Opel Astra H (2004 – 2009) – occasion video & aankoopadvies

Auteur: , 65 Reacties

We kennen 'm allemaal, maar in feite was de Astra H maar kort in productie. De verkoopaantallen logen er echter niet om en dus is er flink wat aanbod op de tweedehands markt.

In het voorjaar van 2004 kwam de Opel Astra H op de markt. Met name op het gebied van kwaliteit en afwerking wilde Opel een flinke stap maken ten opzichten van de voorgaande generatie. De Astra kwam er in vier varianten: een vijfdeurs hatchback, driedeurs GTC, een station en ook nog een cabrio, die TwinTop gedoopt wordt. De Opel Astra GTC was bij zijn introductie in 2005 één van de eerste auto’s waarop een panoramisch dak leverbaar was. Uiteindelijk ging de Astra H in 2009 weer uit productie, alleen de TwinTop en GTC bleven nog een jaartje langer in de showroom staan. In 2007 is een subtiele facelift doorgevoerd.

Dieselaars kunnen kiezen uit motoren variërend van 80 tot 150 pk. Mocht je goedkoop willen dieselen dan is de 1.7 CDTi met z’n onderhoudsinterval van 50.000 kilometer wellicht een goede keuze. Een tikkeltje agrarisch in karakter, maar praktisch onverwoestbaar. Benzinerijders hebben meer keuze, uit smaakjes van 90 pk tot de 240 pk sterke GTC OPC.

Aanbod op marktplaats
Op Marktplaats.nl staan momenteel ongeveer 1000 Astra’s van deze generatie te koop. Hiervan is ongeveer 75% een benzine en de rest is diesel. Er zijn ook ongeveer vijftien auto’s op LPG te vinden.

De GTC staat op Marktplaats.nl vaak in de categorie hatchback, dus wees slim en selecteer even op “Aantal deuren: 2/3” om het meest relevante resultaat weer te geven. Er staan ongeveer 75 TwinTops te koop op Marktplaats.nl.

Prijzen beginnen net boven de 1.000 euro en lopen op tot iets meer dan 13.000 euro voor een dikke TwinTop. De OPC’s zijn zeldzaam, op dit moment staat er slechts een handjevol te koop op Marktplaats.nl.

Pluspunten

  • Betaalbaar
  • Comfort
  • Degelijk afgewerkt
  • Lage onderhoudskosten

Aandachtspunten

  • De hoofdremcilinder en rembekrachtiger van de 1.7 CDTi zijn niet heel degelijk. Check goed of de auto constant en stevig remt.
  • De 1.3 en 1.9 diesels zijn uitgerust met roetfilters die makkelijk verstopt raken. Het motormanagement gaat vervolgens meer diesel inspuiten in de hoop de boel schoon te branden maar meestal resulteert dit alleen maar in grotere problemen, zoals kapotte turbo’s.
  • Bij elke wissel van de distributieriem van de 1.9 diesel moet ook de waterpomp vervangen worden. Deze gaat namelijk vaak stuk en zorgt er dan voor dat het blok in de soep draait.
  • De dynamo’s van de 1.9 diesel zijn ook gevoelig voor storingen.
  • EGR systemen zijn gevoelig voor verstopping.
  • In 2008 heeft Opel een terugroepactie gehad voor de benzinemotoren, omdat de vliegwielen en koppeling problemen gaven.
  • Ruitenwissermotoren en -armen gaan bovengemiddeld vaak stuk, dus even goed checken of alles werkt / vast zit zoals het hoort.
  • De stuurbekrachtiging gaat soms stuk. Makkelijk te controleren natuurlijk.
  • Bij de eerste bouwjaren komt het nog wel eens voor dat de sleutel niet herkend wordt door het contactslot. Dit is later opgelost.
  • De computer voor het motormanagement zit op een onhandige plek, onder het linker voorspatbord. Check goed rond deze unit of er geen lekkages zijn, want water gaat niet goed samen met gevoelige elektronica.
  • Als de brandstofmeter, ruitenwissers, centrale deurvergrendeling en/of verlichting niet lekker werken kan dit te wijten zijn aan één van de computers in het dashboard of achterin de auto.
  • Check of de toeter het doet.
  • Als de motor niet snel genoeg op temperatuur komt ligt dit waarschijnlijk aan de thermostaat, een zwak punt van de Astra.
  • De handrem gaat nog wel eens stuk. Parkeren in de versnelling dus!
  • Controleer de onderkant van de auto op roest, met name het subframe en de schokdempers.
  • De dorpels van de TwinTop gaan nog wel eens roesten. Ze zijn aangepast om meer stijfheid te geven, maar daardoor blijft er water in staan. Een “quick & dirty” fix is om een paar gaten in de pluggen van de afwateringskanalen te boren.

