Onderhoudsprijzen van een Pagani Zonda S

Auteur: , 97 Reacties

Stel, je komt ooit nog in de luxe positie om een Zonda S te bezitten (unieker dan een Enzo, om maar wat te noemen), waar moet je dan aan denken qua prijzig onderhoud? We hebben weer wat info verzameld.

Net als bij de Enzo van Ferrari hoef je voor afschrijving niet zo bang te zijn. Uit de autotoko van Horacio Pagani in Italië rollen nu eenmaal niet bijster veel supercars de garage uit, dus exclusiviteit blijft gegarandeerd. Ga maar eens op zoek naar een tweedehands Zonda. Best weinig hè.

Eenmaal de hand weten te leggen op een Zonda S, met zijn 550 pk sterke V12 van AMG? Mooi, dan kun je van beurt tot beurt rijden met en interval van 10.000 km. En en beurt uit de categorie ‘klein’ kost ongeveer €1.600. Voor dit geld krijg je verse olie in de twaalfcilinder, versnellingsbak en differentieel. Uiteraard worden de filters ook vervangen. En om de 10k je bakolie verversen lijkt excessief, maar vergeet niet dat het hier om een high-end supercar gaat die doorgaans flink op zijn donder krijgt. Net even wat anders dan je lease-Toyota.

Zonda S

De tijdsinterval van de onderhoudsbeurten zijn niet bekend bij het publiek, maar mocht dat 12 maanden zijn, dan zal dat bij de meesten eerder aan de beurt komen dan de 10k kilometer. Nu zijn we stiekem ook benieuwd wat de kosten zijn voor een grote beurt, en wat daar allemaal vervangen wordt.

Voor de bougies staat een interval van 60.000km en opvallend is dat de brandstoftank om de 10 jaar vervangen dient te worden. Aangezien de auto geïntroduceerd werd in 2002, zouden de eerste tankjes dit jaar moeten worden geswapt. Prijzen van een setje banden hebben we niet, maar mochten de velgen aan vervanging toe zijn, dan kost zulks 12.000 euro per vier. Nét even iets minder dan de 35.000 euro die Bugatti hiervoor rekent.



97 reacties

Ja, het is niet goedkoop…

er is volgens mij ook een Tube filmpje van Metcalfe waarin hij hier en daar wat uitlegt over wat er nou bij komt kijken om echt een supercar te bezitten…komen ook leuke bedragen langs :D
@bozewolf: Reageren om het reageren, probeer tenminste wat waarde toe te voegen aan de discussie.
@Benz65: Wat doe jij nu dan?
@jzaero: Wat doe jij dan?
mhah die 1600 euro voor de kleine beurt vind ik nog erg meevallen heel erg meevallen. Ik ben maar een 700 euro goedkoper met de A8
@Soulmaster: Welkom in de wereld van Audi.
@SimonMc: yep:) maar kijk ook wat er moet gebeuren, gaat alleen het beste van het beste kwa olie in. *economischgoedbezig*
@Soulmaster: Ja maar toch? Een klein onderhoud voor mijn wagen kost +- 100 EUR. Uiteindelijk is een klein onderhoud gewoon dingen nakijken.Nieuwe olie, nieuwe oliefilter en een nieuwe luchtfilter zijn de enige zaken die sowieso gebeuren bij een klein onderhoud. En dat kost bij jou 900 EUR?
@SimonMc: tja wat voor auto rij jij? Ik een abt a8 4.2 tdi
@Soulmaster: Jouw auto heeft net zo goed 4 banden, 1 oliefilter, 5 a 10 liter olie nodig, 1 luchtfilter en paar liter koelvloeistof.
Dat je een proletenauto hebt wil niets zeggen over hoe hoog de daadwerkelijk kosten voor jouw auto zijn. Dat je je een enorme poot laat lichten overigens wel.
@fiatsco: Beetje kortzichtig; er gaat echt wel meer olie in een 4.2L dan in een 1.4 muesli variant hoor.

