Toen BMW onlangs de 114i met 102 pk onthulde werd er door een heleboel mensen verontwaardigd gereageerd. Zo weinig vermogen in een BMW, dat kan toch helemaal niet? En nu blijkt dat er ook nog een hele langzame diesel gaat komen. Maak kennis met de BMW 114d.
Op de website van BMW België dook (per ongeluk) een uitvoering op die we nog helemaal niet kenden. De langzaamste diesel die BMW momenteel levert in de 1 Serie is de 116d met 116 pk/260 Nm, maar nu komt er dus een 114d met 95 pk/235 Nm.
Het ‘sprintje’ van 0 naar 100 km/u doet deze instapper in 12,2 seconden en als je heel lang het gaspedaal ingetrapt houdt dan kan je een topsnelheid van 185 km/u behalen. Is deze uitvoering dan extreem zuinig horen we je denken? Dat valt wel mee eigenlijk, volgens de specificaties verbruikt deze uitvoering zo’n 4,1/4,2 liter per 100 kilometer.
Ter vergelijking: Een 116d verbruikt 4,3 l/100 km en een 116d EfficientDynamics verbruikt 3,8 l/100 km. Het doel van deze auto ontgaat ons dus een beetje. De prijs zal ongetwijfeld enkele honderden euro’s lager liggen, maar een lekker laag verbruik krijg je daar niet voor terug. Ach, je hebt in elk geval wel 20% bijtelling.
UPDATE: Een hoestende man in een 7 Serie fluisterde ons zojuist toe dat het vermogen ook wel eens boven de honderd pk kan uitkomen. Welnu, dan gokken wij op 105 pk.
96 reacties
http://img2.autosport1.nl/cms/images/stories/2011/Racing%20Shows/antwerpen_4.jpg
Ze moeten ook hun CO2-norm halen,niet!
Of snappen we niet dat een auto die meer verbruikt toch minder Co2 uit kan stoten? Blijkbaar niet.
Zie dat de 114i het vooral goed doet bij oudere mensen die eindelijk eens “een BMW” aanschaffen…
Maar @jeffreym3 dat van die Co2 uitstoot moet je toch eens uitleggen!! Behoudens het feit dat de kwaliteit van de brandstof zelf fractioneel kan beinvloeden.
Lol die houd niet eens de Aygo van m’n vriendin bij man.
Sta je toch voor lul met je bimmer.
Jammer ik heb het over de Aygo van mijn vriendin.
Op de testbank 95pk en 130nm koppel.
0/100 in 10,3 top 180 dus daar komt ze net tekort.
Trouwens volgens een test in Autoweek is het niet >14,2 maar 13,2 Jappen houden niet zo van overdrijven.
Althans; dat was dus voorheen zo. Jammer dat BMW hieraan toegeeft. Lijkt de laatste tijd namelijk net als Audi om puur inkomsten te gaan, en dan zoveel mogelijk d.m.v. deze marketing-strategie.
Hun intentie is uiteraard zoveel mogelijk winst maken, maar niet ten koste van kwaliteit.
Overal moet een S of M model van gemaakt worden, om maar zoveel mogelijk gaten in de markt op te vullen.
Hoeveel auto’s hebben nu meer als 100 pk nodig. Ik meen zelfs dat ooit is onderzocht hoeveel pk we in Nederland nodig hebben. daar kwam een getal uit van rondt de 70-75 pk. Meer dan genoeg voor hier in Nederland fileland!
Heeft iemand hier nog die resultaten van dat onderzoek?
Ik heb zelf een Renault 9 en een Citroën BX gereden met zulke vermogens, en kwam echt niks tekort.
Dat wordt anders met een sleurhut, marktkraam of bergje, uiteraard.
Weerom staart men zich blind op de 0-100 km/h tijd terwijl dat in het verkeer haast irrelevant is, dit heeft hoogstens waarde voor kinderen op de speelplaats die aan het ‘kwartetten ‘ zijn (als dat nog bestaat :)
De ‘hernemingen’ geven een veel beter beeld van wat een motor presteert.
http://www.tetn.be/tetten.jpg
En dan nu … terug on-topc ;-)
Kijk maar naar motorfietsen, hoeveel koppel hebben die maar doorgaands? Maar kijk eens naar de prestaties?
120d / 118d en 116d zijn 2.0L
116d ED en 114d zijn 1.6L
De specs van de 116d 1.6L zijn quasi gelijk aan de 116d 2.0L ware het niet dat die 2.0L veeel meer umpf heeft onderin.
Ik heb enkele maanden met de 116d 2.0L gereden (vorige generatie) en rijdt nu et de 116d ED 1.6L nieuwe generatie.
Op smoelwerk na en het gebrek aan trekkracht onderin is die nieuwe 1 een op alle vlakken een verbetering.
Ruimer, stiller, zuiniger, comfortabeler. Alleen als je net dat meer scherpere kantje wil van motor en versnellingsbak dan was de vorige beter.
Wat wel geweldig is aan het 1.6L blok het maakt vlot toeren. Om vooruit te gaan moet je het ook eerder als een benzine blok behandelen: bvb optrekken tot 130 in derde.
Rode zone begint vanaf 5400rpm…
Het 114d is ook gewoon een geknepen 1.6L. In BE kost die 2000€ minder… Daarvoor zou ik het dus niet nemen.
Dan valt die 114 stil, niet genoeg vermogen om dat gewicht er doorheen te duwen.
Dat zou dus juist een vraag zijn om beantwoord te krijgen. Als ‘journalist’ zou je een telefoontje kunnen wagen naar BMW… /hint
Hoeist, Def Rhymz.
Voor hetzelfde geld dan waarschijlijk.