Zomerbanden kunnen er weer onder, hoeveel inch kies je?

Auteur: , 142 Reacties

De winter lijkt weer over, en dus kan je stalen wintervelg plaats maken voor stijlvoller lichtmetaal.

Bet big or go home

Er zijn maar weinig mensen die opteren voor een dure speciale wintervelg, gewoon omdat die dingen nogal duur zijn. Er wordt dus en masse met wieldoppen en basic stalen velg door de kou gebikkeld, totdat de wissel achter de rug is en de lichtemalo’s er weer onder zitten.

Wanneer jij je jaarlijkse zomerbandenwissel doet of laat doen, hoeveel inch komt er dan onder je Aygo/Knight XV/John Deere (indien je naam Driekus V. is) te liggen? Vertel het ons via de poll!



142 reacties

Winter- en zomerbanden op twee setjes velgen van beide 17 inch :)
225-35-19″ michelen pilot supersports, heerlijke band.
@v70t6r: Idem, ook in die maat.
@v70t6r: Vind ik jammer dat ze die niet in mijn maat hebben (17″) tenzij in 205, wat ik wat te smal vind. Ik heb gelukkig nog een setje PS2’s op de kop kunnen tikken, is echt mijn all time favorite band. Heel goeie compound, goeie grip en gaan veel langer mee dan bvb Kumho KU36’s.
@vinox: haha, wat een vergelijking ook, Kumkommers36??
Wij hebben 20″ in de zomer en 18″ in de winter onder de 5 liggen
@ettie: volvo?
@tom307: nee een bmw, onder de xc70 (vorige auto) hadden we in de zomer en winter 17″
@ettie: Ik rij een XC60 D5, Winter 235/60/R18 Cratus, Zomer 255/45/R20
@tom307: nette bak hoor!
Lekker de 14 inch wieldoppen onder de Twingo maar eens poetsen! Mooi plastic is niet lelijk.
@kets: maar lelijk plastic wel!
@kets: Vergeet ze niet vast te zetten met tie-wraps!
17 inch met 215/50 bandjes
Ik rij nu met 19 inch Talladega’s met winterbanden. Over 2 weken gaan de 18 inch Interlagos’ er weer onder.
1 zwaluw maakt voor mij nog geen zomer. Ik wacht nog heel eventjes met omwisselen.
Mooi de orginele 17 inch opc wielen er op.. vind persoonlijk 3 keer niks om met 19 inch op een oud model astra te rijden.. al hebben veel autos tegenwoordig standaard al die maat maar dan zal de rest van het onderstel er ook naar gemaakt zijn
@ricksmits: hier hetzelfde, de originele 17 inch opc snowflakes onder de opc!
@gasmonkey: yep! Omringd door 215/40-17 hankook s1 evo banden.. supergoedkoop in de beste vertaling van het word.. namelijk 105 euro in deze maat en kwalitatief onwijs goed naar mijn mening.. zelf op een ondersturend apparaat als mijn opel.
@ricksmits: Oké! Ik heb er zelf Goodyear Eagle f1’s onder zitten. Opzich ook een fijn bandje. Je hebt zelf ook opc?
@gasmonkey: een nepperd.. heb een coupe, wel volledig met ( orginele ) opc parts als interieur onderstel en bumper. Maak veel te veel km voor opc.. eigelijk zoieso al voor benzine
19″ is voor mij een mooi maatje.Is nog te betalen, niet te overdreven en op de koop toe geen partsmanager die helemaal uit z’n stekker gaat omdat ik weer eens iets wil waar hij z’n doelstelling niet mee kan halen.
17 inch voor mij, zat er nog aan te denken om er 18/19 inch onder te leggen, maar vind het eigenlijk wel goed zo.