Daarnaast zijn de filters ook van een ander formaat, en wegens de mindere vraag naar die filters (er rijden nu eenmaal minder 4.2TDI rond op de wereld dan 2.0TDIs) ook duurder (even los van het formaat).

Grote dure auto –> duurder onderhoud; neem alleen de banden al. En dat heeft niets met het merk te maken (natuurlijk betaal je daar ook voor), maar ook weer met het formaat …

Maar on-topic: bougies slechts elke 60 000km ? Mijn 2.5 jaar oude bak moeten braaf elke 30 000km (kleine beurt), maarja dat komt mogelijk door de Turbo + tuning ;)
@dawwg: Olie kost heus geen €100 per liter hoor…En jij begint over banden, waar hij het heeft over een klein onderhoud. En een klein onderhoud bij een Chevrolet Matiz of bij een Bugatti Veyron blijft in weze hetzelfde: Standaard lijstje overlopen van dingen te controleren, olie vervangen + oliefilter vervangen + luchtfilter vervangen. Hoe kom je dan in godsnaam op €900? Rekent de dealer dan €300 per uur aan ofzo?

Ik heb mijn auto gekocht via een verkoper, en die had liefst dat ik het eerste klein onderhoud via hem liet doen. Resultaat : €250… Zijn uitleg was dat het “dure olie” was, dus dat verhaaltje heb ik nog al gehoord.

Uiteindelijk heb ik hem met de neus op de feiten gedrukt dat er nog steeds de standaard 5W40 olie in ging, en ook had ik mijn licht al eens opgestoken bij de dealer waar hij hem binnen had gedaan voor onderhoud. Die €250 was opeens snel veranderd naar €100…Er was volgens hem een “foutje in de factuur geslopen”…Jaja…

Als je €900 betaald voor een klein onderhoud, en er moet niets bijkomend gedaan of vervangen worden, word je gewoon dik genaaid.
Je haalt gewoon wat olie bij de Halfords/Action, die kleine beurt hoeft niet zo duur te zijn. En die velgen, ach, Autostyle heeft vast wel iets in die maat..
@_Eend_: en dan lekker met 330 door de vangrail op de afsluitdijk omdat je goedkope velgjes het niet hielden ;)
@lambo4all: vergeet de bandjes niet van het merk Optoeboptiezooi uit china!
@_Eend_: OMG epic fail!! ;)
@bofkont: Hehehe, Halfords heeft waarschijnlijk niet eens de olie die V12 nodig heeft op voorraad ! En een Zonda moet je ook serieus warm laten draaien, want als de versnellingsbak olie koud is, krijg je ‘m niet eens in z’n 1 !
@dawwg: Ik zou hem graag eens rustig warmrijden en daarna eens goed uitlaten :)
Wat maakt het uit, zo een Zonda blijft duur, dus als je hem kan kopen dan kan je met gemak ook het onderhoud betalen.
En hoeveel Pagani’s zijn er wereldwijd al voor hun eerste beurtje geweest?

vrij weineg gok ik..
@dennisr: Allemaal wel denk ik. Pagani’s worden relatief veel bereden. Al is het alleen al voor de meetings die meneer Pagani regelmatig organiseert. Moet je maar eens de video’s op evo.co.uk kijken.
@dennisr: Aardig wat Pagani’s met tienduizenden km’s op de klok. Ook vast een stelletje die al ruim over de 100k zitten.
Leuke info, gelukkig hoeven wij ons geen zorgen te maken..
Beperkte info.
@barryb: beperkte reactie.
Ik ben dan geen miljonair, maar als het puur gaat om wat olie en wat filters, dan kruip ik er voor 1600 euro zelf wel even een paar uurtjes onder.

bougies zijn ook prima te doen.

