Opel Cascada is officieel, met gloednieuwe 1.6 Turbo

Auteur: , 87 Reacties

Wat is 'ie groot!

Eindelijk, een Opel-product waar eens een keer geen Capoeira-clowns of hippe vogels overdreven druk omheen staan te springen en blij te doen. Alleen al daarom is de Cascada al een verademing.

Maar de auto is natuurlijk meer dan dat: een zeer ruime vierzits-cabrio, die bovendien het begin markeert van de reeds aangekondigde nieuwe 1.6 liter benzinemotor (SIDI). In de Cascada levert deze 170 pk en 280 Nm, maar hij zal er ook nog als 200 pk/300 Nm-variant komen.

De Cascada, die begin 2013 wordt gelanceerd, en waar we reeds de bovenste helft van kenden, meet 4.697 mm in de lengte en 1.840 mm in de breedte. Dat zijn waarden die de Insignia (4.830 x 1.858 mm) benaderen, maar deze cabrio heeft eerder Astra-genen (ze staan op hetzelfde platform). De vierzitter is voorzien van een softtop, en Opel geeft flink op over de stijfheid van deze ferme badkuip, en over de fameuze HiPerStrut-voorwielophanging.

Mijn eerste indruk is in ieder geval aardig positief, berg je maar, Lancia Flavia (met je ouderwetse 2.4 zuipblok)! Benieuwd wat de prijs gaat doen, maar in Nederland is in ieder geval niet zo veel concurrentie te bekennen in dit formaat. Aan de andere kant: zo’n grote markt is er hier niet voor vierpersoons-cabrio’s, dus misschien heeft het een wel met het ander te maken.

Mocht u willen vergelijken met de Astra Twintop (2006): behalve het zachte ipv harde dakje heeft de Cascada een 71 mm langere wielbasis. Daarnaast bedraagt de spoorbreedte vooraan 56 mm en achteraan 70 mm meer.

P.S. Ze hadden wel even een ander kleurtje kunnen nemen dan bij de Astra Sedan-shoot, vind je ook niet?



87 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
groot maar ontzettend mooi!!!!
@aJackie: inderdaad een mooie opel, nooit gedacht dat zomaar te zeggen en zeker niet voor een cabrio!
En wel groot maar niet echt ruim, als je kijkt naar de ruimte tussen de voor en achterstoelen, zou daar toch niet graag al te lang willen zitten
Zo dat ziet er mooi uit!
Met dichte kap echt een mooie verschijning!
@tweetienduizendste: Ja idd zelfs dicht mooi, dat zie je zelden!
@tweetienduizendste: Voorbode van de insignia coupe?
(Laat maar komen)
@stanny:

Idd, dacht opeens ook aan de insigna coupé
Mooi bakkie hoor, maar zal wel weer niet premium genoeg zijn.
@norge: Wat ben jij toch een zeiker man
@voytekbe: zeikert…
@norge: Point proven. btw Hollands NL =/ Belgisch NL
@norge: zeikerD
@voytekbe: waarom dat negatieve gedoe? Dit is een directe concurrent van de E-klasse cabrio (zelfde concept en afmetingen). Maar flink goedkoper en toch zal de Opel vanwege het niet premium zij gewoon minder verkopen.
@mashell: Opel is wel goed op weg om steeds dichter in de buur te komen van de premium merken, maar dan voor veel minder geld. Heb zo’n flauw vermoeden dat we deze auto vaker op de Nederlandse wegen gaan zien dan Opel ooit had durven dromen! Wat een gave bak!
@Frux:
Dat Premium is helaas een imago kwestie waardoor je deze minder vaak zal zien dan een 3 serie cabrio bijvoorbeeld.
Ik zelf vind dit ook jammer want deze Astra Cabrio is oneindig veel mooier vormgegeven dan die dreier….
Wat een prachtige auto is dit geworden, had ik echt niet verwacht. Opels worden gewoon steeds mooier, geen ontkennen aan!
Helemaal goed! Nu maar hopen dat de nieuwe motoren niet tegenvallen..
@bass1103: hang die 2.0 uit de OPC met 280pk er in en een hoop lol kan je hebbe
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Best mooie auto, verrassend mooi zelfs.
Ik kan echter nog steeds niet warm lopen voor de middenconsole van Opel. Belachelijk veel knopjes en doet me toch wat goedkoop aan van gebruikte materialen.
@voytekbe: inderdaad echt veel te veel chaos… maar in tegenstelling tot het hondslelijke, plastic en onlogische interieur van de laatste generatie is het al een flinke verbetering
Mooie auto, maar die neus begint wel al gedateerd te ogen naar mijn mening. Ook jammer dat in Nederland, als ie besteld wordt dat ie dan op 15-16 inch velgen komt.. Vind dat toch wel een hele mooie set wielen op de foto’s
@jzaero: de astra wordt al in geen jaren meer op 15-16 inch velgen geleverd, lichtmetaal begint bij 17″ en met een pakketje al minimaal op 18″. OT prachtige wagen maar wat betreft design vind ik opel toch al goed bezig.hopen dat de nieuwe motoren ook een vooruitgang zijn.
@dijkie80: wieldoppen?
@dijkie80: Astra minimaal 18″??
Jezus..
Hardtopje & OPC versie zouden deze Cascada helemaal afmaken.
Top! Als ik iemand een succes nummertje gun is het wel Opel!
Als een mooie vrouw die vloekt als een bootwerker.
Mooi aan de buitenkant, lelijk aan de binnenkant.

