Officieel: Toyota en BMW gaan samen delen

Auteur: , 53 Reacties

Oh wat zitten ze weer gezellig aan de thee. De twee kunnen het blijkbaar reuze met elkaar vinden en gaan samen milieuvriendelijke technologieën ontwikkelen. To sweeten the deal krijgt Toyota vanaf 2014 de viercilinder diesels van BMW.

De meest concrete plannen bestaan uit BMW’s 1.6 en 2.0 viercilinder diesels. Deze zullen zij vanaf 2014 aan Toyota leveren. Toyota wil deze motoren primair in Europa gebruiken voor waarschijnlijk de Auris, Avensis en nog wat niet-al-te-klein spul. Ten opzichte van de Toyota diesels leveren de BMW motoren duidelijk meer vermogen bij een lagere uitstoot. Het valt allemaal onder de noemer “milieuvriendelijke initiatieven”.

Op de lange termijn willen de twee ook met hybride-technologie gaan samenwerken. Centraal staat daarbij de ontwikkeling van lithium ion accu’s. De overeenkomt biedt verder ruimte voor meer.

Verwacht hiermee nog geen Prius met 1 Serie body. Voor de komende jaren heeft BMW haar i Serie al klaar staan. Bovendien gebruiken de hybrides op dit moment bij BMW in ontwikkeling een heel ander type aandrijflijn dan Toyota. Bij Toyota hangt de elektromotor nog altijd achter de verbrandingsmotor, BMW wil heel duidelijk de elektromotor als belangrijkste (of enige) aandrijver gebruiken. De twee kunnen vooral op termijn hele grote sprongen gaan maken in laadtijden en accu-prestaties. Twee tamelijk grote autofabrikanten die samenwerken betekent een aardig groot totaal budget voor ontwikkeling.

Binnenkort eerst een i3 en i8. Daarna verrassend soepel rijdende Toyota Avensis diesels. Pas in de verre toekomst elektrische auto’s of hybrides met range-extender en bizarre prestaties. Als dit een vruchtbare samenwerking blijkt althans.

Update 18-12 (Smoke) – Beide bedrijven laten weten dat de motorendeal niet geldt voor Lexus, maar alleen voor Toyota. Makes sense.



53 reacties

Het beste van 2 (grote) werelden, ik ben benieuwd!
Ik heb het gevoel dat de verkoopcijfers van Toyota vanaf 2014 zullen stijgen. Ben benieuwd of ze op termijn ook de zescilinders van BWM gaan delen en wanneer de 7(of andere)-serie hybride met Toyota-techniek getest wordt. Zo verschrikkelijk lang zal “lange termijn” toch niet zijn, he?
Bah, die 1.4 en 2.0 D4D’s waren quasi bulletproof, nu krijgen we die turboopblazende blokken pffff…
@StijnB: jah, gelukkig hadden die Toyota’s helemaal geen last van scheuren in de cilinderkop bijvoorbeeld… of wacht…
@Alwood: wij begrijpen elkaar:p
@Alwood:
Diverse D4D’s gereden, tot meer dan 300.000km, NOOIT problemen bij een extreem laag verbruik. Enkele BMW’s (320d) met helaas wel turboproblemen en een hoger vebruik…
@Alwood:

