Officieel: er komt een tweede Gotthard-tunnel

Auteur: , 36 Reacties

Eén van de indrukwekkendste bouwwerken van het Zwitserse wegdek krijgt een forse uitbreiding. De 16,942 kilometer lange Gotthard-tunnel wordt namelijk verdubbeld met een extra wegtunnel. Het duurt alleen nog heel even voordat je er doorheen kunt met de sleurhut; in 2027 is 'ie gereed.

Momenteel loopt er slechts één wegtunnel (en een naastgelegen veiligheidstunneltje) door de Alp, waardoor het verkeer van beide kanten langs elkaar heen raast. Met een tweede tunnel worden de verkeersstromen van elkaar gescheiden om ongelukken, zoals de vrachtwagencrash in 2001 waarbij 11 mensen omkwamen, te voorkomen.

Het 15 jaar durende graaf- en boorproject loopt flink in de papieren. In totaal kost het Zwitserland ongeveer 2,3 miljard euro. Maar hé, met die 30 euro voor een Autobahnvignet die buitenlanders betalen om toegang te krijgen tot het Zwitserse wegennet is waarschijnlijk wel een leuk potje opgebouwd.

Een tweede tunnel zal voor vakantiegangers richting Italië een uitkomst zijn. Het hoeft immers maar een beetje druk te worden of er staan files voor de Gotthard-tunnel. Dit komt onder meer omdat vrachtwagens minimaal 150 meter afstand moeten bewaren tot voorligger. En dreigt er iemand in de tunnel met pech komen te staan, dan gaan de stoplichten op rood bij de in- of uitgang.

PS. Naast de Gotthard-tunnel voor wegverkeer wordt er ook gebouwd aan de Gotthard Base Tunnel (GBT), met 57 km de langste spoortunnel ter wereld. Hieronder een aardige documentaire over dit ambitieuze project.

Geen genoeg gekregen van deze tunnelpr0n? Check dan deze Top10 Langste Tunnels ter Wereld.



36 reacties

Sja, die kunnen dat gewoon.. Want:
http://europa.eu/about-eu/member-countries/countries/images/map.gif
Need I say more??
@kaasboerin: inderdaad ja, van dat geld wat in Brussel verdampt kan Nederland compleet geasfalteerd worden….
Damn…. 2,3 miljard euro!!
dat zijn aardig wat knaken, maar die Zwitsers hebben toch zat.
het is wel een indrukwekkende bouwwerk.
@VAG-man: Ja die hoeven het niet aan Brussel te geven.
vorig jaar nog 2 uur stilgestaan (om 02:45 uur) in die tunnel. Altijd file in de zomers. We dachten in de nacht is er geen file. Nou dag en nacht dus..
@rubenpriest: Een autoblogger neemt de pas lijkt me?
@RobertJ: zeker. maar ik bepaalde niet de route. Op de heenweg van Oostenrijk naar Italie wel prachtige wegen gereden.
@RobertJ: maar over een kleine 3 weken is het weer zo ver :P
@RobertJ: tunnel = gas geven toch (geluid) :P
als ik wouter mag geloven…. ;)
@krari:
Niet in die tunnel meer gas snuiven.
Max 80 en belabberde ventilatie.
Geloof mij neem lekker de pas ’s zomers net zo snel en zo veel mooier.
@jrk68: en nog bijna net zo snel ook! wij nemen elk jaar de pas, bovenop even een bakkie halen. je staat minimaal wel een minuut of 15 voor de tunnel, als je de pas neemt duurt het bijna even lang.
Is eigenlijk niet eens zo duur. Ik denk dat de huidige tunnel zo’n 7 meter breed is en gemiddeld 5 meter hoog. Met een lengte van 16942 meter is dat dus een inhoud van zo’n 593000 kuub. Per kuub tunnel kost deze dan € 3900,00.
@zanveld: Dat is ongeveer 6x zoveel als een gemiddeld huis per m3
@Larick: Een huis hoef je daarentegen niet uit een berg te hakken.
Ben blij dat zelfs bij de punctuele en precisie Zwitsers een dergelijk uitbestedingsproject bij voorbaat al lang duurt.
@Larick, weet ik wel hoor maar dit is toch net ff anders als die kalkzandsteen lijmhutten die in NL gebouwd worden. Trouwens voor dat geld mag de woning wel luxe afgewerkt zijn hoor. Een huisje van 450 kuub zou dan bijna 3 ton kosten…..
En bijkomend voordeel. Een tunnel wordt niets minder waard want daar is geen overschot van.
@zanveld: Wat dacht je van het continu graven, en de moeilijke bereikbaarheid, etc. etc. Kost bakken met geld, niet te vergelijken met een huis neerzetten op een plak beton.
En toch ga ik er in de zomer liever overheen. Zo waanzinnig mooi.
@midasracer:
Helemaal gelijk en tegen de tijd dat die tweede tunnel klaar is heb ik nog veel meer vrijetijd.

