Oeps: Corvette Z06 roostert motorblok [updated]

Auteur: , 35 Reacties

Da's best zonde.

Je vraagt je wel eens af hoe sommige dingen kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld: hoe kan het dan een motorblok spontaan ploft en in brand vliegt? De eigenaar van deze Corvette Z06 moest met lede ogen aanzien hoe een binnenbrandje zijn 7.0 V8 beschadigde.

De uploader, autospotterqvs, omschrijft wat er is gebeurd:

Na het ritje en shootje, startte de eigenaar de auto op. De accu was leeg, hij had al 15 x geprobeerd om te starten maar het lukte niet. Er kwam een andere auto om te helpen, maar toen hij toen weer de Corvette startte, was het, BOEM! En hij vloog in brand. Gelukkig heb ik niks, ik stond wel NAAST de auto toen het gebeurde.

Een klassiek geval van een foute acculading? Het lijkt er wel op. Gelukkig was de brandweer snel ter plaatse, waardoor de schade beperkt bleef tot het motorcompartiment. Maar ik denk niet dat deze Z06 zijn 512 pk anytime soon los laat. Maar ja, het is nu toch wat link weer om zo’n tricky auto los te laten.

UPDATE 01-02 – Nu met video!



35 reacties

Denk meer een geval van verzuiping, benzine op verkeerde plaatsen.
Er gaan wel veel motoren kapot de laatste tijd….
Het past eigenlijk wel bij het karakter van Corvette (en al zeker als het om een ZR1 gaat) vind ik. Dat ding is zodanig bruut dat het zichzelf de nek omdraait!
Gelukkig zijn ze bijna gratis in de VS. :P
@kogando: inderdaad! ff een happymeal bestellen en je krijgt er een gratis bij=)
Denk meer een geval van pech. Ongeluk op de verkeerde plaatsen.
Moet wel wat zijn… met je Corvette naar je werk gaan op een ijzige weg. Dat is gewoon wielspin van het begin tot het einde!
Kan het zijn dat er in een cilinder een ophoping was van onverbrande benzine(15X starten zonder succes) en toen hij eindelijk aan sloeg dat de zuiger het kleppendeksel heeft kapot gestampt en dat de brandende benzine er uit vloog langs alle kanten?

Anyway, jammer van de auto!
Valt nog wel te herstellen mits een nieuw blok.
@vale46: Lijkt me sterk tenzij er toevallig wat kapot is gegaan tussen het uitzetten en starten. Want je startmotor drijft gewoon je krukas aan, waardoor ook je nokkenas en kleppenstoters dus de overtollige benzine stroomt dan gewoon de uitlaat in.
@vale46:

Dat lijkt me toch heel sterk, moeten er meerdere dingen tegelijkertijd misgaan.
Niet dat ik weet wat het geweest is.
@Hupke: Ik kan toch niks anders bedenken dan opgestapelde benzine ergens in de motor.
Maar misschien kan de Uploader @autospotterqvs ons verder helpen?
@vale46:

Dat helemaal weggesmolten deel is dat de airbox? Of gewoon de motor bedeking die over de injecteurs is gesmolten?

Kan zijn dat het benzine was of olie, of…
@Hupke: De airbox:
http://gmhorsepower.com/images/LS6-5-7-Liter.jpg
http://static.autojunk.nl/pictures/2012/0128/193318/image_05.jpg

De oorzaak kan inderdaad vanalles zijn. Misschien oververhitting van de startmotor? who knows…
dan voel je je nogal “verbrand” ;)
Van ZO6 naar Co2.
Oppassen dat hij er geen “burn-out” aan overhoudt
Tsja das wel heel erg vervelend
Beetje startpilot gebruikt zeker LOL.
tsjah… fuelrail kapot/lek en dan oneindig starten… Erg zonde dit, zit ook veel aftermarket spul op dus waarschijnlijk geen garantie.
@Alwood: Lijkt me een erg logische verklaring.

Accu zie ik ook nergens zitten, gezien de kabel die achter uit de auto hangt lijkt mij dat deze achterin zit. Iemand die dat kan bevestigen?
“Brandweer was snel ter plaatse”


Heeft dan echt NIEMAND van die supercar bezitters een brandblussertje in de auto liggen? Echt geen enkele?

