Nissan Skyline GT-R, hier begon het allemaal mee

Auteur: , 61 Reacties

De Nissan Skyline GT-R, de auto waar het allemaal mee begon. Een origineel uit 1971, toen voorin nog een zes-in-lijn lag. Wat een geluid!

Als Europeaan sta je er misschien niet zo snel bij stil maar Japanse auto’s hebben ook een hele rijke geschiedenis. Een geschiedenis die zich vooral buiten Europa heeft afgespeeld. Want ach, waarom je technisch vernuft naar het buitenland transporteren als de eigen markt groot genoeg is? Ver voor computerspelletjes de Skyline R34 beroemd maakte bouwde Nissan al een eerste Skyline GT-R.

We schrijven 1971. BMW is nog hard aan haar eerste 5 Serie aan het werk. Audi is nog niet premium. Mercedes heeft het druk met hele hoge koplampen en AMG is nog een onafhankelijk tunertje dat zelf een héle heftige 300SEL in elkaar knutselt. Alleen Porsche gaat vrij hard op eigen pootjes, zij staan op het punt de Carrera RS te lanceren. In die tijd van roest, rammelen en ongelode benzine stopt Nissan gewoon een 2.0 zescilinder lijnmotor met dubbele nokkenassen (24 kleppen) in haar ‘vrij normale’ Skyline. Vermogen: 162pk bij 7000 toeren, koppel: 177Nm bij 5600 toeren. De auto is achterwielaangedreven en heeft zelfs een vijfversnellingsbak.

In racetrim perst de 2.0 zescilinder er zelfs ruim 250pk uit. Dit is met mechanische brandstofinjectie, standaard op de GT-R vanaf 1970. Op de GT-R in de video zitten nog carburateurs. Iets zegt mij dat dit de veredelde Kevers er in 1971 ook al uit reed. Sowieso rijdt er weinig rond dat beter klinkt dan dit fantastische L6 Nissan S20 blok. We rijden een rondje mee over de Fuji Speedway.



61 reacties

Wat een sound!
Jaja, In mijn ogen de beste auto Oooooit gemaakt,
Hoop er ooit nog een te mogen bezitten…
Als ik ooit in de gelegenheid ben om een straatversie van dit model te kopen, twijfel ik geen moment.
Alleen jammer dat je met de android app niets ziet
@Soulmaster: moet je ook geen android kopen… ;)
@Soulmaster: nou ik zie (en hoor) alles hoor! Mooie echt ‘mechanische’ auto. Heerlijk geluid!
@Svenska_Aeroplan_AB: jij kijkt dan direct de site, ik via de apps en dan zie je dus een mooi wit vlak
r2d2 via Android app
Fimpje in de trein bekijken is niet gepast mar het is vast een mooi geluid. Toch wel bijzonder hoe klein onze belevings wereld is. Had nog not van deze gehoord (als zijnde in ’71)
Toch wel stijl van Fast and Furious dat Paul Walker met zo’n Hakasuka GT-R naar Mechico reed :)
@Jochempie:

Sao Paulo ligt in Brazilië
@madvillain: Ow zaten ze daar? All the same to me ;))
japanners kunnen toch echt meesterlijke motoren bouwen!! echt vet geluid en dat voor die tijd met mooie techniek….
Leuk stukje!
Check onze facebook voor meer foto’s voor meer foto’s van het Nismo festival van vorig jaar.
https://www.facebook.com/pages/Katana-Performance/130370300373934

Dit filmpje is trouwens ook heel mooi en laat ook mooie techniek zien, (ook de Mine’s R34 GTR, een van de meest bekende GTR’s uit Japan).
http://www.youtube.com/watch?v=ohybEOpCrWk
(Geniaal momentje op 1:13 achter die porsche aan driften alsof t niks is)
@qriss: Dit filmpje is trouwens deel 1, deel 2 en 3 moet je met de hand selecteren, daarin komen de snellere GTR’s voor
Wat een oorgasme produceert die motor zeg, heerlijk!
En trouwens, leuk dit stukje geschiedenis :)
Topshit!

Meer respect voor die maffe Jappen en hun totomobielen!