Zoek de Astra of een andere auto op Marktplaats.nl



65 reacties

Zo`n blauwe OPC is wel een snoepje hoor! Veel mooier ook dan een Golf 5 GTI.
@dutchdriftking: gelukkig kwam VW met de geweldige r32. Althans geweldig, de motor was geweldig, de hoek om ging die niet echt maar dat geluid maakte veel goed
@87sandyd: De golf 4 R32 was geweldig, de golf 5 veel minder. Deze klonk veel minder fijn, woog 100kg meer en was in mijn ogen een stuk minder mooi. Als je iets in deze categorie zoekt wat goed klinkt en écht goed stuurt moet je de Focus ST170 nemen. Die hoekt zo fantastisch. Hij heeft met zijn 173pk niet genoeg om een R32 voor te blijven, maar in de bochten rijd hij er rondjes omheen.
@87sandyd: inderdaad 100 x liever een r32.
@dutchdriftking: Ja, maar dáár is ook niet zo heel veel voor nodig…
@e1000bmw523i: er is een groot verschil tussen grip en stuurgevoel. Een R32 heeft heel veel grip dankzij 4wd. Maar hij heeft veel minder stuurgevoel. Hij kan heel hard hoeken, maar omdat je de grens niet zal voelen blijf je rustig aan doen en kom je nooit echt op de limiet.
@dutchdriftking: Ik doelde op je opmerking over het uiterlijk… ;-)
Flinke lijst aandachtspunten. Heb een tijdje een 1.7CDTI gereden. Als ‘tussenauto’ tot de DS3 kwam. Met Dukes of Hazard toeter. Hoop lol mee gehad en eigenlijk nooit problemen. Zoop wel als een malle. Echt onzuinig voor een ‘ecodiesel’.
De GTC van deze generatie is in mijn ogen een van de mooiste Opels die ooit gebouwd zijn. Heb er persoonlijk een zwak voor.
@BmwMPower: mooie nickname kerel
Jammer genoeg is er bijna nergens een GTC te vinden met de doorlopende voorruit…
@Jochempie: ik heb deze uitvoering ook maar 1x gezien,,zeldzaam indd
Hele lijst aan aandachtspunten maar indien er goed onderhoud aan gepleegd wordt valt het mee..Mijn vrouw heeft destijds een Twintop 1.9 cdti gehad..
Van begin met andere software.. De enige buitensporigezaken die vervangen zijn geworden, zijn aircocondensor, aircocompressor, expansieventiel, en 3x dynamo.. En dat op bijna 400.000km welke ze ermee gereden heeft..
Kortom een absoluut betrouwbare goede auto geweest..
Heeft heeft geen eens een temperatuur meter hoe wou je dat controleren
@madridsta: houdt het settingsknopje 5 sec ingedrukt en scroll met de BC button. Kom je zo bij de temperatuurmeter..
@berkay: thanks man hebben die auto 3 jaar lang en we wisten het niet hahahaha dank je man. Ook de spanning van de accu zie je
@madridsta: haha u’re welcome. Je ziet ook je gps snelheid (tenminste bij mijn DVD90)
Best een flinke lijs met aandachtspunten. Desondanks vind ik het een erg mooie auto, zeker als GTC. De OPC is al helemaal lekker, vooral in het blauw.
@autoblog,

Vergeet aub niet de grootste zwakte van bepaalde motoriseringen o.a. De 1.9 cdti’s (8v en 16v beiden) en de OPC’s zijn uitgeruste met de M32 versnellingsbak. Staan bekend om zwakke lagers (bak zelf is niets mis mee). Reparatie ong. 1000€.

Tevens zijn de 16v 1.9 cdti’s uitgerust met een inlaatspruitstuk met wevelkleppen. Deze willen nog we is verstopt raken door de combinatie van de EGR en olie uit de carterontluchting. Ook geen leuke grap vanwege hoge arbeidskosten kwa reparatie.

