Officieel: Turken gaan ook bieden op Saab

Auteur: , 83 Reacties

Zo, zo, niet alleen het Chinese Youngman heeft interesse in Saab, ook het Turkse Brightwell Holdings heeft vandaag officieel bekend gemaakt dat ze een bod willen uitbrengen. Toen Victor Muller op zoek was naar geld ging het allemaal zeer moeilijk, maar nu de boel failliet is staat iedereen plotseling in de rij. Brightwell wil overigens Saab in zijn geheel overnemen en is officieel in Nederland gevestigd. Stinkt hier iets?

Zamier Ahmed zit in het bestuur van private-equity firm Brightwell Holdings BV en heeft vandaag tegenover Bloomberg bevestigd dat Brightwell druk bezig is met het voorbereiden van een bod op het gehele Saab. Ze willen dus niet slechts delen kopen, maar zouden volgens Ahmed interesse hebben in het gehele merk en alles wat daarbij hoort.

Brightwell zou nog minimaal 2 weken nodig hebben om te bekijken wat Saab momenteel waard is voordat ze een definitief bod uitbrengen. Ook benadrukken ze dat ze toestemming willen hebben van General Motors, de Zweedse overheid en de EIB.

Victor Muller en de curatoren zijn ook nauw betrokken bij dit proces volgens Zamier Ahmed. En dat Victor Muller erbij betrokken is kan zeer goed kloppen, want Victor heeft daar zelf ook al eens iets over geroepen. Zamier Ahmed is overigens medeoprichter van Prolo Oil.

Wat Brightwell Holdings BV precies is wordt niet heel erg duidelijk als je hun website bekijkt. Of ze het geld hebben om een bedrijf als Saab te kopen en vervolgens in leven te houden is dan ook een beetje een vraagteken. Wat we wel weten is dat het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland en op datzelfde adres (Claude Debussylaan 24, 1082 MD Amsterdam) zit ook een bedrijf met de naam “Helvetia Corporation A.V.V.”.

Is dat raar? Op zich niet, maar de naam “Helvetia” wordt ook zeer regelmatig gebruikt door Victor Muller voor verschillende van zijn bedrijfjes (Investeringsmaatschappij Helvetia BV & Helvetia Management BV). De CEO van Brightwell Holdings (Alphan Manas) twitterde overigens onlangs al onderstaande foto. Ik hoop niet dat hij dit soort replica McLaren F1’s wil gaan bouwen in Zweden…

Turke auto, Alphan Manas



83 reacties

Turken klinkt als een scheldwoord.
@alcantara: hoe wil jij mensen uit Turkije dan noemen?
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
@robbie: Robbie, zou je de titel misschien willen veranderen in Turkije ? Dankjewel ;) Lütfen!
@VWTouran75: waarom “Turkije”? Dat zou betekenen dat het land Turkije een bod zou uitbrengen op Saab en dat is volgens mij niet het geval.

Het gaat hier om Turkse mensen/Turks bedrijf. Het is zeker niet Turkije dat een bod uitbrengt.

Als we het over Chinese bedrijven hebben dat schrijven we ook Chinezen bieden op Saab. Zie dus niet in wat het probleem is in dit geval.
@robbie: laat ze robbie, slaat echt drie keer nergens op. ik voel me toch ook niet beledigt, ik ben ook turks.
@MAB: beledigd en gelijk heb je dit slaat nergens op. Alleen de
PVV heeft moeite met Turken.
@robbie: Chinezen, Rob
ON A ROLL, MENSEN
@robbie: Nederlanders gaan ook bieden op Saab ? :|
@alcantara: zegt wel wat..
Dat is wel een van de lelijkste vehicles die ik ooit gezien heb. Als je dat vol trots rondtwittert heb je dringend een dikke bril nodig.
het zou mij op zich niet zoveel verbazen als GM zelf een doorstart gaat maken met saab.
@mazdarx8: mij wel. GM wil sinds 2008 Saab al dood hebben. Ze hebben er al miljarden op verloren en gaan niet nornaals miljarden investeren in een bedrijf dat eigenlijk geen bedrijf meer is. GM heect Saab nergens voor nodig.
goedbezig turken..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
hèy, waar slaat dit nu weer op? “Stinkt hier iets?”
@bigcar: Turks bedrijf, ‘hoofdkantoor’ zit (op papier) in Nederland, schimmige achtergrond. Het roept nogal wat vragen op, laten we het zo omschrijven.
@robbie: brightwell is, volgens hetgeen dat op hun site staan, een (turkse) investerings bedrijf die internationaal opereert… [ @agera: is volgens mij dè gene die het beste is in het vertalen van turks naar nederlands ;) ]
@bigcar: maar waar ze in investeren laten ze allemaal lekker in het vage. Komt heel betrouwbaar over allemaal. Kijk voor de grap ook even wat voor bedrijven er allemaal gevestigd zijn op het adres van hun hoofdkantoor.

