Noble M600 cabrio: maken of kraken?

Auteur: , 43 Reacties

Noble, de sympathieke bouwer van betaalbare sportwagens uit Engeland, heeft een plaatje het web op geholpen van een M600 cabrio. Wat vinden we ervan?

Het lijkt een logisch vervolg op het succesverhaal tot nu toe: een topless versie van de Noble M600 zou een prima aanvulling zijn op het bestaande gamma. Helaas voor Richard Hammond en alle andere mensen die nu al een aanbetaling overwegen: Managing Director Peter Boutwood heeft laten weten dat dit slechts een “styling exercise” is en dat Noble niet overweegt deze auto daadwerkelijk te gaan produceren.

Er is al een bedrijf dat conversies doet voor oudere types Noble zoals de M12 en de M400, maar een cabrio ontwikkelen is totaal andere koek dan wat Noble tot nu toe gedaan heeft. Atfullchat denkt echter dat een cabrio mogelijk is. En bij genoeg interesse gaan er bij Noble vanzelf mensen aan het ontwikkelen, lijkt ons. De wereld draait nu eenmaal rond vraag en aanbod, toch? Persoonlijk vind ik het wel een mooie kar, zo dakloos, wellicht zelfs nog iets mooier dan de dichte versie. Stel: je hebt de keus tussen een Noble M600 coupé en een Noble M600 cabrio: welke zou jij kiezen?



43 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
ik zeg: maken! ondanks dat de auto wel wat weg heeft van een ferrari zo met die kokers achter de bestuurder en passagier.
Coupe omdat ik een coupe altijd mooier vind dan een dakloze. Daarnaast cabrio’s zijn toch meestal een compromis in rijeigenschappen.
@911GT2: meestal wel..maar niet meer op dit niveau (denk aan de Murcielago en de Zonda).
@Megakix:

Beiden gebruiken een carbon monocoque en de M600 (al twijfel ik) een spaceframe.

Ook is zelfs bij zonda’s het verschil goed merkbaar.
Pagani Zonda C12 – 25,000 Nm/deg
Pagani Zonda C12 S – 26,300 Nm/deg
Pagani Zonda F – 27,000 Nm/deg
Pagani Zonda Roadster – 18,000 Nm/deg

Toch ook wel een verschil al is dat voor de gewone sterveling waarschijnlijk niet merkbaar.

De enige wagen die hier geen (tot weinig) last van zal gaan hebben is de mclaren mp4-12c maar het is nog wachten of die verwachting uitkomt.
@Hupke:
Noble maakt ook gebruik van een monocoque zij het van RVS in plaats van carbon. Ook heel stijf wel iets zwaarder.

Lotus kent het probleem wat geschetst wordt ook niet.
Monocoque van verlijmde aluminium extrusie profielen.
Dit heeft echter 1 nadeel, de instap is net zo lastig als de instap in een raceauto.
@jrk68:

Ik weet het niet zeker maar ik heb net een site gevonden waarop de M600 een stalen tubular spaceframe heeft met carbon body. Een RVS monocoque lijkt me ook wel heel ongeloofwaardig. Dat kan een kleine autofabrikant toch nooit betalen. Da’s goed als je 10000en auto’s gaat bouwen of je geld te veel hebt (porsche 959 ofzo) anders is dat niet haalbaar.

De lotus elise, exige en evora hebben een gewoon chassis geen monocoque! De elise en de exige zijn beiden niet zo stijf, iets van een 10000nm/deg (moet ook niet meer zijn met zo’n licht speelgoed wagen) om de evora beter te maken zet men daar de body ook onder stress.
@Hupke: klopt…vandaar mijn opmerking ! Er zijn dus uitzonderingen die voor een klant niet merkbaar zijn; de rest is inderdaad een compromis.
Ik zou de Noble coupé kiezen denk ik, maar dat weet ik niet zeker (moet ik in het echt zien). Vaak heeft de coupé een mooiere lijn.

