Officieel: Renault Mégane R.S. Trophy met 300 pk!

Auteur: , 72 Reacties

De topvariant die het wachten waard was.

Renault heeft een nieuwe topper in het gamma van de Mégane in vorm van de Mégane R.S. Trophy. In vergelijking met de Mégane R.S. 280 levert de Trophy 20 pk meer vermogen en 20 Nm meer koppel. Dit vertaalt zich naar 300 pk en 420 Nm koppel uit de 1.8-liter turbomotor. Renault Sport zegt dit resultaat behaald te hebben door de turbocompressor te tweaken en door een nieuw uitlaatsysteem te ontwikkelen. Nieuw met dit systeem is de komst van een mechanische klep, een primeur voor een Renault R.S.

Megane

Net als de reguliere Mégane R.S, is de Trophy met zowel de EDC-automaat als de handbak te krijgen. Overigens is die 420 Nm exclusief voor de automaat, de handbak moet het met maximaal 400 Nm aan koppel stellen. Naast extra vermogen, komt de Trophy standaard met het Cup-chassis. Dit betekent stijvere demping en nog veel belangrijker: een Torsen mechanisch limited-slip differentieel. Je herkent de Mégane R.S. Trophy aan aluminium remschijven op de vooras, specifiek voor de Trophy ontworpen 19-inch lichtmetalen gecombineerd met rubber van Bridgestone. In het interieur beschikt de Trophy optioneel over nieuwe Recaro racestoelen met een alcantara afwerking. Je zit 20 mm lager in deze stoelen, wat toch wel lekker is in een hot hatch.

Megane

De Mégane R.S. Trophy sprint in 5,7 tellen naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 260 km/u. Het ledige gewicht bedraagt 1.419 kg. De Trophy is vanaf eind 2018 leverbaar. Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.



72 reacties

Een masterpiece op wielen. Als er al een auto is die ik dolgraag aan de tand zou willen voelen is het wel dit ding. Ongelooflijk toffe wagens vind ik het. De vorige Megane R.S. gaf me onwijs veel plezier tijdens een ritje die ik mocht doen. Deze zal dat ongetwijfeld ook weer voor elkaar krijgen.
@viezefreddyw: Ik vond hem juist emotieloos en suf. Nooit het idee dat je met iets speciaals op pad was en net als deze, zo heel snel is hij ook niet.
@airc: inderdaad. Blijft gewoon een redelijk potent Fransoosje. Niks speciaals aan. Als de Astra minder was aangeslagen was dit die opel
@airc: Dat is wel een beetje het gevaar voor hot hatches. Ze moeten ineens snel zijn in rechte lijn. Maar daar gaat het vaak niet om met auto’s als dit. Een goede hot hatch moet vooral veel plezier geven tijdens bochtige ritjes. Dat kunnen de Fransozen goed. Hebben ze al jaren bewezen.
@viezefreddyw: het is niet Duits dus per defenitie niet goed.
@rufctr01: door een Duitse bril kijken is per definitie niet goed
@viezefreddyw: en de Honda doet dat zelfs beter.
@viezefreddyw: beter dan de Ghibli
@ikleesookoverautos: Dat is een vergelijk die ik niet helemaal snap.
Check de foto’s! Er schakelt blijkbaar iemand voor je die Manuel heet!
Zou dat je auto-maatje zijn?
@polposition: Grappig.
Maar check ook foto 5. Als Manuel niet aan boord is is er wel een versie met flippers achter het stuur waarmee je Manuel kunt simuleren.
De hot hatch die ik zou bestellen als ik ervoor in de markt zou zijn. Het liefst in het knalblauw en met handbak. Ik vind het een fantastisch ding.
5,7 tellen naar de 100? Is dat niet wat traag voor iets met 300 pk?
@b2014209: Er zijn hatches met 300 pk die het een stuk sneller doen, maar die hebben dan ook allemaal geen FWD. Daar zit het hem ook in. Sneller zal gewoon niet lukken. Vergelijk het maar eens met een Honda Civic of een Cupra.
@berlinetta: Een Civic Type R doet er net zo snel over. Volgens velen is dat dé hot hatch van het moment. Dus ja, traag? Valt mee.
@viezefreddyw: Ik vind het ook helemaal niet van belang. Een hothatch is bedoeld voor het leukere bochtenwerk. Als je je in zo min mogelijk tijd van 0 naar 100 km/u wil verplaatsen, dan koop je maar een RS3.
@berlinetta: Om er vervolgens achter te komen dat je bijna twee R.S.’en kan kopen voor het geld van 1 mooie RS3…

