Opel Zafira BiTurbo diesel powerhouse beter dan OPC?

Auteur: , 60 Reacties

Hoi wereld. Benzine is duur, ottomotoren zijn oud en in 2013 gaat iedereen aan de opgefokte diesel. Maakt niet uit of het een M550d, Audi SQ5 TDI of Opel Zafira is. Want met 2.0 195 pk diesels in een Zafira mist niemand die OPC, toch?

Toen technici afgelopen week nog eens door het magazijn liepen viel ze iets op. Om te beginnen een hele stoffige Zafira-gang. Het familiehok dat eigenlijk niemand nog wil hebben. Terwijl ze aan het schoonmaken waren kwamen ze, wat zij dachten, de oorzaak tegen. Alleen maar truttige eco motorblokjes en een veel te oude 2.0 diesel. Tijd om de ‘zevenzitter’ een schop onder de spreekwoordelijke kont te geven. Dit door het eenvoudig toepassen van een bekend motorblok. Uit de Saab 9-5 en ook Opels eigen Insignia en Astra.

Alfa-GM BiTurbo dieseltje

Dat kontschoppen moet met de 2.0 BiTurbo diesel aardig lukken. Twee blaasinstrumenten (een grote en een kleine, serie geschakeld) beademen de 1956cc viercilinder tot een vermogen van 195 pk en 400 Nm koppel. Zelfs een Zafira sprint daarmee in 8,9 seconden naar 100 km/u om uiteindelijk bij een top van 218 km/u pas te stoppen. De oude OPC is marginaal sneller (0-100 km/u 7,8s top: 231 km/u).

Opel claimt hiermee de ‘snelste zevenzitter’ te hebben maar dat is natuurlijk de grootste onzin. Een Tesla Model S accelereert harder, Mercedes GL63 AMG knalt er met donderslag bij vandaan en 20 jaar geleden maakte Volvo al snellere en ruimere auto’s, ook voor 7 man. Helaas is het snelste momenteel leverbaar in de XC90 ‘slechts’ een 200 pk vijfcilinder diesel. Een Ford S-Max 2.2 TDCi rijdt ook gewoon samen met de ‘biturbo’ Zafira op.

We drijven af. Terug naar Opel en de 2.0 BiTurbo diesel Zafira. Is het een waardig alternatief voor een OPC? Voor iedereen die blauwe Opels koud laat: ja. De rest zal misschien kort de wenkbrauwen optrekken. In de praktijk is een diesel zuiniger (5,6 l/100km) en goedkoper (€42.145,-) en dat is wat écht telt voor de (Nederlandse) Opel-rijder. Herinneringen ophalen kan op autojunk.nl.

Opel Zafira OPC



60 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Gaat tie dan nog sneller naar de werkplaats?
Eigenaardig artikel. Benzine vergelijken met dieselmotor?
@ronin1130: eigenaardige reactie… alsof auto’s met verschillende brandstoffen opeens niet te vergelijken zijn.
@Alwood: de loopcultuur van een diesel en een benzine vergelijken? Ik kan me niet voorstellen dat iemand geinteresseerd in een OPC opeens gaat twijfelen voor een diesel te kopen…
@ronin1130: dan is de aanname in dit artikel dat ook OPC-rijders hem vooral voor de snelheid kopen en dat in dit segment gebruikskosten meetellen. Op die vlakken zijn ze vergelijkbaar waarbij de diesel een duidelijk kosten-voordeel heeft als je redelijk km’s maakt.
Kan opel wel gebruiken! Maar dan zou ik me voortaan zoveel mogelijk op de diesels in het algemeen richten bij opel. Zo heeft opel toch weer iets unieks, zoals bmw dat met rwd heeft mercedes met comfort toyota met terugroep acties vw met saaidom, subaru met boxer etc..