Shit, een beetje adequaat reageren en je beperkt de schade nog veeeel meer.
@bozewolf: Misschien hadden ze wel een autoblusser, maar vverschat het effect van deze auto-brandblussers niet al teveel. Ik heb een keer bij een brandbestrijdingscursus gezien wat je wel en niet kunt blussen met zo’n ding. Na enkele seconden is zo’n miniblusser leeg. Op een fikse benzinebrand heeft zo’n ding vrijwel geen effect. Er gaat meer een ‘schijnveiligheid’ van die dingen uit dan dat ze echt nut hebben…
@harie: Als mijn geliefde supercar in de fik zou vliegen zou ik toch op z’n minst proberen het te bedwingen dan wel beperken ipv erbij staan te kijken hoe ’t ding affikt!!!
@bozewolf: Als de vlammen vanuit je motorkap vandaan komen, dan heb ik geen zin om mijn handen erin te steken om de gloeiend hete ontgrendeling van de motorkap te zoeken…
@bozewolf:

Vuur is wel heel warm, zeker als je er eerst nog een halve minuut (en dat is enorm snel!) over doet om je brandblusser te pakken te krijgen. Iets of wat brand kan dan al serieus veel te warm zijn om er nog in de buurt te komen. Dan is zo’n brandblussertje direct leeg en dat is dan ook alleen al als je al dichtbij genoeg kan komen om op de juiste plaats te mikken.
Misschien heeft de eigenaar dat ook geprobeerd ik weet niet?
@harie: Inderdaad, allemaal leuk en aardig zo’n ding in je auto, maar heb je bij een fiks brandje werkelijk geen drol aan.
Karakter noemen ze dat.
Ohnee wacht, het is geen Ferrari. . . .
@Rob: Of lambo:

http://www.topgear.com/au/assets/cms/8c95212f-39e1-4be2-a977-2fa348ca9034/Large%20Image.jpg?p=100622_01:39

Of porsche:

http://www.gtspirit.com/wp-content/uploads/2009/08/CGT0011.jpg

Hmmm…zal wel iets met het premium gevoel te maken hebben, krijg er iig wel een warm gevoel van binnen…
Zo’n corvette heeft toch geen emotie?
@bmwmaaktrijdengeweldig: En wat versta jij precies onder emotie? Spontaan in vlammen opgaande motoren vind ik anders best wel veel emotie hebben hoor.
@bmwmaaktrijdengeweldig:

Een 320d coupe wel?
@Hupke: Niet echt inderdaad, ben je wel met me eens denk ik?
@bmwmaaktrijdengeweldig:

Ja en nee, voor mij is zo’n 320d (coupe) niet echt een wagen met emotie, ik heb er niet echt iets mee maar een maat van me mag de oude 320d coupe van z’n moeder gebruiken en is daar gek van. Voor hem is dat een m5/ferrari/… (hij word daarin dan ook een gevaar op de weg).
Ik denk dat die emotie niet in de wagen maar in de bestuurder zit.
Jij hebt dat niet voor de corvette (ik nu ook niet echt) maar voor een amerikaan (of amerikofiel) is dat het emotionele-equivallent wat een 635 CSL of een enzo waarschijnlijk voor jouw is en wat een morgan en mclaren f1 voor mij zijn.
@Hupke: Definitie van emotie kun je inderdaad verschillend opvatten. Ik zou het abnormaal vinden als ik overal ”ik vind” bij moet plaatsen. Emotie heeft bij mij vooral een Maserati, e24 635csi, bmw 7 e23 en natuurlijk gewoon alle auto’s met 8 cilinders of meer met een lekker geluid. Amerikaanse auto’s vind ik wel mooi (2012 mustang bijv.) maar emotie vind ik ze niet hebben, want als je instapt zie je wat plastic, wat kunstof, wel lekkere stoelen maar meer niet.. in een Maserati zou ik hetzelfde lederen dashboard 100x opnieuw willen bekijken ;)
Het was inderdaad een leuke en daarna dramatische ervaring……

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).