Ben tegen die tijd wel uitgewerkt.
Ach af in 2027, dat is alsnog sneller dan de Noord-Zuidlijn.
@MLTB: Exactly my point.. Haha.
Verdubbelt? (tweede zin) Is er nou echt niemand die die bloggers een groep 7 basisschool cursusje werkwoordspelling kan geven? Zo tenenkrommend slecht dit…

Ontopic:

Zou eens tijd worden. Vorig jaar meldden ze geloof ik nog dat ze de extra verkeersstromen van de Gotthardtunnel wilden opvangen met die spoortunnel uit het filmpje.
“Vorig jaar meldden ze geloof ik nog dat ze de extra verkeersstromen van de Gotthardtunnel wilden opvangen met die spoortunnel uit het filmpje.”

@thomaz: Zie mijn Post een stuk naar beneden.
Verdorie zeg… die Zwitsers graven gewoon een nieuwe dure tunnel en hier in NL kun je 1001 jaar wachten tot er eens een tweede brug bij Gorinchem over het water komt!!!!
Even een kleine kanttekening:
De autobahn vignetten in Zwitserland worden per 1 december 2012 duurder. 40CHF nu, gaat naar 100CHF(!). Heeft op zich niet veel uit te staan met die nieuwe tunnel. Er komen echter wel week- en maandpassen.
@renezzzz: Ja dus het word goedkoper als je 1x per jaar met de wintersport door die tunnel moet scheuren :P
@luuktb: wij gaan elk jaar zeker 3,4 keer maar krijg het vignet elke kerst als kado; leuk z’n gastvrije familie. Zwitserland, ik kan het iedereen aanraden, de natuur maar zeker om auto’s re spotten!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wij krijgen een 2e koen tunnel, ook knap!
@tritone: Ja, maar geen 2de brug bij rot punt Gorinchem!
Zo’n bergpas als in de Andes is toch veel leuker en uitdagender?
Vroeger keek ik nog weleens van die docu’s waar ze lieten zien hoe het in elkaar stak. En dat loopt niet altijd zo glad als mensen denken. En vooral als je hoort hoelang ze nog moeten.. Maar je moet beseffen dat dit in elke manier goed is voor de economie want werkverschaffing en verkeerontlasting.
Ricardo, je hebt je huiswerk lekker gedaan maar niet heus…

Ik woon in Zwitserland en voor me ligt de krant van vandaag. Even voorlezen:

Bundesrat Frau Doris Leuthard heeft vandaag alleen maar aangekondigt dat ze een tweede tunnel wil. Meer niet. Het is nog niet goedgekeurd of wat dan ook.

De SP en Die Grüne willen de tweede tunnel niet omdat ze bang zijn dan Frau Leuthard stiekum toch alle vier de banen gaat gebruiken en geven flink (politiek) tegengas.

