Onderzoek: Belgen rijden harder dan Nederlanders

Auteur: , 58 Reacties

Laten we het eens over de snelwegen van onze zuiderburen. Niet zozeer over de staat, maar tot hoever de gemiddelde automobilist zijn gaspedaal daar indrukt. Het Belgisch Instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV) heeft namelijk wat cijfers op een rij gezet.

He BIVV heeft een week lang metingen uitgevoerd en de resultaten naast de gemiddelde snelheden van andere landen gelegd. De winnaar van dit groepje Eurolanden, waar Duitsland helaas & gek genoeg ontbreekt, is Denemarken. Op wegen waar 130 km/u is toegestaan rijdt men daar gemiddeld 121,2 km/u. Daarna volgen Oostenrijk en Frankrijk), gevolgd door Finland (115,1) en Nederland (114,3). Overigens is dit stukje data na 1 september al niet meer kloppend, aangezien we hier dan 130 km/u gaan rijden. Teminste, op 45% van de wegen. Soms moet je gewoon 120 blijven rijden, of 100, of 80… (via Verkeersnet)

Klik voor groter

Het kaartje in het groot bekijken kan HIER.



58 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
in ons eigen land wel.Als wij op bezoek komen bij jullie ,houden we ons meestal aan de regels. Omgekeerd ,… njaa…
Hoe is dat mogelijk?, met zulke slechte wegen…
@bbroek: daarom kopen we SUV’s :-)
@bbroek:
Beetje stunt en vliegwerk, je leert er echt autorijden!
Moeilijk hoor in het VK, 112,7 km/u aanhouden. Ik zou er alvast mijlenver afzitten…
@StijnB:
70 mijl, gaat best makkelijk met hun tellers….
@jrk68:
Vandaar dat ik er ook mijlenver zou vanaf zitten…
@StijnB:
Ach, ik heb dat in Nederland ook eens gehad, mijn auto heeft ook een mijlenteller. Duur grapje als je 100 rijdt..
@jrk68: tegenwoordig mogen ze op veel wegen 80 mph
Lol, tsja ik denk wel 10x na voordat ik ’t gas intrap, zo hoog als die boetes zijn en zoveel als die controles er zijn.
@kaasboerin: Heb je FlitsNav al op je telefoon staan? Even een goed alarmgeluid instellen en het wordt weer lekker doorrijden. Info van Flitsservice dus qua betrouwbaarheid zit het wel goed. Enige wat je zelf moet doen is zorgen dat je telefoon een goede GPS-fix heeft. Heeft me al aardig wat boetes gescheeld.
@RoT___: Ja, ik heb 2 apps op m’n telefoon inderdaad. Dat GPS moet idd beter.
Nu snap ik het gedrag van die belgen eindelijk! Door met 130 op die slechte wegen te rijden hebben ze gewoon een permanente hersenschudding opgelopen
@dadutchdude: gelukkig valt er bij ons nog iets te schudden :-)
@fep739: ja gelukkig wel ja!
@fep739: Bij mij schud dat niet aangezien het retevol zit daarboven.
@kaasboerin: hopelijk niet met kaasschilfers :-)
@dadutchdude: waar haal jij die 130 nu weer vandaan?
Lol, de Denen rijden dus gemiddeld 5,8km te hard.
Als je weet hoe hoog de boetes daar zijn, dan vind ik het best knap..
@jrk68: Jammer dat ze een Deense kroon hebben, want anders hadden ze de euro crises kunnen redden!
Mag ik dan geen ene reet van het stukje begrijpen?

Denen rijden gemiddeld 121,5 waar 130 is toegestaan, volgens mij rijden ze dan 8,5 km/h langzamer dan mag.
@desjonnies: dat klopt.
@bbroek:
A) Dat ik stom ben
B) Dat ik het goed heb
@desjonnies: En het goede antwoord issssss…… B!!!
gefeliciteerd je hebt de komkommer van de week gewonnen!
http://www.proef.nu/_media/telers-400-breed/groente/komkommers.jpg
@desjonnies: Maar op de stukken waar ze 110 km/h mogen, rijden ze harder dan toegestaan.

Volgens mij legt ricardo inderdaad de nuances niet helemaal handig in dit artikel.
@Citrofiel:
heb trouwens uren zitten lullen met ene Franse Mijnheer Phillipe Wambergue.
Ex-Citroen fabrieksrijder.
Die DRIE BX 4-TC’s heeft.