Is gewoon een verzameling postbussen voor allerhande schimmige bedrijven. Een fatsoenlijk fysiek hoofdkantoor hebben ze blijkbaar niet.
@robbie: Zeg gelijk anders dat we de boel oplichten..
Uit je paar reacties ga ik van uit dat je ze niet vertrouwt op een negatieve manier.
@mustiej70: Mijn ‘wantrouwen’ heeft niks, maar dan ook niks te maken met het feit dat dit (toevallig) een Turks bedrijf is. Ik kijk puur naar de omstandigheden en heel betrouwbaar komt het allemaal niet over.

Als je Autoblog (en mij) een beetje kent weet je dat ik bij van alles en nog wat een kritische noot weet te plaatsen. En het maakt mij dan helemaal niks uit of dat bedrijf (of die personen) uit Nederland, Turkije, Amerika, Zimbabwe of IJsland komen.

Jij voelt je als Turk blijkbaar weer eens (onnodig) aangevallen, daar kan ik vrij weinig aan veranderen. Probeer anders eerst eens tot 10 te tellen voordat je boos wordt.
@mustiej70: Een zogenaamd groot bedrijf dat een fantoom-hoofdkantoor heeft vertrouw ik ook voor geen cent, of het nou Turken, Letten, Nieuw-Guinezen of letterlijk een stel gorilla’s uit Borneo is.

Dus doe maar niet zo slachtofferig. Robbie is terecht kritisch op een bedrijf waarvan de credentials op z’n allerminst schimmig genoemd kunnen worden.
@robbie: ja oke, snap ik. maar dat uitzoeken laat ik aan jou over robbie, aangeizen jij hier de journalist bent ;)
ik ben niet echt meer degene die daarvoor tijd heeft, vandaar
Juist ja… Hoe lang gaat deze soap nu nog duren? Ik ben op zich redelijk Saab-fan, maar dit begint sneu te worden.
Tja, private equity… De rillingen lopen altijd over mn lijf als is dat woord hoor. Hebben zelden het beste voor met het bedrijf in zn geheel. Nee, doe Youngman maar…
@Svenska_Aeroplan_AB: denk jij werkelijk dat Saab nog te ‘redden’ is? En dan vraag ik om een antwoord met je verstand en niet een antwoord uit je hart.

– Personeel is druk op zoek naar ander werk
– Leveranciers zijn sinds april 2011 al afgehaak
– 9-4X & 9-5 kunnen sowieso niet meer geproduceerd worden
– Ontwikkeling van Phoenix platform kost nog 2 jaar & honderden miljoenen
– Een 9-3 zonder GM onderdelen? Prettige wedstrijd!

Het streven van Youngman om binnen 15 weken(!) (maanden zou eerder komen) de 9-3 weer in productie te nemen en ook nog eens ‘vrij’ te maken van GM onderdelen is volgens mij vrijwel onmogelijk.

– Het doorvoeren van een facelift vergt meestal 1 jaar aan werk
– Nieuwe motoren moeten gekalibreerd, gecertificeerd, getest etc worden
– Productielijn moet worden aangepast
– Personeel moet worden getraind
– Toeleveranciers moeten productie weer opstarten etc

Met 1 (bejaard) ‘opgelapt’ model zou Saab dan nog 2 jaar moeten voortstrompelen voordat over 2 jaar eindelijk de nieuwe 900 op Phoenix platform gebouwd kan gaan worden.

Om de publieke opinie te keren, klanten terug te winnen, dealers terug te winnen etc etc zal zo enorm veel tijd & geld nodig zijn dat het in mijn ogen niet haalbaar is.