Zo krijgt opel weer een gezicht! (:
Als ik een snel familiehok wil pak ik wel een Espace IV 3.5 V6. Kan je nog lekker tunen ook :)
@pleiades: ik zou maar keihard wegrennen voor de Espace IV. Rothokken zijn het. Erg ruim en comfortabel zijn ze maar een onbetrouwbaardere auto bestaat niet. Renault maakt tegenwoordig goede auto’s maar de Espace IV zit vol met foutcodes en andere elektronische problemen. Dit zijn eigen ervaringen overigens. Ik zou er met een héle grote boog omheen lopen.
@ej20g: Ehm, mijn ouders hebben er allebei een. Mn pa zit aan z’n tweede 3.5 V6 en 5de Renault Espace. Enige waarbij het ooit misging was een Espace III 2.2 dCi, dat was een klotehok. De rest heeft ons nooit in de steek gelaten.
@pleiades: vijfde… ik snap het niet. Dat spreekt toch niet in het voordeel van de Espace?
Mijn hele jeugd heeft pa 2 auto’s gehad: een Volvo 240 en een Volvo 740. Deze laatste ongeveer 15 jaar en 300.000 km, waarna ik er nog 3 jaar en 30k km in gereden heb. Dan heb je een sterke auto, als je hem niet steeds hoeft te vervangen.
@Alwood: mwah, eerlijk is eerlijk, het blijft Volvo tegen Renault. Dat zegt op zich genoeg. Niks ten nadele van Renault maar als het op betrouwbaarheid/duurzaamheid van zowel motoren als de rest van de auto aankomt staat Volvo gewoon (vrijwel) bovenaan.
@ej20g: daarom.. :-) zie het vaker voorbij komen dat mensen heel veel van 1 type auto hebben gehad en nooit problemen maar een echt argument voor de kwaliteiten van de auto geeft het niet.
@Alwood: Eerste drie waren Leasebakken. Espace 2.2 dT uit ’99, Grand Espace 2.2 dCi uit 2001 en een Grand Espace 2.0T automaat uit 2004 (daar rijdt mn moeder nu nog mee). Paar jaar terug kocht mijn pa een 3.5 V6 uit 2003 als familie auto naast zn zakenbak. Daar heeft hij probleemloos 80.000 km mee gereden vanaf 100.000km. Toen begon het te kriebelen voor een Phase 2. Dat het er zoveel waren zegt denk meer over mijn pa dan over de auto zelf.
@pleiades: ‘opscheppen’ over een espace.. Man wat een verschrikkelijke auto!
@amg65: Durf het geen opscheppen te noemen. Ik geef alleen maar aan dat we er bij mij thuis weinig problemen mee hebben. Maarja ieder z’n ding.
@pleiades: snap het helemaal. Vooral die laatste Espace is een prachtige auto!!
@Alwood: en wat voor motoren zaten er in die oude Volvo-dozen?????
@ropbp: 2,3 liter viercilinder met vermogens uiteenlopend van 115-180 pk.
@Autoblog: waarom doet mijn profiel het niet? kan activiteit en vermeldingen @ niet zien.. irritant.. :)

#geenmailwantdatisgeblokkeerd.
Renault Espace 3.5 V6 is ook sneller en mooier en groter en een véél beter geluid!
@j00rs:
Nu heb ik de ruimte niet nodig, maar met een hok vol kids zou ik voor een 5 cilinder S-max gaan.
@jrk68: Is een stuk kleiner en nog onbetrouwbaarder dan een Espace.
@j00rs: ik heb met de espace 2.0 of 2.1 van 130 pk gereden … belachelijk . Als je in e bocht gaat met snelheid hoor ik het dashboard kraken . Wijst op vervorming . En al die opbergvakjes die kletteren . Stuurbeweging komt sirieus achter . Comfortabele auto daar ga ik mee akkoord maar voor sportief te rijden nog liever ne dacia 0.9tce xs
Daar zit niet iedereen op te wachten.
Helemaal met onze tarieven per kwartaal aan de wegenbelasting..