En met een beetje pech heb je een paar weken plezier van je RS3 tot ‘ie gejat is…
@viezefreddyw: Dan ben je dus dubbel genaaid.
@berlinetta: daar zit wat in.. had geen rekening gehouden met FWD. Ik vergeleek het met m’n TT die er 5,3 sec over doet met ‘maar’ 230 pk. Maar inderdaad niet met FWD
@b2014209: Die Haldex-koppeling doet in dit geval wonderen inderdaad.
@b2014209: Focus RS500 met 350 pk, doet 5,4 seconden naar de honderd. Dus zeker niet slecht. Misschien als je een voorwielaandrijver speciaal zou bouwen hiervoor, dus slicks, extra gewicht op de vooras,… zou het sneller kunnen.
1419kg voor een hatchback. Komop zeg. Zet dat ding op dieet
@baklava: eigenlijk wel he, vroegahh waren ze 800-1000kg. Maar dat zal (bijna) niet meer voorkomen..
@baklava: de Fiesta ST is volgens dezelfde maat (rijklaar zonder chauffeur) bijna 300kg lichter. Een Suzuki Swift Sport is 450kg lichter! Er wordt geklaagd over gewicht, kopen diezelfde mensen deze auto’s*? Moet je wat vermogen inleveren maar nog steeds veel sneller dan vroegahh @veteclover en m.i. waarschijnlijk een stuk plezanter zolang je enigszinds netjes rijdt op openbare wegen…
@onehp: Maar een Fiesta ST is een ander segment, toch?
@simonmc: Fiesta ST is een Hot Hatch(back), inderdaad in een klasse lager. Maar waarschijnlijk even ruim als een Golf van een paar generaties terug (tss 3 en 4 gok ik). Zo groot als de auto’s in de Golfklasse nu zijn en met de vermogens met bijhorende hardware (aandrijflijn, remmen etc), wordt het niet heel veel lichter.
De i30N weegt evenveel.
De Type R met GT pack idem.
Golf GTI Performance is lichter op papier, in de praktijk wegen ze niet veel minder dan deze met de courante opties.
@Onehp: je kan ook de huidige generatie Hot Hatches met de D-segment sportsedans van 20 jaar geleden vergelijken. De M3 (E46), C43 AMG, Audi S4 et cetera. Qua afmetingen zijn de hatches iets ruimer, lichter en hebben (sommige) zelfs meer vermogen. Dat geeft een iets beter beeld.

Ook ligt het veiligheidsniveau enorm veel hoger bij moderne auto’s, evenals het luxe niveau. Dus wat ze tegenwoordig voor elkaar krijgen is razendknap.
@willeme: eensch, want ze kosten nog eens stukken minder.
Ook nog, bv. de S4 met V8 was, EU, rond een echte 1800kg… Velen beseffen dat niet…
@onehp: Op welk gewicht kom jij trouwens voor de Fiesta? Ik heb voor het type Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 een gewicht van 1183 kg gevonden. Dan is het verschil eerder 236 kg, en niet bijna 300 kg natuurlijk.
@simonmc: het Fiesta gewicht is onduidelijk gedefinieerd en er is wat verwarring, maar volgens mij is die opgave het gewicht mét 75kg chauffeur*, de opgave van de Megane hier is zeker zonder. Dan kom je uit op 300kg.