@berkay: dat van die m32 is zeker waar en moet er zeker tussen in de lijst. Is namelijk niet een kwestie van het kan eventueel stuk, deze bak gaat een keer stuk. Hebben ze bij alfa ook ondervonden door het gebruiken van deze bak.
@c-greg: klopt. Heb het zelf al 2 maal gehad..
@c-greg: klopt. Heb het zelf al 2 maal gehad bij 2 verschillende. Buitenom dit een geweldige bak.
@berkay: Grootste probleem van de bakken is de oliewissel en de juiste hoeveelheid en daarbij een goede olie..
Ivm wervelkleppen.. Gewoon verbindingsstang los en de drie kleppen openzetten en alleen de klep aan de stelmotor laten functioneren.. Daarbij is aan te raden dan meteen andere software erop te laden waardoor ook de EGR uitgeprogrammeerd is.. In dat geval heb je van die kleppen geen last..
@fj272: dat is niet helemaal juist. Het grootste probleem is dat de bakken, iig in de bouwjaren van de astra H, met een verkeerde (hoge of lage) voorspanning af fabriek zijn geleverd. Dit heeft niets met de olie te maken. Welke olie je er ook in gooit, de bak zal 100% een x de soep in lopen, althans de lagers. Op het juiste moment vervangen, dan heb je er geen problemen mee. Zijn transmissie specialisten die versterkte lagers gebruiken waardoor deze euvel zou moeten worden verholpen.

Mbt de wervelkleppen klopt het wat je zegt, alleen heb ik persoonlijke ervaringen dat de auto bij mij onderin (<2000tpm) minder kracht had. Je hebt op ebay zelfs plugjes die je in de gaten van de wervelkleppen kan vastzetten, zodat deze volledig verwijdert worden. Al met al de grootste boosdoener is de EGR. Zoals je zegt uitprogrammeren.
Van binnen oerlelijk, van buiten oogt het nog steeds fris. Maar dat vind ik oom van een 2002 vectra..
@Thijsj: Juist van binnen vind ik de Astra van deze generatie een fraaie wagen (in vergelijking met de concurrentie dan), zeker in een wat dikkere trim zoals de OPC-uitvoering.
Roest rondom de veerpoten komt ook veel voor bij de H.

Zelf 5 jaar gereden in een (lease) 1.7 CDTI, 5 ton meegereden, probleemloos alleen begon hij her en der te roesten. 1:20 gemiddeld verbruik. Prima allround wagen.
@maxidyne: Dat is zeer netjes! Ook na zo veel km’s zo zuinig blijven.
Heerlijke auto. Ik heb tweedehands eentje gekocht met 46k op de klok in 2006, lpg laten inbouwen en nu inmiddels de 300k voorbij en nauwelijks issues gehad.
De recall van 2008 heb ik nooit van gehoord, ik heb 1 recall gehad voor een klemmetje in de stuurkolom wat moest, geen idee waarom, in tien minuten klaar.
1x waterpomp stuk want niet vervangen bij de nieuwe riem, dat reken ik de dealer aan en niet de auto.
@realhustler: waterpomp is een slordigheid.
Al eerder genoemd, maar de M32 versnellingsbak is qua lagers onbetrouwbaar en dat is een pittige reparatie.
Vergat nog te melden dat de waterpomp sinds een paar jaar andere lagers heeft gehad waardoor dat probleem minder voorkomt. Echter toch altijd vervangen met de Distributieriem.
Opzich vind het geen lelijke auto. Vond alleen het interieur erg matig en deed me erg goedkoop aan. Vooral die ‘inbouw’ radio vond ik erg el cheapo. Heb ook een proefrit gedaan met deze auto maar de stoelen zaten naar mijn mening niet lekker, erg hard. Al met al best een prima auto maar ben toen voor Alfa Romeo 147 gegaan
Ben de trotse eigenaar van een mooie GTC 1.9 CDTI met momenteel 200PK en 450nm koppel. Gaat goed vooruit kan ik vertellen!
En maar schreeuwen hoe duits ze wel niet zijn. qua waslijst aan aandachtspunten klopt dat wel ja
@tmenges:

Italiaanse diesels gebruiken helpt ook niet.
De 1.7 CDTI is origineel een Isuzu, vandaar dat die wel sterk is.
@carmasterr: niet waar. De 1.7 in de Astra H is een puur Opelblok en totaal anders dan de 1.7 in de Astra G (die van Isuzu was)
@coffeecup:

Nope.
Ook de 1.7 CDTI in de Astra H is een doorontwikkeling van de originele 1.7 Isuzu motor.
Opel heeft eigenlijk nooit echt eigen diesels gehad. op de 2.1/2.2 uit de 70’s en 80’s na.
Alle andere blokken waren of van Isuzu, of van Fiat en zelfs BMW.
@carmasterr: ligt ook in de honda civic diesel van 2003-2006
HaHaHa … het blijft natuurlijk Opel
Enough said
Ik vervang de waterpomp altijd als de distributieriem eraf ligt. Dat zijn de kosten ook niet.
Erg saaie auto met een goedkoop interieur. Past ook goed bij het volk dat een opel aanschaft dus in dat opzichte niet erg vreemd.
@maseratizzzzzzzz: ik hoop niet voor je dat je vw fan of vw rijdt
@arashrsf: 2.8 Cupra 😁
@maseratizzzzzzzz: Ja, want die hebben een fraai interieur met Mooie Materialen. lolzzz
@mout: iniedergeval beter dan dit hok. En bij mij maakt de motor het meer dan goed, dat heeft deze dan weer niet..
@maseratizzzzzzzz:
Noem eens een hatchback van bj 2004 met wél een sprankelend interieur? Het was allemaal grijs en grauw. En dan vind ik de Astra, met zijn diepe ronde klokken en het netjes weggewerkte navischerm, nog lang niet slecht.