Offtopic AB: Misschien heb ik wat gemist, maar waarom staan er kroontjes op sommige profielfoto’s?
@roberto:
betaald abbonee?
@v70t6r: U gaat door naar de volgende ronde…
@v70t6r: Aha, dus de rest van AB moet weten wie er wel en wie niet betaald :S Beetje onzinnige toevoeging..
Ze zitten er sinds vorige week onder, en ik ben er verdomd blij mee! http://imgur.com/bqb3R2S
@vinox: Prachtige auto.
@vinox: ongelofelijk mooie wagen!
@vinox: gaaf! ergens meer foto’s te vinden?
welke maat velg is dat?
@shogun: BBS RC 302, 8,5 x 17 ET15
@shogun: Oh en meer foto’s in deze setup nog niet echt, een paar maar: http://i.imgur.com/pEH4L43.jpg en http://i.imgur.com/YT8mrrj.jpg. In de vorige setup (16″ ACT’s) zijn er een paar shoots geweest en zo heeft ie een artikeltje gekregen op Petrolicious: http://www.petrolicious.com/this-belgian-bmw-is-a-wiz
@vinox: Gaaf man.
@vinox: erg gaaf! ben er nog niet helemaal uit welk setje wielen ik mooier vind, maar gave auto! altijd fijn, zo’n 6 in lijn ;)
@shogun: Ik ben ook fan van allebei, de andere houd ik nu wss voor circuit zodat ze er toch nog af en toe onder kunnen :)
@vinox: als je ze ooit toch wilt verkopen… ;)
@vinox: prachtauto!
@vinox: dikke bak
@vinox: Mooie bak!
@vinox: wat een prachtbak zeg.
14 inch met 185/60-r14. Binnenkort even bestellen..
Bye 22’s Hello 24’s!
@aventadorsv: wat rijdt je?
@scottishcarspotter2000: daihatsu Cuore… Nee, rij een Escalade op grijs kenteken.
@aventadorsv: sodeju zeg wat een wagen! Vet!
19″ Chrome Tenzo R velgen 4 seizoenen
17″ (225/45R17) onder mijn 147, groot zat en met deze maat zit je ruggengraat al bijna door je achterhoofd op de Belgische snelweg.
In de winter lekker goedkoop en zuinig op 15″.
gewoon 16″ net als standaard, wel veeeeel lichtere velg (6.3Kg)
16 inch, lijkt niet veel, maar als je ziet dat de auto standaard 14 inch heeft, is het een aardige verbetering: winter is 175/65 R14, zomer is 195/45 R16.
De breedset met 255/40/19 achter… Eindelijk maar weer
315/35R20 achter, 275/35R20 voor op de X5.
@thibault_treunen: 315mm 8-) Wel vreemd dat je voor ook /35 hebt net als achter… Zou /45 verwachten ofzo voor omdat zo de omtrek voor en achter verschilt…
12″ onder mn mini. Ik heb niks te compenseren ;)
@kevinc3:
Heb je wel, mijne had slechts 10″ !
http://s600.photobucket.com/user/love_mini/media/Paul%20Smith%20pics/Innocenti_Cooper.jpg.html
@desjonnies: @kevinc3: jullie brengen me op een idee voor de Isetta (standaard 10″)…
@desjonnies: supermooi! Zulke velgen en bandjes zou ik er ook nog wel onder willen.
Is dat niet heel onveilig dan, nu al zomerbanden??
@parker: onwijs en onveilig…
Winter ?

Drie dagen vorst en twee dagen sneeuw ?
18″ dat kan nog net met fatsoenlijke banden voor het off road. 255-60R18
@sketcher: Overigens heb ik wel gewoon een extra setje velgen met winterbanden dus ik zet ze er zelf onder.

Zomers rij ik op General Grabber All Terain banden en misschien laat ik ze er volgende winter wel gewoon onder. Ze zijn M+S dus volgens mij mogen ze gewoon als winterband gebruikt worden in Duitsland en Oostenrijk. Dat is ook gelijk de enigste reden dat ik ooit winterbanden heb gekocht want net als in NL zijn ze hier in het VK niet echt nodig. Dan volstaan mijn AT zomerbanden ook prima.

Enkel Italie doet raar als het om M+S banden gaat. Die mogen in de zomer niet schijnt het.

