Quick specs: conventionele brandstofmotor, 1 op 30 en een prijskaartje van zo’n 6 mille.
De fervente lezers van Groen7 zullen de driewieler van Elio Motors ongetwijfeld kennen, maar hier op Autoblog kwam hij nog niet eerder aan bod. Het lijkt dan ook in eerste instantie alles behalve een auto voor de liefhebber. Het begint al bij het aantal wielen: drie, dus één te veel weinig. Daarnaast krijgen jullie van een 0.9-liter driecilinder met 55 pk ook geen een bol broekje.
En toch is deze Elio lang zo gek nog niet. ‘Elektrisch rijden is de toekomst’ is hier een veelgehoorde uitspraak, maar daarin spreken we niet voor niks over toekomst. Vooralsnog zijn het vooral de gewiekste entrepreneurs die zich per Tesla voortbewegen, maar voor de gewone burger is elektrisch rijden inderdaad nog toekomstmuziek.
Meer kilometers uit een liter
We kunnen natuurlijk met zijn allen gaan zitten afwachten tot elektrische auto’s betaalbaarder worden, maar waarom zouden we in de tussentijd niet wat slimmer omgaan met conventionele auto’s? Er valt namelijk nog een hoop winst te behalen, met name als het om aërodynamica en gewicht gaat.
Fabrikanten pochen namelijk regelmatig met de lage Cw-waardes van hun nieuwe modellen, maar zolang het frontale oppervlak groot blijft, schieten we er bar weinig mee op. Daarnaast worden auto’s eindelijk weer iets lichter, maar er blijft veel ruimte voor vooruitgang. Opel snoepte bijvoorbeeld zomaar 200-250 kilo van de nieuwe Astra, maar die middenklasser weegt nog altijd een kleine 1200 kilo.
Dat is ook wat mijn auto ongeveer weegt en dat geeft mij wel eens te denken. Elke keer dat ik mijn eigen 70 kilo’s van bijvoorbeeld Amsterdam naar Rotterdam wil krijgen, zeul ik ruim een ton staal en plastic met mij mee. Auto’s moeten en kunnen wat mij betreft dan ook veel lichter. Renault liet al met de Eolab Concept zien dat het mogelijk is. Deze conceptcar zat vol met productierijpe technologie en woog ondanks het plug-in hybridesysteem slechts 995 kilo. De compacte middenklasser zou dan ook goed zijn voor een verbruik van circa 1 op 100.
Dit is niet de auto die alles kan
Ook de driewieler van Elio Motors is productierijp (ondanks veel vertraging is het de bedoeling dat de driewieler binnenkort in een oude Detroitse autofabriek gebouwd gaat worden), maar is in tegenstelling tot de Eolab niet bedoeld als vervanger van de primaire auto. Paul Elio (de gezellige grijsaard hierboven op de foto) bedacht zijn auto juist als ideale tweede auto.
Voor tripjes met het hele gezin of bezoekjes aan de Ikea voldoen de meeste gezinsbakken prima. Alleen brengt deze ruime gezinsauto de meeste tijd door met slechts één inzittende, al pendelend tussen huis en werk. En dat laatste kan natuurlijk ook prima met deze driewieler. Deze zou goed moeten zijn voor circa 3.3 liter per 100 kilometer op snelwegtempo. Doordat de 55 pk’s slechts een beperkt gewicht hoeven voort te stuwen, is de 0-100 sprint nipt binnen de 10 seconden mogelijk en bedraagt de top 160+ km/u. Meekomen met het verkeer is dus geen enkel probleem. En dan hebben we het nog niet over de prijs gehad, die moet namelijk op een zeer schappelijke 6800 dollar (ca. 6130 euro) uitkomen.
Hoewel het niet de mooiste, snelste of spannendste auto ooit is, is het idee achter de Elio wat mij betreft best goed. Sterker nog, mocht ik ooit een kantoorbaan overwegen, dan zou ik me best elke ochtend en einde middag in zo’n driewieler willen hijsen. Bewaren we de funauto wel voor het weekend.
En jij?
redneckdarian zegt
Antwoord op de titelvraag: met tegenzin…
ericd zegt
@redneckdarian: De Elio is even breed vanwege z’n front-wheels stance als een gewone middenklasser. Maar heeft niet de veiligheid en de practicality ervan. Lees verder in reactie Nr. 38. https://3.bp.blogspot.com/-46Qo3kwxTMs/V3vUgxAFxXI/AAAAAAAADWM/iBWOC6qvnlkPahb-T4VU9F2k9GU1VmxYgCLcB/s1600/tesla%2B%252B%2Belio.jpg
oemplus zegt
Nee.
