Noo! Gumpert vraagt insolventie aan

Auteur: , 51 Reacties

Nondeju, ze gaan met bosjes. Nadat zowel Artega en Melkus in financiële problemen kwamen vanwege dieptreurige verkoopresultaten in Europa, staat ook Gumpert op omvallen. Ze hebben noodgedwongen insolventie aangevraagd.

Gumpert geeft in een verklaring aan dat de verwachtte verkoopresultaten in China, waar men nog wel geld heeft, uitbleven. En dan wordt het als kleine fabrikant van leuke doch prijzige speeltjes ineens lastig het cilinderhoofd boven water te houden. Nieuwe modellen beloven is vaak nog wel te doen als je geen wiel verkoopt.

Nu de status van insolventie bereikt is het voor het Duitse Gumpert -in 2004 opgericht door voormalig Audi-meneer Roland Gumpert- is het afwachten wat de toekomst brengt voor de 30 werknemers van het bedrijf. Een doorstart maken is immers iets waar petrolheads het meest op zullen hopen.

Vraag van de dag: welke kleine autobouwer houden we nog over en wie gaat ten onder aan de crisis?



51 reacties

Zonde, ik hoop dat ze er bovenop komen!
Pagani gaat als een trein en Koenigsegg heeft het moeilijker dan het lijkt maar zie ik ook overleven. De meeste Engelse trackday autofabrikanten doen het ook ok, maar verder denk ik dat ze allemaal over de kop zullen gaan.
@Vincegail:
Denk trouwens eerder dat Gumpert ten onder gegaan is aan de lamentabele bouwkwaliteit en zeer tricky weggedrag dan aan de crisis.
@Vincegail: Daarnaast vind ik ze behoorlijk lelijk. Meer iets voor op het circuit dan een stijlsymbool voor op de weg. Tel daar het spartaanse interieur bij op en je ziet dat Gumpert eigenlijk niet met Pagani’s en Koenigseggs te vergelijken zijn.
als het zo doorgaat is straks het enige wat je nog kan kopen een VAG of een aziaat:(
@bbroek: Ach een R8 of Nissan GTR is prima toch.
@Donstil:
NOOIT!!!!!!!!!!!
@Hubert: juist. lancia 4ever :)
@Soulmaster: Even een minuut stilte voor het ooit zo prachtige Lancia. Serieus, wat bezielde Fiat? :(

Gelukkig hebben ze dat bij Alfa niet gedaan, anders was deze Alfist diep bedroefd!
“Gumpert geeft ik een verklaring..” ik = in, neem ik aan..

Overigens erg jammer voor Gumpert.. Hopelijk dat er een reddende engel voor ze zal zijn!
@roberto: Ons victortje natuurlijk!
Wat is “insolventie” ?
@marokkaanseheld: Een soort faillissement.
@bbroek: Bedankt man. :)
@bbroek: Vroeg ik me ook af. Waarschijnlijk is uitstel van betaling aangevraagd (insolventie betekent dat je geen geld meer hebt; dat vraag je niet aan, het is een situatie waarin je verkeert). Loopt doorgaans wel op een volledig faillissement uit.
Inderdaad zonde als ze failliet gaan, maar om als kleine exotische autobouwer in deze tijd je hoofd boven water te houden… lastig!
Ja kleine sportwagen fabriekjes moeten ze ook aan Engelsen overlaten. Laat die Duitsers maar zielloze auto’s maken, daar zijn ze goed in.
Ofwel, schoenmaker blijf bij je leest…
@jrk68: zeker nog nooit gehoord van die maffe auto’s met een gekko als embleem. Hoe heten ze ook al weer?
@jrk68: oh ja Wiesmann, door Jeremy Clarkson bestempeld als de beste Britse roadster (maar wel een Duitser).
@midasracer: Wiesmanns zijn heilig! :)
@masterstig: Exactly!
@midasracer:
De uitzondering die de regel bevestigt.
En je zegt het zelf al het is een Engelse roadster door Duitsers gemaakt. Ik zie het als een Duitse Healey.
Als ze aan dat recept vast houden zie ik die het ook wel redden.
Lelijke onbruikbare auto dus het komt niet als een verrassing. Je kunt ervan uitgaan dat alles wat in deze categorie valt, het loodje legt. Tenzij er een suikeroompje achter zit. Zo heeft Klaas Zwart Ascari onder zijn hoede. Dat is zijn hobbyprojekt wat blijft bestaan zolang hij geld blijft schuiven.
Nooit echt mooi gevonden, maar wel snel op een circuit..

