Officieel: Hyundai i30 met drie deuren

Auteur: , 54 Reacties

Nu concerngenoot Kia alweer aan zijn tweede generatie Pro_Zaa'd bezig is, vond Hyundai het hoog tijd om zijn eigen rijdertjes ook te verwennen met een i30 die extra instap- en parkeerongemak biedt. Hier is de 3-deurs i30!

Naast de vijfdeurs en de Wagon is dit de derde carrosserievariant van de i30. Het marketingpraatje (bla bla, Fluidic Sculpture, bla) kunt u er zelf wel bij verzinnen. Hoe je het ook wendt of keert: zo’n driedeurs ziet er toch een toefje sportiever uit, en op deze manier proberen de Koreanen de jongere koper/leaser over de streep te trekken.

Onder de kap is het een feest van herkenning: een 1.6-liter CRDi-dieselmotor met 128 pk / 260Nm (uitstoot: 97 g/km, dus 20% bijtelling) of een 1.6 GDI-benzinemotor met 135 pk / 164 Nm koppel. Zeg, Hyundai…wordt het niet eens tijd voor drukvulling in je benzinemotoren? De Affengeile i30 minus 2 deuren debuteert op de autosalon van Parijs.



54 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Hey @norge! Je nieuwe auto!
@Emile_Benz: Ik denk dat deze driedeurs iets te sportief voor hem is. :P
Geen wonder dat ze bij VAG slapeloze nachten hebben van Hyundai/Kia.
Dit is echt weer een schitterende auto die ze absoluut bij mij wel op de oprit mogen zetten.
Yep, Ik ‘dig’ @Norge wel. Dingen worden serieus mooier met de dag.
Netjes gedaan.
@kaasboerin: Takker og bukker ;)
@bullgod76 Als je hem dan ook op je oprit houd heb ik er geen last van..
Is zo’n koreaanse doos nu ook al autoblog-waardig?
@brasi: Geloof het of niet er zijn mensen die hier opgewonden van raken. Ikzelf overigens niet, vind ik de motoren te zwak voor, maar voor de rest ziet hij er gewoon uit als een Opel Astra GTC, en daar is niks mis mee. M.a.w. ze hebben het daar in Korea afgeleerd ons straatbeeld te verzieken!
3 deuren! zoals het hoort. mooie auto’s met 4 of meer deuren zijn op 1 hand te tellen. En bij die auto’s zijn de 3e en 4e deur meestal behoorlijk onzichtbaar (AM Rapide bijvoorbeeld)
@kaasboerin: whahaha
Op zich niets mis mee. Leuk ding.
Instapongemak? Je gaat toch links voorin zitten?
Zo’n driedeurs is veel makkelijker dan een vier- of vijfdeurs.
Het zal vast goed zijn, maar ik word hier niet warm of koud van…
Leuke auto voor Norge in z’n midlifecrisis.
Wat een raar ding, allemaal vreemde overbodige lijnen in de carrosserie. Veel te druk als je het mij vraagt.
@Tommy2: Dat heet design, kom je bij VAG niet tegen…
@norge: Overstyled ‘kijk mij eens jong en vlot zijn’-hok zal je bedoelen. ;)
@Tommy2: nope,design.Maar VAG is dat woord al dertig jaar vergeten.
@norge: Je hebt het nu over de Volkswagen Group, maar daar vallen diverse merken onder. Echter heeft elk merk zijn eigen designtaal in de autowereld, die kan je niet indelen per moederconcern. Gebral dus weer.
@Tommy2: Nope, het hele concern is saai.
@norge: Hahaha een Hyundai/Kia-aanbidder die Lamborghini’s, Bentley’s, Porsche’s, etc saai noemt! Het moet niet gekker worden op AB. :)
@Tommy2: Lamborhini’s zijn saaier geworden bij VAG en Bentleys lelijker, Hyundai wordt alleen maar spannender en mooier .En dan Kia (ook Hyundai) is toch ook een lekker merk.En als je een lekkere acht cilinder wil kan je toch een Genesis of Equus uit de states halen .En vergeet de Genesis Coupe niet voor als je perse achterwielaandrijving wil.
@norge: Ja, ze hadden Lamborhini en Bentley net zo goed kunnen laten stikken, lelijke saaie hokken.

