Max Verstappen gisteren de Grand Prix

Auteur: , 20 Reacties

MV33 greep gisteren de winst in Oostenrijk. Maar hoe deed 'ie dat eigenlijk?

VER

Ja door gewoon heel veel gas te geven uiteraard, maar het gaat ons iets meer om de details. Uiteindelijk moeten er natuurlijk veel dingen samenkomen om zo’n topresultaat (verslag) te boeken, zeker als je niet per se de beste auto van het veld hebt. Vanochtend schotelden we je al de uitleg van Anthony Davidson voor, die een puike analyse heeft gemaakt over alle gebeurtenissen tot de komst van de Virtual Safetycar. Maar daarna was nog pas de halve strijd gestreden. Max moest het nu immers nog ruim vijftig ronden uit zien te zingen op dezelfde set banden en dat met de snelle Fezza’s, Hamilton en zijn teamgenoot in de nek.

Zoals uiteindelijk bleek in de race werd dit vooral een wedstrijdje banden managen. Ferrari heeft ook dit jaar weer een auto gemaakt die intrinsiek vriendelijk is voor zachte banden. Interessant genoeg leek het team de strijd in het begin van de race hierdoor te verliezen. Kimi kreeg zijn auto niet direct aan de praat en werd opgevreten door de Red Bulls. Doch aan het eind van de race waren de roden juist het snelst. Een paar rondjes voor het eind reed Kimi zelfs de snelste ronde van de race (+10 punten voor L34DF00T ASIATECH in het managerspel!). Na de race gaf de Fin te kennen dat hij en Ferrari wellicht wat eerder tot de aanval over hadden moeten gaan. Maar dit maakt direct duidelijk: ook Ferrari was bezorgd om de banden te veel te belasten en zodoende van de klif af te vallen. Op zich geen rare gedachte, gezien het feit dat Ricciardo en Hamilton al een extra stop hadden moeten maken voor nieuw rubber.

Vooral het feit dat Ricciardo op een gegeven moment een blaar van jewelste op zijn achterband had en Max op dat moment nog tig rondjes te gaan had, riep na de race de vraag op hoe onze landgenoot het geflikt had zijn oude schoeisel op tempo naar de meet te brengen. We wisten na de gebeurtenissen in de kwalificatie al dat Daniel iets meer vleugel op zijn auto had staan, maar volgens Horner was dat niet de enige verklaring. Bij Sky Sports F1 deed Max’ teambaas Christian Horner uit de doeken dat zijn pupil een speciale techniek voor de laatse bochten voorafgaand aan start-finish bezigde:

It [de bandenslijtage] wasn’t predicted coming into the race, but it is hot today and the load in these last two right corners, it is massive the amount of energy these tyres have to take up around there. So that is where Max was really cute today. He backed off through those right handers and made his time in the other parts of the circuit. A really, really mature drive.

Volgens Horner werkte de strategie zelfs zo goed dat de linkerachterband -het probleemkind op de auto’s van Hamilton en Ricciardo- op Max’ RB14 zelfs koeler bleef dan de rechterachterband.

Unbelievable. He was keeping the rear left cooler than the rear right, and the rear left here is the one that takes all the load.

Met een klein beetje hulp van de setup was Max dus met recht de bandenfluisteraar gisteren in de Steiermark.

Dank aan @w0o0dy voor de tip/comment!



20 reacties

Like a BAWS die Max!
Ik wist dat het zo iets moest zijn! Erg gaaf om toch te horen dat je de rest zo te slim af bent!
@fmgarcia: Bewonderingswaardige coureur. In Brazilië 2016 met de regen had hij ook iets verbazingwekkends door hele andere lijnen te rijden. Ben benieuwd wat Max the wizard in de toekomst nog meer voor intelligente mooie dingen gaat laten zien wat andere coureurs gewoon totaal missen :-)
@venividivici: Ik had gisteren ook weer zo’n gevoel van ongeloof. Ik heb het met geluid uitgekeken om geen moodswings te krijgen als Jack er even in vliegt. Maar snapte gewoon niet hoe het kon. Denk dat Olav daar ook last van had. Brazilie snapte ook niemand wat van. Volgens mij heeft hij nog eens zoiets geflikt. Zn snelste rondje met 40 laps oude supersoft. Toen zaten ze bij sky echt met de handen in het haar hoe dat nou kon.
-edit: nutteloze bijdrage-
Mag ik zeggen dat ik hier toch wat parallellen zie met MSC? Ook hij kon soms iets te veel met het hart in plaats van met het verstand racen( bv clash met Villeneuve in 97 of crash met Montoya in tunnel Monaco) maar beschikte ook over denkkracht om andere lijnen te zoeken in de regen (1996, Spanje, met de niet al te compitieve Ferrari tegen de snelle Williams en Benetons) of met dit soort trucjes z’n banden net wat beter te benutten dan z’n tegenstanders. Beide zeker geen gentlemen drivers, maar wel racers in hart, nieren en verstand.
@dizono: dat mag je zeggen;)
@Dizono: MSC was zelfs zo intelligent om in Monaco zijn bolide in de vangrail te parkeren zodat de rest zijn tijd niet meer kon verbeteren en MSC de pole pakte. Ook Rosberg heeft dit eens gedaan in Monaco zodat Hamilton de poletijd niet meer kon verbeteren van Hamilton. Typisch Duits….

Gelukkig hebben ze de truc bij MSC doorzien en werd hij gediskwalificeerd.
Hoe meten ze die bandentemperatuur eigenlijk gedurende de race? Ik kan me iets voorstellen bij een thermometer met chip op het velgbed, maar het gaat waarschijnlijk ook vooral om de oppervlaktetemperatuur. Optische sensoren die dat uitlezen?
@escort77: er zit een sensor in het wiel die de bandendruk meet. Daaruit kun je vervolgens de temperatuur terugrekenen, want ze weten natuurlijk de begintemperatuur en de begindruk.
@escort77: Een hoge kwaliteit warmtecamera? Dan kan je gelijk de hele buitenkant van de auto pakken vanaf de zijlijn.
@lekbak: Daar zitten er vier van op de auto voor elk wiel
@escort77: Middels sensoren die voor of achter het wiel geplaatst worden. Foto hieronder zie je een bobbel in de vloer, daar zit de temperatuur sensor in om de temperatuur te meten van de band. http://4.bp.blogspot.com/-eGE88z66S1s/T6EGlPRcqpI/AAAAAAAABNU/vRvmLBUe-dM/s1600/RBR+Pitot+Sensors.jpg
@bassx: meer van zulke weetjes graag! Erg leuk / leerzaam! Dankje!
Cute? Ik denk dat hij “good” bedoelde. :)
@frederik: wellicht vindt Horner hem ook wel schattig… 😁
@frederik: Nee, hij bedoelde en zei echt “cute”; niet hetzelfde :)
De bandenfluisteraar, die houden we erin!
Max fluistert zijn banden net zoals de beste coureur ever aka M. Schumacher. Deze kunst beheersen alleen de echte grote coureurs en ook Max, dus de conclusie moge duidelijk zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).