Officieel: Saab-resten definitief verkocht aan NEVS

Auteur: , 40 Reacties

Het Chinees-Japanse National Electric Vehicle Sweden (NEVS) heeft zojuist bekend gemaakt de aankoop van de failliete Saab-boedel afgerond te hebben. Het Saab-logo mogen ze in de toekomst echter nog steeds niet gebruiken.

Medio juni was er een overeenkomst, maar de details moesten nog ingevuld worden. In eerste instantie gaf NEVS aan dat de deadline op eind juli lag, maar deze werd niet gehaald. Na een extra maandje overleg lijken de curatoren en NEVS er nu toch uit te zijn, want zojuist werd bekend gemaakt dat de deal rond is, en dat er later vandaag een persconferentie volgt.

Bovenstaande klinkt simpel, maar wij voorzien flink wat beren op de weg. Ten eerste mag het logo met de Griffioen niet gebruikt worden, want Volkswagen Scania heeft dit in handen. Daarnaast zijn er ook nog de plannen van Spyker en Youngman. In hoeverre deze in het vaarwater van NEVS komen weet niemand precies, maar zo liggen de zaken er volgens ons voorsalsnog bij:

– NEVS mag de naam Saab wel gebruiken, maar het logo niet
– De eigendomsrechten van het (nog niet volledig ontwikkelde) Phoenix-platform liggen bij NEVS/Saab

Is dit een probleem voor Youngman? Dit hoeft niet, want Youngman heeft nooit gesteld dat ze de eigenaar zijn. Ze zeggen alleen dat ze een licentie hebben om het platform te mogen gebruiken. Over wat deze licentie inhoudt is nog wat onduidelijkheid. Het zou kunnen dat Yougman nog een aanvullende deal sluit met NEVS.

NEVS is vooralsnog van plan om binnen 18 maanden hun eerste EV-model (op basis van de Saab 9-3) te introduceren:

”In approximately 18 months, we plan to introduce our first electric vehicle based on Saab 9-3 technologies and a new technology electric powertrain. I would like to express our gratitude and thanks to the receivers for their cooperation during this very complex process.”

Als onderdeel van de deal vallen nu ook Saab Automobile Tools en Saab Automobile Powertrain in handen van NEVS. Hoe het bedrijf er over 1 a 2 jaar voor staat? We gaan het beleven!



40 reacties

Voor zover dat nog niet zo was: Walt Disney had het hele Saab/NEVS/youngman/GM sprookje niet beter kunnen verzinnen
@rodger: met GM als boze stiefmoeder :)
@sketcher: en Victor Muller als sprookjesverteller?
@robbie: pinokkio :)
Zo speciaal is het logo ook weer niet. maak het nieuwe logo gewoon de SAAB in de bekende hoofdletters, ook heel herkenbaar. Volgens mijn is enkel het blauwe logo een probleem.
Wie heeft de rechten op de 9-5?
@sketcher: die liggen (uiteraard) bij GM. De rechten op de 9-3 liggen volgens mij eigenlijk ook bij GM, maar dat model is inmiddels zo oud dat het GM weinig meer kan boeien (gok ik zo).
@robbie: Het lijkt me sterk dat GM denkt: het model is zo oud laat maar. Hier staat echt alles van op papier. Als de 9-3 van GM is dan zal NEVS ze daar voor moeten vergoeden.
@sketcher: en als dat met de 9-3 kan, waarom niet met de 9-5?
@sketcher: het kan zijn dat GM de rechten op de 9-3 heeft overgedragen. Er zijn namelijk geen relevante GM producten meer die gebruik maken van dezelfde techniek.

Bij de 9-5 ligt dat anders. Die auto is gebaseerd op een courant platform en deze auto zou direct kunnen concurreren met auto’s als de Malibu, Insignia en diverse Buick modellen.

Dat risico is dus veel te groot.
@robbie: dat klinkt plausibeler. De 9-5 design van het GM platform weken lijkt me zinloos.
Was de 9-3 niet gebaseerd op de laatste generatie Vectra? Vrij verouderd dus.
A never ending story (het lijkt net Apple vs Samsung: begint me de keelgat uit te hangen..)
@rocky: Inderdaad, ik word er ook wel een beetje moe van… Toch vond ik het wel grappig dat Samsung 30 trucks met 5 centen bij Apple afleverde. :)
@kickass: *faceplam* trap je werkelijk in die hoax? Het is nog niet eens officieel dat Samsung moet betalen. Er is alleen uitspraak van de jury en nog niet van de rechter.