Toch blijf ik van de eerste generatie Opel Zafira A houden, helemaal van de 2.0 OPC Turbo!
het is en blijft een Opel. en dan ook nog eens een gezinscontainer.
Heb je een leuk budget te besteden, koop je een Opel Zafira…
Ik zou best de nieuwe Zafira Tourer willen hebben. Maar dan wel met een motorswap naar de 2.0 Turbo uit de OPC van de vorige generatie. Of nog liever de OPC V6 uit de Vectra óf Insignia natuurlijk.
Snel rijden in een espace, ben je levensmoe? Wat als je moet uitwijken of echt remmen? Doe dat in een auto die daar voor gemaakt is…
Gaaaaperdegaapgaap….. Een zogenaamd snelle diesel(gaap) en dan ook nog een Opel(gaahaap).
Opc diesel is niet echt snel met een te hoog verbruik en dat geldt voor de benzine al helemaal
Aan de auteur: het blok werd, voordat het in de 9-5 terechtkwam, al enkele jaren gebruikt in de TTiD van de 9-3. Daar haalde het, mits Hirsch-kit, 200 pk, mét behoud van fabrieksgarantie.
@BaRa: maar! zonder tweede turbo ;-)
@Alwood: TTiD: waar denk je dat het voor staat? Ik rijd overigens zelf met zo’n exemplaar. Saab was er verassend veel vroeger mee aan de slag dan Opel, naar verluid omdat de Duitse ingenieurs het blok niet verfijnd genoeg vonden. Maar Saab puurde er voor de 9-3 estate twee jaar geleden wel 119g CO2 uit, iets dat bij de Insignia tot nu toe nog niet gelukt is.
@BaRa: ah, ok, toen nog met iets minder motorinhoud alleen? Goed om te weten. Had sowieso nog niet door dat Fiat, Alfa, Opel, Saab allemaal dezelfde blokken hadden. Vraag me alleen af waarom Opel het motormanagement dan zo lijkt te verkloten. 1.3 en 1.7 diesels vond ik echt te beroerd rijden (3-6j terug).
@Alwood: Die worden (op de 1.3 na, die weet ik niet 100% zeker) ook alleen door Opel gebruikt. De 2.2TID en 3.0TID van Saab kwamen van Opel. Later zijn die allemaal overgegaan op JTD’s. 1,9 TID in div. vermogens. En is de 3.0TID komen te vervallen voor die TTiD.
@Alwood: Is dit niet gewoon de motor uit de Lancia Delta? Die heeft toch ook twinturbo en 195pk?
@E34M5Touring: volgens mij hetzelfde, hoewel merken altijd hun eigen instellingen op de computer maken. Opel heeft ‘m dus ook al in de Insignia en Astra zitten.
Een dikke seconde sneller naar de 100 noem ik niet marginaal….
Heren van audiblog , een auto heeft ook nog een wegligging , stuurgedrag een performance.
Een opc hoort hierin uit te blinken , deze vergelijk gaat mank .
Er is meer dan pk ! zucht …..
@Tweede Woning: bij een Opel.. een Zafira.. meer dan pk.. ik volg ‘m ff niet.
@Alwood: je bent de enige die iets niet begrijpt .
Lelijkesnol mobiel dat het is
Leuk zo’n snelle Zafira, maar dit is geen auto die voor de nodige verkoopcijfers gaat zorgen, ook niet in het thuisland. Ook als imagebuilder heeft dit model weinig waarde. Opel kan zich beter concentreren op datgene waar ze vroeger altijd sterk in waren: behoorlijk goede en betaalbare auto’s maken. Misschien kunnen ze dan nog net op tijd voorkomen dat merken als Kia volledig hun plek innemen.
Of gewoon helemaal stoppen met auto’s maken. Zou niet verkeerd zijn
@erico: onzin. Een afkeer tegen Opel, oké, maar dit iconische merk wegwensen? Dan wordt het tijd dat je even de geschiedenis van Opel induikt.
Blijft echt een lelijke wagen en hopelijk hebben ze nu fatsoenlijke stoelen waarvan je geen pijn in je rug krijgt.
En 8,9 vind ik wel traag voor een biturbo diesel.Andere merken met enkele turbo en zelfde vermogen zijn nog stuk sneller.Daarbij is een 7 zitter totaal niet veilig bij ongeluk mochten je kinderen achterin zitten.Wil je een 7 zitter die veilig is koop je een Chevrolet surburban of een Tahoe.Gas erin en lekker rijden
Een iconisch merk lijkt me toch wat te veel van het goede. En als ik die geschiedenis induik kom ik ook niet echt iets bijzonders tegen
@erico: dan zoek je niet diep genoeg. Manta i400, Calibra DTM 4×4, Ascona i2000, Omega 3000-24V (EVO500). Slechts een klein aantal iconische auto’s van Opel.
@ej20g: oké dit is een heel goed voorbeeld, pak van deze auto’s nu eens de straat versies. Stuk voor stuk niet echt goede auto’s. Slechte wegligging, karakterloze motoren enz.
@erico: de straatversie van de Manta i400 staat bekend als een bijzonder speelse auto. De Calibra 2.0 Turbo 4×4 is behoorlijk koersvast. De Omega 3000-24 (EVO500) is overigens een soort van straatversie van de Omega DTM. Behoorlijk strak en koersvast maar uiteraard niet zo strak als de Lotus Omega/Carlton. Alleen de straatversie van de Ascona i2000 moet ik je schuldig blijven helaas.
Dacht juist dat dit blok uit de Lancia Delta was overgenomen…
Alleen jammer dat die OPC modellen altijd zo fout zijn, kan je niet mee bij een klant mee aan komen rijden. In dat opzicht is deze diesel toch beter.
Dus het verschil tussen 8,9 sec of 7.8 sec naar 100 km/u wordt hier als iets marginaals gezien? En het verschil tussen 11 en 12,1 dan bijvoorbeeld? Scheelt procentueel nog minder, maar ik denk toch dat je dat geen marginaal verschil meer noemt. Toch?
Ik denk dat de Zafira, net als de Insignia, wat te zwaar is voor dit blok. Het voelt alsof er gewoon een 140 pk in ligt als ik de recenties mag geloven. Voor de Astra is dit wel een leuk blokje dat lekker wil sleuren.
@Tommy2: ga de weg eens op , tegenwoordig valt er weinig meer te sleuren .
@Tweede Woning: Ja of kom eens buiten de randstad. Het grootstedelijk probleem heerst niet overal hoor.
Zou opel bedoelen dat ze de snelste zevenzits op diesel hebben?
idd Saab en Alfa hebben het 1.9 TTID of Twin turbo blok al paar jaar. Bedrijf in Oisterwijk heeft er 240pk uit gehaald zonder enige aanpassingen of veel moeite, en dit met een verbruik van 4.8 L /100 laat die opc maar zitten LOL
Jammer dat de Zafira Tourer hier weer zo negatief wordt neergezet, mijns inziens de mooiste auto in zijn klasse.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).