Bovenal twijfel ik zeer sterk aan het feit of Scania & Saab AB er ooit mee akkoord zullen gaan dat er weer auto’s met de naam Saab en het Griffin logo gebouwd zullen worden.
Voor de mensen die hier niet normaal kunnen reageren. Hou is een keer op met die racistische opmerkingen. Hier de turken belachelijk maken en dan als het zomervakantie is. Gaan ze wel naar alanya, marmaris, kusadasi, bodrum etc.
@efendice: Waar zie jij iets racistisch staan? =/
Dat postbus adres is niks vaags aan. Heel veel bedrijven staan op deze manier “op papier” in nederland.. Dit is belastingtechnisch zeer aantrekkelijk, omdat ze dan winstbelasting betalen in nederland (en die is hier blijkbaar laag). Zo zit bijvoorbeeld U2 ook in amsterdam gevestigd, maar ook grote multinationals.
Ik zie de volgende scene al helemaal voor me. Dokter Muller this patient is dead, we’re calling it, time of death 18:06.
Muller loopt de operatiekamer uit en is moe van de zware strijd met de dood. Als plots….. piep….piep….piep.. Quick Dr Muller get the life support system…. Wich one? The Chinese one or the Turkish one?? Get the one with the longest breath. Go Saab!!
Ik dacht dat Turken slimmer waren ,maar dat gezegd is het hoog tijd dat Turkije zijn eigen “merk” krijgt…
@norge: Als ik me niet vergis is het opkopen van failliete merken geen gek karwei, moet het wel fabrieken en staff hebben. Het enige wat die turken nodig hebben is wat geld voor de wederopbouw.
@The360box: het probleem is alleen dat als je “Saab” koopt je het merk niet koop. De merkrechten liggen namelijk bij Saab AB & Scania. En die zullen hoogstens een licentie afgeven, maar niet de rechten verkopen.
@robbie: Volkswagen was altijd de grootste aandeelhouder van Scania AB, in hoeverre is dat gelinkt met Saab (de vliegtuigbouwer) met betrekking tot de licenties? Wat ik kan vinden is dat het aparte bedrijven zijn. Maar mocht Scania AB toch inspraak hebben op die licenties, dan denk ik dat er heel wat nodig is om die weer te krijgen inderdaad.
Seizoen 2 is in elk geval begonnen…
@cheetacars: er zijn geen links (meer) tussen Saab AB & Scania. Wel is het inderdaad zo dat VW de ‘baas’ is bij Scania. En indirect heeft Volkswagen dus iets te zeggen of de naam Saab ooit weer gebruikt mag worden voor een automerk.

Ooit, lang geleden, waren Saab AB, Saab Automobile AB en Scania 1 bedrijf. En dat bedrijf had de naam Saab en gebruikte het Griffin logo.

Op het moment dat 1 van die 3 bedrijven failliet zou gaan zouden de overige 2 bedrijven de rechten krijgen en mogen ze beslissen of een andere partij eventueel een licentie krijgt om die naam en het logo te gebruiken.

Mij lijkt de kans klein dat ze ooit weer een licentie gaan afgeven. Het levert immers een hoop imagoschade op.
Best slim om Saab eerst definief dood te laten gaan zodat ze het in 1 keer en veel goedkoper kunnen krijgen. Zie het als een gier die een halfdode geit in de gaten krijgt maar geen zin heeft om het zelf dood te maken.
@The360box: dat is niet helemaal waar, je zal nu weliswaar een stuk minder betalen. Maar aan de andere kan zijn een heleboel contracten ook ongeldig geworden, zoals de contracten met GM en met Saab AB & Scania.

Op dit moment bezit ‘Saab’ dus niet de rechten op de modellen zie ze tot voor kort nog bouwden en verkochten. Ook mogen ze de naam Saab en het Griffin logo niet meer gebruiken.
@robbie: Dus je koopt alleen een leegstaande fabriek(als die er nog staat) en de kennis, dan alsnog heb je iets om mee te beginnen.
james125 via iPad app
Hebben die Turken eens wat anders dan die eeuwige 190E!
@james125: Welkom in 2012, nadat je een hele lange tijd onder een steen hebt geleefd. Kruip maar weer terug onder je steen, als je weer een keer eruit komt zul j
@agera: je zien dat Turken hun eigen merk hebben
Je moet tegenwoordig blijkbaar al opletten als je het woord ‘Turk’ in de mond neemt.. Nogal sneu..
@NielsGP: wil je zeggen dat jij je oren niet zou spitsen als iemand het woord hollanders in de mond neemt?
@bigcar: Ik voel me niet aangesproken… Ik kom niet uit die provincies…
@bigcar: je kan het op verschillende manieren zeggen, hier in Twente bijv: die “lompe” boeren vinden het niet erg als ze zo genoemd worden, ik ook niet als ik Turk word genoemd
@bigcar: ik ben Chinees en als je mij Chinees noemt, gaat uw gang. Ik ben niets anders dan een Chinees, behalve dat mijn officiele nationaliteit Nederlands is, ben ik van oorsprong gewoon wat ik ben. Hoe je mij noemt is aan jou. Het gaat mij om de toon die aangeslagen wordt bij de context.
@jzaero: Touche! Ben blij dat ik niet de enige ben die zo denkt (ben geboren in Suriname…)
@bigcar: Dat is exact wat ik bedoel ja (en in mijn geval is het ‘Belg’)
Hoeveel invloed heeft GM op de verkoop van de failliete Saab?
@maheey: heel veel. GM bezit zo’n beetje alle rechten op de 9-4X en 9-5 en voor een deel van de 9-3. Daarnaast is GM de belangrijkste toeleverancier van Saab.

