Officieel: alle Nederlandse prijzen van de nieuwe BMW 1 Serie

Auteur: , 50 Reacties

Inclusief de prijs van het topmodel, de M135i xDrive met 306 pk.

Vorige week konden we je, met dank aan een man die op B100 leek, al informeren over de prijs van de BMW 1 Serie. Het ging hier om de instapper, de 118i met 140 pk en 220 Nm koppel. Deze hatchback, met een 1.5 liter driecilinder, is er vanaf 33.914 euro en komt met een handgeschakelde versnellingsbak. Dat is geen nieuws. Wel nieuws is wat de andere varianten gaan kosten. Bijvoorbeeld de 1 Serie met een viercilinder benzinemotor, ‘The 1’ met een diesel en hoe zit het met de M135i xDrive?

De BMW 1 Serie is met de marktlancering verkrijgbaar met twee benzinevarianten en drie diesels. De 118i met automaat kost 34.929 euro. Dieselen begint met een 116d handbak, voor 35.458 euro. Dan heb je een 1.5 driepitter met 116 pk en 270 Nm koppel. Dit model met een automaat kost 37.390 euro. Daarna komt de 118d. Een tweeliter viercilinder met 150 pk en 350 Nm koppel voor 39.029 euro. De automaat kost 41.282 euro. Het topmodel onder de diesels is de 120d xDrive. Deze variant heeft standaard een automaat en kost 47.659 euro. Het betreft een 190 pk en 400 Nm koppel sterke motor. Hoe de voorwiel- en vierwielaangedreven 1 Serie stuurt weten we nog niet. Men vreest wellicht voor het oordeel van M135i-orakel genaamd @wouter die spijtig genoeg nog geen kilometer heeft kunnen rijden in de nieuwe hatchback.

M135i xDrive
Dan het absolute topmodel, de M135i xDrive. BMW prijst deze M Performance 1 Serie op 60.766 euro. Onder de kap van deze vierwielaangedreven BMW ligt een 2.0 viercilinder turbomotor met 306 pk en 450 Nm koppel. In vergelijking met de concurrentie is deze 1 Serie scherp geprijsd. De Mercedes-AMG A 35 is er vanaf 67.639 euro en de Audi S3 kost 63.940 euro.

Een traan kan niet wegblijven als je de nieuwe M135i vergelijkt met zijn voorganger, de M140i xDrive. Deze kwam met een 3.0 turbo zes-in-lijn, 34 pk méér en was eerder dit jaar nog te koop voor 61.907 euro. Auw!



