Kennen we 'm nog? De opvallende supercar uit Kroatië van een piepjong bedrijf dat is opgericht door Mate Rimac, een auto-enthousiast die tot voor kort regelmatig op de dragstrip verscheen met zijn elektrische BMW E30. Hij pakt de zaken nu wat groter aan. Dit zijn de eerste beelden van een rijdende Rimac Concept One.
Het uiterlijk doe wellicht een V12 met bijbehorende draaikolk in de tank vermoeden, de werkelijkheid ligt iets anders. Achter elk wiel bevindt zich een elektromotor die samen sterk genoeg zijn om het totale vermogen op 1.088 pk en 3.800 Nm aan koppel te laten uitkomen. En al deze e-motoren kunnen honderden keren per seconde meer of minder kracht naar een bepaald wiel sturen. Dat moet de handeling van de supercar ten goede komen, het zogenaamde ‘All Wheel Torque Vectoring’. Daarnaast sprint de nieuwkomer in 2.8 seconden naar de honderd en claimen ze een actieradius van 600 km.
Goed, dit is nog maar een concept, en daar kan een automerk zoveel fabelachtige specificaties bij verzinnen als ze maar willen. Maar de video bewijst dat het inmiddels al meer is dan een kleimodel. It works! Zo kunt u alvast wennen aan een toekomst waar supercars alleen nog bandengeluid en een zoemtoon produceren.
Met dank aan Ardon voor de tip!
33 reacties
En me voorkant bedoelen we de dame?
hier in omgeving rijd een elektrisch taxi busje rond, kom ik elke morgen tegen, je hoort gewoon helemaal niks! :(
wel een hele mooie auto!
Heeft ie ergens een miljoenen investering geregeld dan? Hoe kun je van één oude E30 ombouwen komen tot dit? Check dat pand, die showroom met draaischijf en volledige Rimac inrichting, etc. En wat dacht je van de investeringen in die auto? Mallen maken voor de bodypanels, etc.
Ik zou ook graag nog meer willen weten van de auto.. staat ie op een chassis? Of heeft ie een carbon monocoque? Waar zitten de accu’s?
Hoewel ik ook niet echt antwoord vind op veel vragen, staat er wel één en ander op die van de M3. Die e-M3 was blijkbaar gewoon een testvoertuig, om te zien of ze het elektro-spul aan de praat konden krijgen, en er genoeg performance uit konden halen. Ik denk dus dat dit bedrijf al net iets langer bestaat dan officieel, en dat er wel een paar behoorlijke sponsors achter zitten, en dus niet gewoon Mate Rimac die in een schuur een e-M3 gemaakt heeft…