Wel blij dat het gewoon een stoffen dak heeft, al heeft die bilpartij ruimte voor een 9 persoons partytent, zo lijkt het
@Simpson: Als je al vind dat deze nieuwe wagen een flinke bilpartij heeft, dan had die oude Astra Twintop echt ruimte voor een feesttent zoals op het oktoberfest in Munchen.
@bullgod76: maar dat was een hardtop, toch? of ben ik nou in de war met de tigra?
@Simpson:
Yep, en de Tigra TT ook….
@Simpson: Daar ben ik het echt niet mee eens. Heb je goed gekeken naar het interieur? Het is niet echt lelijk hoor, en zeker in vergelijking met die mijbaardgaatsnellergroeien VAG interieurs is dit wel leuk!
@TimoBac: dit interieur is nu leuk. Maar vinden we dat over 5 jaar ook nog?
@TimoBac: ik heb 5 maanden in een astra mogen rijden, maar werd er niet vrolijk van. Teveel & iele knopjes, mijn duim regelmatig klem tussen handrem en middentunnel…

Aan het interieur van pak ‘m beet honda civic en renault megane is meer aandacht besteed.
Best mooi, maar weer veel te hoog. Zet er de zaag in en je kunt de achterkant als dressoir gebruiken. Wanneer kappen fabrikanten eens met die idioot overdreven wigvorm?
Prachtige auto, nu hopen op een prijs die positief is voor de kleinere portemonnee..
gedwongenleaser
Zoals die op de foto’s staat ziet het er prima uit maar wil ik ook niet weten wat die moet kosten, ben bang dat het beetje markt dat er is voor 4z-cabrio’s deze full option Opel toch laat staan voor een minder aangeklede maar meer ‘premium geachte’ Duitser. Je haalt een dergelijke auto wat mij betreft niet omdat die zo praktisch is maar omdat je wat wilt showen, eerst de prijs maar eens afwachten…
@gedwongenleaser: z4 is weer een andere league. Grootste concurrenten zijn de peugeot 208cc en de magane cc als die er nog komen.
@W115: staat ook geen Z4 maar 4z, als in 4-zits…
@EdwinV: te snel gelezen. my bad
@W115: kan gebeuren toch :)
“Wat is ‘ie groot!”
That’s what she said.
Dat was inderdaad ook wat er in mijn hoofd rondspookte…Maar een van jullie mocht ‘m maken.
Ziet er helemaal niet slecht uit.Hoeft niemand zich voor te schamen dit voor z’n deur te hebben staan.Maar dit is Nederland met 21%BTW en een bult BPM.Schat zo vanaf 60.000?
@Alfarobert:
de Astra OPC kost 43.395 euro
en een Insignia met een 2.0 turbo ook rond die prijs
dan lijkt mij niet dat de cabrio zo veel duurder zal zijn…
60.000 komt dicht bij de 67.595 van de insinia OPC
Ok, mooi!! Opel is qua design goed bezig de laatste tijd!!

Soort 6-serie Cabrio on a budget… In de positieve zin.
veel en veel beter dan de tirgra
Ben ik de enige die een BMW 6-serie in de achterkant ziet?
@jimihendrix:
nee ik ook!
Der is zeker wel een tegen hanger van deze auto audi A5!
Niet gek dat hij mooi is, hij is immers gebaseerd op een Buick uit Amerika. En daar ik alles nou eenmaal mooi…
@papa: je haalt dingen door de war…