Daarnaast zouden er véél meer vrachtwagens nodig zijn en zijn er niet eens genoeg stuivers in omloop.
http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2012/aug/29/apple-samsung-trucks-nickels-fake
@robbie: Ik had het gelezen op een site van een Engelse krant, ofzo. Kranten zijn meestal wel betrouwbaar…
@kickass: deze uitspraak is bijna net zo naïef als het geloven van die vrachtwagens met muntjes.
@sketcher: Ok, daar had ik niet echt bij nagedacht… Ik neem mijn woorden terug. :P
@kickass: Zegt ‘News of the world’ jou iets? :-)
@baasbas: Die hadden telefoongesprekken afgeluisterd. Betrouwbaarder kun je het niet krijgen. ;)
@kickass: “Kranten zijn meestal wel betrouwbaar…”
*veegt koffie van ’t scherm*
@kickass: De enige twee dingen die je echt mag geloven in een krant zijn de prijs en de datum :)
@solz: En dan nog maar in 99% van de gevallen…
Mooi dat het eindelijk verkocht is.
Ik hoop er nooit meer iets van te horen!
Quizvraag: Welk ontwerp is het minst geschikt als basis voor een electrische auto?
@mout: Mijn zware Discovery :)
@sketcher: Ik zeg http://www.liberty-ecars.com/.
Hoe zwaarder de brandstofmotor, hoe minder erg de kilo’s batterij.
@mout: Een tang? Nijlpaard? Geen idee.
@mout: tandenstoker
@smoked: Daar zeg je zo wat. lol
Mochten ze ooit elektrische auto’s gaan maken dan hoop ik dat ze de naam Saab niet gaan gebruiken. Een Saab hoort een benzinemotor te hebben, en het liefst met turbo. Slim dat ze de rechten op het logo niet hebben overgenomen. Iedere Saab rijdt rond met een afgebladderd logo, die zijn nu eenmaal van een mindere kwaliteit dan de auto’s zelf. Ach, zelfs een Saab rijder blijft niet gevrijwaard van een enkel klein ongerief.
@moveyourmind: Slim? Scania wilde die rechten niet geven.

NEVS had niks te willen. Scania/VW heeft er gewoon een stokje voorgestoken.
@robbie: I know, dat laatste was ook niet heel serieus bedoeld. Het is wel zo dat de originele logo’s echt heel snel afbladderen, kijk maar eens hoeveel Saabs er rondrijden met een logo dat is vergaan. Dat is dan ongeveer het enige wat stuk gaat. Ben bevooroordeeld, maar het zijn wel heel goede auto’s.
@moveyourmind: de kwaliteit van die badges is idd ruk. En de kwaliteit van al die GM onderdelen natuurlijk ;)
@robbie: Die GM onderdelen valt nog wel mee haha. Mijn Saab komt nog uit de tijd dat de Zweden bijna alle onderdelen die van GM kwamen nog naar eigen inzicht aanpasten. Maar ook eigenaren van jongere Saabs die ik ken zijn heel tevreden. Het maakt mij ook echt niet uit of de auto grotendeels GM (Opel) is, als ’t werkt en heel blijft is is het goed.
@moveyourmind: gelukkig kosten ze niet zo veel om te vervangen, staat ook zo slordig, ik heb trouwens de indruk dat alfa romeo in hetzelfde bedje ziek is
@solz: Ford ook, op sommige modellen. Van de vorige Galaxy is er geen enkele die nog blauw in het logo heeft…
@moveyourmind: Volgens mij gaat de SAAB identiteit juist over innovatie en dingen anders willen doen. Krampachtig aan benzine motoren en turbo´s vast houden hoort daar dan niet bij, Dat waren de jaren 70-80, tijd voor iets anders.

Hoe tof zou het zijn als SAAB´s b.v. een kleine turbine motor zouden hebben om voor de elektriciteit te zorgen, om maar eens wat te noemen.
Daar een paar eigenzinnige designs bij en dan zie ik het wel weer zitten.
@sketcher: eens
@sketcher: Turbine ligt dan wel weer lekker in het gehoor. Ondanks mijn nickname misschien wel een beetje conservatief in die zin doordat ik de oude Saab benzinemotoren wel heel erg lekker vind klinken. Je hebt wel gelijk, als ze terugkomen liefst zo tegendraads en vernieuwend als ze altijd waren. Zoals er pas in de blog over Apple en Saab ook wel een heel aantal mooie ideeen tussen zaten.
@sketcher: Mee eens. Hoewel ik momenteel nog niet echt warm word van wat er momenteel aan elektrische of hybride auto’s rondrijdt past het wat mij betreft niet eens zo slecht in het straatje van Saab. Alleen wordt het gedaan door een (deels) Chinese partij. De kwaliteit (of meer het gebrek eraan) wat dat over het algemeen met zich meebrengt baart me meer zorgen.
Dus… Saab ‘leeft’?

Driewerf hoera dan maar…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).