*Gebaseerd op verschillen in gewicht tussen mindere versies van de huidige en vorige Fiesta, tussen de vorige generaties 1.0 en ST, het feit dat de alu 1.5 niet veel zwaarder is dan de gietijzeren 1.0 en nog wat referentiepunten, o.a. dat er geen logica zit in dat de nieuwe ST plots 100kg meer zou wegen dan de oude… Zó hard gaat dat niet
5,7s naar de 100 mag eigenlijk niet een Hot-hatch heten vandaag de dag
@focusrs1: Trap de aandrijfas naar de achterwielen onder je RS eraf en die doet er net zo lang over.
@focusrs1: ik denk dat dit ding juist de nieuwe definitie is van een hot hatch.

0-100 zegt lang niet alles. Wat is sneller? Een top fuel dragster, of een F1-wagen?
@posthumus: ligt eraan, sta je op de ‘kwartermile’ of ‘nurkenburgerring’..
@vtechlover: maai poojnt ekseklie
@focusrs1: iemand die enkel naar 0-100 kijkt is eigenlijk geen autoliefhebber vandaag de dag… Gisteren en morgen ook niet.
@onehp: mwa is wel een makkelijke manier om auto’s te vergelijken, als je bijv naar kwaliteit kijkt is Renault hopeloos, afwerking hopeloos, rijkwaliteit legt Renault het af tegen de focus, u.s.w.
Eerlijk gezegd vind ik hem erg zwaar voor een auto zonder 4wd. Nevertheless zou ik m graag als gezinsauto erbij willen hebben :)
Aluminium remschijven op de vooras. Ik moest even naar de foto’s kijken om te zien wat je bedoelde. Het zijn natuurlijk gewone stalen remschijven “zwevend”gehangen aan een alu kern .
Toch echt wel een verschil.
@n54coupe: ik vroeg me dat ook al af, thnx!
Oh my science, yes! Met handbak graag! Ik zou ‘m 20 jaar houden.
Ben benieuwd naar het uitlaatgeluid… de standaardberekening klinkt wat lafjes volgens reviews… Hopelijk hiermee gefixt :-)
@punicaoase: berekening = uitlaat…
@punicaoase: wat voor autocorrect heb jij dan?!
De Honda is dus 40kg lichter, 20pk meer en zelfde aantal NM voor de handbak.. Ben benieuwd wat ze tegeover elkaar doen.. Nu maar hopen dat MAX volgens jaar met de Honda ook in het voordeel is tov de Renault.
Nb Hothtaches blijven leuk, lang geleden had ik een Corolla GTI-16 (hothtach) en die woog rond de 1000kg en had maar 125pk.. En dat was toen leuk.. Ging niet kapot en ook best zuinig.. Echter dat was allemaal goed betaalbaar.. Nu kost een hothatch de prijs van een Lexus IS300 of een Mercedes C.. Tja.. keuzes.
@tvr1974: jaren terug een BX16V met 160pk gehad die 1000kg woog, nog leuker😉
@rufctr01: ook leuk idd… maar hoevaak heb je er wat mee gehad? ;)
@rufctr01: 1000kg? De BX GTI was 1145kg EU equivalent opgegeven en is als zwaarst gewogen 1269kg. Bron: franse Zeperfs.com