50 reacties

Drie cilinders, voorwielaandrijving, 34k. Ik moet nog even wennen geloof ik…
Die 60k voor de M135i is dan wel weer keurig! Lijkt me dé keuze in dat segment (ook los van de prijs).
@zoomzoom: da’s idd 6K minder dan een A35 AMG… die ik alsnog zou kopen, op zo’n bedrag zou 6K er ook nog wel bij moeten kunnen denk ik. Geen idee, nooit zoveel kapotgeslagen op een auto.
@zoomzoom: Vind die 60k eigenlijk niet zo keurig. Voor 1k meer had je de 6pitter met turbo, die met het verbruik de BPM omhoogschroeft. Dus lijkt er meer op dat het nieuwe model duurder is geworden, ondanks de motorische “innovatie” en lager verbruik.
@jajeroenja: xDrive…
140i met deze optie was al 68k
Toch wel heel erg benieuwd of de M variant net zo leuk is als een Mini JCW, of dat het toch tegen valt…..
Topmodel is dan nog een relatief goede deal, zeker in vergelijking met de bejaarde s3. Maar het ding is niet om aan te gluren. Alleen de achterkant is nog wel oké. Ik zou eerder voor een i30n of megane rs gaan…
Benzine rijden is dus of 140 pk, of 300 pk? Er zit niets meer tussenin?
@bequietanddrive: Dat zal wel op een later moment komen. Ze introduceren nooit alle versies tegelijk.
Koplampen zijn te groot en zitten te hoog. Hele vreemde verhoudingen heeft dit misbaksel
@hoerenneukert: En ze zitten te schuin
@hoerenneukert: helemaal 2001, dit design.
@hoerenneukert: lijkt zomaar op een uitwerpsel van een meisje van plezier. Maar autoblog gaan we nu elke piepscheet van dat mormel delen in een nieuw berichtje?
@jpoers: natuurlijk doen ze dat want elke scheet over deze auto lokt heel veel reacties en dus kliks uit :-(
@jpoers: De meeste (fanatieke) autobloglezers hebben wel een stiekem oogje op een BMW en weleens autoscout24 erop nagetrokken. Door de absurde prijzen in NL geldt dat dan vaak de 1-serie. Vaak wordt die echter niet gekocht omdat vrouwlief andere eisen heeft en omdat de portemonnee toch de baas blijft, dit houdt hen echter niet tegen om alles over de 1-serie te lezen en in commentsecties meningen te spuien..
Ik ben heel erg benieuwd naar de xdrive en diff van de 135i. Ik gok haast dat het gewoon een front wheel biased systeem is, waarmee het speelse gedrag de nek om wordt gedraaid. Die 4 cilinder is natuurlijk ook jammer, maarja, mercedes doet het ook.
@towi1989: Tenzij ze natuurlijk een Focus RS-achtig systeem hebben gepakt, en die Drift Mode gewoon als sportmodus hanteren.
Ik vind het toch maar veel geld. Een beetje fatsoenlijke 1-serie rijden ga je gewoon bijna 40k kosten. En 60k voor de M135i is dan in vergelijking met de concurrentie een nette prijs, maar een aantal jaar geleden kreeg je 300 pk-hot hatches nog voor minder dan 50k.
@berlinetta: exact. 60k is gewoon veel geld voor een hatchback. Bizar veel geld eigenlijk. Mag niet meer terug rekenen naar guldens maar toch, you do the math.
@berlinetta: Je kunt nog voor véél minder 300 pk krijgen! De Opel Grandland X Hybrid4 heeft er 300 en kost 44 mille :) :)
@jochempie: Tevens minder leuk en langzamer dan een 308 GTI met 263pk voor hetzelfde geld.
@torsen: Dat snap ik.
@berlinetta: gewoon slikken, terwijl auto rijden steeds duurder wordt gemaakt.
😂😂😂😂😂 35 rooitjes voor een driepitter man man man. Als de banken omvallen ( lees lease ) dan rolt er niet 1 BMW meer de fabriek uit. Niemand zou zoveel geld cash stukslaan op een instapper. € 400 per maand dan lukt het nog allemaal wel. Geld trouwens voor de meeste auto’s maar deze valt nu wat meer op.