http://carnewsarea.com/wp-content/uploads/2011/12/2011-Noble-M600-Side-View.jpg
Coupe is schitterend en naar mijn mening de mooiste, maar de cabrio mag van mij even goed in productie. Moeilijk kiezen.
Maken, hij ziet er heel goed uit
Goede aanvulling op het gamma.
Betaalbaar is met de komst van de M600 wel een erg rekbaar begrip geworden.
M12 en M400 waren nog te doen maar deze is qua prijs gewoon Ferrari territorium.
@jrk68: Meen me te herinneren dat de prijs iets van 200000gbp was.
Dat is dus meer dan een 458 maar hij is dan wel een tandje sneller.
Ik zie er iets vam de R8spider, 430 spider en een 355 targa in. 3 toch wel favi auto’s van mij, dus laat maar doorkomen.
maken!
Absoluut maken, wat een wagen!
Kraken. Sportauto MOET gewoon een Coupe zijn
MAKEN
Zeker een dichte. Ik zie dit meer als track tool dan als daily driver. Tuurlijk je kan het vermogen terugschroeven maar bijv. ABS zit er niet op. Dan heeft een cabrio 0 meerwaarde. Heb ook het idee dat deze auto gekocht wordt door mensen die een behoorlijk potje kunnen sturen en die hoeven doorgaans geen cabrio.
Ik zeg: MAKEN!! Ik vind de cabriolet versie een hele mooie toevoeging aan het programma :-)
Waar blijft de edit knop?
Maken maken maken maken maken. Lekker!
Maken
Heeft wat weg van een R8, maar zeker in productie nemen
Ik begrijp dat een m600 een vanafprijs heeft van 200.000 euri. Laat dat betaalbare er maar vanaf…Verder uiteraard gewoon maken dat ding!
@pomoek:
Nee geen euri maar ponden.
sowieso maken!
die achterkant lijkt wel verdacht veel op een Audi R8 met 458 italia lampjes..
@ttychoo: je bedoeld de 458 heeft m600 achterlichten waarschijnlijk…
@dheep:
Yep M600 is een doorontwikkeling van de M14 uit 2004.
Toen nog van R. Noble die het bedrijf in 2006 verliet.
Het grootste verschil is dat de 600 van carbon is en een twinturbo v8 i.p.v. polyester en een ttv6.
Komt er ook een hard top dan ? :)
Eindelijk eens een mooie cabrio!
Ik vind dit heel erg geslaagd. Prachtige auto
Doen!
Kraken. Ondanks dat het een erg mooie cabrio zou worden gaat het idee van Noble een beetje verloren. Daarnaast zou de cabrio waarschijnlijk ook een stukje zwaarder worden dan de coupe en dat is niet wat de (meeste) kopers van een Noble willen lijkt me zo.
Maak maar, een extra Noble op de weg is altijd beter.
Maken, maar wel met zo’n koenigsegg dakje dat het alsnog een coupe wordt als t regent
Maken :)
In de crusher wat een lelijk ding
Wat zou je nu met zo’n cabrio moeten? Vooropgesteld dat die cabrio op elk vlak even subliem is als de gewone M600, als dat al mogelijk zou zijn, zit je daar dan met je haren in de wind tegen 300km/u aan het proberen om zo snel mogelijk door een bocht te schieten. Het liefste wat je op zo’n momenten dan toch wel wil is een dak boven je hoofd of een helm op je kop maar niet zo half half.

Dat is het toch gewoon niet. Doe mij dan maar een ‘eerlijke cabrio’ zoals een thunderbird of een SL (en dan maakt het echt niet uit of het een ouwe of een nieuwe is).
Maken, beestachtig bruut en als rijder zwoegen om dit beest te temmen. Hoe grootser wordt die beleving zonder dak? Dit is een auto voor echte mannen. Muchachos con grandes cojones
Noble’s kunnen er niet genoeg zijn! Al vind ik de coupé wel mooier, maar dat is bij de meeste auto’s zo.
Doemaar maken!
Kraken! Een Noble koop je niet om te pronken, want niemand kent Noble.
De M600 is gewoon een scheurijzer voor echte rijders, die willen een zo goed mogelijk chassis, dus een dak in onontbeerlijk.
Daarbij, hij is met dak ook mooier.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).