Gebeurt wel vaker. Ik heb 25 jaar in de waan gelopen dat een Ferrari F40 1100kg woog. Maar op de weegschaal en gewogen zoals de meeste autos vandaag met alle vloeistoffen, getankt en met een 75kg EU chauffeur, weegt ie eigenlijk meer dan 1400kg…
300 PK 420NM en nog steeds maar 5,7 sec naar de 100… Dat zijn geen beste waardes.
@airc: Is het domme mensendag vandaag? Hoe snel ren jij de 100 meter als je alleen je handen mag gebruiken?
@Jochempie: 100% gelijk, dat zijn dan autokenners? Al geef je deze megane 400pk dan zal hij nog niet sneller zijn van 0-100. Als hij 400pk zou hebben dan is de kans groot dat hij nog trager gaat van 0-100 omdat het doseren nog moeilijker wordt. 5.5s van 0-100 met straatbanden is ongeveer de max voor een FWD hoeveel vermogen je hem ook geeft.
@jochempie: Gekkie, het is alle dagen domme mensendag.
Lijkt me leuk speelgoed maar wat worden die hete hatches toch zwaar. Veel te zwaar!
Mag er nog een hoop technologie inzitten.
@willy01: auto worden steeds groter, dit is een volwaardige gezinswagen. Kijk 1 of 2 klasses lager en je vind de Fiesta ST die voogens dezelfde maat (rijklaar zonder chauffeur) bijna 300kg lichter is. Een Suzuki Swift Sport is 450kg lichter!
De keuze is er, alleen moet je dan geen 300pk verwachten…
Leuk en heet scheurijzer maar ik ben toch meer benieuwd naar de nieuwe Ford Focus RS+
Wat een druk velgontwerp! Daar zijn ze niet de enige in trouwens.wat is er mis met een mooie 5 of 7 spaak?
@enricoleerdam: die vind ik vaak lomp. Graag 10 of meer dunne spaken…
Nu nog een Clio RS met handbak
En dan over een jaar de mooie klep uit je uitlaat moeten halen omdat het niet meer mag
0-100 is traag volgens velen maar; Hoe vaak ga je stilstaan op een circuit of bergweg…
@spylegion: Nooit, maar volgens mij denken de meeste hier alleen in stoplichtsprintjes. Dat is immers cool.
De gaafste hot hatch die je momenteel kunt kopen!
@rufctr01: ik ga voor de Honda
De gaafste, en wellicht best sturende hot hatch van dit moment! En zeker mijn, wellicht bereikbare, droomauto!

Er is nog zoveel meer aangepast aan deze auto dan dat er in bovenstaand artikel wordt vermeld.

Het Cup chassis is voor de Trophy speciaal aangepast met 25% stuggere dempers, 30% stuggere veren en 10% stijvere anti-roll bars.

Ook het sperdiff is aangepast om betere tractie de bocht uit te genereren, en het 4-control systeem is aangepast.

Er komen 2 velgdesigns met ook allebei andere type banden. Waarvan één set het onafgeveerde gewicht verminderd met 2kg per velg.
@ds3thp: dank. Bron?
@Onehp: de press release van Renault UK

https://www.press.renault.co.uk/en-gb/releases/2512
@ds3thp: de release is wat verwarrend. De Throphy heeft geen nieuw onderstel, enkel het Cup chassis die dus de aanpassingen die je vernoemd heeft, maar dus al verkrijgbaar was. Idem 4 control, is hetzelfde als op de reeds verkrijgbare Cup pakket. Het sperdifferentieel is wat verwarrend want ze spreken over een nieuwe calibratie tov de Sport, maar de sport heeft geen sper…
De bimetaal remmen bestonden ook al als optie op de Cup.
Uiteindelijk is het grootste verschil het vermogen en geluid, en de nieuwe lagere stoelen. Ogenschijnlijk kleine veranderingen die echter wel de moeite waard kunnen zijn. Maar als je de bestaande Cup besteld hebt, aan hopelijk een mooie prijs, moet je waarschijnlijk ook niet heel rouwig zijn (en je wist dat deze Throphy eraan kwam…)
Tsja, erg leuke hitvoering, maar voor mij mist dese generatie iets bijzonders wat de vorige wél had. Dat was echt de 911 GT3 onder de hatchbacks.

Als allrounder redt de Megane het niet bij de Golf GTI. De Seat Leon Cupra biedt meer waar voor je geld. De Peugeot 308 vind ik een stukje chiquer, fraaier en leuker. Als 4wd je ding is, is de Focus RS vele malen sneller (op de 100).

Ik zou altijd gaan voor de Honda Civic Type-R. Waanzinnig doorwrochte auto. Bijzonder gave motor, briljante wegligging en een uitgekiend interieur. Niet moeders mooiste, maar wel origineel. Een blauwe met rood alcantara graag.