De M135 lijkt gunstig geprijsd maar is het niet zo dat er dan nog een M bumper pakket en M interieur pakket boven op de prijs komt ?
@autopetje: Een M135i is altijd inclusief M-pakket. Ook zullen er al de nodige opties op zitten. Je kan er overigens in de configurator al mee spelen. Ik kom op 68k uit zoals ik hem zou willen.
@berlinetta: ok dan valt het mee. Lekker goedkoop 😜
@autopetje: Ja ik heb er gelijk 3 besteld.
@berlinetta: das wel een merkwaardige manier om aan een twaalf cylinder te komen :)
Voor minder dan €1000,- meer dan de vanafprijs van deze 1-serie koop je een Golf 1.5tsi 150pk in highline business R uitvoering. Of voor €2000,- minder dan de vanafprijs een Focus 1.5 Ecoboost met 182pk in ST Line business uitvoering met alle mogelijke opties. Ja ik mag ze nu daarmee vergelijken want voorwielaandrijving. Die BMW is dan nog kaal, ik zou het wel weten.
@pier: Ik was ook meteen voor de Focus gegaan. In ST-line trim vind ik het echt een dikke hatch en met 182 pk moet het ook meer dan snel genoeg zijn. Interieur van de Focus vind ik ook prima.
@pier: De Golf is natuurlijk inmiddels een uitloopmodel. Ik denk dat er binnen een jaar ook business pakketjes op de 1 serie komen, dat is toch het publiek dat er een wil.
@mashell: deze BMW ziet er nu al uit als een uitloopmodel.
@pier: Focus is van binnen duidelijk van een lager niveau.
@birdnerd84: Daar is de prijs dan ook naar. En ik zou me er eerlijk gezegd geen moment aan storen.
Nooit fan van de 2 serie geweest
Batchtuning af fabriek: toen ik een 118i van de vorige generatie als nieuwe leasebak ging rijden in 2012 had ie 170 pk. Volgens mij had de 116i toen 136 pk (of iets in die richting). Dat de koppeling tussen typenummer en cilinderinhoud is losgelaten sinds downsizing een serieuzer ding werd snap ik nog, maar dat de 140 pk versie nu niet als 116i in de showroom wordt gezet is wel erg gortig.
@rezi: Sterker nog, de 118i van het vorige model had op het eind zelfs 136 pk. Hij is er dus weer iets op vooruit gegaan.
@rezi: Badgetuning*. En de modelreeks die jij had is de enige waarbij dat zo was omdat ze toen de 114i benaming erbij bedacht hadden.
De modellen daarvoor en de facelift die erna kwam lag het vermogen van de 118i gewoon weer rond de 140 pk.

Typenummer en cylinder inhoud zegt al heel lang vrij weinig bij BMW. Een E30 316 is een 1.8 de E36 318i en de E46 316i en 318i zijn 1.9’s.
Ik heb net mijn 120d uit 2016 de deur uitgedaan, dat ding koste (zo goed als) fulloption 44k. Nu begint een 118d daar bijna op… Idioot!
@jaapies: dan had je wel een hele kale 1serie
@tanzanitef30n: ik schrijf dat ie zo goed als fulloption was!
@jaapies: das vreemd , onze 118d was net 50k, die was redelijk full option te noemen.
De neus is echt een totale mislukking. Maar dat was bij introductie ook bij de vorige 1 serie, met de (ongetwijfeld peperdure, want ingrijpende) facelift was dat gelukkig opgelost. Verbazingwekkend dat ze nu dezelfde fout weer maken. Bij deze is in ieder geval duidelijk te zien dat de ontwerper van de 2 serie “active tourer” (of zoiets) nu de hoofdontwerper van BMW is. Hij is in ieder geval wel consequent in het ontwerpen van lelijke fronten.
Ik dacht dat de productie van een voorwielaandrijver zoveel goedkoper was. Dat valt dus wel mee, of ze laten het in ieder geval niet zien.
Voor die basisprijs heb je ook een Mazda3 SkyActiv-X 180pk in Luxury uitvoering. Ja BMW is premium maar dat interieur van de Mazda is ook van topkwaliteit. Ik zou het wel weten
BMW’s worden steeds lelijker. Jammer :(
en naast de 34pk en 2 cilinders meer zelfs nog te krijgen met 2 deuren minder en manueel!
Het kan een stuk goedkoper. Niemand die het ziet.

https://i.imgur.com/GlkhERW.jpg
Hij zou interessant zijn als M1 3.0 6-in-lijn turbo met handschakel en xDrive. Het moet een optie kunnen zijn dat je kunt overschakelen naar achterwielaandrijving. 2.0 vind ik toch echt magertjes en zijn M badge dus niet waard.
Mijn 116d van de ‘huidige’ generatie kostte 36k maar dan wel met een paar pakketjes en wat opties. Als je bij de nieuwe een asbak bestelt ben je al duurder uit. Ik dacht dat de FWD goedkoper was om te bouwen 🤔
@gulli: is het ook, drie keer raden waar het verschil in productiekosten blijft… ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).