Dizono zegt
@oemplus: iets meer onderbouwing zou leuk zijn…
Panda999 zegt
Ja, met een chip ✌?️
allesmetturbo zegt
Als het heeeeel donder is en met niemand in de buurt. Het is niet helemaal mijn smaak zal ik maar zeggen
escort77 zegt
Liever vandaag nog dan morgen.
Droog zitten, redelijk veilig, airco en een beetje fatsoenlijke audio/navigatie/telefoon.
Daarmee redt ik het dan wel, die laatste paar druppels benzine gebruik ik dan voor echte auto’s zoals mijn Fordje ;-)
JanJansen zegt
@escort77: LPG tank erin, momenteel 38cent per liter, en je rijdt nog goedkoper.
Ik wil er wel een.
silver zegt
Ja hoor, driewielers zijn cool, en deze ziet er prima uit!
banaan7 zegt
Ligt aan mijn toekomstige baan en de locatie ervan
Dutchdriftking zegt
Dit voor woon-werk en dan een V8 voor het weekend. Klinkt super!
ThomasBol zegt
@dutchdriftking: naahhh, nee.
doewap zegt
Ja hoor, voor woon-werk en boodschappen. Waarom niet? Fun auto erbij tegen minder strenge belastingregels. Goede deal.
jansuh87 zegt
@doewap:Als boodschappenauto heb ik er niets aan. Ik neem vaak meer mee dan een 4pack cola
justy zegt
Persoonlijk zou ik voor hetzelfde bedrag een nieuwe motorfiets kopen. Die doen qua prestaties/verbruik niet veel onder. Mocht het slecht weer zijn kan ik alsnog de familie/fun/weekend auto pakken.
Neemt niet weg dat dit best wel eens geinig kan sturen.. met als bijkomend voordeel dat je altijd alleen in de auto zit.
2wheeler zegt
@justy: gaat je vies tegenvallen! Mij wel iig, continue dat pak aan en uit, motor uit de schuur sjouwen, haar door de war door die helm. Nee, nukkige noena mag alleen nog maar met mooi weer naar buiten in het weekend.
justy zegt
@2wheeler: Ja dat is heel herkenbaar. Om een goede afweging te maken spelen er natuurlijk allerlei factoren mee en moet je de voor en nadelen tegen elkaar af wegen. Ik vind een auto als deze dan best het overwegen waard.
jack_abarth zegt
@justy:
Weinig motoren die dat verbruik gaan halen van deze auto. Met een beetje geluk doe je 1:20 meer veel zuinigere ga je niet vinden.
justy zegt
@jack_abarth: Een veel gebruikte lesmotor is de Honda CB500. De fabrieksopgave van de laatste versie is 3,4 / 100. (+/- 1 op 29,4) en ik dat lijkt me met normaal rijgedrag best haalbaar. bron: http://www.honda.nl/motorcycles/range/street/cb500f-2016/specifications.html
Het is een fabrieksopgave, maar vooralsnog is dat bij deze 3-wieler ook zo. Het is niet de meest spannende motor, maar wel betaalbaar en betrouwbaar. Dan komt het aan op persoonlijke voorkeur, gewenste vaste lasten, stalingsruimte, het aantal km’s dat je moet afleggen enz..
derek306 zegt
Ik ben het volledig eens met dinozo, dit soort auto’s worden heel belangrijk voor de toekomst! Ik denk zelfs dat dit soort auto’s moeten komen om het bestaan van supercars te gegaranderen
nikilauda zegt
Tuurlijk! Van huis naar werk moet zo goedkoop mogelijk. Helaas maakt de wegenbelasting zoiets niet zo aantrekkelijk als een motor.
kapitein zegt
Hayabusa-blok erin en gaan met dat ding.
camber24 zegt
Vind het een prima, en leuk ding. En weet zuinige auto’s ook altijd wel te waarderen. Hoop dat ie z’n waarden waar weet te maken. Vooral die prijs maakt hem een ideale woon-werk rakker inderdaad. Geeft meer ruimte voor een leukere tweede auto. Dus ja. Graag.
moveyourmind zegt
Volkswagen had in de jaren ’80 ook zo’n soort driewieler als concept. Met een hele stoere brede achterband. Ik kan alleen niet meer op de naam komen en er niets van terugvinden (misschien iemand anders hier die dat nog weet).