Goede keus, Alwood.
Mijn favoriete GTR, zeker in deze trim. Typisch Japans, klein blok en een heerlijk agiel autootje.
Prachtige sound!
”toen voorin nog een zes-in-lijn lag”
klinkt alsof het de laatste met 6 in lijn was, maar gelukkig was dat niet zo!
@dennisr: Nee, klinkt alsof er tegenwoordig geen 6-in-lijn meer inligt, wat ook zo is.
En hoe zit het dan met de Nissan 2000 gtr? Of is dat deze?
@VeniVidiVici:

Dat is deze
@carmasterr: okee is me dat duidelijk, thnx :)
Heel oud filmpje maar blijft de moeite waard!
Hehe, da’s een mooi geluidje inderdaad. Vind deze Skyline een heerlijke stance hebben ook, zeker als ie wat verlaagd is en zo. Zoals die rode die ‘awesome’ een paar reacties hierboven heeft gepost, dat is een prachtige wagen. Kan me inbeelden dat Porsche het toen ook wel even benauwd zal hebben gehad hehe :)

Hoe zit dat trouwens met die 4-deurs Skylines, zijn daar ook GT-R versies van geweest? Of zijn die 3 letters exclusief voorbehouden voor de coupé-variant?
@kingdecay:

4-deurs zijn er wel, maar minder tov de coupe’s


4-deurs staat em ook totaal niet eigenlijk. Iig niet op de bekende “moderne” versies vanaf de R32
@bozewolf: De 4-deurs versies zijn inderdaad minder, maar de R34 conversie van de Stagea blijft wel vet!

R34 stationwagen :)

http://main.superiorimports.se/wp-content/uploads/2009/12/stagea_rt093.jpg)
@awesome:

Hehe ja dat is wel weer dope! Volgens mij zijn er ook een heel beperkt aantal Stagea’s daadwerkelijk op GT-R chassis en 4WD gebouwd.


En natuurlijk een heleboel hobbyist conversies.
Mooi geluid! Alleen heb ik wel het idee dat de versnellingen vrij lang zijn. Op het eind van het filmpje kun je het merken. Het blijft bijzonder en exclusief.
De C110 Skyline GT-R (1972-1977) mag er ook wel wezen !

http://farm6.static.flickr.com/5113/5842676151_54e3888a8e_o.jpg
@wesleyvandemerwe: woesh… die is ook wel heel cool ja :) Ziet er enorm badass uit. Eerste keer dat ik dit specifieke model te zien krijg btw, bedankt daarvoor.

Ik wil trouwens niet vloeken, maar ergens doet dit model me een beetje aan de 240ZX denken (wat op zich geen schande is natuurlijk).
@Vorige post, de kenmeri ;)!
Deze Skyline klinkt ook heerlijk:

http://www.youtube.com/watch?v=aal9kG-EXeY
@rufctr01: Die laatste ‘Ultimate’ bak is idd echt ziek !
Vandaag de dag zijn die dingen aardig wat waard. Jammer, maar o zo mooi!
@michelyman: Yup, heb een keer gezien op een website waar een nieuwe Nissan Skyline GT-R uit 1971 ongebruikt verkocht werd. Deze stond schijnbaar jaren lang in de Nissan fabriek Japan en moest 100.000,00 Dollar opbrengen.
Heerlijke wagen is dit, voorzien trouwens van 3 paar dubbele webers trouwens ;) dus gewoon met cabrateurs.

De straatversies zijn niet te betalen in goede staat maar heb ze paar keer kunnen aanschouwen in Las Vegas op de semashow.Verre van standaard maar wel erg gaaf en zelfs met rb26 motoren erin.Goed gemodificeerd zie ik ze graag
@dahlback: check, ff slecht gekeken in de video ;) wel apart, vraag me af waar ze nu wel en niet brandstofinjectie in gebouwd hebben.

Typfout, moest carburateurs zijn.
Wow, hoe kan dit geluid uit een 6-cilinder komen? :shock:
Wow, die skylines zijn echt allemaal mooi!
En nu is Nissan half Renault…zonde zonde zonde
@dotternetta: Hoezo? Ze maken nog steeds prettig gestoorde machines!
En ik maar denken dat alleen Duitsers cool waren… :mrgreen:
Heb niets met oude meuk en ben dan ook blij dat deze rommel voorgoed wordt opgeborgen in een museum. Het geluid is evenwel superieur aan de hedendaagse lauwe geluidjes (M5 etc.). En het huidige GT-R produkt heeft dus zijn roots in het korte verleden; Godzilla ftw !
ik ben 2jaar eigenaar geweest van een nissan skyline R32 gtst , 2.0L 6c met achterwiel aandrijving van bwj 1993 (270pk op de wielen) kan u zegge… da was de beste wage die ik ooit heb gehad, gwn het geheel plaatje klopte… van de looks, prestaties tot zelfs de reacties van de wage ware tot in de puntjes perfect! khoop me ooit trug zo ene te kunne aankopen!
wow, dat geluid!
Ik moet deze dringend nog eens gebruiken op Forza! Wat een leuke auto :D!
Zalig. Aandacht besteden aan de één van de vele pareltjes die Japan op autogebied heeft geproduceerd! Bedankt AB!
En natuurlijk de externe olie koeler op de bumper :D
Is de Skyline niet origineel begonnen als Prince Skyline in 1957, en daarna Nissan geworden?
Of zit ik er nou langs?

http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Skyline
Blijft de mooiste:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).