Was dat niet alleen bij de 2.2 d4d?
@speedlimit:
Klopt de 2.2 was niet de meest betrouwbare motor, de 2.0 en 1.4 daarentegen…
@StijnB: D4D? Dat blok waarbij de cilinderkop het na 60.000km begeeft? BMW turbo problemen zijn lang niet zo groot als het D4D probleem.
@StijnB: Ah, dus jij weet het beter als de mannen (M/V)van Toyota zelf ? Knap! Volgens mij zou Toyota niet gaan ‘shoppen’ als hun eigen motorgamma toereikend was, of?
@TSI-tje:
Prijskaartje van eigen blokken blijven ontwikkelen voor een kleine markt…
@StijnB: iets zegt mij dat Toyota meer dieselmotoren verkoopt dan BMW…
@robbie:
Show me the numbers (buiten de 2.5 en 3.0 D4D-blokken uit de 4×4’s en bedrijfsvoertuigen)!
@StijnB: Tuurlijk, Europa is maar een kleine markt. Om van Rusland nog maar te zwijgen. Daar zijn ze allemaal nogal gecharmeerd van de diesel. De US is niet de enige markt voor een automerk. Jij beweerde toch ok dat die 2.0D4D motoren ‘bulletproof’ waren ? Betaald dat nou een beetje ? de functie van spindoctor ?
@TSI-tje:
België en Frankrijk zijn echt diesellanden, daarbuiten ligt het percentage diesels al véél lager…
1.4 en 2.0 D4D zijn gewoon goede motoren (eigen ondervinding) punt uit.
@StijnB: Ik heb ook hele goeie ervaringen met de VAG TSI’s en de DSG’s maar als de cijfertjes anders uitwijzen accepteer ik dat en prijs mezelf gelukkig dat ik ‘best weg ben gekomen tot nu toe’, moet je ook eens proberen. Bevalt me best. De meeste mensen hier staan voor op om je hierop te wijzen. Eigen ervaring is niet altijd zaligmakend en volledige waarheid. .. ;)
@TSI-tje:
Show me the numbers met betrekking tot de 1.4 en 2.0 D4D. Want ik heb er nog steeds geen gezien…
Dan heb ik het niet enkel over mijn eigen ervaringen met diverse van dergelijke blokken maar ook die van mijn familieleden/kennissen. Zodoende kom ik al op een meer van dergelijke motorblokken uit dan mijn vingers kunnen tellen en prijs ik mezelf niet (bijzonder) gelukkig…
@StijnB: zo dat schiet op, 20 ervaringen? Hoeveel van die rampen blokken zijn er in totaal verkocht dan? Het wordt niet voor niets ingeruild voor deftige diesels waarvan de cilinderkoppen en koppakkingen niet stuk gaan.
@StijnB: Beste Stijn, check eens ‘problemcar.nl’ en welke problemen zich -vooral- voordoen met de d4d motoren.
Ik zeg niet dat ze -puur slecht- zijn, maar er zijn daar net zo veel problemen te vinden met de D4D motoren van Toyota als met de BMW Diesels. Jij voelde je geroepen om de BMW Diesels te dissen vanwege de ‘turbo-problemen’.
Alle moderne motoren hebben problemen. Meestal vanwege electrisch regelaars. Door de Emissie eisen welke de overheden aan de fabrikanten stellen moét een fabrikant hele verfijnde regel apparaten in de auto’s bouwen en hier kán heel makkelijk iets mis mee gaan vanwege een kleine storing. Maar de arrogatie welke jij jezelf aanwent om op een forum als deze te brullen dat Toyota een misstap begaat door BMW Diesels aan te gaan schaffen gaat mij ietwat té ver. Dat zette ik ook al in mijn eerste reactie-post op jouw commentaar. De mannen (M/V) van Toyota zet ik iets ‘hoger’ weg mbt technische kennis dan iemand hier die zich geroepen voelt z’n eigen ervaring te laten spreken. Sorry.
@TSI-tje:
Nog steeds geen cijfers, wel een website waar ik niet meteen dozijnen klachten over de 2.0 en 1.4 D4D tegenkom (kom zelfs 3 keer meer BMW-problemen tegen ow ow)…
Toyota heeft ook reeds in het verleden misstappen begaan, de 1,9D adopteren bijvoorbeeld (ze hebben dus al geen goede ervaringen met het lenen van dieselmotoren) en de 2.2 (!) D4D was ook niet meteen een succes. Dusja ook de Toyota-mannetjes kunnen zich wel eens vergissen. Daarenboven is dit niet meteen het meest beschaafde forum, een voorzichtig standpunt innemen wordt zelfs ook niet door de bloggers gedaan. Dus schreeuw ik even doodleuk mee :)
@StijnB: Kortom, zelf zoeken is je teveel moeite, en jij wilt de cijfertje keihard opgelepelt krijgen?
Maakt mij niet uit hoor, maar je zet jezelf nog steeds boven de kennis van de voltallig Toyota bestuur. Ik denk dat dit getuigd van redelijke arrogantie. En je blijft maar hameren op die 1.4 en de 2.0 D4D’s. Het zal, maar mochten die zo goed aansluiten op de verwachte emissie eisen en dergelijke zou Meneer Toyoda echt niet met de Bayers in zee gaan. Hij weet dus meer. Anders kan ik het niet zien.
@Prisma: Toyota is de grootste ter wereld, continu in strijd met VAG voor die positie,en die moet zich aansluiten bij het (veel) kleinere BMW om een ‘fleet-positie’ te verkrijgen ?. Uuuuh…. We hebben het toch over de zelfde twee merken, toch ?
Natuurlijk, BMW heeft connecties binnen PSA, maar de deal is tussen Toyota en BMW, PSA dat staat er buiten is duidelijk vermeld in de pers berichten en hierboven.
Die ben ik dus niet met je eens. En diesel word alleen maar een grotere markt. Zelfs de Yanken zien het licht.
Daar worden de V8 Petrol Crown Vic Police cruisers omgestoken voor de Carbon Motors Cruiser voorzien van een…… JUIST ! BMW T-Diesel !
Maar goed, jullie schijnen alletwee meer te weten als meneer Toyoda en zijn dicipelen, dus ik denk deze discussie maar te staken. Ik geloof niet in jullie betoog en daar wilde ik het graag bij laten. We shall see said the blind man.
@TSI-tje:
Ik stel me niet boven Toyota, maar stel dat iedereen fouten kan maken ook Toyota (zie samenwerking uit het verleden die ik reeds vermeldde).
Bovendien richt Toyota veel meer zijn pijlen op de US en de Aziatische markt die in volle groei is. Vanaf de jaren ’60 hebben ze zich op Europa gericht (introductie in België in 1966 en tegen 1980 waren ze marktleider met 20.000 stuks per jaar) maar inmiddels hebben ze hun interesse in onze kleine en onderling sterk verschillende Europese marktjes grondig verloren. We stellen gewoon te hoge en onderling te diverse eisen aan wagens dat ik de indruk krijg dat Toyota gewoon niet meer de moeite wil doen eigen diesels te (door)ontwikkelen…
@TSI-tje: Toyota verwacht waarschijnlijk een terugvallende verkoop in 2012 wanneer de europese groene regels rond Diesel in werking komen. Daardoor zien ze zich genoodzaakt om met een Fleet merk samen te werken.
@TSI-tje: jawel hoor… Betrouwbaarheid is ouderwets, daar verkoop je geen auto’s mee tegenwoordig. Gaat maar om 1 ding: milieuuuuuu…
@Svenska_Aeroplan_AB: Maar is dit voor de ‘normale’ auto’s zo slecht dan? Als je een comfort gerichte auto hebt als dagelijks vervoer, die ook nog eens 1:20 rijd bij 120-160km/h, wegenbelasting vrij & lage verzekeringskosten houd je meer over voor een ‘2e’ fun auto!
De ontwikkelingen zijn goed! De generatie nieuwe motoren kunnen een toevoeging zijn voor dat gene wat we al hebben.
@Svenska_Aeroplan_AB: Eens, daarom heb ik maar een 4.0 W8 naast m’n 1.8TSI gezet. Kom ik gemiddeld tenminste weer goed uit.
Waar leer je deze schrijfstijl eigenlijk?
Druipend van het cynisme, krakend van alle dubbele bodems.