Als GM geen onderdelen wil/kan leveren heeft Saab een groot probleem. Sowieso zal Saab geen licentie/toestemming geven om de 9-4X/9-5 te bouwen. En de 9-3 compleet “GM vrij” maken zal een lange, dure klus worden.

GM is dus cruciaal.

Vergelijk het maar hiermee:
Je kan ongetwijfeld brood bakken zonder meel, maar heel erg lastig is het wel.

GM levert het meel in dit geval.
bmwr via Android app
Na mijn mening is saab haast niet te redden dus we zullen zien welk bedrijf het koopt en dan ook nog het volhoud om het te redden en dergelijke
Dat die Turkse toko een hoofdkantoor in Nederland heeft is niet zo gek gezien het Nederlandse belastingklimaat voor multinationals.

Wel een beetje deja-vu, de paralellen met de overname door Spyker doen weinig vertrouwen wekken.
@Griffin: dan moet het wel een grote multinational zijn ;)
Misschien omdat buitenlandse ondernemingen brievenbusadressen hebben in Nederland. Dit had met belastingen te maken.
Het is op zich niet raar dat er nu pas echt bedrijven komen die Saab willen kopen want een failliet bedrijf is nu eenmaal minder waard dan een producerend bedrijf (los van alle juridische dingen als merknaam e.d.) En de rotte appels zijn er dan ook uit(anders was het wel een goeddraaiend bedrijf geweest).
Op de site van de Turkse belangstellende is prima terug te vinden waarin het investeert, alleen veel dingen zijn in de turkse taal en dus voor velen niet leesbaar.
Verder maakt het mij niet zoveel uit wie of wat Saab koopt. Ik hoop alleen wel dat als Saab doorstart dat men de modellenlijn voortzet die er was, met natuurlijk de nodige vernieuwingen.
@doba95: je kan de site ook op Engels zetten (rechtsonder) en er bestaat ook nog zoiets als Google Translate.
Victor Victor, met welk plannetje ben je nu weer bezig? :D

Youngman wil enkel het Phoenix platform en dat betekent het definitieve einde van de 9-5. Dus komaan Turken (geen scheldwoord), yes you can!
Ik denk dat YoungMan i.c.m. “Helvetia” en deze vage Brightwell in de afgelopen maanden al wat geregeld hebben, YoungMan gaat geen miljoenen investeren om dit gelijk te verliezen, een failliet Saab zag iedereen aankomen, ik denk dat het nu makkelijker is om van GM af te komen, Victor heeft alles achter de schermen al uitgespeeld, chinezen (Youngman en een paar anderen ) in de linkerhand, Brightwell + Helvetia in de rechterhand… Youngman + Zweedse overheid maken een regeling (Youngman zorgt wel voor die 10% Phoenix technology, is misschien allang gebeurd in de afgelopen maanden…)… Youngman + Brightwell (denk dat VM aandelen heeft, of banden, mischien een cashback??) = new new Saab!! Mark my words, alles is uitgespeeld, als ieder ander bedrijf tientallen miljoenen zou verliezen dan zou allang VM “by the fishes” slapen…
Vergeet niet dat “China” een echte merk met historie nodig heeft om de wereld te veroveren, ze weten zelf ook wel dat die copycats auto’s niet zullen aanslaan!
En Youngman heeft 900Miljoen over voor Saab.

