Online auto kopen met korting via ANWB

Auteur: , 29 Reacties

Blijkbaar is er niet genoeg meer te verdienen aan fietsen, routekaarten, fleece vesten en thermosflessen want de ANWB gaat nu ook online auto's verkopen... En dat zou ANWB leden fikse kortingen op moeten leveren.

De ANWB gaat namelijk als volgt te werk: als lid van de ANWB (65+) vraag je een offerte op via een speciale website. Die website bestaat uit allerlei top tien lijstjes met daarin bijvoorbeeld de best verkochte auto’s, de zuinigste auto’s en de beste auto’s om een fietsenrek op te schroeven. Ok, die laatste heb ik er zelf bij bedacht. Hoe dan ook: je kan een offerte aanvragen en die kost je vervolgens twintig eurootjes.

Uw voordeel? Tussen de vier en de 7 procent, zo wordt door de ANWB beloofd. Dat lijkt misschien niet veel, maar alles bij elkaar kan het flink oplopen. Zo zit er standaard al een marge op nieuwe auto’s die er volgens de ANWB vanaf kan, op een lekkere Giulietta scheelt alleen die marge al snel 1500 euro. Een Volvo XC60 kan in sommige gevallen zelfs met dik 3000 euro aan korting op de kop getikt worden. Maar dat zijn nog prijzen zonder “ANWB voordeel” als we de site mogen geloven. Tellen we hier nog eens de door de ANWB beloofde 3 procent (minimaal) bij op, dan komen we in deze gevallen dus op een voordeel van minimaal 9 á 10 procent. En als je besluit via de ANWB de bewuste auto te bestellen, dan krijg je ook nog eens de 20 euro die je voor de offerte betaald hebt terug.

Voor de bewuste koper die niet bang is om online te bestellen is dit dus een prima initiatief en aangezien vele importeurs besloten hebben mee te doen kan het maar zo zijn dat ook jij dik voordeel kan scoren op je volgende aankoop. De korting die de consumenten door de ANWB wordt beloofd komt voor rekening van de dealers en is niet onderhandelbaar, de importeur betaalt de kosten voor het systeem van de ANWB, dat voor dit verkoopkanaal samenwerkt met Nieuweautokopen.nl.

Ik vraag me af hoe houdbaar dit initiatief is. Een leuk voorbeeldje is wellicht de wereld van de digitale camera’s. Héél veel fotowinkels zijn omgevallen omdat ze geen camera meer verkopen, mensen kwamen naar de winkel voor informatie, kostten de verkopers veel tijd en vervolgens ging de consument thuis met de vergaarde kennis achter het scherm zitten om bij de goedkoopste webshop de bewuste camera te bestellen. Gaan we dit straks ook zien met auto’s? We gaan naar de dealer voor informatie, doen een proefrit maar uiteindelijk bestellen we met dikke kortingen online? Toegegeven: de ANWB is niet de eerste die online auto’s verkoopt. Maar dat een grote partij (met vier miljoen leden) instapt in dit soort initiatieven kan wel eens grote verandering voor de markt gaan betekenen. Wat houdt de consument straks tegen om met de bewuste offerte langs andere dealers te gaan om te kijken of er meer korting te halen valt? Misschien valt het mee, maar er lijken wat haken en ogen aan dit systeem te zitten. Een werkgroep waarin zowel de ANWB als de Bovag zitten gaat een vinger aan de pols houden bij dit nieuwe initiatief, maar of dat genoeg is? Time will tell!



29 reacties

Je koopt dus offertes. GEEN auto’s! Lekker belangrijk.
@beiersmeisje: ja, dat is makkelijk verdienen zo!
Ben benieuwd hoe de ANWB dit wil financieren..
Geen dealer heeft namelijk 14% korting op een auto, en ze gaan echt niet leveren puur voor een procentje en verder geen onderhoud.
Tevens kost elke garantie reparatie de dealer geld, en zullen dus geen garantieklussen aannemen van auto`s die niet bij hun gekocht zijn of niet in onderhoud zijn.
Tuurlijk de klant is gebaat bij zo`n scherp mogelijke prijs, maar de ANWB jaagt de NDA zo nog verder het harnas in. Eerst het ‘Jij zet RSV op de rekening voor €1,50 en dat zit er niet in, dus je bent een oplichter’ gedoe en nu dit.