Alleen banden vervangen is wat meer werk, dan is zo’n apparaat wel nodig
@timberleek: en voor 1600 heb je ook wel zo’n apparaat :lol: gewoon setje 14 inch staal eronder, kunnen er ook wat goedkope bandjes om.. houd het leuk hea..
@dennisr:

ook weer waar

zie je nou, het hoeft niet zo duur
@dennisr: 14 inch velgen en de auto heeft 15 inch remschijven waarschijnlijk. Veel succes.
@sdk16420:

niks wat een haakse slijper niet kan oplossen ;-)
@sdk16420: Niet zo snel opgeven, gewoon doordrukken!en anders blokje hout ertussen, spacer..
@timberleek: Dit is ook precies de reden waarom jij en ik niet zo’n wagen hebben ;)

Mensen die een Pagani bezitten maken zich niet druk om dit soort prijzen van onderhoud aangezien ze miljoenen per jaar binnenhalen. Denk niet dat de rijke man er zelf onderkruipt.
een “kleine” beurt ..
en dan nieuwe versnellingbak en differentieel olie !!
en dat voor die 550 peekaatjes ??

kwaliteit van lik me ballen ..
@lincoln: getuigd idd niet van goeie kwaliteit.. zo had ik het nog niet eens bekeken..
@dennisr: Slechts 550pk maar een bak koppel waar je wel aardig u tegen kan zeggen. 600Nm + op een handbak? Toen Top Gear een aantal hillstarts erin moest doen in een garage begon die al te roken. In een automaat heb je makkelijk praten, maar bij Pagani lopen deze waardes tot boven de 750Nm. Dan wil je wel goede onderhoud aan je auto hebben. Bovendien, niemand zegt dat ie 1 meter na 10.000km uit elkaar gaat exploderen. Hij kan vast nog wel door, maar preventie is beter dan stil komen te staan met je tonnen kostende supercar.
@jzaero: mijn audi heeft zo’n 3oonm meer en daar hoeft de olie niet elke 10K te worden vervangen.
@Soulmaster: 1000Nm met een handbak in de huidige Audi’s? droom lekker verder
@Soulmaster: Maareh, enige Audi die ik me kan herinneren en over 1000Nm beschikt is een V12 TDI?
@lincoln: Het is maar olie.
@lincoln: Ja echt he. AMG kan echt geen motoren maken…
@joosthoeve: Ik hoop voor je dat het sarcasme is ;)
Vette specs maar verder vind ik dit een lelijk onding. Ik zou er geen 1600€ voor over hebben…
@tjorque: Ik ruil mijn spaarcentjes graag in voor een Pagani als het slechts 1600 zou kosten.. Trouwens, ik zou hem ook wel kopen voor de normale prijs als ik paar miljoen op de bank heb staan ;)
FTFA: …van beurt tot beurt rijden met en interval van 10.000 km…

Wanneer rijd je nou 10 kkm met je Zonda? Daar doe je 4 jaar over.
@sacha: Vandaar ook mijn vraag idd, maar @jolig zegt dat er redelijk veel gereden word dus dan zal dat zo zijn..
@sacha: zal wel 10k of 1 jaar zijn oid… aan de andere kant… who cares? Als je meer dan een miljoen aftikt voor de auto dan ga je miepen over onderhoud? Gewoon ff naar Pagani tuffen met die bak en een bakkie doen met Horacio omdat het kan en omdat italianen goede koffie snappen :-)
@sacha: Even van Dubai naar Londen en terug… Dus als sjeik doe je er een jaartje over. ;)
@kickass: Volgens mij gaan die wagens per vliegtuig naar London..
@dennisr:

Niet per se, een sjeik. Wel een motor rijder kwam voor een event helemaal uit een of ander emiraat tot in België gereden en z’n gevolg allemaal per cayenne en mercedes.
Kan me best inbeelden dat er ook wel supercar liefhebbers zijn die zich ergens op een boot zetten tot in Italië of Spanje ofzo om dan naar Londen te rijden.
@dennisr: Nee, volgens mij gaan ze vaak op de oplegger.
Mja, hier heb je toch meer plezier in als in de lease toyota:p
Prijzen vallen best mee!