Boodschap: het is allemaal nergens goed voor, de Jappen kloppen jankend bij de stoere duitsers aan en het zal op een mislukt huwelijk uitlopen.

Gelukkig dat de echte captains boven al dit soort onzin staan en gewoon samenwerken om nog betere producten te ontwikkelen.
Fiancieel goed gezien van beiden maar ik vraag me af of Toyota op lange termijn er beter van zal worden.
Ik ben benieuwd! :)
Vraag me wel af hoe deze plannen van BMW te combineren zijn met de plannen die BMW heeft om samen met PSA (Peugeot Citroen) hybrideaandrijflijnen & -techniek te ontwikkelen.
@robbie: BMW is zeker op huwelijkse voorwaarden getrouwd met PSA.. Ik voel een scheiding aan komen.. :D
@robbie:
De Franse geliefde (PSA) zal een maîtresse worden? :)
@StijnB:

Nee joh, dit zijn de betere trio’tjes! Toyota ‘doet’ toch ook al de Aygo met PSA (C1/107) ;)
@robbie: lijkt me niet zo’n probleem toch? Electrification met PSA en dieselblokken aan Toyota slijten. Zit elkaar niet zo veel in de weg. Electrification heeft namelijk hoofdzakelijk met ev’s en minder met hybride te maken.