Erg interessant hoe zich dit gaat uitspelen.
@henkz32:

Sterker nog, een beetje dealer heeft zelf amper 12-14% marge op de auto, laat staan dat ze meer dan 7-8% korting geven. Het licht moet immers ook nog branden. Ik denk dat de ANWB/nieuweautokopen hiermee de dealer voorbij gaat en orders bij de importeur plaatst.

“De korting die de consumenten door de ANWB wordt beloofd komt voor rekening van de dealers en is niet onderhandelbaar…”

Een dealer beslist toch nog altijd over zijn eigen portemonnee?? :?
@henkz32:

Een garantie reparatie kost de dealer geen geld, deze kan keurig geclaimd worden bij de importeur dus het merk
De auto’s die CasperH noemt, zijn voornamelijk lease-auto’s….heeft de ANWB gedacht aan het verleasen van de via hun gekochte auto’s ? Tuurlijk wordt je naar een locale dealer verwezen om de auto op te halen…maar wie zegt mij dat de dán opgezette leaseconstructie tegen martktarieven geschiedt ?
Voor auto’s met fietsrekkie is mijn betoog niet van belang natuurlijk ;-) !
Trouwens, heb even gekeken. Maar er zit een ‘standaard’ korting op van (bij een Micra) 6%. Hier kun je niet nog eens de totale marge van de dealer optellen.
Denk dat de heren van autoblog het nog maar eens door moeten lezen. 6% zou je bij elke dealer kunnen krijgen zonder inruil (duurdere modellen zelfs 8%, aanbiedingsmodellen 9-10%)
Kortom totaal niets nieuws, al weet je als je bij de dealer koopt wel met wie je in zee gaat.
@henkz32: misschien moet jij nog een keer goed lezen. Dat is de standaard korting die je bij een dealer (zonder inruil) kan krijgen zonder de beloofde korting van de ANWB.
Is gewoon een handige manier van de importeurs om van hun overige voorraad af te komen lijkt me.
Misschien zelf beter lezen?
Niet leden krijgen standaard 4% korting (standaard korting van de dealer volgens ANWB, dat ligt meestal rond de 7-8%)
ANWB-Leden krijgen nog eens EXTRA 3% korting, totale korting dus 7%.
Niet 4%+7% = 11%…

Quote van website:
“Een nieuwe auto kost € 15.000,–. Op die auto krijgt u bij de dealer 4% korting, dus € 600,– voordeel.
Bij de ANWB Autokoopservice krijgt u die 4% korting ook en, als u ANWB-lid bent, nog eens 3% extra, oftewel een extra korting van € 450,–.
Door een offerte (kosten slechts € 20,–) bij de ANWB Autokoopservice aan te vragen, krijgt u als ANWB-lid dus € 450,– extra korting en bedraagt het totale voordeel bij de ANWB Autokoopservice € 1.050,- (oftewel 7%).”
@henkz32: dat is een rekenvoorbeeld, maar de waarheid ligt ergens in het midden inderdaad, ik heb het artikel iets aangepast. Dank voor je scherpe blik.