@willeme: de echt bijzondere versies kwamen pas na de 1e / 2e facelift / LCI

Bij de vorige versie begon het allemaal met de RS 250
Toen kwam de RS265 waar ook een Trophy versie van kwam.
Daarna volgde er een Facelift en kwam de RS275
Waar dus een Trophy en een Trophy R van kwamen.

Renault zou Renault niet zijn als het nu ook weer zo gaat lopen. Al betwijfel ik of er een R versie komt.
@willeme: de Type R is wat mij betreft klein beetje overhyped. Erg mooie voorophanging en spoorbreedte maakt hem stabieler dan de andere genoemde aanbiedingen, met uitzondering van de Megane, die heeft ook de mooie(re) ophanging en de extra spoorbreedte. De type R is ook wat saai in de zin dat de achterkant helemaal niet speels is, ik denk dat de Renault dat beter doet en zowiezo leuker is met achterwielbesturing à la… juist, GT3 ;)
De motor in de Type R is niet bijzonder, op papier meer vermogen maar in de praktijk best wat lag onderin en is ie niet sneller dan de rest, zelfs in tegendeel, volgens Teknikens Värld nr13 (2018) is de Cupra R twee volle seconden sneller naar de 200 maar die kun je straks niet meer kopen met WLTP…
En ik ben niet diegene die eerste over stijl begint, maar in dit geval is het zo extreem. Vind de Renault 100x beter, uitgesproken dik zonder overdrijven met teveel plastiek zoals de Type R. Smaken verschillen…
@onehp: Ten eerste: een slechte keuze in deze klasse is er eigenlijk niet bij. Het zijn allemaal waanzinnig competente auto’s. Voor rond de 50 mille heb je een gezinsbak die qua snelheid meekan met auto’s als een 355, Skyline GT-R, 911 of Corvette uit de jaren ’90. Dat vind ik zeer indrukwekkend en een knap staaltje werk, temeer het ook gewoon huis-, tuin- en keuken hatchbacks zijn.

Als ik mocht kiezen werd het de Honda. De Megane mist voor mij iets wat de vorige wel had. Ook vind ik het interieur echt een knakenuitstraling hebben. De 308 toont veel volwassener bijvoorbeeld, ondanks de rare plaatsing van het stuur. Om maar te zwijgen van de Golf.

De Honda heeft verreweg de meeste reserves. Bij de Renault ben ik daar juist een beetje huiverig om. De Leon Cupra is op papier de beste uitkomst en als je veel ruimte nodig hebt de beste oplossing. Met drie kinderen is het de enige optie. Maar als hatchback vind ik ‘m tegenvallen. Snel: ja. Goed in de bochtjes: ook. Wordt je er erg blij van? Mwah. Stoelen zijn voor mij niet goed, interieur voelt goedkoop aan (wat het ook is) en qua uiterlijk is het mij te braaf.

Dan de Civic. Dit is een auto die écht onder handen is genomen. Alles is aangepakt. Uiteraard zwaar over de top, en dat mag ik wel. Je hoeft niet geld bij te leggen voor de mooie velgen, die krijg je standaard. Net als die vette Recaro’s. En die wilde bodykit, die is wat aan de extraverte kant, maar als JDM-liefhebber (Evo’s, STI’s etc) is dat niet zo erg. Het is juist een auto met flink wat karakter, terwijl de meeste auto’s in deze klasse juist allrounders zijn geworden. Last but not least, de standaard Civic is een erg goede hatchback. Qua basis veel beter dan de Mégane, Leon of Focus, naar mijn mening.

Gelukkig hebben we tegenwoordig een enorm ruime keuze uit dit soort hebbedingen!
@willeme: inderdaad, heel veel uitstekende keuze. De 1.8 vd Renault is wss reeds dichter bij zijn limiet. Je krijgt inderdaad heel veel bij de Civic, ie is ruimer en praktischer dan de andere. Uitstekende stoelen en alle harware standaard. Ook al was ie een nog betere wegauto geweest met 19″…
En in Zweden eigenlijk belachelijk goedkoop, had ik vandaag nieuw gekocht was het een heel sterke kandidaat…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).