En die Genesis en Equus zijn toch wel de neusjes van de zalm op autogebied. State-of-the-art, niet aan te slepen hier bij de dealers. Maar ik denk toch dat ik maar een i30 CW i-catcher ga halen, want daar krijg echt ik een harde van.
@norge: Bentleys lelijker? Godzijdank heeft VAG Bentley gekocht ze stonden op sterven na dood. Bentley heeft de pure klassieke Britse looks behouden en gecombineerd met Duitse degelijkheid en comfort die je nergens anders vindt. Verder zijn ze ook gewoon mooi hoor neem de Continental Flying Spur of de Continental GT bijvoorbeeld.
@agera: Bentley was een troostprijs voor VAG omdat BMW er met RollsRoyce vandoor ging, klassieke lijnen ? Whoeha,lomp bedoel je.
@norge: Ja maar bekijk het positief als VAG Bentley niet had binnen gehaald bestond het merk misschien niet meer.
Zie hier waarom Kia het in NL zoveel beter doet dan Hyundai… Kan niet tippen aan de nieuwe Pro Cee\’d!
@Svenska_Aeroplan_AB: Wauw..
Correctie: kan niet tippen aan de prijs/kwaliteits verhouding van kia (lijkt mij) Wie gaat er nou bijna 20k? neerleggen voor een kia? Ik vind het allemaal 3x niks. Het is beter als 10 jaar geleden, maar in mijn ogen gewoon niet zo mooi als een astra of megane of “kuch” Golf..
@lamborgfan: Een Golf mooi noemen is echt het understatement van het jaar.
Zelfs de nieuwe Dacia Logan en Sandero zijn nog mooier dan dat saaie VAG koekblik.
@bullgod76: ‘Mooi’ is inderdaad niet de juiste benaming, ‘prachtig’ of ‘schitterend’ volstaat beter. :P
@bullgod76: Vind ik altijd zo leuk, mensen die zeggen dat een Golf lelijk is. Hij is idd wat saai, maar lelijk is overdreven. Beetje kuddegedrag, dat gezanik over de Golf. Wees origineel!
@masterstig: bullgod76 zegt net dat ‘mooi’ niet eens volstaat om de schoonheid van de gold uit te drukken!
@solz: ”Zelfs de nieuwe Dacia Logan en Sandero zijn nog mooier dan dat saaie VAG koekblik.” Dream on…
@masterstig: wees er gewoon op dat bullgod76 waarschijnlijk het tegenovergestelde schreef van wat hij in feite bedoelde :) de golf is imo hooguit een ‘representatieve’ auto

OT: best een leuke verschijning, die driedeurs versie, maar meer dan 37000 euro voor de diesel? dan wordt het zowaar een statussymbool!!! :)
Ik dacht met driedeurs dat ze het zelfde als die onsymetrische velostar gaan doen ! verkeerd gelezen gelukkig !
@lamborgfan: gezien het feit dat de nieuwe Cee\’d retegoed verkoopt blijkbaar veeeeel mensen… Niet iedereen kan Lambo rijden zoals jij…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Heb jij de leeftijd van die roeptoeter wel eens gecheckt….?
De enige lambo’s die hij rijdt zijn van Bburago of Hotwheels….
@jrk68:
Hee knul,

Ik heb de gelukkige ervaring mogen hebben om met een Gallardo spyder een klein stukje te mogen rijden. Sindsdien ben ik helemaal gek van lamborghini.

Om even terug te komen je reactie. Deze roeptoeter heeft een bouwjaar van 1994. m.a.w (mocht je het niet snappen wat ik me erg goed kan voorstellen met jouw mentaliteit) ben ik dus 18 jaar.

Hotweels vond ik vroeger afschuwelijke dingen vanwege de te grote pornojeters eronder en lelijke kleuren. Ik ben een SIKU generatie. Nu je weet wie ik ben hoop ik van u/jou/je meer zinvolle reacties te krijgen