Hier een plaatje van mijn zomer sloffen/rubber
http://static.autojunk.nl/pictures/2014/0317/091851/daarom-rij-ik-mijn-discovery_01.jpg
Winter 19 zomer 21
Dezelfde velgen die er ook gedurende de winter om zaten: 16″. Inclusief dezelfde banden: regenbanden met nu nog maar 4 mm profiel.
De volgende wagen krijgt maximaal 18″ (zal in de praktijk dus 17″ zijn…).
Ik denk dat 16 inch precies goed is voor een mx5 die ik waarschijnlijk over een maandje ga aanschaffen, iemand ervaring met een mx5?
@maseratizzzzzzzz: gaan voor de lichtste velgen die je kunt vinden. De Dunlop SP Sport Fast response die ik eronder heb liggen is relatief goedkoop maar zonder meer prettig.
@w0o0dy: thnx voor de tip! Hoe doet de mx5 het motorisch?
@maseratizzzzzzzz: een goede mx5 is een van de meest probleemloze auto’s die je zult vinden. Rustig opwarmen maar verder… Foutloos. Mijn duurste reparatie is wat nieuwe trekstangetjes voor de stabilisatoren en de remblokken vervangen. In bijna 10 jaar (oké ook naar 20.000km in al die tijd… Het is strickly fun voor mij. De 1.8 is wat sterker maar kan iets sneller oververhitten dus een grotere radiator is wel fijn als je door steden hobbelt met warm weer. En de ruimte voor de achterwielen verdient extra aandacht bij de NA. Slecht afwatering dus daar roesten ze soms wel wat. Ben je op tijd en is het openmaken, roestwerende middelen erop en weer dichtlassen (met betere afwatering!) ben je “te laat” dan de balken goed checken. Verder gewoon zoeken naar een goede. Die is het geld meer dan waard. Een matige kost uiteindelijk meer en levert je werk en irritatie op. Succes.
@maseratizzzzzzzz: nou, da’s toevallig dat je ’t zegt, ik had 16 inch velgen op mijn mx-5, en hoewel de grip daarmee uitstekend was, reageert de auto veel agieler nu ik teruggegaan ben naar de standaard 14 inch velgen. Resultaat van lager onafgeveerd gewicht. Daarnaast had ik met 195/45 r16 banden veel, erg veel last van spoorvorming. Kon amper m’n stuur loslaten op de snelweg!
@jochempie: bedankt voor je reactie, heb je verder veel problemen gehad met De mx5 ?
@maseratizzzzzzzz: en @jochempie: ik heb een instelbaar onderstel op 3/4 hard met 14inch 185 rubber, maar wel een wat zachtere band met meer grip. Die combo is goed, veel mechanische grip en heel erg veel response en feedback. Grip van veel rubber maakt het vaak saaier omdat de limiet verder weg ligt… De mijne gaat niet spijkerhard door bochten maar is erg goed voor lekker stoeien en wat gooi en smijtwerk.
Iets meer grip voor ipv achter zou ook leuk zijn maar dan is de auto in de regen iets minder relaxr en moet je goed op je tellen passen..
@w0o0dy: Ik rijd zelf op stock vervangende Koni dempers en H&R verlangingsveren. Blijft goed comfortabel voor MX-5 begrippen, en dat vind ik wel fijn want ik maak vaak lange ritjes. Met een volle tank en een passagier kan hij soms licht schrapen over een verkeersdrempel maar goed..

Ach, ze zaten eronder toen ik ‘m kocht, en mocht ik ooit eens een flink budgetje over hebben voor de MX-5, dan zou ik graag een Performance5 (nu: SportDrive) onderstel willen aanschaffen: http://www.pistonheads.com/regulars/ph-fleet/ph-fleet-update-mazda-eunos-roadster/23962
@w0o0dy: Ik heb het recept voor snap-oversteer overigens al eens ondervonden… Kofferbak vol met kampeerspullen, koffer op het rekje met de kleding, merkloze, 10 jaar oude zomerbanden en een bocht in een volledig verregende Belgische snelweg.. Met slechts 70 begon ‘ie al uit te brengen.

Whatever you do, investeer in goede, nieuwe banden. Kosten bij een discounter slechts 5 tientjes per stuk!
@Jochempie: Uit te breken*
@w0o0dy: Ah, en nog iets, volgens mij is het bij het verlagen van de MX-5 aan te raden om het camber aan te passen. De auto heeft extreem korte draagarmen, dus het lengteverschil tussen de bovenste en onderste draagarm wordt nogal uitvergroot. Heb het idee dat ik achter echt met bijna -3 graden rijd, ofzo..

Camber kun je zonder camber plates of camber kit instellen bij een MX-5, als onderdeel van de uitlijning. Een camber kit voor een MX-5 is dus onzin! Extremere camber hoeken, los van de verlaging, doe je bij een MX-5 door de bovenste draagarmen te upgraden.
@w0o0dy: @jochempie bedankt voor zover, morgenavond ga ik kijken naar een mx5 , hopen dat het wat is!
@maseratizzzzzzzz:

– Dorpel begint een klein beetje te roesten… Hoort erbij maar dat wist je misschien al.

– Benodigde rempedaaldruk lijkt nogal fors, ook met nieuwe remvloeistof, nieuwe schijven en nieuwe blokken. Gelukkig is alles te upgraden en vooral erg goedkoop.

– Kapot gloeilampje in het dashboard. Voor twintig euro vier felle gloeilampjes uit Japan laten overvliegen en met een paar schroefjes eruit en erin draaien werkt het als een tiet.