On topic, als zo’n soort wagen er enorm gelikt uit zou zien zou ik er in de toekomst wel één willen voor het woonwerkverkeer. Maar dan moet het ook echt wat bijzonders zijn.
Dizono zegt
@moveyourmind: Klopt, de Volkswagen Scooter Concept uit 1986:
moveyourmind zegt
@Dizono: Dankjewel!
Ga ik gelijk even op Googelen. Leuk om te kijken of deze concept is ingehaald door de tijd of misschien nog steeds vooruitstrevend is.
oxymoron zegt
@Dizono: Die VW heeft dan zelfs nog twee zitplaatsen en uiterst moderne klapdeuren. Hun tijd ver vooruit. Maar gezien de constructie wel wat duurder dan die eenzitter van Elio.
Dizono zegt
@oxymoron: de Elio heeft ook twee zitplaatsen, maar dan achter elkaar in plaats van naast elkaar. Minder gezellig, wel gestroomlijnder.
kwatkam zegt
@Dizono: Mijn droomauto. Lijkt me echt een geweldig ding om in te rijden. Ooit in het echt gezien op een tentoonstelling in Rotterdam. Met de Scooter vergeleken is de Elio een suf autootje.
reistje zegt
Als het minimalistisch moet zijn stap ik wel op de motor. Je zit dan misschien niet droog maar het is wel meteen een stuk leuker.
lekbak zegt
Ik zou wel willen, maar het gaat voor mij toch niet werken. Boodschappen voor 3 of 4 man voor een week, een collega en nog voor beide een tas of koffer met persoonlijke dingen passen er niet in. En dat is wel wat ik bij me heb tijdens de gemiddelde woon-werk rit.
mrB zegt
Wat voor motor is dat dan? Ecoboost van Ford? Het idee is leuk, maar ik heb het idee dit nog veel zuiniger zou moeten zijn.
bosje zegt
Weeuw
jansuh87 zegt
Valt het verbruik niet gigantisch tegen? 3.3l/100km (op papier) lukt een lupo 3l ook wel. Oke TDI motor maar toch. Tegenwoordig zal het toch wel mogelijk zijn om een 500cc turbo blok 60 pk mee te geven. 60 pk is genoeg om een autootje 150 kmh aan te laten tikken. Volgens mij heb je dan pas echt een zuinige auto waar je ook werkelijk wat aan hebt in de echte wereld.
peug206 zegt
Ja, maar alleen om er eerst een oud kawaaaki blok in te bouwen dat hier nog ligt. 750cc, en toch 100+pk :’)
unknown32 zegt
Ziet er ook heel veilig uit in het huidig verkeer…
pinut187 zegt
Nee rijd liever altijd in mijn funauto.
Gulli zegt
Fervente lezers van Groen7? Wat is dat nou voor rare zin?
OT: Ik dacht eigenlijk dat Gordon Murray zijn autootje eindelijk af had!
mashell zegt
Wat weegt deze Elio nou eigenlijk (staat dat er niet of lees ik er overheen?).
ericd zegt
Onze wegen zijn rond de spits overvol. Auto’s wegen 10-25 keer zoveel als de vaak enig inzittende (juist in de spits) en zijn even breed (vaak breder zelfs) dan de gemiddelde bestuurder. Betekent dat 95% van de energie wordt aangewend voor verplaatsen van ons vervoersmiddel en dat de enig inzittende a.h.w. overdwars ligt bij het gaan van A naar B. Rare manier van benutten van resources, niet? Alleen, de Elio is even breed vanwege z’n front-wheels stance als een gewone middenklasser. Maar heeft niet de veiligheid en de practicality ervan. Kan anders: https://1.bp.blogspot.com/-En1wF4drIc0/V11kdXc1GTI/AAAAAAAADEA/ZVjX_iGccvAcqUjpCbevzr4JchW8XQMmQCLcB/s1600/split-lane%2Bnew-isetta.com%2B%25281%2529.jpg
agdesigns zegt
Voor erbij altijd leuk speelgoed… Kan het niet al te serieus nemen…
nickmercedes zegt
Ik heb er een tijdje terug een zien staan in Duitsland, en man wat is het een achterlijk lelijk ding! Dus om antwoord te geven op de vraag; voor geen goud.