Vergeten we deze ook niet even? Voordat je 3 keer Saab kon zeggen stonden deze vorig jaar op de autoshow in Beijing!

http://img1.bitautoimg.com/autoalbum/files/20100424/451/2150219641_1270695_3.jpg
http://saabworld.net/attachments/f85/1818d1286912450-beijing-automotive-works-c71-c60-baw-c71-saab-9-5-0001.jpg
@rishi: Vooral aan de 2e foto kun je goed zien hoe oud het vorige type 9-5 al was. Zelfs met een nieuwe neus, ziet ie er door het middengedeelte gedateerd uit. Jammer want het was een mooi model, tis gewoon te ver doorgetrokken. De eerste 9-5 is van 98 en eigenlijk zat daar nog 9000 techniek in dus is het origineel nog ouder.
@E34M5Touring: ja echt he :P
de “C60” (oude 900) vind ik nog te pruimen… Maar dat is gewoon een kekke auto…
Ben aan het kijken om een leuke 900 te kopen voor dagelijks gebruik… Maar ik twijfel nog een beetje
@rishi: uhhh… vriendelijke vriend, die auto’s zijn gebouwd door BAIC en dat bedrijf heeft 200 miljoen euro aan Saab betaald in 2009 om de rechten te kopen op die Saab modellen.

Ja, dat lees je goed! Dat Chinese bedrijf heeft geld betaald aan Saab om de rechten te kopen op vorige generatie 9-3 & 9-5. Ook hebben ze de ontwerpen van enkele motoren en versnellingsbakken gekocht.

Sterker nog, engineers van Saab hielpen BAIC bij het ontwikkelen van deze auto’s
Volgens dit bericht gaat de inboedel van Saab sowieso naar Turkije : http://www.autoedizione.nl/2012/01/17/uitbreiding-turkse-fiat-fabriek-mogelijk-dankzij-inboedel-saab/
@somebody: dat artikel slaat werkelijk nergens op. Tofas (en Fiat) zijn helemaal niet betrokken bij dit verhaal.
Ja goeie deal ! SAAB kan dan als een soort taxi fungeren voor onze shoarma broodjes, dan hoef ik het niet meer te halen, maar laat ik het voortaan brengen. Super !!!
@bempi: Shoarma is niet turks, als je daartoe refereert.
integralechubasco
En niemand maakt de link met de turkse overheid die samen met FIAT een nieuw turks merk wil beginnen. Fiat heeft al interesse getoond in de inboedel van SAAB…
@integralechubasco: Tofas is geen nieuw merk, http://nl.wikipedia.org/wiki/Tofa%C5%9F …. zie ook de link in mijn bericht van 10:06u.
@integralechubasco: dat gaan ze gewoon bouwen op een oud Fiat platform. Daar hebben ze geen half ontwikkeld Saab platform voor nodig.
Als één van de eerste Turken op Autoblog (ik dus lol) boeit dit me geen ene moer.. Racisme is duidelijk iets normaals geworden :/. ;) !

Maarja, go Turken, neem Saab over!
@atakan: Waar zie jij iets racistisch?
@baasbas: lees de comments goed ;)
@atakan: Als je iets racistisch in de comments ziet, dan stel ik voor dat je dat meldt bij Autoblog. Ze kunnen er dan wat aan doen.

Maar even voor mijn beeld, welke comment precies?
Trouwens dat gedoe over ons volk, jullie nemen alles serieus.

Ja Turken, ik heb ’t tegen jullie!!
@atakan: Hoorde net dat Döner City ook geïnteresseerd is in Saab.. :lol:
@kaasboerin: Nog altijd beter dan boerenkool met stampot en andijvie City :lol:
@kaasboerin: :lol: en @agera een dönerzaak hier heet Döner City HAHA :$
UPDATE: GM heeft bekend gemaakt dat ze aan GEEN ENKELE PARTIJ licenties willen geven voor het bouwen van de huidige modellen.
http://www.svd.se/naringsliv/gm-slapper-inte-saab_6783299.svd

We are not in discussions with anyone about Saab and we will not license the technology to any buyer, says James Cain [GM].


Wat een “jank” comments allemaal.

Negers zijn negers, turken zijn turken, marokkanen zijn marokkanen, buitenlanders zijn buitenlanders en nederlanders zijn nederlanders.

En nee, dit is niet racistisch, stelletje ….
@zeeuw: Als Afellay de winnende doelpunt zou scoren tegen Duitsland in de finale van de Europese Kampioenschap dan is hij jou held en een Nederlander ;)
@agera: Aangezien Afellay voor Oranje uitkomt hangt het niet van z’n prestaties af voordat we hem Nederlander moeten noemen :D

Daarnaast is Ibi gewoon in Utreg geboren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).