– Kleppendekselpakking niet op tijd vervangen, eigen schuld. Resultaat, olie over het blok en de bak, moeilijk bij te komen om schoon te houden. Dus wees daar op tijd bij. ’t Is een simpel klusje om te vervangen.

– Hydraulische klepstoters vullen zich met vuil, en kunnen in de loop van jaren gaan tikken. Dat begint zodra het blok goed warm is, en zolang het bij een koude motor binnen 5 seconden verdwijnt is er geen urgentie bij, maar voor goede werking is het fijn om ze er eens uit te vissen, uit elkaar te halen en goed schoon te maken. Verse olie erin en ze moeten het weer jaren uitzingen. Als je denkt dat de kleppen tikken, zijn het dus vaak de klepstoters maar.

Verder heeft ie nog nooit iets gehad, start iedere ochtend (ik reed ruim 50.000 km per jaar in het ding bij m’n vorige baan), ben er mee op wintersport geweest naar de Franse Alpen, heb er 4500 km in 8 dagen mee afgelegd in de zomervakantie, en hij geeft geen krimp. Ik heb zelf het vouwdakje vervangen, waardoor dat geintje me slechts 185 euro en een paar popnagels heeft gekost. En twee vrije dagen, maar dat moet in 1 lange dag te doen zijn.
@maseratizzzzzzzz: Als je toch echt grotere velgen wilt hebben, zou ik voor 15 inch gaan, en dan bijvoorbeeld Enkei RPF-1. Die zijn redelijk betaalbaar en erg licht en sterk.
Merc gaat van 18″ naar 18″ (zelfde soort velg), Saab volgens mij beide 17″. De rest zitten geen winterbanden onder.
Originele BMW M68 17” velgen onder de E46 330Ci, in de winter 16” Styling 43 velgen. De RS2 overwintert in de garage, rust op de originele 17” Porsche cup 1 velgen.
Ik heb dit jaar -wederom- de winterbanden overgeslagen. Met de weer-app in de hand en de winterbanden onder handbereik in de schuur is dat makkelijk kiezen elk jaar.

Side note: fun auto kan ook weer eens uit de schorsing…
@sacha: Klinkt leuk maar eigenlijk is het zonde. Je hebt winterbanden maar gebruikt die bijna niet. Na 5 gaat vooral het rubber van winterbanden fors achteruit en zou je ze eigenlijk weg moeten doen, terwijl ze dan waarschijnlijk nog voldoende profiel hebben. De weekmakers die er voor zorgen dat het rubber goed gript bij lagere temperaturen verdwijnen langzaam.

Zelf kies ik er voor om nu mijn dure zomer banden in de winter wat te sparen en als mijn winterbanden straks op zijn (nog 1 a 2 winters) ga ik ze denk ik niet meer vervangen voor nieuwe.
De velgen van de M550d kunnen er weer onder!
Ik ben niet de sloot in gegleden deze winter, dus mijn zomerbanden hebben gedaan wat ze moesten doen.
18″ BBS eronder uit, 18″ gesmede velgen met Michelin PSS er weer onder, 235x18x40 voor en 265x18x35 achter.
Ik heb ze er net weer ondergezet.
BMW Styling 37, 235/40/18 en 265/35/18.
18 Inch zomervelgen en 17 inch wintervelgen onder de fiat bravo en 14 inch zomerbanden het hele jaar door onder de fiat seicento
Ik heb ze toevallig dit weekend gewisseld. In de winter de originele 17″ GTA-teledials, in de zomer de optionele en originele 18″ spaakwielen:

Image
36 inch jonge!
De 15 inch BBSjes zitten weer onder de golf!
Falken 315-20-35 achter en 275-20-35 voor.
Jaarrond hier in Florida was het hier niet zo erg koud nl :-)
15 Inch bbs winter en 17 inch in de zomer
Winterbanden zijn voor watjes.
@el-loco: of voor mensen die lekker zorgeloos door de sneeuw willen driften zonder vast te komen zitten..
Sorry op de ZL1 !
15″ is meer dan genoeg voor mijn antieke Passat (’83).
Groter en het wordt een kermisauto.
En er zitten nog gewoon winterbanden om, want die waren gratis.
Lekker laten slijten dus.
215/40/17 gaat straks weer onder de roadster…
Toevallig heb ik ze dit weekend omgelegd!
In de winter rijd ik met de originele 17″ GTA-teledials, ’s zomer op de optionele 18″ fabriekswielen: http://i54.photobucket.com/albums/g106/gtveloce/20141119_161400_1.jpg
In de zomer rij ik 17″ in de winter 18″.