Voordeel van Mercedes/amg techniek
Zo’n kleine beurt bedoelen ze niet, van lik me ballen..!!
Hoogtoerig dus best wel logisch lijkt me, heeft weinig met kwaliteit te maken..
@joeytrambel: Weinig met kwaliteit te maken? Zo’n ding word ontwikkeld voor hoge toeren, word ontwikkeld om mee te scheuren.. dan kan je het toch ook wel zo ontwikkelen dat het langer mee gaat?
@dennisr: Je weet toch wat frictie is, of nie?
@joeytrambel:

een vrachtwagen doet een half miljoen km met die vloeistoffen ..

en een Pagani is toch echt kinderspel ivm een dikke Scania ofzo ..
@joeytrambel: Helemaal niet zo hoogtoerig als je zou denken…De uitlaat doet dat wel vermoeden.
@SimonMc:

Dit is natuurlijk ook niet de zonda R 760 die ik nog voor ogen heb, die gaat richting de 9000 tpm dacht ik? maar als mensen domme opmerkingen maken over kwaliteit en vrachtwagens in vergelijk gaan nemen met….
p.s. video van Jay met de Horacio en de Huayra
http://www.youtube.com/watch?v=0BzZb8IFlqA&hd=1
Toch een gave wagen!
ach.. de mensen die zo’n ding bezitten kan het waarschijnlijk toch helemaal niks boeien wat ze betalen voor een beurtje
@ dennis r

12 cilinders, hoogtoerig, dat geeft gewoon veel slijtage en dan is het niet wijs risico te lopen. de olie vervuild 3 zo snel als een 4 cilinder, kijk maar eens wat ferrari voor zijn beurtjes nodig vindt te vervangen en wat die voor prijzen vragen.
Een beetje miljonair met een verzameling sportauto’s heeft eigen monteurs in dienst die de hele dag met de auto’s bezig zijn om ze tip top te houden. Zulke verzamelaars liggen niet wakker van een setje banden. Hoewel ik Jay Leno wel eens heb horen klagen over dat McLaren zijn ruitewisserblad wilde wisselen a 1000 dollar. Die had hij nog nooit gebruikt!
@midasracer: Rubber uitgedroogd waarschijnlijk.
@lincoln

ga jij lekker een diesel motor die niet meer als 2500 tpm vergelijken met een hoogtoerig blok wat er 10000 tpm doet, denk eens na man,,!!!
@joeytrambel:

goed hoor knul ..

voor jou is tenslotte de Kwikfit uitgevonden ..
Blijkbaar kan je AMG-gebaseerde supercars echt ríjden.
Onderhoud van Enzo’s en Bugatti’s verraadt dat ze gemaakt zijn voor verzamelaars.
neen dank je, kwaliteit van lik me ballen..
En voor de 1600 euro komen ze hem ook ophalen en terugbrengen ?
Het is niet alsof ze overal dealers hebben zitten nml.
Als je miljonair bent en autoliefhebber heb je toch tijd en geld zat om in je eigen volledig ingerichte garage naar hartelust te sleutelen? Welke gek laat dat nou doen!

zo zie ik het miljonair zijn in ieder geval voor me, de hele dag lekker sleutelen en rijden met de beste spullen die er te koop zijn, heerlijk!
fant via Android app
@ts46: ik zou me als onervaren sleutelaar niet aan een Pagani wagen :p nee, als mijn miljoenen binnen beginnen te stromen laat ik de hypercars over aan de experts :p
Ik weet niet hoor, maar om de 10K km een beurt is niet zo gek, de volvo van mijn ouders heeft dat ook, mijn M3 ook etc…
@spykerboy: Elke 10-15K voor moderne (reguliere) auto’s is echt niet meer van deze tijd hoor; zie alleen voor je BMW al: http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=120736
@dawwg: deze is ook meer dan 10 jaar oud.
Die onderhouds interval was toen heel normaal.

