Oorverdovend stil: De Rimac Concept One in beweging

Auteur: , 33 Reacties

Kennen we 'm nog? De opvallende supercar uit Kroatië van een piepjong bedrijf dat is opgericht door Mate Rimac, een auto-enthousiast die tot voor kort regelmatig op de dragstrip verscheen met zijn elektrische BMW E30. Hij pakt de zaken nu wat groter aan. Dit zijn de eerste beelden van een rijdende Rimac Concept One.

Het uiterlijk doe wellicht een V12 met bijbehorende draaikolk in de tank vermoeden, de werkelijkheid ligt iets anders. Achter elk wiel bevindt zich een elektromotor die samen sterk genoeg zijn om het totale vermogen op 1.088 pk en 3.800 Nm aan koppel te laten uitkomen. En al deze e-motoren kunnen honderden keren per seconde meer of minder kracht naar een bepaald wiel sturen. Dat moet de handeling van de supercar ten goede komen, het zogenaamde ‘All Wheel Torque Vectoring’. Daarnaast sprint de nieuwkomer in 2.8 seconden naar de honderd en claimen ze een actieradius van 600 km.

Goed, dit is nog maar een concept, en daar kan een automerk zoveel fabelachtige specificaties bij verzinnen als ze maar willen. Maar de video bewijst dat het inmiddels al meer is dan een kleimodel. It works! Zo kunt u alvast wennen aan een toekomst waar supercars alleen nog bandengeluid en een zoemtoon produceren.

Met dank aan Ardon voor de tip!



33 reacties

‘T ding ziet er chique uit!
Lelijke achterkant, maar wel een supergave voorkant!
@agera: idd (ik mis trouwens ook de uitlaten ;) ] maar toch een gansta wagen :D
@bigcar: Achterlichten hebben een dubbele functie die werken tevens ook als uitlaat :P
@agera: +1, :D
@agera:

En me voorkant bedoelen we de dame?
@911tt: :lol: onder andere, ja ;)
Vind m gewoon vet… Doe mij dan maar een elektrische auto…
ziet er heel goed uit die wagen, maarja geen geluid is altijd slecht..

hier in omgeving rijd een elektrisch taxi busje rond, kom ik elke morgen tegen, je hoort gewoon helemaal niks! :(
@dennisr: Klinken normale taxibusjes bij jou in de omgeving dan zo lekker?
@floryn: nee dat niet :lol: het ging me ook meer om het ‘elektrische’ gedeelte en niet om ‘taxi busje’ :P
@dennisr: ok. ;)
Dat moet een 600 kilometer lange verlengkabel bij dan.
Wat een auto! Die verlichting ook, helemaal perfect! Op deze manier ga ik ook elektrische rijden! ;)
ik heb die wagen anders niet voluit horen / zien optrekken… [ misschien maakt die dan wel een helse gepiep ofzo ]
bloed mooie lijnen…
Fijn zo’n achterruitje
of ze maken er z’on nepgeluidje bij.
wel een hele mooie auto!
best een groot (zal wel duur zijn) gebouw voor zon startende ondernemer & nog ff een bericht aan de makers: waar slaan die specs op, je kunt ze echt niet waarmaken
Mooi logo
Aan die draaicirkel mogen ze ook nog wel werken. En de achterlichten zijn al stuk, het derde remlicht doet het, maar de twee achterlichten blijven donker.
@porsche928: Grote kans dat de stuuruitslag nogal beperkt is vanwege het niet willen beschadigen van plaatwerk, ophanging, stuurinrichting en zo.
Prachtige auto, komt echt in top 10 van mooiste auto’s.
@masterstig: Inderdaad. Het ontwerp kan zich meten aan de Aston Martins en Zagato’s (Zagati?) van deze wereld.
eerst (beter) zien, en dan pas geloven. geef maar aan top gear die wagen, kijken wat zij ervan vinden :P hebben we gelijk de ongenuanceerde mening van clarkson ;)
Dit is toch de droom van iedere ontwerper? :O
Ik mis toch wat. En dan bedoel ik niet het achterraampje.
wow, prachtig ding. Een verpletterende (1e) indruk, qua design dan.
utr1984 via Android app
Ziet er goed uit! Alleen zou een achterruitje wel fijn zijn…
“..een piepjong bedrijf dat is opgericht door Mate Rimac, een auto-enthousiast die tot voor kort regelmatig op de dragstrip verscheen met zijn elektrische BMW E30. Hij pakt de zaken nu wat groter aan..”

Heeft ie ergens een miljoenen investering geregeld dan? Hoe kun je van één oude E30 ombouwen komen tot dit? Check dat pand, die showroom met draaischijf en volledige Rimac inrichting, etc. En wat dacht je van de investeringen in die auto? Mallen maken voor de bodypanels, etc.

Ik zou ook graag nog meer willen weten van de auto.. staat ie op een chassis? Of heeft ie een carbon monocoque? Waar zitten de accu’s?
@Freewarefreak: Daar maar eens kijken. http://www.rimac-automobili.com/

Hoewel ik ook niet echt antwoord vind op veel vragen, staat er wel één en ander op die van de M3. Die e-M3 was blijkbaar gewoon een testvoertuig, om te zien of ze het elektro-spul aan de praat konden krijgen, en er genoeg performance uit konden halen. Ik denk dus dat dit bedrijf al net iets langer bestaat dan officieel, en dat er wel een paar behoorlijke sponsors achter zitten, en dus niet gewoon Mate Rimac die in een schuur een e-M3 gemaakt heeft…
Hm, op zich zit er wel wat in: korte actieradius? Nee, niet de auto lichter maken! Gewoon volstoppen met accu’s en meer dan 1000 pk’s om t vooruit te knallen!
looks nice ben ben benieuwd hoe ver deze jonge autobouwer het gaat schoppen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).