Die Buick is gebaseerd op de Opel Astra. De Astra was er ook eerder.
@papa: get your facts right…
Fraai!
Een mooie Opel, dat zie je niet vaak meer de laatste tijd.
Opzich wel aardige auto, vind alleen de deuren wat aan de korte kant t.o.v. de rest.
Qua prijs verwacht ik een instapper vanaf ca. 35.000,- maar voor een beetje fatsoenlijk wagen zul je rond de 43.000,- zitten denk ik zomaar.
Groot? Niet veel groter dan een Astra station/sedan volgens mij.
Volgens mij is de markt voor 4 persoon cabrio’s juist hardstikke groot! Iedere huismoeder met centen wil de kids in een cabrio naar school brengen. Dus juist 4 persoons!
ah, vandaar dat je ze zoveel ziet rondrijden.
@sir_smokalot: Ik wordt hier doodgegooid met golfjes cabrio, cooper cabrio’s en de wat oudere 308’s, in mindere mate ook nog de C70, dus ja ik zie ze veel rijden
@911GT2: wacht… Jij zegt dat de Cooper een 4 persoons cabrio is? 2 leeggelopen opblaaspoppen op de achterbank misschien…
Had dan de zitting van de achterbank wat minder diep gemaakt…dan was het nog een redelijke 4 zitter geworden…/[email protected]
Hé! Een mooie Opel! Dat is lang geleden zeg.
Nette auto. De voorruit ligt wat plat. Dat zal de nodige blauwe plekken opleveren bij het uitstappen. Voor de rest een mooi alternatief voor die lelijke Franse CC auto’s.
Ik blijf de Opel strategie niet begrijpen hoor, het is echt een merk met een identiteit crisis. De ene na de andere premium auto wordt gelanceerd, maar de CEO roept dat Opel goedkoper moet worden.

Als ik hier lees dat men verwacht dat een beetje Opel EUR 43.000 gaat kosten, denk ik dat menig potentieel koper verder kijkt. Voor beetje meer rijd je écht premium.
@sebastos:

De concurrentie (vanafprijzen volgens autoweek):

Toprange:
Audi A5: 48.000
BMW 3-serie: 51.000
Lexus IS-C: 62.000
Mercedes E-klasse: 54.000
Volvo C70: 47.500

Midrange:
Peugeot 308: 34.000
Renault Megane: 31.500
Volkswagen Eos: 35.000

Dus mijn prijsschatting lijkt me redelijk. Ze willen hem iets meer premium positioneren dan de midrange, maar ze moeten wel onder de toprange blijven i.v.m. “status”.
@jack_abarth:

Precies en dat is telkens het grote probleem van Opel… ze zijn niet duidelijk. Ze zijn geen midrange maar ook geen toprange. Er tussenin zitten, werkt niet (zie dramatische afname verkoop afgelopen 10 jaar). En dat is jammer, want dit is een mooie wagen.
Een héérlijke softtop. @sir_smokalot: Komt het ook in meerdere contrasterende kapkleuren?
Dat zijn details die Opel later bekend zal maken (ten tijde van de eerste persritten).
@sir_smokalot: Ik lees het hier nog wel. ;-)
zeeeeeer mooi, echt prachtig!!!
Mooi! maar op één of andere manier gaat niemand hem kopen..
Zeker een prachtige auto, maar zal wel weer boven de 1500 kilo gaan wegen, waardoor je dus nog moeite gaat krijgen met de eerste beste slowmotion qua prestaties.
Heel erg tof!
Ineens lijkt de Opel-PSA-dreiging niet zo groot meer. Voor zo’n Opel zou ik me niet schamen.
Niet slecht voor een doorontwikkelde Kadett.
Ziet er erg mooi uit. Achterkant beetje insignia.
Potverdimme. Dat het ooit zover zou komen. Ik vind een Opel mooier dan de meeste vergelijkbare A-merken. Kutleven…
Waarom een cabrio uitbrengen als we de herfst in gaan?
@BmwMPower:
Ja, want je kan hem per direkt kopen…..
Een cabrio koop je immers in april om hem in oktober weer weg te doen….
Je snapt er dus werkelijk geen bal van, zelfs vandaag heb ik gewoon open gereden….
@jrk68: Op de fiets?
Erg mooi maar euhm… wie koopt er in tijden van crisis nog een cabrio (of zelfs een auto)?
Gelukkig lijkt het erop dat het stalen cabriodak zijn langste tijd heeft gehad. Er zijn maar weinig CC\’s waarbij de proporties kloppen. Een van de weinige uitzonderingen vind ik de Volvo cabrio. Een stoffen dak is mss iets gevoeliger, maar wel veel chiquer. Deze Opel ziet er iig zowel open als dicht geslaagd uit.
ik denk dat dit een goede zet is van opel!
Zou pas apart zijn geweest als het een vierdeurscabrio was geweest.
Echt niet mis deze
heel mooi! groot kans dat dit mijn opvolger wordt van mijn huidige astra twintop
En hij ziet er echt prima uit. Zeker veel liever een stoffen cabriodak dan een stalen klapdak. Vrijwel altijd pakt dat veel fraaier uit. Cascada is een zeer geslaagd voorbeeld: http://www.autogekken.nl/weg-met-de-cc/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).