Een verdubbeling van de capaciteit gaat het NIET opleveren zoals jij schrijft. Er komt welliswaar een tweede tunnel bij met 2 banen maar, en hou je vast, per tunnel mag maar 1 baan gebruikt worden. Er is namelijk een wet, van ongeveer 20 jaar oud, die knalhart zegt dat er geen toename van de capaciteit mag ontstaan want dat vind de lokale bevolking, die toch al spugen op al dat verkeer, niet leuk.
De ene tunnel wordt daarom voor het naar het zuiden gaande verkeer gebruikt (met 1 baan dus) en de andere tunnel is dus exlusief voor het noord gaande verkeer (met ook slechts 1 baan, ook al liggen er hier dus ook twee).

Om de SP en Die Grüne te paaien heeft Leuthard gezegd dat ze de “halve benutting” en daarmee het niet laten stijgen van de capaciteit, wettelijk vast wil laten leggen. Dit om tegemoet te komen aan die 20 jaar oude wet…
Ja ja, Zwitserland op z’n smalst… Ze kunnen er hier ook wat van.
Elke tunnel zal dus ten allertijde slechts 1 van de 2 banen open hebben. De tweede is bedoeld om te kunnen “omschakelen bij werkzaamheden” of bij ongelukken (je kunt dan “om de stilstaande voertuigen rijden” zonder dat je tegenliggers hebt).

De reden van de tweede tunnel is dus NIET het verdubbelen van de capaciteit maar het volgende:
De huidige tunnel moet dringend gerenoveerd worden. Daarvoor moet ie twee jaar dicht.
Dat is economisch niet te verteren plus het sluit het Italiaans sprekende Kanton Ticino (Tessin) grotendeels af van de rest van het land. Je kunt er dan alleen nog komen via de Gotthard Pas (over de berg dus) of door de St. Bernadino tunnel (takke end omrijden) of door Kanton Wallis (niet te doen met een vrachtwagen vanaf Basel, forget it).
Also… de tunnel twee jaar dicht gooien gaat gewoon niet.

Eerst een tweede tunnel ernaast bouwen en dan de oude dicht gooien voor de “major overhaul” kost slechts een Miljard Franken extra. Is dus niet veel duurder (in verhouding) en je snijd Tessin er niet mee af voor het transit verkeer (nogmaals, over St. Bernadino naar Tessin rijden is enorm omrijden)

De filedruk gaat dus niet afnemen onder normale omstandigheden. Er zijn tenslotte nog steeds slechts twee rijstroken beschikbaar, alleen niet langer meer in dezelfde fysieke tunnel.

Een andere reden dat de SP en Die Grüne zo fel tegen zijn is dat ze bezig zijn met een super spoorlijn, bedoeld als “autotrein voor vrachtwagens”. Ze willen die vrachtwagens, zodra de nieuwe, nu al in aanbouw zijnde treintunnel klaar is, van de A2 (de rijksweg van en naar Italie) en uit de Gotthard tunnel hebben.

Een tweede Autotunnel gaat echter eerder klaar zijn dan de treintunnel en zijn aansluiting op Italie (omdat de Italianen dwars liggen) dus de reden voor een treintunnel zwakt af. Iets wat de belanghebbenden van de treintunnel op z’n zachts gezegd “niet cool vinden”.

Zo is het verhaal in een notedop en zéker niet wat jij schrijft. Ik weet niet wie/wat je bron is maar het klopt voor geen meter (Misschien De Telegraaf of een andere krant voor intellectueel minder bedeelden…).

Het zou je sieren als je het artikel zou aanpassen.

Vriendelijke groeten van een geemigreerde Hollander.
Ik heb bovenstaande tekst even snel snel geschreven. Vergeef me eventuele spelvouten.
@fijnkonijn: Kijk aan, een verhelderende reactie waar we wat aan hebben. Ik vond dit bericht al zo vreemd stroken met wat ik vorig jaar had gelezen en in mijn post heb aangehaald. Lijkt me overigens stug dat Autoblog dit stuk gaat aanpassen, daar doen ze niet zo graag aan.
In de zwitserse kranten stond ook dat de autobahn stickers 110 chf word dus dat geld verdienen ze wel weer terug

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).