Heb de wagen gekocht met zomerbanden op 17″ velgen voor de CO2 uitstoot. Dan betaalde ik minder belasting op inverkeersstelling.
Ons Belgisch systeem zit raar in elkaar…
19 inch varrstoen es2 white 9,5j voor 10,5j achter, voor mijn 350z.
Met een kleinere wielmaat trek je sneller op.
17 rh breedset
26 inch! Schwalbe op de fiets
@kennone: hier ook 26″ schwalbe :) Achterband want voor is mijn WhiteWall nog levend :D en van mijn andere custom Chopper uhm achter een Motorband in iedergeval xD
315/30/18 onder de chaser.
15″ 205 50 r888
15″ 195 50 r888
15″ 195 50 toyo r1r (voor als t regent)
16″ 195 40 toyo t1r.

Meer zomer setjes heb ik momenteel niet :P
195 40 17 om de gepolijste audi parabolen
Waarom niet de banden verwisselen in plaats van de velg en de band?
235/40/18 en 255/34/18 :)
Aangezien de mijne het hele jaar op 16 inch staat, blijft het onveranderd!
Ben ik de enige die voor winter en zomer dezelfde velgen heeft en waarbij gewoon het rubber gewisseld word?
@Hupke: ben je niet. Heb ik ook. Zal wel de goedkoopste oplossing zijn.
10inch
De foto in de header jaagt me nog steeds angst aan. Die vreselijke hummer die jullie afgelopen jaar gepost hebben
290/30/19 bmw e90 m3 velgen
Van 16″ naar 16″. Origneel zat er 17″ onder maar 16″ rijdt beter (comfort, wegcontact, levendigheid) en is goedkoper ook.
Ik heb nu geen auto :P Maar als ie komt is ie standaard met 18 inch.
Ik heb een Tyfoon band één van de beste 225x45x17.
@opel2009: piaggio typhoon leuk man
ik weet bijna zeker dat ik win met mijn 12 inch rolschaatswielen
Van 205/55/16 inch winterset op staal naar 225/45/17 zomerset op lichtmetaal.
Jaa, vorige week nieuwe schoenen voor mijn 1 serie.
19 inch breedset, past er net onder en ziet er super uit
GY eagle F1 asym2 235/50R18 op de GTC
18 inch met 245-35-18 bandjes
Heb gewoon de hele winter doorgereden op m’n 14 inch zomerbandjes
Ik heb tot nu toe de winter/Zomer banden steeds laten wisselen met 1 set 18 inch velgen (Giulietta). Heb nu toch maar een auto met 17 inch besteld (C220).
@vinox waarom is die 1e koplamp zwart? Gezichtsbedrog?
winterbanden? Wat is dat? Ik rij een gans jaar met dezelfde, en als de band 17″ op is laat ik er nieuwe omleggen. Simpel toch
De Impreza staat gaat in April weer op de zomerbanden (winter 17″ Continentals, zomer 18″ Dunlops Sportmaxx, fijnere band dan de standaard Bridgestone Potenza). De BMW rijdt in de winter ook op 16″ Contis, en in de zomer op 17″, Michelin Pilot Sport). Op 16″ rijdt de 325 een stuk fijner trouwens dan de 17″ wielen. Toen ik de E92 overnam, zaten er 18″ velgen op met runflats, maar dat rijdt behoorlijk oncomfortabel.

http://imgur.com/y48P7gC
Heb ivm mn verhuizing geen tijd gehad om ze te herstellen. Ben er echter blij mee.
vooraan 21, achter 18!


(het is een motor)
Origineel wintersetje 205/55 R16, zijn Dunlop SP wintersport 4D. Deze liggen er nu nog onder. Volgende week gaan deze er onderuit en komt er weer 235/40 R18 onder. Zijn Dunlop SP Sport Maxx RT bandjes. Kunnen we weer wat beter het vermogen op de weg kwijt :)
13″ op mijn scooter hahah
Nu al? Ben je gek? Ik wacht tot eind mei met wisselen…
supervette 10 inch onder de marcos,
ik doe niet aan supersizen…
Van 15′ staal naar 15′ OZ
En van 15′ Toyota LM (zeldzame G6R wielen) naar Rota 16′
Heel de winter op zomerecoshit gereden…
16″ is genoeg voor deze jonge
16 inch om de monoblocks. Hoger past niet onder mijn auto, althans niet zonder kleine aanpassingen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).