Maserati moest toen zelfs elke 7500km voor een beurt.
@jrk68: onze maserati spider moet elke 5000 km….
Nu, als je even Porsche bekijkt, die hebben zeer lange onderhoudsintervallen, is de kwaliteit van Porsche dan beter als van Pagani?
Ok, het is een beetje appelen met peren vergelijken maar een Porsche krijgt ook redelijk op zijn donder? Ik dacht gelezen te hebben in het Belgische Autogids dat je met een Porsche niet sneller op onderhoud moet, zelfs al gebruik je hem op circuit, dat is natuurlijk wel voor discussie vatbaar…
Onderhoudsinterval vind ik serieus mee vallen. Een Aygo/C1/107 moet om de 15k km en 1 jaar om maar wat te noemen. Oke, totaal niet vergelijkbaar maar toch.
Niet geheel offtopic; dit is de mooiste kleurencombo voor een Zonda ooit! :D
Waar moet je die beurt uit laten voeren?
ik neem niet aan dat je steeds terug naar de fabriek moet namelijk.
fant via Android app
@Donstil: Mercedes dealer met wat AMG kennis gok ik :p
”Net even wat anders dan je lease-Toyota.”

Dus koop gewoon een Toyota :D Haha!
Hoort eigenlijk best wel goedkoop uit ,ken VW’s die duurder zïjn in onderhoud ,een benzine tank vervangen is goedkoper als een motor of versnellings bak na 60.000
@norge: ORLY ? Noem me dan eens een VW waarbij de kleine beurt (a 30 000km ipv 10 000km !) duurder is dan 1600 euro ?
@dawwg: Voor een kleine misschien een beetje overdreven.
Zelf vanaf 2001 tot 2006 Seat Leon gereden aka golf4.
kleine beurt 800 euro per 15000km en grote beurt 1300 euro.

Let wel nieuw gekocht en na 5 jaar weg gedaan na afschrijving van 19000 euro.

Dus qua runningcost is zo’n Pagani zo duur nog niet.
Blijft natuurlijk het kleine probleempje van de aanschafprijs.
Nounou wat een informatie -.-
Als je het geld hebt om zon auto te kopen kun je die inderhoudsbeurt ook wel betalen lijkt me.
Ach, de laatste drie jaar is het bij onze Italiaan ook telkens een paar honderd euro aan onderhoud. En dan spreek ik slechts over een Punto van 11 jaar oud. Binnenkort is het weer raak: uitlaat en remmen zijn er aan toe. Naar het hoge olieverbruik mogen ze ook wel eens kijken. Overigens nog wel keurig bij de dealer in onderhoud.
Pagani Zonda FTW!!!!
Wat is de nieuwswaarde van dit artikel. Er staat een beetje lucht vermeld, maar geen inhoud. Of zou ik iets tussen de regels door moeten kunnen lezen?
@Jochen: Dit is ook geen nieuwsartikel
Leuk weetje: In de tijd dat Pagani overstapte van de 5 naar 6 bak konden klanten kosteloos hun vernsellingsbak laten vervangen.
@Quintin: Leuk weetje is ook dat er veel problemen waren met die 5-bak. Zo hebben ze een terugroepactie succesvol omgebogen tot een extra-gratis service.
Ja auto’s bouwen zijn deze Italianen erg handig in, maar ze snappen politiek ook wel.
Voor z’n auto vind ik de onderhoudskosten best schappelijk.
Wat rijdt z’n auto nou? De gemiddelde eigenaar rijd echt geen 10000km per jaar.

En dan noch kleine beurt voor de prijs van een grote beurt van je even oude golfje.
Goeie deal toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).