Om een voorbeeld te noemen van de site: de XC60 heeft een standaardkorting van 7% en daar doet de ANWB dus nog eens minimaal 3 procent bij, dat is dus totaal al minstens 10 procent korting!
@CasperH:
Dealers kunnen geen korting geven op de bpm. Dus bij belastingvrije auto’s zal je meer korting krijgen dan bij auto’s waar wel bpm op zit
@RudyV: wat wil je daarmee zeggen? Een XC60 3.2 is bijvoorbeeld niet bepaald een belastingvrije auto maar heeft ook een standaardkorting van 7% op de site van de ANWB.
@CasperH:
Als een dealer 10% korting geeft op een bpm loze auto is dat ook echt 10%.
Geven ze 10% korting op een xc60 waar bpm op zit is dat een ander verhaal. De volle bpm van de catalogusprijs moet afgedragen worden. Als je dan 10% korting op de catalogusprijs wil geven zal je bijv. 17/18% korting moeten geven op de kale (ex belastingprijs) om zo op 10% te komen. Hoop dat het zo dudelijk is, typen op de gsm is altid minder handig
Er zit voor dealers trouwens geen hoge marge op een nieuwe auto die ze verkopen, ze moeten het vooral hebben van de verkoop van onderdelen en accessoires, onderhoud en tweedehands verkoop.
@Northwestern: tweedehands zit ook bijna geen marge
Meer op… Dus dan blijft er wel heel weining over ;)
-edit: check, thanks!-
Gedoemd om te mislukken want er is geen oplossing voor de inruilerts, die altijd een fout bouwjaar hebben, een verkeerde kleur en net niet de goede uitvoering met te veel kilometers.
Inruilen van je oude auto is niet mogelijk. Denk dat veel mensen hierover struikelen
@RudyV:

De ANWB stelt ook zelf auto’s te kopen voor garantieprijzen, al liggen deze vaak beschamend laag ten opzichte van de ‘indicatieprijzen’ die je op hun website tegen komt. 2500eu minder is niets.
@Jesper: Mogelijk zit daar de winst.
@bobb:

Niet echt, de procedure is vaak als volgt:

1. Klant ziet ANWB indicatiewaarde van €5000,-
2. Gaat naar dealer, en is beledigd met (marktconform) bod van €3500,-
3. Probeert auto aan ANWB te verkopen, krijgt garantiebod van €3250,-
4. Klant komt terug bij dealer
@Jesper: Ik bedoelde voor de ANWB dus.
@bobb:

Dat snap ik. Maar juist omdat de ANWB nooit of te nimmer zijn beloftes waar maakt en lokkertjes als indicaties hanteert denk ik niet dat veel mensen daarvoor kiezen.
door internet is de autohandel al flink veranderd tov bijv. 10 jaar geleden, dit is daarop een logisch gevolg.

Waarom moeten er zoveel showrooms met voorraad-modellen zijn? Stel dat mensen om de 3 jaar een nieuwe auto kopen, dan is het toch niet erg om daar bijv. 50 km voor te rijden?

Ik stel voor: een grote showroom met het complete aanbod van een merk centraal in elke provincie. Daarnaast krijg je dan een soort servicepunten van de dealer voor onderhoud en reparaties. Dat kan op minder vierkante meters en met minder mensen.
@escort77: Dat is op het moment ook de tendens inderdaad, de showrooms verdwijnen en er blijven alleen grote dealergroepen bestaan, die een aantal subdealers / service punten hebben…
Lekker belangrijk die dealers. Die hebben lang genoeg uit de ruif gepikt. Als je geen bestaansrecht hebt dan heb je geen recht om te bestaan…zo simpel is het. De consument moet gewoon de beste prijs krijgen en waar de auto vandaan komt is niet belangrijk. Die ratten moeten gewoon weer aan het werk en goede service aanbieden, dan komen de mensen vanzelf wel. Zo niet, dan ga je lekker wat anders doen….of voor een bailout bedelen.
@autoblogpisser:

Jij spreekt overduidelijk niet uit ervaring, en persoonlijk doet jouw (niet ‘u’) reactie mij ook twijfelen of je zelf ooit al eens een auto hebt gekocht. Wanneer jij 20, 30, 40, of zelfs maar 8k aan een auto uitgeeft wil je een goed gevoel bij de betreffende zakenpartner hebben. Voor veel consumenten is dat nog altijd best een paar honderd euro waard. Denk maar niet dat je bij nieuweautokopen.nl ofzo voor coulance moet aankomen.
Dat het ze meer dan 125 jaar heeft gekost om inkoopvoordeel voor auto’s aan hun leden aan te bieden is, laten we zeggen, zeer verwonderlijk. Weten ze zeker dat ze de belangen van autoconsumenten vertegenwoordigen?

Worden ze niet een beetje gedongen door auto.nl?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).