Maar als onze theorie over de Bmw-motorverkoop aan derden klopt, dan hou ik mijn hart vast voor Toyota..
Goed nieuws! :)
@integraturbo:

Voor die Jappen inderdaad wel, hebben ze eindelijk betrouwbare techniek onder de kap liggen ….
@rechercheur: In dit geval voor Toyota wel ja, waarom zou ik het anders goed nieuws vinden? Die BMW diesel blokken zijn nou eenmaal beter dan de D4D..
Yep leuk… gelukkig rijd ik geen diesel :)
@G-Ammo: ik dacht precies hetzelfde
the good old 4A-FE :D
Een lekkere BMW Roffel in je Auris !
Lekker off topic.. las net een interview met een hoge pief van Toyota NL.. de GT86 blijft onder de 50 mille.. wtf.. als dat waar is.. slechte zaak.. ik bedoel maar.. een Volkswagen Scirocco 2.0 TFSI (211 pk) kost 35.. ben benieuwd..

OT dan: we zullen zien.. als het net zo succesvol wordt als VW en Suzuki.. ik lees hier vaak stukjes dat Jappen en de Germans niet goed matchen..
Is het nou ook zo dat Toyota’s sneller worden met de motoren, het zal toch niet zo zijn dat een Auris net zo snel weg is als een basis 320D.
Ik hoop wel dat Toyota nog wel de motoren afsteld en er geen turbo opgooid, want anders kan je beter een bmw badge erop plakken.
Bmw doet het natuurlijk met een reden……….
Told ya before…als BMW diesels weggeeft, dan willen ze hybride terug…
Overigens heeft Toyota twee jaar geleden een plan geschrapt om samen met Isuzu (waar het een minderheidsbelang in heeft) 1.6 diesels te maken. In het licht daar van is dit dus een logische stap.
Jammer, ik vind Toyota helemaal niks, past ook niet bij een sportief merk als BMW. Toyota’s zijn toch over het algemeen anonieme auto’s en dat zijn BMW’s zeker niet, het matcht niet.
@masterstig: Wat heeft het nou met sportiviteit en anonieme auto’s te maken? Toyota gooit gewoon BMW blokken in hun wagens, niks meer en niks minder.
@integraturbo: Ik hoop dat ze het daar bij laten….
BMW en Toyota vriendjes? De fanboys moeten heel wat psychiator uurtjes nemen voordat ze dat kunnen verwerken .
Toch leuk als je in je Avensis met dezelfde motor rijd als de buurman in zijn premium 3 serie. En nou maar hopen dat het heel blijft.
@norge: Zo premium is dat niet, als je met een 1.6 diesel rondrijdt.
@mdemooistelettervanhetalfabet: Inderdaad, elk premium gevoel ontgaat je als je tegen het dashboard van een Toyota aan kijkt.
Toyota boft maar met een partner als BMW.
Zie niet direct wat BMW op korte termijn aan Toyota heeft maar bij Toyota is natuurlijk schaalvoordeel te halen aangezien Toyota grootste autoproducent is.
Als Toyota fan vind ik het wel jammer dat een merk als Toyota het niet voor elkaar krijgt zelf een schone diesel in deze klasse teontwikkelen?? Met HINO TRUCKS op de achrergrond met motoren tot 480 pk in in de 700 serie met euro 5. waarom lukt het de anndere merken wel, mits gebruik van ADBLUE natuurlijk. Aan de andere kant snap ik het wel, Ze kunnen het wel,willen is kunnen toch?? Maar laat een ander maar voor de ontwikkelingskosten opdraaien en Toyota koopt gewoon scherp in, heel slim dus. BMW heeft voor de MINI ook een poosje Toyota dieseltjes gebruikt toen ze zelf nog niet klaar waren ermee… Als ze ze nu ook eens in Lexus doen weet ik zeker dat de verkopen explosief stijgen! Is toch belangrijk in die klasse dat er wat Duits in/aan zit. PSA en FIAT motoren zijn ook goed en bij de tijd, maar hebben ook nooit gescoord in de grote modellen(een toyota/lexus met een fiat of PSA diesel?? haha) en is BMW diesels een logische en slimme keus!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).