Morgan zal ook wel nooit dood gaan…
Gumpert wordt Stumpert….
Erg jammer, brute bak, vorm volgt functie. Erg jammer.
Goed zo, heb hem nooit gemogen. Wagen met een onsympathiek karakter.
@alcantara: Wat onsympathiek van jou..
@kaasboerin: Ik kan moeilijk sympathie opbrengen voor onsympathie.
Wie de fuck koopt dit dan ook eigenlijk?
Of beter gezegd; hoeveel van die dingen raken ze p/j kwijt eigenlijk??
Hoe kan zo’n toko nou rendabel zijn/worden….
@kaasboerin: Op wikipedia staat dat er geschat wordt dat ze 24 wagens per jaar verkopen. Geen idee of dit klopt. Wel verschoot ik ervan dat de Apollo hun eerste en enige model is….
@stanny: Ze hebben wel drie verschillende versies van de Apollo. Niet dat het daar beter van wordt.

Heb het altijd wel vet gevonden hoe 2 ingenieurs van Audi met zoiets op de proppen konden komen. Dat laat volgens mij nog maar eens zien in wat voor een keurslijf ze zaten.
Persoonlijk vind ik de Gumpert mooi van lelijkheid. Juist door de afzichtelijkheid van de auto wekt hij bij mij een bepaalde sympathie op
Ik denk dat supersportwagens enkel goed verkopen wanneer je er ook nog “confortabel” mee op de baan kan. Lamborghini, Ferrari, Koeningsegg,… Zijn allemaal luxueus uitgerust vanbinnen. Zo’n Gumpert is volgens mij 100% race wat hem dus minder aantrekkelijk maakt voor de normale baan (of London / Monaco).

Trouwens de naam Gumpert spreekt vele mensen minder aan dan de overige gekende merken.

Spijtig, maar er zullen wel nieuwe merken komen na de crisis.
@stanny: …comfortabel
@stanny: Het Interieur van zo’n Apollo:
http://www.gumpert.de/eng/images/apollo/interior3.jpg
@stanny: klaar om naar de maan te vertrekken met die Apollo
Nooit 1 gezien dus ik zal ze niet missen .
Tja, jammer. Maar voor mij persoonlijk geen verlies. Snap het hele vorm volgt functie verhaal wel, maar er zijn meer merken met die filosofie en die lukken het wel een mooie auto neer te zetten, waarvan de bestuurdersstoel wel te verzetten is en waar wel normaal mee gereden kan worden.
@e34m5touring: hier kun je de pedalen en het stuur denk ik wel verzetten. Dus dat argument klopt niet.
@jordy14: Ja want pedalen en stuur zijn hetzelfde als een stoel……..
@E34M5Touring: Ik heb in de Apollo R gezeten in Génève dit jaar… dat ding zit zo ongelofelijk slecht en de pedalen verzetten is een heel karwei. Leuke auto’s maar ik volg je redenering.
@xilver: Ik heb in een Viper ACR gezeten bij een Dealer in Florida. Die heeft ook verstelbare pedalen. Scheelde precies niks. Hielp voor mijn zitpositie geen bal. De Gumpert is teveel een tracktool en misschien net te duur voor een speeltje. Ik denk dat de looks er ook mee te maken hebben. Mensen betalen doorgaans geen enorme bedragen voor een 2002 Audi TT interieur en een stoel die bestaat uit een paar kussens die aan het schutbord zijn geniet.
Toch wel niet om van te schrikken. Is het in de 1ste plaats niet de bedoeling om te overleven als bedrijf; liefst nog met wat winst? En laat daarvoor in de autobranche het product auto zijn en dat zou dus moeten verkocht worden. Toch wel lastig wanneer je met een product als de Apollo komt. Het doelpubliek is zowiezo klein hiervoor…
Van Gumpert tot stumpert…
Ik kijk liever naar Dumpert.
Spano is misschien de volgende. In 2011 wilde Spano nog €850.000 vragen voor de GTA, ondertussen is dit €500.000. De vertegenwoordiger van Spano wist mij te vertellen dat ze wilden concurreren met de Zonda, blijkt dit 1 jaar later een slechte inschatting te zijn en hebben ze hun prijs drastisch moeten verlagen.
Veel verkopen zullen ze dus wel niet hebben en staat hen misschien hetzelfde lot te wachten.
Een faillisement hiervan zou ik wel spijtig vinden.
Leuk merk, leuke wagens.
Waren wel zieke wagens, met de computer ontworpen toch ook? Misschien niet de mooisten, maar wel heel bruut. Niet memorabel dus ik zou t wel kunnen missen.
Tja, als je het ding zo godsgruwelijk lelijk maak kan je in deze tijd ook niet raar opkijken als het mis gaat.
Respect for the functionality, but this thing fell from the ugly-tree and hit every branch on the way down.
Weismann of Wiesmann. Die is er nog toch?

Ik had wel verwacht dat aangezien ze zelfs op Top Gear waren er wel klanten zouden komen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).