Daarbij is die zogenaamde GTC “coupe” nog best bij de tijd. Ik zou niet zeggen dat ie al zeker 10 jaar oud is. Die achterlichten bijvoorbeeld, kunnen zo nog wel 5 jaar mee. Een Focus of een Golfje laten hun leeftijd veel meer zien.
Lekker betrouwbaar, van de 9:40min. Dat het filmpje duurt, is daar 7 minuten enkel aandachtspunten.
Heerlijk die anti-OPEL opmerkingen…..Morgen weer op het fietsje mannuh….:-))
@praag: zelfs dat is nog spannender inderdaad.
@casperH zover ik mij kon herrineren had de astra H geen thermostaatmeter in het dashboard of boordcomputer…..hoe kan je er toch nog achter komen ?
@arashrsf: had het net ook beschreven. Settingsknop 5 sec indrukken en doorscrollen met de BC-knop
Nu bijna 2 ton gereden in onze Astra H 1.4 Cosmo. Er is eigenlijk nog nooit wat kapot geweest. Op een oliedrukmetertje na van €25.
Zo’n opc ziet er wel geweldig uit, een erg leuke auto. Verder vind ik deze generatie astra niet veel aan, interieur ziet er vrij goedkoop uit.
Een beste lijstje!

Maar wat is zo’n Astra OPC/GTC toch heerlijk zo in het blauw!
Eigenlijk is het een heel goede auto voor sommige mensen. Klein, goede wegligging, prima aandrijflijn, accepteerbaar interieur, weinig aanschafkosten, weing onderhoudskosten.

Maar het blijft een Opel.
@martinus:
Eigenlijk is het een heel goede reactie.

Maar het blijft een reactie van Martinus.
Dik 4,5 jaar / 65.000 km in een Astra Gtc 1.8 140pk gereden. Heerlijke auto, bij EDS laten tunen tot 164pk. Wat ook behoorlijk uniek is aan dit blok en wat bijna niemand weet, hij heeft een dubbele nokkenas verhouding (zoals VTEC bij Honda), erg leuk om lekker op toeren te jagen en sportief te rijden. Ik heb ‘m vorig jaar verkocht. Letterlijk het enige dat ik er in al die tijd aan heb gehad was defecte claxon (claxon zelf was stuk en dus niet de printplaat) en het flexibele stuk van de uitlaat was op den duur doorgeroest. Paar tientjes nieuwe eronder. Kortom, erg fijne en betrouwbare auto aan gehad!
By the way, ondanks het bouwjaar en weinig km’s is die OPC waar jullie in de video in rijden echt WAAAAYYY overpriced!!! Niet voor niets staat ’t ding al 2 jaar te koop. Dromen mag, maar voor 1000 euro meer koop je al een 2012 GTC OPC, het nieuwe model dus!
Ik ben een enorme VW fan, maar ik ben ook echt verliefd op dit model. Wat is de 3deurs toch een prach-tige auto! Naar aanleiding van dit artikel eens op Marktplaats gekeken en daar dit snoepje gevonden, een 1.9CDTi met 150pk en OPC pakket. Bi-Xenon en de mik mak…..

http://tinyurl.com/Astra3drGTC

Ik ga er gewoon door twijfelen de Bora TDi te verkopen! 1 minpuntje, ik vind het dashboard nou niet echt mooi. Dat heeft onze mk4 dan beter voor elkaar.
@Archiebald: Haha, tref je nou net toevallig mijn auto aan! Dashboard valt in real life goed mee te leven. Op de afbeeldingen ziet het er minder uit dan dat het is. Materiaalgebruik is goed en geen krakende of piepende toestanden. Pluspuntje knopjes verslijten niet zoals in een VAG (vorige A3 8P van me was niet om aan te zien, met vervellende knopjes).
Je had ‘m ook als Saturn Astra. Alleen was het nooit echt een succes. Iets minder dan 20k stuks.
Image
Beste advies? niet kopen!! Slechte wagen met sjoemelsoftware (plus hierin wil je niet gezien worden?)
Toch nog een flinke lijst met aandachts punten had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Pro tip: Labello..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).