2 heuse ex-fabrieks groep B wagens (waarvan eentje zijn eigen ex-fabriekswagen)
en een prototype.
Was gloeiend interessant.
@desjonnies: Gaaf! Hij zal zo’n beetje de meerderheid van de echte rally-4TC’s in bezit hebben dan, bizar.
@Citrofiel:
wilde nog een statieportret maken van de 6R4 samen met de BX 4TC, maar de metro ging kapoooot.
2 lelijkste groep B auto’s ooit.
Wat ze weer mooi maakt.
Was tijdens de Eifel rally dit jaar.
@desjonnies:
Die 6R4 mag dan een beetje op een wrattenzwijntje lijken maar ik heb altijd een zwak gehad voor dat ding.
In Engelse rallies kom je ze nog steeds tegen.
@desjonnies:
Denemarken staat 2 keer in het staatje.
Op wegen waar ze 110 mogen, rijden ze gemiddeld 115,8.
Vandaar de verwarring denk ik…
Uitkomst verbaast me niets. Elke keer als ik in België rij valt het me weer op hoe lekker daar doorgereden wordt. Met 130-140 op de cruise hoef je hem er maar weinig af te halen daar, als het wel moet is het meestal een Nederlander die er voor zit. Heerlijk ook dat de flitsers van te voren keurig aangegeven staan, in plaats van die struikrover dingen hier in NL. Dat eeuwige gezeik op het wegdek mag ook wel eens afgelopen zijn, ik vind het nog wel meevallen.
@RoT___: Valt mij inderdaad ook op, dat er in belgie harder gereden wordt dan in NL. Wat ook erg opvalt, is dat bijna alle belgen op diesel rijden.

Met een instap-diesel-model kun je nu eenmaal lekkerder doorcruisen op de snelweg dan met een jankend instap-benzine-model.
@desoper: klopt, diesel wordt hier hard gepromoot. België is een echt diesel-land
@RoT___: 140 is inderdaad geen uitzondering. Op de E19 tussen Brussel en Antwerpen kan je zelf niet volgen op de middenrijstrook als je 140 km/h rijdt…

Conclusie:
We rijden hier gemiddeld sneller dan toegelaten om te compenseren dat we tijdens de spitsuren meer stil staan dan voorruit gaan….
Een waardeloos onderzoek.

In Frankrijk rijden ze 114 en 104 km/h gemiddeld.
Wat klopt hier niet?
@desoper: het klopt gewoon, de 114 is op 130 km/h stukken en 104 op 110 km/h stukken.
@bbroek: klopt.
Typisch geval van eerst roepen, daarna pas lezen.
@desoper:
A) Een onhaalbare snelheid voor de gemiddelde 2CV?
B) Dit geldt uitsluitend voor vrachtwagens?

Ik wil nog een kwamkwammer winnen !
@desjonnies: IEeeee, geen van beide goed, sorry jongen volgende keer beter!
Het is te gek!
De verschillen zijn dus erg klein, en met slechts 1 weekje meten valt dit in mijn ogen onder meetonnauwkeurigheid.
Ha ,Norge staat er niet bij…
@norge: waarsch te weinig km’s echte snelweg om een goed getal te bepalen ;-)
ik vind het echt verrassend hoog…naar mijn idee zouden we door de vele files op een veel lager gemiddelde uitkomen (zelfs als je alle stukken waar maar 100 is toegestaan niet meetelt) Vraag is dus al snel: HOE is dit eigenlijk bepaald?
ik he alijd een klere hekel aan an de mensen die tussen de 100 en de 110 op de snelweg rijden.
komen ze bij een vrachtwagen doen ze hun knipperlicht aan en gooien hun stuur om zonder in de spiegels te kijken zodat de gene die lekker door rijden vol op de rem moeten met alle gevaren van dien.
ze zouden weer boetes moeten uitdelen voor te langzaam rijden en hooge ook.
Natuurlijk rijden we te hard. Ooit al over een kasseiweg gereden? Hoe sneller je rijd, hoe minder je de oneffenheden voelt.
@SimonMc: Sommige rij ik toch echt niet harder dan 10-15km/u over, zelfs dan rammel je al zowat de auto uit. Kasseien en verzakking zijn geen goede combinatie.
krijg je als je minder snel flitst
120 is een richtsnelheid en mochten die ollanders niet in de weg komen rijden zouden we ons nog wat sneller kunnen verplaatsen
de belgen rijden dan zeker met megafoons op de uitlaat :) Of ze echt sneller rijden dan wij nederlands moet ik echt nog zien :)
ik rij zowel in belgie als in nederland lekker stevig door! je kan toch niet altijd naar duitsland gaan om te knallen!
Dit artikel houd geen steek.
Ik vroeg me al af waarom die foto zo onwerkelijk uitziet, maar zo veel kleur is er niet te zien bij dat stukje in Luik hoor :P

Iemand heeft met de kleurverzadiging zitten spelen in Photoshop ;)
Ja want de staat van de weg en in hoeverre het gaspedaal induwen heeft totaal niets met elkaar te maken :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).