OT: Best een mooie wagen die 3-deurs versie, De 5d vind ik maar een beetje raar.. Ding valt niet lekker op het netvlies.
@lamborgfan: SIKU generatie, box man! :D Blijft prachtig speelgoed, veel beter dan die Hotwheels troep.
@lamborgfan:
Aangezien mijn kinderen een stuk ouder zijn dan jij is het meneer voor jou “knul”….
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik rijd geen lamborghini. Als ik die zou rijden zou ik mn tijd hier niet verdoen. Maar als ik zo eens terug kijk naar bijvoorbeeld de occasions. Dan is de enigste kia die nog goed verkoopt de picanto. Dan ga ik ervan uit dan andere modellen nog al gedateerd zijn en saai vanwege het nieuwe model. (fantastisch voor kia natuurlijk) Dat kan ik van de modellen die ik zojuist genoemd heb, bijna niet zeggen. Hoewel de megane ook veel verandert en de astra. Maar die zien er vaak nog goed uit en niet ouderwets.
Nu zal ik niet snel een Koreaan kopen maar dit ziet er serieus goed uit.
Motor van de Veloster turbo erin en je hebt een redelijk sportieve 3 deurs voor een, (schat ik) redelijk bedrag.
Ik vind de vijf deurs mooier, het lijkt alsof ze de twee deuren hebben weggehaald voor dit model… Als het toch weinig uitmaakt qua uiterlijk, dan lekker de vijf deurs voor mij (nog lekker praktisch ook).
Mooie auto weer van werelds vijfde grote autoproducent, verwacht zoals gewoonlijk weer kwaliteit en een goede wegligging.Uiterlijk zit het goed mee zoals we zien.Dat gezegd is deze auto niet bedoeld voor Vaggers ….die kunnen namelijk design niet waarderen en willen hun maandelijkse bezoekje aan de werkplaats niet missen…
@norge: Maar.. je beseft toch wel waarom die VAG dingen in de werkplaats staan en die Hyundai’s niet?

VAG meuk wordt nog daadwerkelijk gebruikt. Ze maken een hoop kilometers. Kijk maar op de snelweg.. stikt van die grijze en zwarte muizen.. Dan kan ik me voorstellen dat er wel eens wat kapot gaat.

Hyundai is prima om even naar de C1000 te rijden, waar moet daarvandaan slijtage komen?

Om even terug te komen op de wegligging. Ik heb in de vorige generatie i30 mijn rijlessen gehad. Wat mij meteen opviel (’t was een 1.6 diesel 115pk) Was dat er een extreem groot turbo gat zat. Pas boven de 25 a 2600 toeren kwam hij er een beetje in, en bij de 3000 had hij zn maximale druk. Dat vond ik echt irritant. Nu heb ik zowel de 1.6 tdi (nieuwe) en de 1.9 tdi (oude) gereden en die hebben dat veel minder. turbo komt eerder en geleidelijker.

Maar vering vond ik dan wel weer goed. Niet zo strak als een leon, maar ook niet zo zacht als een golf (verschil is niet bijstergroot, maar vooruit..) Toch kan ik me niet voorstellen dat een lease rijder een hyundai boven een VAG product zou verkiezen, als particulier weer wel!
@lamborgfan: Raar ,ik vind mijn Caddy juist tot 1500 toeren zwak,vooral in het begin de motor vaak af laten slaan omdat er geen koppel was .De Hyundai daareentegen heeft daar geen problemen mee .Vering is perfect en schokdemping redelijk sportief.Wel raad ik aan de kumho’s te begraven en er een paar goede bandjes onder te gooien.
@norge: Okee, is het een 1.6 tdi? Ben ik vergeten te vermelden de 1.6 was een DSG. Ik heb ook een polo diesel gereden 105 pk en die sloeg ook snel af! Ik moest zelfs gas bij geven. (koppeling ging ook extreem zwaar.. leek op een soort sport pakket achtig iets, ik vond het ruk!
Maar bij die 1.6 dsg vond ik iig dat over het hele toerenbereik (evenals de 1.9) meer power en turbodruk had als die van de i30, dat was mn punt.
@norge: Dat de motor afslaat tijdens optrekken heeft eerder te maken met een te licht vliegwiel dan tekort koppel. Ik had dat met mijn Passat 130pk TDI destijds ook.
@monsieurleloure: Zou kunnen, verder een best motortje hoor.
@monsieurleloure: En de controle over je linkervoet…
@lamborgfan: En juist van korte stukjes hebben auto’s veel te lijden ,snelweg slijt niet .
@norge: Klopt. Motor wordt niet echt warm. Veel koude starts. Veelal geen perfecte verbranding. etc.
Op de lange snelwegritten is de verbranding beter, draait de motor op een veel constanter toerental en worden het verbrandingsresidu volledig afgevoerd. Last but not least: de motor komt op een fatsoenlijke temperatuur.
-edit: nutteloze bijdrage-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).